Permalänk

Problem: Dator som hänger sig

Hejsan.

Det har nyligen uppstått ett problem som jag aldrig varit med om tidigare. Vid en längre inaktivitet vid datorn (cirka 30 minuter), så hänger sig allting. Detta leder till att jag måste starta om datorn via strömbrytaren.

Senaste gången jag var tvungen att göra det så gick det förbaskat segt att starta datorn. Jag fick då reda på att datorn inte hitta något av mitt ram-minne.

Så jag antar att det är något fel på minnena, och jag undrar då om ni har en aning vad jag kan göra åt detta?

Dator:
CPU typ: DualCore AMD Athlon 64 X2, 3100 MHz (15.5 x 200) 6000+
Moderkort: MSI K9N SLI (MS-7250 v2) (3 PCI, 2 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Dual Gigabit LAN)
RAM-minnen:2 st Corsair Value Select VS1GB667D2 1 GB DDR2-667 DDR2 SDRAM
Grafikkort: NVIDIA GeForce 8800 GTS (320 MB)

Får ursäkta om det vart rörigt, körde copy/paste från Everest för är själv inte så bra på detta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Känns som ett hårdvaruproblem, mycket mer kan jag inte säga.

Känn på minnena om de sitter i ordentligt. Plocka ur det ena och växla (alltså kör med 1GB åt gången) för att se om det är nåt fel med själva minnena (båda kan ju inte va trasiga)

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

Mjo, jag har gjort det. Glömde säga det, märks att det är rätt sent, att när jag märkte att minnena inte hittades så plockade jag ur dem och satte in dem igen. Då hittades dem igen, men misstänker att det bara är tillfälligt.

Datorn har inte hängt sig igen, men har å andra sidan inte varit borta från den heller. Är väl bara en tidsfråga.

Tack för det snabba svaret!

Men men, det är inte löst än, ingen som kan tänka sig vad felet kan vara?