Blir Windows allmänt snabbare med SSD-disk?

Permalänk
Medlem

Blir Windows allmänt snabbare med SSD-disk?

Om jag till min stationära dator skaffar en SSD och lägger själva operativet där samt de program man alltid har körandes automatiskt i systray (antivirus, sidebar, logitech programvara etc), kommer jag då få en dator som känns piggare samt blir snabbare vid uppstart än med hårddisken?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

beror mycket på vad för ssd du skaffar och vad det är för hårddisk du jämför med samt vilket operativsystem du använder så det är inte så lätt att svara på.
om du använder windows (xp eller vista) så skulle jag rekommendera en snabb vanlig hårddisk exempelvis velociraptor från WD. Om du vill ha en ssd endå så set till att skaffa en bra och ta inte den billigaste för endel av dom kan vara långsammare än en vanlig hårddisk speciellt om man använder windows eftersom filsystemet inte är speciellt bra anpassat för ssd hårddiskar.
Om du kör linux så är det större ide att införskaffa en ssd då linux har bättre filsystem för ssd än vad windows har är dock inte så insatt i linux filsystem.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Hedersmedlem

Enkelt svar: Ja.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag kör Vista 64bit och de gånger man startar om datorn tycker jag idag att hårdisken tuggar väldigt länge innan den är klar

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Köper du någon av de billigare SSD så kommer du skrika och svära att du använde den som systemdisk, det är oerhört vanligt med folk som klagar på att windows/linux fryser till i någon sekund då och då, eftersom de billigare SSD inte klarar att ha runt 40-70 bakgrundsprocesser igång samtidigt (vilket är normalt antal bakgrundstjänster i windows).
Vet inte ens om de dyra klarar av det så bra heller iofs, men intels SSD bör klara det galant. Så kolla upp vad du köper för SSD först och främst, någon som klarar väldigt många I/O iaf.

Men det kommer upplevas som Väldigt snabbt hur som helst, det blir "rappt" som fan då åtkomsttiderna är snuskigt låga (obefintligt lagg), dock får man ju överväga om man kan leva med någon sekunds frysningar typ väldigt ofta, om man ska ha den som systemdisk, då om man köper nån av de "billigare" varianterna givetvis.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hur är det med växlingsfilen, bör även den då ligga på SSD för att slippa disktuggandet när man alt-tabbar mellan två tunga applikationer som photoshop och nåt annat?

Sen en annan fråga. Om jag köper en SSD finns det nåt gratis diskkloningsverktyg för att få över min systempartition till SSD utan att behöva installera om allt?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Sen en annan fråga. Om jag köper en SSD finns det nåt gratis diskkloningsverktyg för att få över min systempartition till SSD utan att behöva installera om allt?

Symantec ghost borde göra jobbet.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Hur är det med växlingsfilen, bör även den då ligga på SSD för att slippa disktuggandet när man alt-tabbar mellan två tunga applikationer som photoshop och nåt annat?

Sen en annan fråga. Om jag köper en SSD finns det nåt gratis diskkloningsverktyg för att få över min systempartition till SSD utan att behöva installera om allt?

Vad tänkte du skaffa för SSD?

Om du läst mitt inlägg så kan du ju ta slutsatsen över vad som gäller. Billig ssd = försök köra så lite processer som möjligt på den, bra ssd = kör på hur mycket du vill.

Finns flertalet program som kan klona systemdisken

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jovisst, men är det inte så att SSD slits vid skrivningar? Därav även min undran om växlingsfilen bör ligga även där. Eller är det slitaget överdrivet att oroa sig för?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Onödigt oroande av slitage skulle jag säga De är gjorda för att användas! Och det blir som allt annat slitet med tiden, man kommer aldrig bort från det faktumet, så onödigt att oroa sig tycker jag när det är så oavsett

Frågan är fortfarande vad för SSD du tänkt köpa, kan inte avgöra vad som blir bäst för det du tänkt göra om man inte får nys på vilken du vill ha

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

anandtech.com har skrivit rätt mycket om ssd diskar, å som det har sagts här så har mlc diskarna(de billigare) probem med multitasking å random reads/writes. intels verkar vara fet samt att ocz slc verkar oxå nice men jag anser inte att de håller måttet då laddningtiderna för spel och program inte alls motsvarar mina förväntningar, kapar ju bara några sekunder jämfört med vanliga hdd. men klart man vill ha en ssd.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Jag kör Vista 64bit och de gånger man startar om datorn tycker jag idag att hårdisken tuggar väldigt länge innan den är klar [/QUOTE]

Med 6GB minne har Windows en hel del information att läsa in (cacha) från hårddisken när den startar. Men jag antar att du redan visste det. I annat fall googla SuperFetch.

