Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
Äpple:
http://89.160.12.40/uppladdat/bilder/fotograferat/apple.png

Fin bild men du skulle vinna mycket på en bättre efterbehandling. Bilden är underexponerad och har alldels för dassiga färger. Använd med fördel curves i Photoshop för att justera bilden (om du fotade i raw dra upp exponeringen i raw-konverteraren...)!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Förklara.. är det ett 3 meter brett löv?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Fin bild men du skulle vinna mycket på en bättre efterbehandling. Bilden är underexponerad och har alldels för dassiga färger. Använd med fördel curves i Photoshop för att justera bilden (om du fotade i raw dra upp exponeringen i raw-konverteraren...)!

Tack för kommentaren. Faktum är att jag faktiskt redigerat den, men just mörkare. Kan försöka slänga upp en liten ljusare version senare. Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Förklara.. är det ett 3 meter brett löv?

Ja har du inte sett dom? Nä bara jag som låg och kravlade på marken:)

Edit: Hittade lite löv idag med så det blir en bild till.

Permalänk
Medlem

Var jävla översvämning när jag var ute i skogen igår, ser dock mer ut som snö kanske

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Var jävla översvämning när jag var ute i skogen igår, ser dock mer ut som snö kanske

http://www.frm.nu/dump/60/Flood1.jpg

Jävligt läckert, trodde först att det var dimma.

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Var jävla översvämning när jag var ute i skogen igår, ser dock mer ut som snö kanske

http://www.frm.nu/dump/60/Flood1.jpg

Häftig bild, trodde också det va dimma faktiskt.

Permalänk
Medlem

Tack Ja, kanske ser ut ännu mer som dimma, lite väl med 4 sekunder där kanske..

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Passade på att gå upp tidigt i tisdags för att fotografera morgondimma + sol + djurskallar.

http://farm4.static.flickr.com/3208/2886646569_25897d8d50_o.j...

http://farm4.static.flickr.com/3099/2890248470_32faee789a_o.j...

http://farm4.static.flickr.com/3245/2886646575_ed033580c3_o.j...

Jag gillar den första..Vart nånstans är det?

Permalänk
Medlem

Ett litet bidrag från mig då. Jag är inte så duktig på att fota så bilderna är inte i världsklass direkt.

Fotat på hemvägen från Nynäshamn i min nya A-traktor.

Fullsize : http://picload.org/image/56f1ebf763ccf785f8288c303cc26f60/200...

Provade Photoshoppa en annan bild, men är inte så duktig på Photoshop tyvär, men tycker bilden blev ok ändå.

Fotat på vägen mot Fors från Stav då jag körde hem.

Orginal i fall någon vill prova en editering :

http://picload.org/image/6f9945aeec1224453e193725baf83847/200...

Permalänk
Medlem

Några blandade bilder från senaste veckorna.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Några blandade bilder från senaste veckorna.

Har du testat att göra om den sista bilden till svart vitt?
Tror att den kan blir rätt bra

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Har du testat att göra om den sista bilden till svart vitt?
Tror att den kan blir rätt bra

Ingen hejare på det där med svartvitt, men jag fixade ihop en snabbt här.

Och ja, det blev väl ganska fint. Nu redigerade jag denna i tv-soffan, men de ska nog funka bra ändå.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Blir inte så mycket tid för mig att sitta här och editera, ladda upp och posta bilder längre tyvärr, å andra sidan fotar jag desto mera....

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

5d

Jag tänkte snart uppgradera min kamerautrustning och har länge funderat på en 5d. Ni som har 5d hur upplever ni den är det är vettig uppgradering och vilka för och nackdelar upplever ni?

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Klev ut på garageuppfarten och fick dessa bilder.

Två grader varmt och dimma, huga!

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Klev ut på garageuppfarten och fick dessa bilder.

http://buck.mine.nu/bilder/DSC_0008.jpg

http://buck.mine.nu/bilder/DSC_0011.jpg

http://buck.mine.nu/bilder/DSC_0013.jpg

Två grader varmt och dimma, huga!

Riktigt snygga bilder, gillar framförallt den på gräset!

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Musikälskare

http://www.nordfoto.se/index.php/Main/62.jpg?action=big&size=...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Var och lekte med långa slutartider igår.
Vilket resulterade i detta, fler bilder på min webb.

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Jag tänkte snart uppgradera min kamerautrustning och har länge funderat på en 5d. Ni som har 5d hur upplever ni den är det är vettig uppgradering och vilka för och nackdelar upplever ni?

