Permalänk
Medlem

Jag anser att det här med "anpassas till vår kultur" är ett felaktigt förhållningssätt till det hela. Folk kan fortfarande ha kvar "sin kultur" så länge man inte bryter mot några lagar eller beter sig som babianer. Vilket tyvärr många utomeuropeiska invandrare gör. Får ofta känslan av att många invandrarkillar är höga på testosteron, den osäkra manligheten ska hävdas till vilket pris som helst. Bör vi kanske subventionera östrogen åt dessa grupper?

Nej skämt åsido. Folk får för min del ha sin kultur, men det borde vara en prövotid på medborgarskap i det här landet på minst 10 år. Gärna utvisa hela familjer om dom inte kan få pli på sina ungar. Om inte annat så skulle det sätta "the tone of the day" för resten av dessa potentiella upprorsmakare. Att bli svensk medborgare medför en sjuhelvetes massa rättigheter, felet idag är att ingen ställs till svar för bristen på skyldigheter.

Återigen, mindre velour och mer läderhandskar.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed

För han insåg värdet i integration.

Mycket får man höra innan öronen trillar av. Menar du nu alltså på fullt allvar att Alexander den Store handlade i integrationens intresse när han genomförde dessa bröllop?

Nu tror jag inte Alexanders tankar har någon förankring i det moderna sverige dock men det var verkligen inte integration som det handlade om. Eller menar du allvarligt att du tror det var syftet?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Jag anser att det här med "anpassas till vår kultur" är ett felaktigt förhållningssätt till det hela. Folk kan fortfarande ha kvar "sin kultur" så länge man inte bryter mot några lagar eller beter sig som babianer. Vilket tyvärr många utomeuropeiska invandrare gör. Får ofta känslan av att många invandrarkillar är höga på testosteron, den osäkra manligheten ska hävdas till vilket pris som helst. Bör vi kanske subventionera östrogen åt dessa grupper?

Nej skämt åsido. Folk får för min del ha sin kultur, men det borde vara en prövotid på medborgarskap i det här landet på minst 10 år. Gärna utvisa hela familjer om dom inte kan få pli på sina ungar. Om inte annat så skulle det sätta "the tone of the day" för resten av dessa potentiella upprorsmakare. Att bli svensk medborgare medför en sjuhelvetes massa rättigheter, felet idag är att ingen ställs till svar för bristen på skyldigheter.

Återigen, mindre velour och mer läderhandskar.

låt de ha sin kultur, i sina hem och moskeer, men ute på gatan är det svea rikes lagar och kultur som gäller, håller med dej om prövotiden, delvis, sen så finns det en sak med invandring jag inte förstår: varför... i h-e firar vissa skolor inte nationaldagen med nationalsången och svenska flaggan? jo för att invandrar eleverna tar illa upp. TAR ILLA UPP!?!

välkommen till Sverige, här sjunger vi den SVENSKA nationalsången, firar den svenska flaggan.

sen så borde vi kanske införa någon sorts "trohets ed" för invandrare? http://en.wikipedia.org/wiki/Pledge_of_Allegiance

så får de även sitt första "svenska prov";)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
låt de ha sin kultur, i sina hem och moskeer, men ute på gatan är det svea rikes lagar och kultur som gäller, håller med dej om prövotiden, delvis, sen så finns det en sak med invandring jag inte förstår: varför... i h-e firar vissa skolor inte nationaldagen med nationalsången och svenska flaggan? jo för att invandrar eleverna tar illa upp. TAR ILLA UPP!?!

välkommen till Sverige, här sjunger vi den SVENSKA nationalsången, firar den svenska flaggan.

sen så borde vi kanske införa någon sorts "trohets ed" för invandrare? http://en.wikipedia.org/wiki/Pledge_of_Allegiance

så får de även sitt första "svenska prov";)

Håller med dig snart får vi väl ta bort julborden i skolorna för att muslimerna tar illa upp utav det. Förstår inte hur svårt det kan vara att sjunga svenska nationalsången? Man behöver inte gilla det men för de kan man ju fortfarande sjunga och visa respekt åt svenska folket och Sverige jag gillar inte sjunga Sveriges nationalsång men jag gör det fan och jag gör det med leende på läpparna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
låt de ha sin kultur, i sina hem och moskeer, men ute på gatan är det svea rikes lagar och kultur som gäller, håller med dej om prövotiden, delvis, sen så finns det en sak med invandring jag inte förstår: varför... i h-e firar vissa skolor inte nationaldagen med nationalsången och svenska flaggan? jo för att invandrar eleverna tar illa upp. TAR ILLA UPP!?!