Dagens SSD är rikigt snabba på att läsa, men långsamma på att skriva. Det är hjust de små skrivningarna ("random writes") som kan ta kål på en SSDs prestanda. Det är speciellt de MLC-baserade enheterna som lider av detta, SLC-baserade är något bättre. En skrivning kan på en MLC-baserad ta flera hundra millisekunder, ibland t.o.m. upp till en hel sekund (oavsett hur lite data som skrivs till disken). Tänk dig att Windows har sagt åt SSDn att skriva ned flera saker och sedan måste vänta på att SSDn ska bli klar, då förstår det hur det kan komma sig att det finns så många användare som klagar på att Windows "fryser till då o då". Det här händer inte lika ofta med vanliga HDDar, troligtvis för att den kan använda cachen för att buffra skrivningar - istället för att skriva ned alla filerna direkt till HDDen kan den skriva ned dem till cachen, säga till Windows att den har skrivit ned informationen, låta Windows fortsätta, och sedan skriva ned informationen från cachen till HDD-plattorna när den inte har något annat att göra.

Tyvärr är inte tillverkarna helt tillmötesgående och publicerar riktiga prestandasiffror (prestanda för random write) - vissa tillverkare säger att de inte har några siffror, andra säger att de inte har någon betydelse för prestanda IRL, andra vägrar säga något alls, och andra fuskar till dem för att få upp försäljningen.

Eftersom priset på MLC-baserade enheter är så pass mkt lägre än SLC-baserade dito är det troligtvis en MLC-baserad du har kikat på. Jag var själv inne på att köpa en sådan, men då kör jag å andra sidan med Windows XP med EWF aktiverat, så jag har väldigt få skrivningar till systemdisken. Med ett normal-konfigurerat system skulle jag inte välja något annat än en SLC-baserad SSD eller möjligtvis Intels MLC (dock är den fortfarande alldeles för dyr). Efter mycket velande valde jag själv en SLC-baserad, det efter att det kommit fram att de billiga MLC-baserade inte bara lider av dålig random write-prestanda utan även instabilitet (!).

Vad gäller swapfilen har jag placerat den på min gamla Raptor-HDD, jag tänker som så att.. data som skrivs ned till swapfilen läses bara tillbaka kanske en eller några enstaka gånger, då borde en HDD vara snabbare, hjust för att skrivningen i början annars skulle ta så pass mkt tid.

Bara för att du köper en SSD behöver du inte heller placera hela systemet där, du kan t.ex. använda hårda länkar (Windows kallar dem "symbolic links" eller "junction points") för att "flytta" utvalda kataloger från din SSD till din HDD, t.ex. kataloger som du ofta skriver många små filer till, eller kataloger som dina program ofta skriver många små filer/fragment till. I Vista har jag för mig att du även kan använda hårda länkar för att "flytta" enstaka filer från en hårddisk till en annan. Med hårda länkar ser det ut som katalogerna/filerna fortfarande ligger på sina ordinarie platser men alla läsningar/skrivningar dirigeras om till vart du än pekar dem, detta sker automatiskt i bakgrunden av Windows så det ställer inga speciella krav på programmen.

Med en SSD installerat i systemet har jag oxå upplevt att min gamla Raptor har fått en skjuts i prestanda, jag skulle gissa att det är för att cachen nu har fått större inverkan, med färre läsningar har den nu fått mer ledigt utrymme i cachen att använda för att buffra skrivningar. På raptorn har jag bland annat behållit mina Visual Studio-projekt och medföljande småfiler, även om det skulle gå snabbare att läsa in alla småfler från SSD tänker jag som så att jag oftare skriver till dem än läser, och då är HDDn snabbare.

Kortfattat: Huruvida du kommer uppleva en SSD som en skjuts prestandavis beror på hur många skrivningar du har till systemenheten, alternativt hur väl du kan dirigera om dessa till en HDD.