MK I är slö och ologisk. MK II ska vara kunglig, vad jag hört... Från 400D -> 5D M II är det IMO en vettig uppgradering.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Jag tänkte snart uppgradera min kamerautrustning och har länge funderat på en 5d. Ni som har 5d hur upplever ni den är det är vettig uppgradering och vilka för och nackdelar upplever ni?

Vid mitt byte från 400D-5D upplevde jag ALLT som positivt, förutom priset
Om du tänkt köpa begagnat så tycker åtminstone jag att 5D mk1 är väldigt mycket kamera för pengarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
MK I är slö och ologisk. MK II ska vara kunglig, vad jag hört... Från 400D -> 5D M II är det IMO en vettig uppgradering.

hur tänker du nu egentligen?
visst, MK1 är inte den vassaste kameran, men vad säger att det inte är en vettig uppgradering från 400D?
med tanke på hur lite dom faktiskt kostar begagnat med batterigrepp och få exponeringar, och vad man faktiskt får för pengarna jämfört med 400D?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Vid mitt byte från 400D-5D upplevde jag ALLT som positivt, förutom priset
Om du tänkt köpa begagnat så tycker åtminstone jag att 5D mk1 är väldigt mycket kamera för pengarna.

hur tänker du nu egentligen?
visst, MK1 är inte den vassaste kameran, men vad säger att det inte är en vettig uppgradering från 400D?
med tanke på hur lite dom faktiskt kostar begagnat med batterigrepp och få exponeringar?

Err, nu kanske jag inte var så tydlig. Självklart är båda 5D en rejäl uppgradering från 400D...

hade jag valt själv hade jag dock kört på MK II.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Err, nu kanske jag inte var så tydlig. Självklart är båda 5D en rejäl uppgradering från 400D...

hade jag valt själv hade jag dock kört på MK II.

Hehe, en aning.
Jag som själv kört 5D i ett år nu hade också självklart tagit MKII:an, mest för prestandan vid högre ison, och möjligheten att justera autofokusen.
i övrigt är jag faktiskt helt nöjd med 5D:n.

Permalänk
Medlem

As seen on Flickr Explore Frontpage:

!

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Offler
As seen on Flickr Explore Frontpage:

http://farm4.static.flickr.com/3036/2923980205_30fe767743.jpg

GRATTIS! Det är lite av drömmen ju Temat på Explore är onekligen bokeh och lomo, och du har ju lyckats med båda!

Visa signatur

D80 | 18-50/2.8 | 30/1.4 | flickr

Permalänk
Medlem

Re: 5d

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Jag tänkte snart uppgradera min kamerautrustning och har länge funderat på en 5d. Ni som har 5d hur upplever ni den är det är vettig uppgradering och vilka för och nackdelar upplever ni?

Jag tycker 5d mkI är en bra kamera, den stora fördelen är att den har fullformat såklart.
Funktionsmässigt är den däremot inte så mycket att skryta med, det är en kamera med fullformatssensor inte mycket mer.
Det är däremot mkII, men jämför man priset så är det ganska så stor skillnad just nu. Alltså säg att man accepterar en begagnad mkI så kan man väl köpa den mellan 10-15 tusen. Medans mkII kommer ligga på runt 23 tusen.
För min del motiverar inte de extra funktionerna på mkII ett köpa just nu, sålänge min 5d fungerar bra. Men skulle jag bytt från en mindre kamera nu hade jag helt klart övervägt att köpa en mkII.

Vad jag försöker säga är, mkI är en bra kamera, mkII är en mycket bra kamera (tror jag). Har du råd med den senare så köp den

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Hehe, en aning.
Jag som själv kört 5D i ett år nu hade också självklart tagit MKII:an, mest för prestandan vid högre ison, och möjligheten att justera autofokusen.
i övrigt är jag faktiskt helt nöjd med 5D:n.

I tester av 5d mk1 har den fått väldigt bra kritik vid höga iso nivåer, men förvisso då har de inte jämfört den med ned nya 5d:n. Men hur upplever ni den, blir det mycket brus vid höga iso nivåer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Jag tycker 5d mkI är en bra kamera, den stora fördelen är att den har fullformat såklart.
Funktionsmässigt är den däremot inte så mycket att skryta med, det är en kamera med fullformatssensor inte mycket mer.
Det är däremot mkII, men jämför man priset så är det ganska så stor skillnad just nu. Alltså säg att man accepterar en begagnad mkI så kan man väl köpa den mellan 10-15 tusen. Medans mkII kommer ligga på runt 23 tusen.
För min del motiverar inte de extra funktionerna på mkII ett köpa just nu, sålänge min 5d fungerar bra. Men skulle jag bytt från en mindre kamera nu hade jag helt klart övervägt att köpa en mkII.

Vad jag försöker säga är, mkI är en bra kamera, mkII är en mycket bra kamera (tror jag). Har du råd med den senare så köp den

Jo det som lockar mig är främst fullformatet och allt vad det innebär samt vad jag har förstått den bättre bildkvaliten vid högre iso. Jag tänkte inte köpa begagnat, utan man kan få en ny 5d för ca 12.000kr inkl. frakt från staterna i jämförelse med en ny i sverige som kostar ca 19.000. Och begagnat känns inte motiverat när jag kan få en splitter ny för samma peng.
Men jag vet dock inte vad 5d mk2 kommer att kosta om man importerar den... kanske värt att vänta ett litet tag

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
I tester av 5d mk1 har den fått väldigt bra kritik vid höga iso nivåer, men förvisso då har de inte jämfört den med ned nya 5d:n. Men hur upplever ni den, blir det mycket brus vid höga iso nivåer?

Jo det som lockar mig är främst fullformatet och allt vad det innebär samt vad jag har förstått den bättre bildkvaliten vid högre iso. Jag tänkte inte köpa begagnat, utan man kan få en ny 5d för ca 12.000kr inkl. frakt från staterna i jämförelse med en ny i sverige som kostar ca 19.000. Och begagnat känns inte motiverat när jag kan få en splitter ny för samma peng.
Men jag vet dock inte vad 5d mk2 kommer att kosta om man importerar den... kanske värt att vänta ett litet tag

5D MK2 är prissatt till $2699 här i usa. Svårt och se vart du skulle få en ny 5D för 12000kr ifrån (det är $1690).

För övrigt så räknar jag faktiskt inte med någon direkt förbättring vad gäller ISO prestandan i nya MKII:an. Jag tror per pixel prestandan kommer vara något sämre på samma ISO-tal i den nya, å andra sidan är det många fler pixlar så det syns nog mindre. Det känns som att alla tillverkare på sin jakt mot många pixlar går mot mer o mer brusreducering i kameran.

Däremot vad jag ser fram emot mest är, ny större mycket bättre display (högre upplösning). Filmfunktionen!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
I tester av 5d mk1 har den fått väldigt bra kritik vid höga iso nivåer, men förvisso då har de inte jämfört den med ned nya 5d:n. Men hur upplever ni den, blir det mycket brus vid höga iso nivåer?

Jo det som lockar mig är främst fullformatet och allt vad det innebär samt vad jag har förstått den bättre bildkvaliten vid högre iso. Jag tänkte inte köpa begagnat, utan man kan få en ny 5d för ca 12.000kr inkl. frakt från staterna i jämförelse med en ny i sverige som kostar ca 19.000. Och begagnat känns inte motiverat när jag kan få en splitter ny för samma peng.
Men jag vet dock inte vad 5d mk2 kommer att kosta om man importerar den... kanske värt att vänta ett litet tag

ISO1600, F1,4, 1/125

ISO3200, F1,4, 1/50

kanske rätt dåliga exempel med tanke på att dom är redigerade och att jag mest troligt ljusat upp dom samt förminskat, men jag tycker dom flesta bilder blir användbara i mindre format vid ISO3200 iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
5D MK2 är prissatt till $2699 här i usa. Svårt och se vart du skulle få en ny 5D för 12000kr ifrån (det är $1690).

För övrigt så räknar jag faktiskt inte med någon direkt förbättring vad gäller ISO prestandan i nya MKII:an. Jag tror per pixel prestandan kommer vara något sämre på samma ISO-tal i den nya, å andra sidan är det många fler pixlar så det syns nog mindre. Det känns som att alla tillverkare på sin jakt mot många pixlar går mot mer o mer brusreducering i kameran.

Däremot vad jag ser fram emot mest är, ny större mycket bättre display (högre upplösning). Filmfunktionen!

Det finns flera på ebay som ligger kring $1700 och det här med iso prestandan har jag också hört att den eventuellt skulle vara sämre i den nya eller oförändrad.

Större display är ju trevligt men vad det gäller filmfunktionen så tillhör jag dem som anser att filma gör man inte med en systemkamera, jag tycker det är bättre att ha en annan kamera för det.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}