Tackar för svaren!
Båda lösningarna verkar fungera minst lika bra. Det går alltså att öppna Microsoft Works Text Document både med Microsoft Word Viewer 2003 och med fullversionen av Microsoft Word 2003 eller senare. Jag kan nämna att Microsoft Works dokument som stöds då är Works 6.0 till 9.0.
Jag blev faktiskt förvånad att Word Viewer kan öppna även Works dokument. Om man dömer efter namnet på programmet så förväntar man sig bara att olika versioner av Word dokument stöds. Jag blev nog inte så mycket förvånad som överraskad, eftersom fullversionen av Word kan läsa Works filer så är det förväntat att även Word Viewer läser dessa. Men jag visste inte ens att vanliga Word kan läsa Works filer. Men desto mer förvånad blev jag av att Word 2007 som jag har på datorn inte har associerat Works filändelser till sig. Gamla RTF filer är ju associerade till Word 2007 så varför inte WPS filer kan man undra. Man förväntas tydligen skapa den associationen själv manuellt, och det är lite dåligt.
Men det är bara positivt att både Word Viewer och fullversionen av Word kan läsa även Works filer. Det förväntade jag mig inte kanske främst för att Works är ett konkurrerande programpaket till Office och Word. Men det är bara bra att det finns Word Viewer som är gratis med stöd för alla dessa Microsoft text dokument. Ibland har man kanske inte hunnit installera Office men vill titta på ett dokument eller skriva ut det. Installationen av Word Viewer 2003 tog mindre än en minut. Det brukar annars ta minst en halvtimme när man installerar vanliga Office.
För att ladda ner Word Viewer 2003, klicka på länken nedan:
Word Viewer 2003
Denna har stöd för alla Word dokument format upp till version Word 2003. För stöd för de senaste Word 2007 filformaten behövs tillägget Compatibility Pack.
Microsoft Office Compatibility Pack for Word, Excel, and PowerPoint 2007 File Formats
Om man installerar både så får man stöd för de senaste filformatet.
Jag är inte helt säker men jag tror att jag har upptäckt ett installationspaket som redan har stöd för Word 2007 dokument. Den finns på följande länk och heter bara "Word Viewer".
Word Viewer
Anledningen till att jag skriver dessa länkar är för att det alltid är säkrare att ladda ner Microsoft program direkt från Microsoft än från andra webbplatser.
Hur som helst, tack för hjälpen!