Permalänk
Medlem

Ja asså, ny teknik är sällan färdig/perfekt från början.

SSD behöver troligen nåt år innan barnsjukdomarna försvunnit och priserna kommit ner ordentligt.

VG dröj....

Permalänk
Medlem

Har också lagt märke till att alla SSD verkar väl idag alla ha "laptopstorlek" dvs 2.5". Det borde väl även dyka upp för 3.5" riktat till att kunna montera i stationära datorer utan att behöva sätta dit distansskenor... eller?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Har också lagt märke till att alla SSD verkar väl idag alla ha "laptopstorlek" dvs 2.5". Det borde väl även dyka upp för 3.5" riktat till att kunna montera i stationära datorer utan att behöva sätta dit distansskenor... eller?

Finns väl ingen anledning att göra 3.5", är ju bara klumpigare och 2.5" funkar ju att sätta i stationära liksom bärbara, så marknaden blir större med 2.5" än 3.5"..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hej!
Nu vill jag inte starta en helt ny tråd om att jag ska byta hårdisk så jag ställer den här istället. Just nu fungerar inte min Seagate barracuda 200gb så jätte bra och låter otroligt högt(har haft den i drygt 3år) så jag tänkte byta ut den mot en annan snabb hårdisk som får lite fart på windows och även överföringshastigheten m.m.
Jag har tagit närmare titt på Western Digital VelociRaptor med 10.000rpm men är det verkligen stor skillnad mot 7200rpm och då menar jag allmänt. Skulle windows starta snabbare med denna hårdisk?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo 3.16GHz 8500 E0 | Asus P5Q Deluxe iP45 | Corsair XMS2 Xtreme 2x2GB | Cooler Master Cosmos S | Powercolor Radeon HD 4870 X2 | Samsung 200GB 7200rpm | Seagate Barracuda 200GB 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alaskery
Hej!
Nu vill jag inte starta en helt ny tråd om att jag ska byta hårdisk så jag ställer den här istället. Just nu fungerar inte min Seagate barracuda 200gb så jätte bra och låter otroligt högt(har haft den i drygt 3år) så jag tänkte byta ut den mot en annan snabb hårdisk som får lite fart på windows och även överföringshastigheten m.m.
Jag har tagit närmare titt på Western Digital VelociRaptor med 10.000rpm men är det verkligen stor skillnad mot 7200rpm och då menar jag allmänt. Skulle windows starta snabbare med denna hårdisk?

Ja windows startar snabbare med den disken har själv den gamla raptor disken och märker skillnad mellan den och en vanlig 7200rpms disk och med tanke på att VelociRaptor är nästan 35% snabbare (stämmer?) så borde du märka endel skillnad

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

jaha, jag borde köpa en velociraptor fast synd att de är så dyra, får blir en 150GB i värsta fall.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo 3.16GHz 8500 E0 | Asus P5Q Deluxe iP45 | Corsair XMS2 Xtreme 2x2GB | Cooler Master Cosmos S | Powercolor Radeon HD 4870 X2 | Samsung 200GB 7200rpm | Seagate Barracuda 200GB 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Köper du någon av de billigare SSD så kommer du skrika och svära att du använde den som systemdisk, det är oerhört vanligt med folk som klagar på att windows/linux fryser till i någon sekund då och då, eftersom de billigare SSD inte klarar att ha runt 40-70 bakgrundsprocesser igång samtidigt (vilket är normalt antal bakgrundstjänster i windows).
Vet inte ens om de dyra klarar av det så bra heller iofs, men intels SSD bör klara det galant. Så kolla upp vad du köper för SSD först och främst, någon som klarar väldigt många I/O iaf.

Men det kommer upplevas som Väldigt snabbt hur som helst, det blir "rappt" som fan då åtkomsttiderna är snuskigt låga (obefintligt lagg), dock får man ju överväga om man kan leva med någon sekunds frysningar typ väldigt ofta, om man ska ha den som systemdisk, då om man köper nån av de "billigare" varianterna givetvis.

Kan du verifiera var du har fått informationen om 40-70 processer och frysningar i SSD diskarna?

Har själv en Asus 900 men den slöaste SSD disken och den fungerar galant.
Jag har absolut inga frysningar men det hade jag i början.
Och det beror inte på mina 40-70 bakrundsprocesser för dem är lika många nu.
Det beror endast på att ntfs pillar på disken allt för mycket så jag formaterade
om disken till fat32 och tog bort page filen. Klockrent!

