Varför är datorn en sån humörkärring? (problmem vid uppstart)

Permalänk
Medlem

Varför är datorn en sån humörkärring? (problmem vid uppstart)

Hej,

Har ett något störande problem, har tittat på forumet och inte riktigt hittat samma problem men många liknande.

Min gamla (ca3 år) vapendragare har blivit så himla svår att få igång på morgonen. Jag trycker på knappen men den lilla lysdioden tänds inte dock går datorn igång "lite". Fläktar startar, det börjar blinka i baken vid nätverkskortet. Någon bild orkas inte presteras över huvudtaget. Om jag försöker starta datorn mellen 2-100 ggr så går den tillslut igång , man märker direkt när den "vill" starta då den lilla lysdioden fram vid powerknapppen tänds och bild kommer på engång.

När datorn väl är igång så går den som en klocka, hänger sig inte, stänger inte av sig. Jag lirar Age of Conan på mellan inställningar och Bettan brummar på som en katt. SOm sagt när datorn väl startar så fungerar allt perfekt.

Jag har försökt kolla i datorn om det är någon kabel som är lös eller lossnat och lite andra basic grejer. Fattar inte vad det kan vara.

Bios? RAM-minnet? GPU?HDD?

Jag menar det borde iaf gå igång och säga att något är fel, åtminstone ett pip eller någon hängning i uppstart.....får inte en hint om vad det är, eftersom när det väl startar så låtsas vi som det regnar....

Tacksam för hjälp och väl beskrivna felsökningsguider

MVH

Patrik

(klipper in lite fakta om hårdvaran):

CPU-Z version 1.46
-------------------------

Processors Information
------------------------------------------------------------------------------------

Processor 1 (ID = 0)
Number of cores 1 (max 1)
Number of threads 2 (max 2)
Name Intel Pentium 4 560
Codename Prescott
Specification Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.60GHz
Package Socket 775 LGA (platform ID = 4h)
CPUID F.4.1
Extended CPUID F.4
Core Stepping E0
Technology 90 nm
Core Speed 2800.9 MHz (14.0 x 200.1 MHz)
Rated Bus speed 800.3 MHz
Stock frequency 3600 MHz
Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3
L1 Data cache 16 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
Trace cache 12 Kuops, 8-way set associative
L2 cache 1024 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
FID/VID Control no
Features XD

Chipset
------------------------------------------------------------------------------

Northbridge Intel i915P/i915G rev. B1
Southbridge Intel 82801FB (ICH6) rev. 03
Graphic Interface PCI-Express
PCI-E Link Width x16
PCI-E Max Link Width x16
Memory Type DDR
Memory Size 2048 MBytes
Channels Dual
Memory Frequency 200.1 MHz (1:1)
CAS# 3.0
RAS# to CAS# 3
RAS# Precharge 3
Cycle Time (tRAS) 8

Memory SPD

DIMM #1

General
Memory type DDR
Manufacturer (ID) Hyundai Electronics (AD00000000000000)
Size 512 MBytes
Max bandwidth PC3200 (200 MHz)
Part number HYMD264 646D8J-D43
Serial number FFFF7274
Manufacturing date Week 05/Year 05

Attributes
Number of banks 2
Data width 64 bits
Correction None
Registered no
Buffered no
Nominal Voltage 2.50 Volts
EPP no
XMP no

Timings table
Frequency (MHz) 133 166 200
CAS# 2.0 2.5 3.0
RAS# to CAS# delay 2 3 3
RAS# Precharge 2 3 3
TRAS 6 7 8

DIMM #2

General
Memory type DDR
Size 512 MBytes
Serial number FFFF6261

Attributes
Number of banks 2
Data width 64 bits
Correction None
Registered no
Buffered no
EPP no
XMP no

Timings table
CAS# 2.0 2.5 3.0
RAS# to CAS# delay 2 3 3
RAS# Precharge 2 3 3
TRAS 6 7 8

DIMM #3

General
Memory type DDR
Size 512 MBytes
Serial number FFFF4250

Attributes
Number of banks 2
Data width 64 bits
Correction None
Registered no
Buffered no
EPP no
XMP no

Timings table
CAS# 2.0 2.5 3.0
RAS# to CAS# delay 2 3 3
RAS# Precharge 2 3 3
TRAS 6 7 8

