Spela upp video på HDMI-TV från HTPC via Remote Desktop i XP

Permalänk
Medlem

Spela upp video på HDMI-TV från HTPC via Remote Desktop i XP

Jag har en HTPC kopplad till en HDMI ansluten TV som bildskärm och kan när jag är inloggad lokalt (consol) spela upp video. Inga problem med detta...

MEN....

Hur gör jag om jag över nätet "remote-desktop-kopplar" mig till HTPC'n från en annan burk vill spela upp på HTPC'ns HDMI-anslutna TV?

Kör Gigabyte GA-MA69GM-S2H med XP Pro + VLC + ATI Catalyst 8.10.

Permalänk
Medlem

Re: Spela upp video på HDMI-TV från HTPC via Remote Desktop i XP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jag har en HTPC kopplad till en HDMI ansluten TV som bildskärm och kan när jag är inloggad lokalt (consol) spela upp video. Inga problem med detta...

MEN....

Hur gör jag om jag över nätet "remote-desktop-kopplar" mig till HTPC'n från en annan burk vill spela upp på HTPC'ns HDMI-anslutna TV?

Kör Gigabyte GA-MA69GM-S2H med XP Pro + VLC + ATI Catalyst 8.10.

Jag löste det genom att använda RealVNC som "Remote Desktop"-applikation.

Finns en gratisversion här:
http://www.realvnc.com/products/free/4.1/index.html

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Det låter inte riktigt optimalt i mina öron. Borde det inte ge högre bildkvalitet/vara enklare att ansluta till själva mediafilen via nätverket och sedan använda ett program för att spela upp den på den andra datorn?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Det låter inte riktigt optimalt i mina öron. Borde det inte ge högre bildkvalitet/vara enklare att ansluta till själva mediafilen via nätverket och sedan använda ett program för att spela upp den på den andra datorn?

Det skulle väl inte lösa problemet? Anledningen är ju att jookeer inte har något tangentbord och mus till HTPCn som jag förstår.

Filerna som spelas upp finns enligt trådskaparen redan på HTPCns lokala disk.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Stämmer!

Var filerna finns är ointressant. Det är videospelarens "miljö", dvs är jag inloggad mot HTPC'n med RDP och från denna startar en videospelare, tex VLC, spelas videon upp i RDP-fönstret på fjärrdatorn och inte i HTPC'n.

Där är problemet...

Vad jag vill är att oavsett hur jag är inloggad (consol eller RDP) skall uppspelning av video ALLTID göras på HTPC'ns HDMI-anslutning.

Möjligen kan RealVNC lösa problemet, isf tack till Joppis.

Jag avvaktar ytterligare förslag...

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter exakt samma sak.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.