Permalänk

att lägga till stöd för 2 eller fler grafikkort är definitivt inte lika brådskande som att fixa stöd till 2 kärnor eller fler.

Om man ser hur marknaden har varit dom senaste åren har alltid singelcore grafikkort kunnat konkurera i dom prisvärda och low-end segmenten ex: 4850, 4870, gtx260 och 9800GT (Numera något klen men för bra för att inte nämnas). Nu på senare tid har det kommit multicore grafikkort i form av 3870x2, 4870x2, GTX 295 och 9800gx2 men för varje ny generation så har singelcore grafikkorten varit nära på att slå förra generationens multicore sytem och så kommer det förhoppningsvis fortsätta.

När man tittar på multicore cpuer så har dom alltid vunnit över singelcore cpuer eftersom man har uppnått taket för vad en kärna kan göra och marknaden kommer knappast att ändra sig. Tillverkarna inser ju också detta och varken AMD eller Intel släpper singelcore modeller i deras High-end serier.

Det är den stora skillnaden mellan Cpuer och Gpuer utvecklingsmässigt och som ni förstår så måste man ta tag i stödet för multicore Cpuer eftersom det har varit uselt ända sedan dom släpptes till marknaden.
Multicore Gpuer däremot har alltid varit lyckade om det rör sig om 2 kärnor ex 4870 crossfire, 4870x2, 9800GX2

Permalänk
Medlem

Tja, läste på översta bilden "~compatible with older phenom motherboards"
Jag har ett ASUS M2R32-MVP, enligt ASUS cpu support så är moderkortet kompatibelt med phemom, åtminstone 125w (för det är min 6400+).
Då borde jag väl kunna köra phenom II 940 utan problem på mitt moderkort om jag förstått rätt eller. För inte är en sån mer än 125w?

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk

Det är inte bara hur mycket ström kortet kräver som avgör ifall du kan köra P2 på det. Förmodligen kommer du att kunna göra det tack vare att du har Asus.

Permalänk
Medlem

Ett tillägg. AMD kommer att visa upp några nya processorer ur Phenom II familjen till CES: http://www.cesweb.org/ och bl.a. Microsoft har då tänkt släppa operativsystemet W7 beta 1.

När det gäller Phenom II så kommer t.ex. USA, Kanada och Asien få först tilldelning av processorer. Europa kommer senare. AMD kommer inte i början kunna tillverka så många processorer som kanske önskat och det beror på saker utanför AMD själva. Tillverkningen i större skala beräknas komma i gång senare under våren 2009 då även fler modeller kommer att presenteras. Så med lite tur kan vi få en viss tilldelning här i Sverige under januari - februari månad.

Senare under nästa år kommer AM3 för DDR3 minnen som i början baseras på dagens moderkortsteknik och till slutet av året/nästa vinter kommer nästa generation teknik med bl.a. NB-890 och SB-800. Något som verkar riktigt lovande ex. teoretiskt dubbla hastighet/bandbredd på PCI-E bussar (grafikkort) och sydbryggan ska bl.a. vara på 6Gb/s, vilket har bättre stöd för flash/SSD diskar som även de blir bättre i framtidens datorsystem.

Även Intel vidareutvecklar sitt Core i7 system. DDR2 minnen kommer att finnas kvar en tid till men DDR3 minnen kommer att utvecklas vidare och kommer vara till tjänst under många år till innan en ny standard tar vid.

Som källa har jag bl.a. från en person som arbetar inom datorvärlden men som naturligtvis inte får berätta för mycket om vad som sker och vad som kanske är på gång inom dito. Sedan finns det nu rätt mycket information utlaggd på Internet skrivet om kommande tekniker inom datorvärlden för den som vill läsa in sig på det.

Som flera har påtalat i tråden, har redan nu några spel börjat få stöd för 4 kärnors processorer men det nyttjas dåligt d.v.s. inte optimerat för det. Tittar man på t.ex. spelkonsoller som Xbox360 används där 3 kärnor och således att spel som skrivs för spelkonsoller och skrivs om/portas till PC-systemet får då stöd för 1-3 kärnors processorer. Då den genomsnittlige datoranvändaren just idag, som t.ex. spelutvecklarna räknar med, används då en processor med två kärnor och de optimerar spelen efter det. För man behöver göra spel som kan användas på flera olika typer av datorsystem än det mest extrema hårdvarorna, om spelen ska kunna bli säljbara i större upplagor. Men utvecklingen framöver i tiden kommer gå mot flera kärnors processorer, även mer än fyra, där operativsystem och annan mjukvara anpassas efter dessa förhållanden en förändring som kommer att ta tid och inget som förändras över en natt.

/Saint25

Permalänk
Medlem

hej!

vet ej var annars jag kan tänkas ställa denna frågan men om man skulle jämföra intel e6600 i originalklock med de nya, kommande phenom ii, skulle de prestera i samma nivå eller skulle skillnaden bli kännbar mellan de två?

undertecknad råkar vara i behov av en till två nya arbetsmaskiner och behöver därför planera framåt. hoppas på hjälpsamma svar.

tack

hejdå

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
hej!

vet ej var annars jag kan tänkas ställa denna frågan men om man skulle jämföra intel e6600 i originalklock med de nya, kommande phenom ii, skulle de prestera i samma nivå eller skulle skillnaden bli kännbar mellan de två?

undertecknad råkar vara i behov av en till två nya arbetsmaskiner och behöver därför planera framåt. hoppas på hjälpsamma svar.

tack

hejdå

Phenom II kommer nog ge en ordentlig skjuts. Inte minst för att Phenom II har 3 eller 4 kärnor mot E6600 som bara har 2. Men även om man jämför med en Q6600 i samma frekvenser som en Phenom II så kommer man nog få en del extra prestanda.