välkommen till Sverige, här sjunger vi den SVENSKA nationalsången, firar den svenska flaggan.

sen så borde vi kanske införa någon sorts "trohets ed" för invandrare? http://en.wikipedia.org/wiki/Pledge_of_Allegiance

så får de även sitt första "svenska prov";)

Precis. Sina kulturer kan de behålla sålänge det inte skapar några problem. (nu menar jag problem, inte små skitgrejer.) Sen håller jag fullt med dig, hur *** kan man ta illa upp av det? Som jag sa innan borde dem vara glada för att dem får komma hit, dom kunde haft det MYCKET värre!

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Mycket får man höra innan öronen trillar av. Menar du nu alltså på fullt allvar att Alexander den Store handlade i integrationens intresse när han genomförde dessa bröllop?

Nu tror jag inte Alexanders tankar har någon förankring i det moderna sverige dock men det var verkligen inte integration som det handlade om. Eller menar du allvarligt att du tror det var syftet?

Så var fallet. Inte för sin egen skull, utan snarare för han visste att hans generaler hatade perserna, och perserna hatade grekerna. Så ja, det var faktskt det som var syftet. Det var ett sätt att försöka få perser och greker närmre varandra.

Nu säger jag inte att detta var allt och basta angående giftermålen, men det var en av de tyngst vägande anledningarna. Vid ett tillfälle hölls över 100 bröllop om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Så var fallet. Inte för sin egen skull, utan snarare för han visste att hans generaler hatade perserna, och perserna hatade grekerna. Så ja, det var faktskt det som var syftet. Det var ett sätt att försöka få perser och greker närmre varandra.

Inte för sin egen skull? Antingen är du väldigt idealistisk eller naiv. Det hela handlade givetvis om att kunna kontrollera sina ockuperade länder. Det är knappast integration att genom att ta över en kultur från insidan för att säkerställa sin maktposition. Det hade inget med att man skulle integreras och hålla av den ena kulturen utan för att främja den egna kulturen i slutändan genom bibehållandet av makten.

Bakomliggande orsaker är alltså inte integration.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Bakomliggande orsaker är alltså inte integration.

Aha, antar att det är samma anledning till varför han lät perser och makedonier strida i samma förband...

Eftersom denna tråden handlar om Rosengård väljer jag att låta dig tro att du har rätt, och i slutändan har ingen av oss det ändå. Alexander den Store lät sina generaler gifta sig med perser. Det är det enda vi vet... Hans motiv kan vi diskutera någon annan gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Aha, antar att det är samma anledning till varför han lät perser och makedonier strida i samma förband...

Eftersom denna tråden handlar om Rosengård väljer jag att låta dig tro att du har rätt, och i slutändan har ingen av oss det ändå. Alexander den Store lät sina generaler gifta sig med perser. Det är det enda vi vet... Hans motiv kan vi diskutera någon annan gång.

Givetvis var det så. Precis som romare lät forna fiender att strida för dem i sina förband osv. Betyder inte att de var "integrerade". Jag säger inte att det inte var integration, men exemplet alexander den store tas knappast upp som ett positivt sätt att integrera då det handlade om helt andra saker än vad man förhoppligen menar med integration. Om man nu inte är ute efter att införa en främmande kultur i ett land för att säkerställa sin maktposition och i slutändan t.ex. kunna utnyttja landet för sina egna motiv.

Föga förvånande att perser stred för Alexander den store med tanke på att de fick betalt jämfört med tidigare "värnplikt" där de förväntades kämpa utan betalning. osv osv

Nåja du har rätt att det inte håller sig till ämnet + att alla nog borde vara överrens om att Alexander Den Store knappast är ett lysande exempel på integration även om man ignorerar detta faktum och vad man tycker om det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Nåja du har rätt att det inte håller sig till ämnet + att alla nog borde vara överrens om att Alexander Den Store knappast är ett lysande exempel på integration även om man ignorerar detta faktum och vad man tycker om det.

