Radeon HD 4800 ger AMD klirr i kassan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Allt innan dess är bara hörsäg.

With AMD officially announcing its ATI Radeon HD 4870 X2 GPU, the company has noted that its ATI Radeon HD 4800-series has boosted the company's discrete graphics card market share from 30% to 40%

Hörsägen?

Som jag tidigare sagt så är AMD börsnoterade och då kan dom inte hålla på och trixa med siffror eftersom det påverkar börskurserna inte bara hos sig själv utan oxå bland konkurenterna. Dom åker på böter för sånt och det finns ingen anledning att gå ut med sådant då.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
HD4xxx kommer påverka marknadsandelar till AMD's fördel, frågan är hur mycket. Jag kan säga så här, jag är försiktigt i min slutsatts av hur det kommer gå för AMD.

Då är vi överens, AMD/ATI är på uppgång Hurvida uppgången håller i sig är ju dock en helt annan fråga som ingen av oss vet svaret på nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
With AMD officially announcing its ATI Radeon HD 4870 X2 GPU, the company has noted that its ATI Radeon HD 4800-series has boosted the company's discrete graphics card market share from 30% to 40%

Hörsägen?

Som jag tidigare sagt så är AMD börsnoterade och då kan dom inte hålla på och trixa med siffror eftersom det påverkar börskurserna inte bara hos sig själv utan oxå bland konkurenterna. Dom åker på böter för sånt och det finns ingen anledning att gå ut med sådant då.

Om det var ett officiell upplysning från AMD varför kan man inte hitta detta på AMD's hemsida. Eller någon annan källa förutom digitimes.com?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
With AMD officially announcing its ATI Radeon HD 4870 X2 GPU, the company has noted that its ATI Radeon HD 4800-series has boosted the company's discrete graphics card market share from 30% to 40%

Hörsägen?

inser du att uttalandet då det når dig redan är omskrivning i en minst en led (dvs det är inte från AMDs hemsida du citerar meningen)?

inser du att det är tveksamt om 4800-serien ens KAN öka andelen från 30 till 40% av alla separata grafikkort - det skulle betyda att försäljningsvolymen av hi-end-kort är enorm(=lika stor) i förhållande till low-end-korten...? (låter tveksamt i mina öron)

*transcript or didn't happen*

edit: jag har ju aldrig varit snabb på att skriva...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
det är tveksamt om 4800-serien ens KAN öka andelen från 30 till 40% av alla separata grafikkort - det skulle betyda att försäljningsvolymen av hi-end-kort är enorm(=lika stor) i förhållande till low-end-korten...? (låter tveksamt i mina öron)

Kan man räkna med att se någon förändring av marknadsandelar alls innan dell och liknande bestämmer sig för att använda korten? För tillfället verkar de vara väldigt nvidiainriktade, eller använda äldre ati-kort (hd2000-serien till exempel).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kan man räkna med att se någon förändring av marknadsandelar alls innan dell och liknande bestämmer sig för att använda korten? För tillfället verkar de vara väldigt nvidiainriktade, eller använda äldre ati-kort (hd2000-serien till exempel).

Dell och andra OEM säljer många datorer ja men kom ihåg att den största delen är till företag och då ofta med integrerat grafikkort. De siffror som diskuteras här är för de diskreta kretsar. 10% på så kort tid låter mycket håller jag med om men att de har plockat andelar är jag helt övertygad om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
inser du att det är tveksamt om 4800-serien ens KAN öka andelen från 30 till 40% av alla separata grafikkort - det skulle betyda att försäljningsvolymen av hi-end-kort är enorm(=lika stor) i förhållande till low-end-korten...? (låter tveksamt i mina öron)[/B]

Tror att du har missförståt meningen i ordet marknadsandel.

"Marknadsandel är företagets försäljning i procent eller i proportion till den totala försäljningen på den marknad eller det marknadssegment som företaget verkar inom. Anges normalt i procent."*

Med andra ord så handlar det alltså endast om försäljning i jämförelse med den totala marknaden under en begränsad tidsperiod. Så under Q2 såldes 3 ATI - och 7 Nvidia grafikkort per 10 sålda diskreta grafikkort. Ser bara saker som talar För att det här ska ha ändrats till ATI:s fördel.

Det är således fullt möjligt att ATI för närvarande och under hela Q3 säljer 4 diskreta kort då Nvidia säljer 6.

*http://sv.wikipedia.org/wiki/Marknadsandel

Permalänk
Medlem

Det har dykt upp väldigt många laptops med HD3200+HD3470 i Hybrid Crossfire i reklambladen de senaste dagarna , tillverkarna ser ut att ha haft en viss framförhållning och vidtagit åtgärder mot defekt Nvida-grafik.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeglos
Det är således fullt möjligt att ATI för närvarande och under hela Q3 säljer 4 diskreta kort då Nvidia säljer 6.

tycker du att det är möjligt att hi-end-korten (48XX-serien) står för väsentligt över 25% (25% + den del av 38x0-volymen 48-serien tog över) av av AMDs grafikkortsförsäljning?
det är just andelen hi-end vs low och main som jag finner tveksam.
men det kanske är så i grafikmarknaden, vad vet jag.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life