Permalänk
Medlem

ok. bra att veta. antar att vi vet mer när de kommer ut i handeln.

skall se över alternativen samt framtiden. kanske är värt att satsa på en dyrare maskin och nyttja virtualisering.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Phenom II kommer nog ge en ordentlig skjuts. Inte minst för att Phenom II har 3 eller 4 kärnor mot E6600 som bara har 2. Men även om man jämför med en Q6600 i samma frekvenser som en Phenom II så kommer man nog få en del extra prestanda.

Intel får helt enkelt skylla sig själva:

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Intel får helt enkelt skylla sig själva:

http://www2.speedyshare.com/data/990664927/14389865/46607802/...

Av någon anledning fungerar inte din bild, men den här länken borde fungera:

http://www.speedyshare.com/990664927.html

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Hej, nu sitter jag med en 6400+ med mitt Nvidia 8800gts 512mb grafikkort.
Kommer grafikkortet bli flaskhals för en Phenom II 940 (eventuellt överklockad till 3,5ghz kanske) vad tror ni?

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

har inte riktigt fattat det dära med att intel får skylla sig själva... nån?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DST
har inte riktigt fattat det dära med att intel får skylla sig själva... nån?

Fanboy-kommentarer kanske?
Vad sägs om att vända andra kinden till istället?

P.s.
Tittade du nånting på bilden han lade upp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabcool
Hej, nu sitter jag med en 6400+ med mitt Nvidia 8800gts 512mb grafikkort.
Kommer grafikkortet bli flaskhals för en Phenom II 940 (eventuellt överklockad till 3,5ghz kanske) vad tror ni?

I spel, speciellt i högre upplösningar, är det nästan alltid grafikkortet som begränsar. Det borde fungera utmärkt med en Phenom II 940 även om du skulle byta grafikkortet till ett HD4870X2. Hoppas att jag tolkade din fråga rätt.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
I spel, speciellt i högre upplösningar, är det nästan alltid grafikkortet som begränsar. Det borde fungera utmärkt med en Phenom II 940 även om du skulle byta grafikkortet till ett HD4870X2. Hoppas att jag tolkade din fråga rätt.

Mvh Johan

Tack för svaret!
Eftersom jag kör på en 19" med 1280x1024 så ska det knappast bli problem då.
Men fundear ifall man köper ny 24" sen så slir det ett nytt grafikkort också. Den dagen den sorgen!

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabcool
Hej, nu sitter jag med en 6400+ med mitt Nvidia 8800gts 512mb grafikkort.
Kommer grafikkortet bli flaskhals för en Phenom II 940 (eventuellt överklockad till 3,5ghz kanske) vad tror ni?

Så länge man inte lyckats köpa helt fel komponenter så är det mer eller mindre alltid så att det är grafikkortet som begränsar. En Phenom II 940 kommer klara precis alla spel där ute utan problem.

Permalänk
Medlem

Phenom II finns i hyllan hos multitronic (i finland)

HDX920XCGIBOX AMD PHENOM II X4 920 2.8GHZ AM2+ 8MB >50 € 218,85€

HDZ940XCGIBOX AMD PHENOM II X4 940 3GHZ AM2+ 8MB >50 257,10€

Jag har beställt en 940 3ghz nu!! väntar med spänning!

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

Härligt!! Skulle vara så tacksam om du kunde lägga upp lite bench test,temps o oc resultat ....snäääälla!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Härligt!! Skulle vara så tacksam om du kunde lägga upp lite bench test,temps o oc resultat ....snäääälla!

vi får se
farsan är skyldig mig pengar så jag beställer när jag fått de

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

Finns nu i Svenska butiker oxå

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376580

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Härligt

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

Kommer bli nice.. jag la en beställning imorse innan det kommit upp på prisjakt..

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Avstängd

Helveteeeeee jag vill haaaaaaaaaaaaaaa

Men sparar pengar till en 360 för tillfället

Finland ftw

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk

Kollar man Multitronic, så står det att de har båda Phenom II på lager. 920 och 940, mer än 50 på lager.

Permalänk
Medlem

Drar iväg en beställning i Februari/ Mars nån gång.
Hoppas dem har gått ner i pris tills dess. : )

Fint att de é ute iallafall!

Permalänk
Medlem

4-5 dagars leveranstid -_-. Väntar på fler butiker får in den i lager i så fall.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

hoppas de är riktigt nice! 45 nm också va?

helsike vad sugen jag blev på en sådan hmmmm

haha roligt att dom döpt dom till exakt samma nr som intel haha

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catalyst
Helveteeeeee jag vill haaaaaaaaaaaaaaa

Men sparar pengar till en 360 för tillfället

Finland ftw

XBOX fjant skämt å sido.

Finland- Ja kyllä!

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

Nu finns tydligen "AMD PHENOM II X4 940 3GHZ AM2+ 8MB" i lager hos Multitronic!

http://www.multitronic.se/index.php?prod=HDZ940XCGIBOX

Och "AMD PHENOM II X4 920 2.8GHZ AM2+ 8MB" finns också i lager

http://www.multitronic.se/index.php?prod=HDX920XCGIBOX

Oj, vad sugen jag blev på att lägga en liten order
Ingen Black Edition dock...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isengrim
Nu finns tydligen "AMD PHENOM II X4 940 3GHZ AM2+ 8MB" i lager hos Multitronic!

http://www.multitronic.se/index.php?prod=HDZ940XCGIBOX

Och "AMD PHENOM II X4 920 2.8GHZ AM2+ 8MB" finns också i lager

http://www.multitronic.se/index.php?prod=HDX920XCGIBOX

Oj, vad sugen jag blev på att lägga en liten order
Ingen Black Edition dock...

940 är väl BE om jag minns rätt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S