På sin tid strävade han dock efter det, vilket vi också borde göra. Integration, alltså. (och nej, erövrade romare stred inte i samma förband förrän de hade blivit givna medborgarstatus). Vad han ville med integrationen är väl upp för debatt, men integration var det likförbannat. Det finns lite mer bakom Alexanders motiv än vad du verkar tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
På sin tid strävade han dock efter det, vilket vi också borde göra. Integration, alltså. (och nej, erövrade romare stred inte i samma förband förrän de hade blivit givna medborgarstatus). Vad han ville med integrationen är väl upp för debatt, men integration var det likförbannat. Det finns lite mer bakom Alexanders motiv än vad du verkar tro.

Jag vet nog att det finns mycket till Alexanders motiv. Det är ju du som fått för dig att det handlade om integration enbart till synes. Och som jag sa tidigare, om det är integration genom att förskansa sig makt och underkuva andra folkslag till att bli en del i ett storvälde så är det knappast något som någon modern människa både förespråka eller kalla integration i dagens samhälle. Vilket var ursprungsorsaken till att alexander den store togs upp.

Om t.ex. albanerna är här för att gifta sig med svenska för att säkerställa albanskt herravälde över sverige genom att beblanda sig med vår kultur för att se till att vi inte motverkar albanien politiskt eller militärt. Om du väljer att kalla det integration så. (fiktivt exempel, albaner är säkert snälla)

Alla nya romerska medlemmar som stred för rom var knappast alltid där för att de insett roms härlighet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
låt de ha sin kultur, i sina hem och moskeer, men ute på gatan är det svea rikes lagar och kultur som gäller, håller med dej om prövotiden, delvis, sen så finns det en sak med invandring jag inte förstår: varför... i h-e firar vissa skolor inte nationaldagen med nationalsången och svenska flaggan? jo för att invandrar eleverna tar illa upp. TAR ILLA UPP!?!

välkommen till Sverige, här sjunger vi den SVENSKA nationalsången, firar den svenska flaggan.

sen så borde vi kanske införa någon sorts "trohets ed" för invandrare? http://en.wikipedia.org/wiki/Pledge_of_Allegiance

så får de även sitt första "svenska prov";)

Det är sällan invandrare som tar illa vid sig för att vi flaggar och firar nationaldag. Däremot har vi en lärarkår i Sverige som lutar mer åt vänster än den lutande tornet i Pisa. Nu kanske det berömda tornet lutar åt höger, fan vet jag, men jag tyckte det var en bra liknelse. Hur som helst så vill dessa vänstermänniskor gärna få för sig att invandrarungdomar tar illa vid sig för att kunna förbjuda allt sådant som kan tänkas vara nationalistiskt.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Det är sällan invandrare som tar illa vid sig för att vi flaggar och firar nationaldag. Däremot har vi en lärarkår i Sverige som lutar mer åt vänster än den lutande tornet i Pisa. Nu kanske det berömda tornet lutar åt höger, fan vet jag, men jag tyckte det var en bra liknelse. Hur som helst så vill dessa vänstermänniskor gärna få för sig att invandrarungdomar tar illa vid sig för att kunna förbjuda allt sådant som kan tänkas vara nationalistiskt.

Personligen tyckte jag det var hemskt roligt. Min klass fick sjunga finska nationalsången på avslutningen för vi var en minoritet. Svenskarna däremot fick inte det för ex-jugoslaviska flyktingar kunde ta illa vid sig

Till och med våran lärare skrattade hur länge som helst åt detta. Däremot vet jag inte om ni ens vill sjunga er nationalsång. När vi sjöng den som avslutning på musiklektionen så frågade vår lärare givetvis först svenskarna som vi delade klass med om de ville sjunga först. De sjöng sittande och mummlande. Vi sjöng den alltid stående och kunde i vart fall texten.

Visserligen började vi de flesta mornar med nationalsången stående vid skolbänken också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag vet nog att det finns mycket till Alexanders motiv. Det är ju du som fått för dig att det handlade om integration enbart till synes. Och som jag sa tidigare, om det är integration genom att förskansa sig makt och underkuva andra folkslag till att bli en del i ett storvälde så är det knappast något som någon modern människa både förespråka eller kalla integration i dagens samhälle. Vilket var ursprungsorsaken till att alexander den store togs upp.