Permalänk
Medlem

Det första man bör göra för att snabba upp Windows är att ta bort swapfilen helt. Minne är så billigt idag, tryck i 8GB och glöm bort allt vad pagefile.sys heter. Vista flyter på oerhört bra utan swapfil, det är en märkbar skillnad tycker jag.

Jag har en Mtron SSD i min arbetsstation, det är en SLC-baserad disk från början av året. Den snittar runt 80MB/sek i både läs- och skriv och fungerar alldeles strålande. Den ger betydligt jämnare prestanda än hårddiskar, och är såklart helt tyst. Random access är blixtsnabb, och det är främst här man märker skillnaden tycker jag.

Billigare MLC-diskar skulle iaf jag undvika. Undantaget är troligtvis Intels X-25 som jag inte testat ännu.. Jag sparar förtvivlat.

Om valet står mellan en billig SSD och en hårddisk: köp en Velociraptor. De är riktigt, riktigt bra!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cabraja
Kan du verifiera var du har fått informationen om 40-70 processer och frysningar i SSD diskarna?

Har själv en Asus 900 men den slöaste SSD disken och den fungerar galant.
Jag har absolut inga frysningar men det hade jag i början.
Och det beror inte på mina 40-70 bakrundsprocesser för dem är lika många nu.
Det beror endast på att ntfs pillar på disken allt för mycket så jag formaterade
om disken till fat32 och tog bort page filen. Klockrent!

Jag gillar såna här motfrågor där folk själva erkänner problemet samtidigt som dom ställer frågan.

Öhm, googla på SSD + freeze så får du upp 1000tals svar. Det är verfierat från användarna själva. (dig också)
Spelar ingen roll om den är slö, det är hur många I/O den kan hantera, för att inte frysa.

Och du ska ha klart för dig att man ska inte behöva formatera om till FAT32 och ta bort pagefilen för att lösa ett sådant problem, för problemet finns ju tydligen där.
Och du säger ju rakt ut själv att du haft frysningar. Så jag förstår inte vad du försöker komma fram till? Som att säga att disken är så dålig att den måste användas på ett speciellt sätt för att fungera korrekt.

Varför klarar en vanlig slö hårddisk av samma sak galant med NTFS och pagefil men inte din SSD? Just för att du har en SSD som inte klarar tillräckligt många I/O. Det är mycket välkänt problem med SSD eftersom de är så pass nya. Sen om du nu tänker ändra dig och säga att din SSD funkar utan problem så är det ju av anledningen att du ändrat på hela filsystemet och tagit bort pagefilen (vilket man inte ska behöva göra, haha).

Förlåt om jag låter taskig eller kaxig men du lägger ju upp bollen högt inför en smash ungefär..

Förövrigt håller jag med osgorth att köp en raptor istället för SSD idag. Billigare men inte lika snabb, men märkbart mot vanlig hårddisk.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

En kvalificerad gissning på att det i största del är 2.5"s diskar är för att SSD är överlägset i laptops. Medans man inte råkar ut för samma problem med en stationär dator. Om man tänker på transport, energi spar, tappa i golvet osv.

Visst kan det hända med en stationär. Men inte lika stor risk(oftast).

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem

Att gå tillbaka till FAT32 är ju barockt, ett mycket sämre filsystem än NTFS. Ett steg framåt och ett tillbaka är knappast någon utveckling.

Personligen tror jag inte på SSD öht med dagens teknik. Om jag förstått det rätt är det flashminne? Knappast någon ny teknik utan uppfanns redan på tidigt 80-tal, och är redan tekniskt välutvecklat. Det behövs nog helt nya vägar för att få något riktigt bra och framtidssäkert, även om implementeringen av flash i SSD troligen kan bli lite bättre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Att gå tillbaka till FAT32 är ju barockt, ett mycket sämre filsystem än NTFS. Ett steg framåt och ett tillbaka är knappast någon utveckling.

Personligen tror jag inte på SSD öht med dagens teknik. Om jag förstått det rätt är det flashminne? Knappast någon ny teknik utan uppfanns redan på tidigt 80-tal, och är redan tekniskt välutvecklat. Det behövs nog helt nya vägar för att få något riktigt bra och framtidssäkert, även om implementeringen av flash i SSD troligen kan bli lite bättre.