DIMM #4

General
Memory type DDR
Size 512 MBytes
Serial number FFFF3237

Attributes
Number of banks 2
Data width 64 bits
Correction None
Registered no
Buffered no
EPP no
XMP no

Timings table
CAS# 2.0 2.5 3.0
RAS# to CAS# delay 2 3 3
RAS# Precharge 2 3 3
TRAS 6 7 8

Monitoring

Mainboard Model D1826-G (0x189 - 0x4C11E7)

LPCIO
-----------------------------------------------------
Vendor SMSC
Vendor ID 0x55
Chip ID 0x78
Config Mode I/O address 0x2E

Hardware monitor
-----------------------------------------------------

GeForce 7800 GTX hardware monitor

Temperature sensor 0 67°C (152°F) [0x43] (GPU Core)

Dump hardware monitor

OBS! 350w nätagg. Kör 1st vanlig 7200rpm HDD

Hittade en länk om mitt moderkort:

http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servicesupport/techsuppor...

Permalänk
Medlem

Jag är nästan säker på att det är ditt modekort som är dåligt känner flera st som haft typ samma promlem och det har varit modekortert som varit paj

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem, då min gamla dator hade problem att starta ibland. Den startade i nån sekund, fläktar drog igång osv, men sen la den bara av. Då stängde jag av och på strömbrytaren på nätagget så funkade det alltid. Säger inte att detta är lösningen på ditt problem men..

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är nätagget som håller på packa ihop, alternativ moderkortet.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Om jag var i din situation så skulle jag testa med ett annat nätagg. Om inte det fungerar så är det nog moderkortet som sjunger på sista versen.

Kallstarter är ganska påfrestande för nätagget.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Håller med de två ovan. Jag hade exakt samma problem med en gammal Dellburk en gång, och då hjälpte det att byta PSU.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Inaktiv

Prova byt PSU, hjälper inte det så prova byt mobo eller överväg att lämna den på närmaste sopstation som har elektronikåtervinning och köp en ny från valfri butik. Datordelar kostar så lite idag och sen vet jag inte hur du värderar din fritid.

Men som några andra skrev ovan, prova byt PSU till en början.

Permalänk
Medlem

Du kan väl annars passa på att byta batteriet till CMOS, det är ett sånt där knappbatteri (Lithiumbatteri CR 2032 tror jag är standard till de flesta moderkort, finns på Kjell&Co, Claes Ohlson osv).

Det kan orsaka en hel del konstiga fel,som att datorn inte hittar några hårddiskar, nolställer BIOS osv... Men att datorn inte skulle starta alls borde det inte orsaka i och för sig...

Testa!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Avstängd

Instämmer med flera här byt ditt nätagg.350 watt är ganska klent för en strömhungrig prescott cpu:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen nätagget som andra skrivit. Varför försöker du starta 10-tals gånger eller mer? Ett mycket bra sätt att förstöra hela övriga datorn om nätagget är defekt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fick ett mail från en annan medlem på Sweclockers som har exakt samma problem han frågade om jag hade en Fuijitsu Siemnens Scaleo X. Det är precis den dator modellen jag har.

Tack för de tips som trillat in. När vissa skirver att det är NOG dit moderkort som har trillat ihop. Vad gör man då? Känns inte som om man köper nytt och chansar på att det var det som var problemet. Eller ett annat tips teste med ett annat nätagg, hur gör man det? Jag menar jag hajjar tipset men jag har inte något annat nätagg, finns det ingen mjukvara som kan läsa av hur mycket kraft nätagget levererar eller någon anna liten hint man kan få. Att skruva bort nuvarande nättagg och köpa ett nytt och stoppa in det och testa känns lite overkill

La denna order igår (vill dock ha kvar gamla bettan med):