Om t.ex. albanerna är här för att gifta sig med svenska för att säkerställa albanskt herravälde över sverige genom att beblanda sig med vår kultur för att se till att vi inte motverkar albanien politiskt eller militärt. Om du väljer att kalla det integration så. (fiktivt exempel, albaner är säkert snälla)

Alla nya romerska medlemmar som stred för rom var knappast alltid där för att de insett roms härlighet.

Men herregud. Det var ett exempel på försök till integration för 2300 år sedan. Värst vad du gick upp dig. Så, förklarar offtopic diskussionen slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Men herregud. Det var ett exempel på försök till integration för 2300 år sedan. Värst vad du gick upp dig. Så, förklarar offtopic diskussionen slut.

Ja ett dåligt exempel på integration med ingen som helst förankring till en modern situation.

Vad Alexander försökte göra är i princip raka motsaten till vad integrationen idag. Dagens integration är ute efter att sammanföra kulturerna med inga bakomliggande motiv förutom en harmonisk kulturell beblandning där alla kan ses som jämlikar sida vid sida och kunna tillföra något till samhället.

Om du nu inte syftar på att bara för att Alexander inte högg ner och halshögg alla han kuvade är integration förstås.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja ett dåligt exempel på integration med ingen som helst förankring till en modern situation.

Vad Alexander försökte göra är i princip raka motsaten till vad integrationen idag. Dagens integration är ute efter att sammanföra kulturerna med inga bakomliggande motiv förutom en harmonisk kulturell beblandning där alla kan ses som jämlikar sida vid sida och kunna tillföra något till samhället.

Du säger emot dig själv. Först säger du att Alexander gjorde motsatsen till idag, sedan beskriver du det Alexander gjorde... Grovt generaliserat, såklart. För den tiden var han otroligt integrationspositiv. Vilket var just varför han blev så impopulär bland sina generaler som tvingades gifta sig med perser, för att Alexander ville integrera de två samhällerna. Var han perfekt? Nej. Var han idealist? Ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Du säger emot dig själv. Först säger du att Alexander gjorde motsatsen till idag, sedan beskriver du det Alexander gjorde...

Nej det gör jag inte. Alexander var som sagt ute primärt efter att se till att hans enorma rike skulle kunna fungera utan rebeller och inbördeskrig. Hans mål var ett enormt rike. Han var knappast ute i fredliga ärenden. Att se till att folket inte opponerade sig och att de blev en del av HANS rike. dvs invaderaren. Hans generalers mål var inte att insupa in den fina persiska kulturen som något vackert och eftersträvansvärt. Den skulle omdanas från insidan att tjäna honom och hans växande rike.

Just raka motsatsen till vad vi håller på i dagens värld. Att integrera personer och att försöka finna mötespunkter i kulturen så att vi kan samexistera harmoniskt. Inte att invandrarna skulle komma hit för att gifta sig och därmed sakta omvandla vår kultur och särdrag till sina egna för att kväva oliktänkande för att förhindra att vi rebellerar eller förtränger invandrarna.

Som jag sa tidigare, Alexanders metoder går inte att jämföra med ett modernt tänkande. Det var inte integration som det vi pratar om i dagsläget. Bara för att han inte högg ner med våld för att kuva alla sina fiender så innebär det inte integration. Och han hade verkligen inte något osjälvisk motiv bakom sitt sätt att hantera sådant här. Alexander den stores metoder är snarare en tes som man kan föra om man tror på en underliggande konspiration att invandrare/flyktingar är här för att sakta men säkert omdana det svenska samhället till att tjäna dem.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej det gör jag inte. Alexander var som sagt ute primärt efter att se till att hans enorma rike skulle kunna fungera utan rebeller och inbördeskrig. Hans mål var ett enormt rike. Han var knappast ute i fredliga ärenden. Att se till att folket inte opponerade sig och att de blev en del av HANS rike. dvs invaderaren. Hans generalers mål var inte att insupa in den fina persiska kulturen som något vackert och eftersträvansvärt. Den skulle omdanas från insidan att tjäna honom och hans växande rike.

Agree to disagree. Du ser hans motiv som något helt annat än vad dom vanligtvis anses. Då Alexander den Store faktiskt öppet opponerade sig mot Aristotles tankesätt (som innebar mycket av det du skrev om "lägre perser") genom att ta en Bactrisk prinsessa som sin första fru. Du inser säkert vilken enorm kulturell uppoffring detta var för honom och han gjorde det för att statuera exempel bland alla greker och perser: Att kulturer kan mixas, och Alexander var öppen till det.

Ironiskt nog så kan detta också varit en bidragande faktor till hans död, men han lyckades i den långa ändan med att ena kulturer, fast dock efter hans död.

Det är snarare en fråga om motiv. Om du anser att han tog en bactrisk fru för att kuva befolkningen, så tja, visst, tro du det. Jag, och många andra (bland annat historikern Robin Lane Fox) anser att han tog prinsessan som sin första fru för att han ville ena kulturer. Något som Aristotles i sina senare brev skrev som något förfärligt.

Agree to disagree?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Agree to disagree. Du ser hans motiv som något helt annat än vad dom vanligtvis anses. Då Alexander den Store faktiskt öppet opponerade sig mot Aristotles tankesätt (som innebar mycket av det du skrev om "lägre perser") genom att ta en Bactrisk prinsessa som sin första fru. Du inser säkert vilken enorm kulturell uppoffring detta var för honom och han gjorde det för att statuera exempel bland alla greker och perser: Att kulturer kan mixas, och Alexander var öppen till det.

Ironiskt nog så kan detta också varit en bidragande faktor till hans död, men han lyckades i den långa ändan med att ena kulturer, fast dock efter hans död.

Det är snarare en fråga om motiv. Om du anser att han tog en bactrisk fru för att kuva befolkningen, så tja, visst, tro du det. Jag, och många andra (bland annat historikern Robin Lane Fox) anser att han tog prinsessan som sin första fru för att han ville ena kulturer. Något som Aristotles i sina senare brev skrev som något förfärligt.

Agree to disagree?

Ja det får väl bli så.

Jag tänker snarare även på sådana faktum som att han förbjöd persiska vetenskaper, brände bibliotek. Flyttade det mesta till grekland för att översättas och därmed (och här är nog de flesta historiker överrens) orsakade en stagnation i både språk och kultur hos det persiska folket. Det var den grekiska kulturen som förhärligades och som givetvis fick en av sina storhetstider i form av hellenismen. Perserna förintades och underkuvades grekland i alla former, militärt och socialt. Deras böcker brändes och endast grekiska versioner fick förekomma. Grekisk kultur, inte persisk.

Eller menar du att den persiska kulturen fick vara kvar och samexistera med grekernas kultur? Det var inte samexistens, man tog valda delar, men språket och särdragen skulle försvinna och tas över av grekerna.

*** EDIT ***

Jag kan ju medge att det var en bättre integration än t.ex. Djingis Kahn som såg till att döda alla barn och låta mongolerna våldta kvinnorna i intagna byar. Den integrationen fungerade ju också relativt bra(från Djingis Kahns synvinkel).

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag tror du tänker mycket på vad som hände efter Alexanders tid, men ja som sagt. Agree to disagree när det gäller just Alexander. Som med moderna mått mätt, såklart var en vilde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Men nu är det ju så att Sverige är bland de länder i europa som lägger absolut minst resurser på rättsväsendet. Därför är det inte så konstigt att ocivilisation råder.

Så Sverige skulle ju kunna avskaffa jordbrukspolitiken och ta lite som sparas där och läggas på rättsväsendet

Hur tänkte du där? Exakt var tänkte du få din mat ifrån om sverige avskaffade sin jordbrukspolitik?

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltcola
Hur tänkte du där? Exakt var tänkte du få din mat ifrån om sverige avskaffade sin jordbrukspolitik?

Gissar på att han hade import i åtanke?

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltcola
Hur tänkte du där? Exakt var tänkte du få din mat ifrån om sverige avskaffade sin jordbrukspolitik?

Det är väl inte politikern som möjliggör matproduktionen? Mig veterligen är det bonden, slaktaren osv som ser till att det produceras mat. Känns som om diskussionen inte längre handlar om Rosengård.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Din kapacitet för att se bortom nästa kulle är ju inte den bästa, om man säger så. Om du verkligen hatar andra kulturer så mycket, och allting dom gjort för Sverige, så anser jag att du borde åka till något annat land. För vet du vad ZeMiKeY? I Sverige, här är vi fan inga nazister, och det är vi jävligt glada över.

Och ja, låt oss inte glömma bort alla Pizza du slipper äta, alla McDonalds försvinner ju också, faktum är att du får nog gå tillbaka till rovor och sånt också. Haha, ja, du vet nog inte mycket om världen du, verkar det som.

Vilka är "vi"? Du kan varken tala för din granne, din mormor, än mindre sveriges hela befolkning. Och, ja, det finns aktiva nazister i Sverige idag och det är väl bra för dem. De har rätt till sina åsikter på samma sätt som du har rätt till dina.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed

Och ja, låt oss inte glömma bort alla Pizza du slipper äta, alla McDonalds försvinner ju också, faktum är att du får nog gå tillbaka till rovor och sånt också. Haha, ja, du vet nog inte mycket om världen du, verkar det som.

Vilken otrolig förlust det vore att inte ha Pizza eller McDonalds.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
Det är väl inte politikern som möjliggör matproduktionen? Mig veterligen är det bonden, slaktaren osv som ser till att det produceras mat. Känns som om diskussionen inte längre handlar om Rosengård.

Politiker kan stimulera matproduktion genom skatter, bidrag etc.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
låt de ha sin kultur, i sina hem och moskeer, men ute på gatan är det svea rikes lagar och kultur som gäller, håller med dej om prövotiden, delvis,

Nu hänger jag inte med. Hur ska man, eller de, utöva svensk kultur ute på gatan? Och varför?

Citat:

sen så finns det en sak med invandring jag inte förstår: varför... i h-e firar vissa skolor inte nationaldagen med nationalsången och svenska flaggan? jo för att invandrar eleverna tar illa upp. TAR ILLA UPP!?!

Nu har du fått det om bakfoten. Det är väl för det mesta rätt så inhemska svenska lärare som tror att invandrare tar illa upp och håller på och bråkar om det. Att sen alla är väldigt snabba att lägga skulden på just invandrarna är ju bara ännu dummare.

Citat:

välkommen till Sverige, här sjunger vi den SVENSKA nationalsången, firar den svenska flaggan.

Det är väl väldigt få svenskar som ens gör det om man inte måste?

Citat:

sen så borde vi kanske införa någon sorts "trohets ed" för invandrare? http://en.wikipedia.org/wiki/Pledge_of_Allegiance

så får de även sitt första "svenska prov";)

Än en gång, två prov som svenskar själva förmodligen skulle ha svårt för. Så varför tvinga andra att göra dem?

Rent läskigt vad höga tankar en del har om sig själva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj

Det är väl väldigt få svenskar som ens gör det om man inte måste?

Är det så? Ni sjunger bara nationalsången om ni måste? Känner ni inte gemenskapen i att sjunga sitt eget lands nationalsång? Jag trodde inte det hade gått riktigt så långt i sverige än. Där ser man. Å andra sidan kan ni inte fira nationaldagen på nåt bra sätt så egentligen ska man inte vara förvånad.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeMiKeY
Larv. Vi behövde inte ta hit 70 000 spanjorer för att kunna äta potatis och vi behöver inte ta hit 70 000 araber för att kunna äta Iraks nationalrätt: Pizzan.

Det ena problemet är importerat och det andra är inhemskt. När vi nu har så stora problem med Volvoraggare och blåögda stenkastare och våldtäktsmän, varför ta hit Kamelraggare och brunögda stenkastare och våldtäktsmän?

Hostade upp lungorna av skratt när jag läste det där :D:D

Ang ämnet....
Dom som bränt upp halva rosengård har inget med islam att göra.
De som ockuperade moskeen får skylla sig själva. Varför inte prata med kommunen och begära ett möte och kanske få en ny moske?

Om ägaren av fastigheten HYRT ut lokalen och vill nu använda den till att kia höger skinka vardagar 07.41 så har han rätt till det.