Du har väl sett Intel XM25? Eller vad de nu heter. De är ju brutala.. Så jag ser inget fel på de riktigt bra SSD Sen så är väl SSD inte riktigt exakt som flashminne utan mer vidareutvecklat med tanke på kapaciteten på överföringar. Och det är inte välutvecklat med tanke på att man får frysningarna! Men du kanske jämför med helt vanliga flashminnen.. Där sparar man ju bara småsaker mest och inte använder till OS eller dylikt

Men jag håller med om FAT32 vs NTFS..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Jag gillar såna här motfrågor där folk själva erkänner problemet samtidigt som dom ställer frågan.

Öhm, googla på SSD + freeze så får du upp 1000tals svar. Det är verfierat från användarna själva. (dig också)
Spelar ingen roll om den är slö, det är hur många I/O den kan hantera, för att inte frysa.

Och du ska ha klart för dig att man ska inte behöva formatera om till FAT32 och ta bort pagefilen för att lösa ett sådant problem, för problemet finns ju tydligen där.
Och du säger ju rakt ut själv att du haft frysningar. Så jag förstår inte vad du försöker komma fram till? Som att säga att disken är så dålig att den måste användas på ett speciellt sätt för att fungera korrekt.

Varför klarar en vanlig slö hårddisk av samma sak galant med NTFS och pagefil men inte din SSD? Just för att du har en SSD som inte klarar tillräckligt många I/O. Det är mycket välkänt problem med SSD eftersom de är så pass nya. Sen om du nu tänker ändra dig och säga att din SSD funkar utan problem så är det ju av anledningen att du ändrat på hela filsystemet och tagit bort pagefilen (vilket man inte ska behöva göra, haha).

Förlåt om jag låter taskig eller kaxig men du lägger ju upp bollen högt inför en smash ungefär..

Förövrigt håller jag med osgorth att köp en raptor istället för SSD idag. Billigare men inte lika snabb, men märkbart mot vanlig hårddisk.

Jag menade att då jag bytte till fat32 vilket fungerar helt klockfritt så
fungerar ssd disken klockfritt också. Trots alla I/O mot disken som den
hade då jag hade ntfs tidigare. Hur kan det komma sig att den klarar av det nu och inte innan? Och glöm inte att detta är den slöaste SSD modellen som finns
Jag tror inte nån skulle gå och köpa denna disk separat för att köra OS
på utan förmodligen köpa en redig med SLC chip

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cabraja
Jag menade att då jag bytte till fat32 vilket fungerar helt klockfritt så
fungerar ssd disken klockfritt också. Trots alla I/O mot disken som den
hade då jag hade ntfs tidigare. Hur kan det komma sig att den klarar av det nu och inte innan? Och glöm inte att detta är den slöaste SSD modellen som finns
Jag tror inte nån skulle gå och köpa denna disk separat för att köra OS
på utan förmodligen köpa en redig med SLC chip

Läs gärna vad jag skrev igen, du verkar inte ha läst

Det spelar ingen roll att disken är slö i sig, det handlar _endast_ om I/O.
Vad kör du för operativsystem? Och vad är det för något orginal?

Och den används ju tydligen i alla Asus EEE som systemdisk som tillval, så varför skulle den inte om du nu fått det att funka?

Och varför ska man vara tvungen att byta ner sig till FAT32 om nu disken är så bra?

Du verkar säga emot saker som du redan vet svaret på? Till vilken nytta? Hur du än vrider på det så är den kass, eftersom den tydligen inte ens klarar NTFS klockrent. Vilken annan disk som helst gör det annars.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Läs gärna vad jag skrev igen, du verkar inte ha läst

Det spelar ingen roll att disken är slö i sig, det handlar _endast_ om I/O.
Vad kör du för operativsystem? Och vad är det för något orginal?

Och den används ju tydligen i alla Asus EEE som systemdisk som tillval, så varför skulle den inte om du nu fått det att funka?

Och varför ska man vara tvungen att byta ner sig till FAT32 om nu disken är så bra?

Du verkar säga emot saker som du redan vet svaret på? Till vilken nytta? Hur du än vrider på det så är den kass, eftersom den tydligen inte ens klarar NTFS klockrent. Vilken annan disk som helst gör det annars.