Datorsystem
SYSTEM 1 7 648,80 9 561:- 7 648,80 9 561:-
Ingående komponenter [Expandera för lagerstatus]
1 st Sammansatt komponent enligt nedan
1 st Cooler Master DOMINATOR CM-690 Miditower Svart/Black utan nätagg./without PSU [Obekräftad, tidigast 2008-09-25]
1 st Corsair VX Series PSU CMPSU-550VXEU 550W 120mm fan ATX2.0 20/24-pin 4/8pin 12V [Obekräftad, tidigast 2008-09-29]
1 st Gigabyte GA-EP45-DS3 iP45 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX [Obekräftad, tidigast 2008-09-29]
1 st Samsung SH-S223F/BEBE DVD±RW Dual-Layer 22X BLACK/Svart bulk SATA [Leveransklar]
1 st Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 [Leveransklar]
1 st A-DATA "+ Series" Vitesta Extreme Edition 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15 [Avvaktar leveransdatum]
1 st Samsung Spinpoint F1 HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB cache SATA2 [Leveransklar]
1 st Gigabyte Radeon HD4870 512MB GDDR5 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express [Obekräftad, tidigast 2008-09-29]
1 st Montering/test av datorsystem (Lev.tid ca 15-25 dagar från då ingående artiklar ankommit lager / gäller fr.o.m 080912)

Permalänk
Medlem

Har du nån garanti kvar på din Siemens? Testa att ring deras support och hör om de kan hjälpa. Det kan ju vara ett känt fel som de har en lösning på.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Inaktiv

Om du vill ha ytterligare en åsikt:

Det är med största sannolikhet fel på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

De ville inte kännas vid något särskillt problem med scaleo X modellen men jag fick gärna lämna in den på felsökning för 575 kr.

Permalänk
Medlem

Vill väcka liv i denna tråd igen... Det var jag som hade samma problem som Tengo77.
Jag har nu bytt nätagg (Corsair 450w)och även lyckats få tag i ett nytt moderkort D1826G från en typ i Tyskland. (8€ fick miginte att gråta direkt ) Datorn har funkat felfritt i en månad nu, men idag... börjar den helt sonika spöka.. Den kickar liksom inte igång... sen efter ca 15-20 strömknappstrycksförsök så startar den..... Hur skumt som helst. Har någon någon annan förklaring än agget eller mobofel? Blir inte klok på det här....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rudiger
Vill väcka liv i denna tråd igen... Det var jag som hade samma problem som Tengo77.
Jag har nu bytt nätagg (Corsair 450w)och även lyckats få tag i ett nytt moderkort D1826G från en typ i Tyskland. (8€ fick miginte att gråta direkt ) Datorn har funkat felfritt i en månad nu, men idag... börjar den helt sonika spöka.. Den kickar liksom inte igång... sen efter ca 15-20 strömknappstrycksförsök så startar den..... Hur skumt som helst. Har någon någon annan förklaring än agget eller mobofel? Blir inte klok på det här....

Tycker mig känna igen problemet, har samma med mitt Abit Fi-90HD och mitt SU-380W nätagg från min Antec NSK 3400. kan ta 5-50 knapptryck innan aset startar. Har inte brytt mig att prova den med min HX520W men fått bekräftat att kortet går med ett annat PSU. Prova med en annan PSU och se om det blir någon skillnad är mitt råd.

Vad är det för moderkort egentligen?

Permalänk
Medlem

Kortet är ett Fujitsu Siemens D-1826-G ett likadant satt i orginal innan jag bytte i Scaleo X. Och jag har bytt nätagg till ett Corsair 450W , det satt 350w typ "noname" i innan. testade först att byta agg, men det lirade inte, sen ficka jag tag i kortet och bytte det och allt lirade...... men som sagt efter en månad börja den balla ur.
Börjar tro att hela konfigurationen av datorn är ett misslyckande av Fujitsu.... Så om nån har tips på något annat moderkort jag kan använda till prylarna som sitter i burken så är det välkommet. (Innehåll se tengo 77 i början av tråden)

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett "nytt" D1826-G moderkort. Datorn går som en klocka nu!! (1 vecka still going strong)

Nu beter den sig som den gjorde när den var ny, ger respons vid minsta lilla touch på startknappen. Stänger av sig som den skall och rullar på fint i största allmänhet. Hade turen att få tag på en bekants bekant som hade tillgång till Fujitsu Siemens diagnostictools samt hade moderkort liggande från den gamla serviceorganisationen. Har inte bytt någon annan del på datorn utom moderkortet, så nätagget var inte boven i dramat som jag trodde/hoppades på.

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör nog känna till att ett defekt nätagg förstör moderkortets egen strömförsörjning genom att kondensatorerna överhettar (pga mycket rippel). Ett nytt moderkort kan fungera med ett defekt nätagg en stund, sedan förstörs det och du är tillbaka på ruta 1.

Felsökning är aldrig enkelt eller självklart.

Svenskarna är dock kända för att vara ett "enfrågefolk" i många sammanhang. Allting verkar ju enklare då iaf, gott så!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Måste medge att jag har en viss oro särskillt när man läser Rudigers berättelse ovan............

Dock till den enkla frågan, hur tar jag på ett enkelt och systematiskt sätt reda på om mitt nätagg är kasst?

Permalänk
Hedersmedlem

Det enklaste är att testa med ett annat, tex att köpa ett på/ i en butik som har ångervecka

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jo men jag vet ju inte om det är mitt nätagg som "bränner" upp moderkortet om man skall lyssna på Multiman eller om allt är ok. Köpa ett nytt och testa funkar inte i detta fall..........

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengo77
Jo men jag vet ju inte om det är mitt nätagg som "bränner" upp moderkortet om man skall lyssna på Multiman eller om allt är ok. Köpa ett nytt och testa funkar inte i detta fall..........

Varför fungerar det inte att prova med ett nytt? Om det är värt att ta risken att låta bli och i värsta fall döda mobot så är det ju givetvis ditt val.

Permalänk
Medlem

Jag kanske missar poängen MEN

Min dator fungerar utmärkt för tillfället. Service killen sa att moderkortet var trasigt. Detta är bytt. Hur skall jag veta om det är något problem med mitt nuvarande nätagg? Allt funkar ju. Vilken skillnad skulle jag märka med ett nytt nätagg?

Jag menar hur vet jag om nätagget på något sätt är elakt mot moderkortet?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengo77
Jag kanske missar poängen MEN

Min dator fungerar utmärkt för tillfället. Service killen sa att moderkortet var trasigt. Detta är bytt. Hur skall jag veta om det är något problem med mitt nuvarande nätagg? Allt funkar ju. Vilken skillnad skulle jag märka med ett nytt nätagg?

Jag menar hur vet jag om nätagget på något sätt är elakt mot moderkortet?

Det märker du om problemen återkommer inom någon vecka eller så. Risken du tar OM PSU är trasig är att även ditt nya moderkort tar slut. =/

Så upp till dig om du vill riskera att bränna även detta mobo ifall det är nätdelen som krånglar. Moderkortet verkar som jag förstod det inte vara alltför enkel att få tag i. =(

Permalänk
Medlem

Hittade en uppdaterad bios till burken (trodde jag hade den senaste), lyckades få in den och nu har det lirat i typ 2 veckor..... håll tummarna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rudiger
Hittade en uppdaterad bios till burken (trodde jag hade den senaste), lyckades få in den och nu har det lirat i typ 2 veckor..... håll tummarna.

Lycka till!

Får man fråga vad det är som gör att ni använder just detta moderkort?

Permalänk
Medlem

Hmm, önskar att jag hade ett bra svar på det förutom att det var det som satt orginal i FS Scaleo X..

Permalänk
Medlem

Uppdate: Moderkortet verkar överleva, nätagget verkar godartat. Datorn börjar väl dö igen om ca 2är men då blir det skroten..... (fan jag är impad av bettan hon klarar av att köra Age of Conan på medium med grundkonf. förutom ett GF7800gtx)

Permalänk
Medlem

Jahopp!! Den har dött igen....
Fläkten drar igång.. men lampan på on/off knappen lyser inte.
Den startar inte, helt enkelt...
Jag gillar datorn när den fungerar, och jag har ju liksom allt i den.
Inge större lust att börja om.
Hur gör man? Jag tror ju att det är moderkortet som spökar. Och om det skulle gå att hitta något annat som funkar med alla prylar så vore det ju grymt. Tips och idéer är välkommet.
Kan man plocka med operativet från denna dator, om man bygger en ny, eller måste Bill få massa pengar igen?

Är det så enkelt att jag kan köpa något moderkort av annat märke och få det att lira med de övriga hårdvaror jag har bara jag byter kortet? Ok med lite meck, men kan jag använda installationen och op som ligger på c:/ disken.(sorry för noobfrågan)