Islam uppmanar inte till våld. I det här fallet säger islam att man ska förhandla, och vill inte ägaren förhandla så ska han inte få en sten i huvet, utan ett leende och ett tack
Både kristendomen och alla andra uppmanar till samma sak eller har jag fel?
Sen att anhängarna följer det ena och lämnar det andra, ja det är ju deras egna fel.

daVani:
vart kommer din statistik om att "dom FLESTA araber" gör si och så?
Frågan är vad du jämför med...
100 araber som är dumma i huvet och 100 svenskar som har välbetalda jobb och ordnade liv?
Sanningen är att det inte finns enbart dom 100 som du känner. Hänger du med?

Men jag håller med om att araberna i rosengård är för mycket. Men så är det inte överallt. Kan lova dig att iranierna i västerås är precis likadana

Pz Out!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Nu hänger jag inte med. Hur ska man, eller de, utöva svensk kultur ute på gatan? Och varför?

för att undvika att folk går på gatan och det bildas grupperingar, i sverige ska alla vara svenska, tyvärr så underlättar inte dagens integration så mkt för att få invandrare att känna sig svenska lr snarare "svenskare" än tidigare

Citat:

Nu har du fått det om bakfoten. Det är väl för det mesta rätt så inhemska svenska lärare som tror att invandrare tar illa upp och håller på och bråkar om det. Att sen alla är väldigt snabba att lägga skulden på just invandrarna är ju bara ännu dummare.

precis, men nånstans måste det ju ha startat, samma sak som några skolor där dom förbjudit tröjor med svenska motiv så som tre kronor och svenska flaggan

Citat:

Det är väl väldigt få svenskar som ens gör det om man inte måste?

för att i skolan är nationaldagsfirandet väldigt passivt, nu när det är en röd dag så blir det inget alls i skolan, sen så en annan sak, varför har en del av nationalsången "censurerats"? ingen som kan svara på det?:)

Citat:

Än en gång, två prov som svenskar själva förmodligen skulle ha svårt för. Så varför tvinga andra att göra dem?

Rent läskigt vad höga tankar en del har om sig själva.

det handlar om att trygga språkkunskaper hos invandrare, för att kunna få de nyanlända att komma in i samhället lättare;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Är det så? Ni sjunger bara nationalsången om ni måste? Känner ni inte gemenskapen i att sjunga sitt eget lands nationalsång? Jag trodde inte det hade gått riktigt så långt i sverige än. Där ser man. Å andra sidan kan ni inte fira nationaldagen på nåt bra sätt så egentligen ska man inte vara förvånad.

"Måste" var kanske att ta i, men inte ställer varken jag eller någon jag klänner sig spontant upp och sjunger nationalsången. Gemenskap kan jag känna med många saker på olika sätt, nationalsången funkar inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
för att undvika att folk går på gatan och det bildas grupperingar, i sverige ska alla vara svenska, tyvärr så underlättar inte dagens integration så mkt för att få invandrare att känna sig svenska lr snarare "svenskare" än tidigare

Tyvärr hänger jag fortfarande inte riktigt med. Man hamnar ju alltid i grupper, svenskar som invandrare. Att förhindra att några hamnar tillsammans för att de delar ursprung tror jag är både svårt och dumt, då de trots allt har något ganska viktigt gemensamt.

Citat:

precis, men nånstans måste det ju ha startat, samma sak som några skolor där dom förbjudit tröjor med svenska motiv så som tre kronor och svenska flaggan

Ja, jag är medveten om att det förekommer, men jag förstår inte hur det är invandrarnas fel när det oftast inte är de som klagat. Sen säger jag inte att det aldrig förekommit, men jag tror en väldig majoritet inte bryr sig.

Citat:

för att i skolan är nationaldagsfirandet väldigt passivt, nu när det är en röd dag så blir det inget alls i skolan, sen så en annan sak, varför har en del av nationalsången "censurerats"? ingen som kan svara på det?:)

Faktum kvarstår, när varken svenskar eller invandrare är så passionerade vad gäller nationalsång och flagga, varför ska det då tvingas fram bara för att det är svenskt?

Citat:

det handlar om att trygga språkkunskaper hos invandrare, för att kunna få de nyanlända att komma in i samhället lättare;)

Du har en poäng med språkkunskaper, och även om jag tror det kan bli rörigt att bestämma vilka som verkligen bör göra testet och inte så är väl grundtanken inte fel.

"trohets-ed" däremot tycker jag bara är dumt.