Du har missförstått mig verkar det som
Den används inte i alla ASUS utan den används endast i vissa 900
modeller.
Jag har inte heller sagt att den är "så bra" utan bara att den fungerar
klockrent med fat32.
Det är ingen disk som sagt nån borde köpa till sin stationära dator
man använder mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cabraja
Du har missförstått mig verkar det som
Den används inte i alla ASUS utan den används endast i vissa 900
modeller.
Jag har inte heller sagt att den är "så bra" utan bara att den fungerar
klockrent med fat32.
Det är ingen disk som sagt nån borde köpa till sin stationära dator
man använder mycket.

Du, det missförståndet är inget speciellt Den används iaf som extraval som systemdisk till den datorn du köpt. Punkt. Sen om jag skrev EEE istället för 900 spelar ingen roll, faktumet är att den fortfarande används som tillval som systemdisk, jag har inte nämnt något om alla asus heller.

Du reagerade & ifrågasatte det med frysningar när du själv har upplevt det.. Det var det jag reagerade på och undrade vad som skulle vara så intressant med ditt inlägg från första början, faktumet kvarstår även där att den fryser till emellanåt som systemdisk med NTFS (som i princip är standard idag på alla windows-system).

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Visa mig var jag kan välja en sådan SSD som tillval till Asusen
Skicka gärna med en länk.
Och vad det gäller andra "normala" SSD diskar och frysningar...
Är det något du har testat själv?
Jag är nämligen intresserad av att köpa en SSD själv med SLC chip
Och fryser dem så blir det inget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cabraja
Visa mig var jag kan välja en sådan SSD som tillval till Asusen
Skicka gärna med en länk.
Och vad det gäller andra "normala" SSD diskar och frysningar...
Är det något du har testat själv?
Jag är nämligen intresserad av att köpa en SSD själv med SLC chip
Och fryser dem så blir det inget.

Hmm, mitt missförstånd, vad var det för missförstånd förresten? Asus EEE är ju en Asus EEE 900 !? Driver du med mig?

SSD finns som tillval för asus, det är väl ingen nyhet, Driver du med mig?? Kolla vart som helst!? http://www.dustin.se/pd_5010154036.aspx t.ex!? 16GB SSD sen finns de väl säkerligen andra SSD som tillval typ 8GB?
Normala SSD diskar och frysningar, HAR DU LÄST VAD JAG SKRIVIT!? DRIVER DU MED MIG?! T.om sweclockers har recenserat och nämnt frysningar TILL OCH MED DU SJÄLV har nämnt att du fick frysningar. Herregud. Förlåt men snart råkar jag nog skriva något fult och då får du skylla dig själv och försöka att inte ta åt dig, för du verkar ju inte läsa vad man skriver ändå.

Och som du själv vet så är SLC bättre än MLC så varför frågar du ens något som du kan svaret på, jag har nämnt säkerligen flertalet gånger att det är dom BILLIGARE SSD som lider av problemet och att du kan hitta tusentals svar på google, men inte vill du diskutera utan du medvetet retar upp mig istället genom att ignorera vad jag skriver!?

Herregud, vad är 1+1?

EDIT: Recension på en sån där liten PC som har SSD som tillval http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6102&page=9

Citat:

Acer One 110

Acer 110 har samma för- och nackdelar som varianten med hårddisk. Dock med den ytterligare nackdelen att Windows XP i princip var oanvändbart. Med Linpus fungerade den relativt bra, även om det tidvis gick långsamt. Det är svårt för denna modell att tävla i med de övriga deltagarna.

Fördelar:

* Prisvärd.

Nackdelar:

* Fryser tidvis i Windows.
* Kort batteritid med medföljande batteri.
* Musknapparna är dåligt placerade.

Borde finnas en klar regel här på sweclockers som borde lyda under att man måste läsa och förstå innebörden av texten innan man lägger ett inlägg som svar på en tråd annars kan man flyga och fara. Vissa verkar ju tydligen ha gigantiska problem med att förstå vad dom läser. Läsa och skriva går fint men FÖRSTÅ!? Är det så mycket begärt att folk ska förstå? Skriver jag verkligen så dålig svenska att man inte kan förstå mig?!!?!? Jag börjar fan undra ibland.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini