Permalänk

Köp av Asus Eee ?

Hajhaj
Jag hade tänkt köpa en Asus Eee nu när nästa lön kommer men är de något att ha?

Jag ska använda den till surfning och msn och tänkte då köpa den för att jag vill ha en dator som är lätt att ta med sig.

Men vilken vertion ska jag då köpa? Eller ska jag vänta på att de kommer ut en annan mindre bärbar dator som är mer prisvärd ? Som ska vara snabb att starta upp och i samma storlek.

Om du har en Asus Eee kan du gärna säga om du är nöjd med den och om de var ett prisvärt köp.

Tack på förhand

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

Köp inte 7tummarn för den är för liten. Kolla på större skärmar

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Köp inte 7tummarn för den är för liten. Kolla på större skärmar

Okej blir de för litet?`för jag vill ha så liten som möjligt så att den kommer vara lätt att ta med sig överallt.

Någon annan Spec du rekomenderar? eller är Asus Eee me 8,9" ett bra förslag?

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

Finns en tråd med flera hundra inlägg och massor med åsikter och info om både Asus EEE 900 och EEE 701.. orkar inte ens länka de då finns på första delforumsidan

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

jag har en EEE 900 och jag är jättenöjd med den. presterar faktiskt bättre än jag trodde. det är såklart ingen monster maskin men den har allt vad jag begär. använder den till surfing, film, msn och lite mindre spel.

men är mycket nöjd med den :D:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson
jag har en EEE 900 och jag är jättenöjd med den. presterar faktiskt bättre än jag trodde. det är såklart ingen monster maskin men den har allt vad jag begär. använder den till surfing, film, msn och lite mindre spel.

men är mycket nöjd med den :D:D

okeej då låter de ju som ett lyckat köp

Men vilken operativsystem kör du med ? Går allt felfritt på den ?

MVh Johan

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

Tror bara asus skeppar med linux, eller?

Sen så är tangenterna ruskigt små på sjutummarn, du får nästan sikta in dig på varje knapptryckning och man vänjer sig aldrig riktigt.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Jag har en 901 och är supernöjd med den. De tidigare modellerna tycker jag saknas en del så jag skulle rekomendera dig att skaffa en 901.

theivan eee pc går att få med xp också.
Är samma tangentbord på 7" och 8.9".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadhettehaaan
okeej då låter de ju som ett lyckat köp

Men vilken operativsystem kör du med ? Går allt felfritt på den ?

MVh Johan

kör med xp och jag tycker det funkar helt okej, inte precis som på min stationära men jag är nöjd. och när det gäller tangentbordet så är det en sak man vänjer sig vid, lite svårt i början men funkar perfekt nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Jag har en 901 och är supernöjd med den. De tidigare modellerna tycker jag saknas en del så jag skulle rekomendera dig att skaffa en 901.

theivan eee pc går att få med xp också.
Är samma tangentbord på 7" och 8.9".

okej men då har väll inte du en svensk vertion av 901an ? för den kommer väll inte till sverige förren i början av september?
Ok men jag ska nog köra me linux för jag har hört att de går rätt segt om man kör me xp.

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadhettehaaan
okej men då har väll inte du en svensk vertion av 901an ? för den kommer väll inte till sverige förren i början av september?
Ok men jag ska nog köra me linux för jag har hört att de går rätt segt om man kör me xp.

Jag har engelskt tgt-bord. Fast kör med svensk i OS. Vem kollar ändå på tgt-border när dem skriver ^^

Kör du en nlitad xp så är den riktigt snabb. Såvida du inte har den svenska 900 med långsam disk.

Permalänk

Jag kan starkt rekommendera Acer One. Asus Eee PC, samtliga modeller, är för plastiga för min smak.

Visa signatur

I do wish we could chat longer, but... I'm having an old friend for dinner.

Permalänk

Jag köpte en svart Linux-901:a från Clove.
Jag är väldigt nöjd med den, visst är den gjord av plast men den känns solid som ett kvalitetsbygge. Skärmen är ganska liten men det funkar ganka bra i alla fall.
Det blev lite dyrare än tänkt med 2 GB minne, extern DVD och Nordiskt tangentbord från Asusparts men nu är allt installerat och det rullar på bra.

Installerade Win XP med nLite, den här guiden funkade bra:
http://wiki.eeeuser.com/howto:nlitexp

Det enda som inte funkar nu är att surfa med hjälp av min Nokiatelefon, jag får ett felmeddelande och jag vet inte vad jag ska göra. Det blir väl en dongel istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogscalle
Jag köpte en svart Linux-901:a från Clove.
Jag är väldigt nöjd med den, visst är den gjord av plast men den känns solid som ett kvalitetsbygge. Skärmen är ganska liten men det funkar ganka bra i alla fall.
Det blev lite dyrare än tänkt med 2 GB minne, extern DVD och Nordiskt tangentbord från Asusparts men nu är allt installerat och det rullar på bra.

Installerade Win XP med nLite, den här guiden funkade bra:
http://wiki.eeeuser.com/howto:nlitexp

Det enda som inte funkar nu är att surfa med hjälp av min Nokiatelefon, jag får ett felmeddelande och jag vet inte vad jag ska göra. Det blir väl en dongel istället.

Okej men då har jag bestämt mig nu, de blir en Asus Eee 901 Tack för hjälpen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Jag har engelskt tgt-bord. Fast kör med svensk i OS. Vem kollar ändå på tgt-border när dem skriver ^^

Kör du en nlitad xp så är den riktigt snabb. Såvida du inte har den svenska 900 med långsam disk.

Naj men man får nog vänja sig vid tangentbordet innan

Ska beställa en Asus Eee 901 nu och hoppas att jag blir nöjd med den

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Köp inte 7tummarn för den är för liten. Kolla på större skärmar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Tror bara asus skeppar med linux, eller?

Sen så är tangenterna ruskigt små på sjutummarn, du får nästan sikta in dig på varje knapptryckning och man vänjer sig aldrig riktigt.

Snacka om propaganda!!! 7" är inte för liten, den har trots allt sålts i miljonupplagor. Tangenterna är lika stora, det är endast 10" som har ett större tangentbord.

Jag skulle inte köpa en EEE pc idag då konkurrenterna ligger långt före

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Snacka om propaganda!!! 7" är inte för liten, den har trots allt sålts i miljonupplagor.

Det är väl rätt vida känt att tangentbordet är så litet att många har problem att skriva på det, det gäller ju såklart också EEE 900/901 som har samma tangentbord.

Sedan har ju skärmen på EEE 701 så pass låg upplösning att man inte kan visa de flesta webbsidor utan att scrolla i sidled.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Snacka om propaganda!!! 7" är inte för liten, den har trots allt sålts i miljonupplagor. Tangenterna är lika stora, det är endast 10" som har ett större tangentbord.

Jag skulle inte köpa en EEE pc idag då konkurrenterna ligger långt före

Så 7" är inte för liten för att den har sålts i miljonupplagor? Anledningen till att den sålde så bra är ju att det inte fanns några konkurenter då. Varför stannar man inte kvar vid 7" om det nu är så himla bra?

Permalänk
Medlem

Tycker Aspire one ser bättre ut än EEE

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Snacka om propaganda!!! 7" är inte för liten, den har trots allt sålts i miljonupplagor. Tangenterna är lika stora, det är endast 10" som har ett större tangentbord.

Jag skulle inte köpa en EEE pc idag då konkurrenterna ligger långt före

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Så 7" är inte för liten för att den har sålts i miljonupplagor? Anledningen till att den sålde så bra är ju att det inte fanns några konkurenter då. Varför stannar man inte kvar vid 7" om det nu är så himla bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Tycker Aspire one ser bättre ut än EEE

Visst har Asus Eee sålts väldigt bra men som sagt har de ju inte funits så många konkurenter till den, MEN Asus Eee säljs ju fortfarande för att de är en av de billigare varianterna och klarar ändå av surfande ,msn och film om de bara är de man är ute efter.

Sen är jag som sagt bara ute efter att ha en dator som är lätt att ta med sig samt som man kan vara på internet & msn och då känns de lite onödigt att gå upp flera tusen kronor för att köpa en dator som ska vara mycket bättre när jag ändå inte kommer använda all denns prestanda.

Sen är aspire one lika snabb att starta upp som Asus Eee är?

Men är de då lönt att köpa en Asus Eee 901 nu när den kommer ut i sverige eller kommer de komma ut en mer prisvärd vertion som inte ska väga mer än 1kg och lagom storlek för att inte vara ivägen eller ta för mkt plats....

MVH Johan

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadhettehaaan
Sen är aspire one lika snabb att starta upp som Asus Eee är?
[/B]

Aspire one är snabbare vid uppstart. Finns fler klipp men det här var den jag hitta just nu: http://www.youtube.com/watch?v=nQNGa7rAEKQ

Permalänk
Medlem

Hittade hos clove.uk en Eee 901 linux versionen, men har en liten fundering om utrymmet den har, står 20gb men sen 20GB (4GB built-in 16GB flash) SSD storage.
Menas det att det är 16gb på vanligt SD kort och 4gb som är inbyggt ? iom ska finnas en 901:a med 20gb ssd, annars får man bara en 4gb SDD vilket känns lite lite. Tips på en bra sida som säljer 20gb SSD annars ?

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_JJ
Hittade hos clove.uk en Eee 901 linux versionen, men har en liten fundering om utrymmet den har, står 20gb men sen 20GB (4GB built-in 16GB flash) SSD storage.
Menas det att det är 16gb på vanligt SD kort och 4gb som är inbyggt ? iom ska finnas en 901:a med 20gb ssd, annars får man bara en 4gb SDD vilket känns lite lite. Tips på en bra sida som säljer 20gb SSD annars ?

SSD-diskarna är två stycken, 4 GB fastlödd och 16 GB som går att skruva bort.
Sen finns en plats för SDHC-kort.
Jag köpte nämnda 901 från Clove och är väldigt nöjd, -efter 4 XP-installationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogscalle
SSD-diskarna är två stycken, 4 GB fastlödd och 16 GB som går att skruva bort.
Sen finns en plats för SDHC-kort.
Jag köpte nämnda 901 från Clove och är väldigt nöjd, -efter 4 XP-installationer.

Vad bra, får bli en sån
Hur lång tid tog det att få din Eee från beställning? valde du den vanliga 16£ frakten eller UPS ?

Visa signatur

-._.-

Permalänk

Det var lite krångel i början. De rapporterade att de hade den i lager men så var inte fallet. De fick in den följande fredag och jag tror de skickade den på måndagen. Jag hade den i handen på onsdag eftermiddag, med standard frakten.

Jag fick inget kolli-ID fast jag mejlade och frågade efter det. Jag fick i alla fall svar på att frakten var försenad pga försenade leveranser.
Tycker det var ganska bra trots allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogscalle
SSD-diskarna är två stycken, 4 GB fastlödd och 16 GB som går att skruva bort.
Sen finns en plats för SDHC-kort.
Jag köpte nämnda 901 från Clove och är väldigt nöjd, -efter 4 XP-installationer.

På 901 är inte 4GB fastlödd. Men den går inte att byta endå ifall du inte monterar ner hela datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
På 901 är inte 4GB fastlödd. Men den går inte att byta endå ifall du inte monterar ner hela datorn.

Du har säkert rätt, fel av mig.
16 GB-disken finns i alla fall under en lucka på undersidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogscalle
Du har säkert rätt, fel av mig.
16 GB-disken finns i alla fall under en lucka på undersidan.

Jag den går att byta. Skall nog köpa en 64GB till min egen dator när dem släpps.

Permalänk
Medlem

Jag menade att tangentborden är identiska mellan de olika EEE förutom 1000. Sedan om man bara använder sin EEE till enkla saker så duger 701 då den är så billig (ca 1990kr), prestandan är ju ungefär densamma mellan alla eee pc.

Om du vill ha den som e-penis eller primär dator eller känner att 1000 spänn inte är så mycket så varför inte ta en med större skärm. Men om man inte vill skryta, ha den som primär (8,9" är för litet för primär också) eller slänga onödiga pengar så duger 701 finfint.

Kom ihåg regel nummer ett vid inköp:
Inköpet ska täcka behoven, varken mer eller mindre.

Det gäller så klart inte de som kan plocka pengar från träden där hemma.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Jag har kollat upp lite mer fakta i med att de har kommit ut lite mer nu över internet, visst klagar alla på att hårddisken är för liten på en Eee 901 men man behöver ju inte så mkt mer, de får ju plats några filmer och lite musik på 20 Gib men sen om man vill ha större "hårddisk" så är de bara att skruva av en lucka på baksidan och ta bort den gammla och in me den nya ;D

Men den största fördelen som jag tycker att Asus Eee 901 har är batteritiden den håller ju upp till 8h !!! Då slipper man ladda den hela tiden om man ska ha den med sig överallt + att den är den mista av sina konkurenter. (tex aspire one och msi wind)

Själv ska jag se vad priset kommer vara på Asus Eee 901 för idag värkar de ju ligga på ca3500:- (SVENSK VERTION) och de tycker jag är en rimligt pris för den datorn och de kommer nog att sjunka lite till efter nån vecka.

Nu är de bara att vänta på lönen sen blir de att beställa en Asus 901

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

Jag kör med xubuntu på min eeepc 900. Funkar klockrent, bara pma om ni behöver hjälp med installation av det OSet på datorn.