Permalänk

AMD Phenom Bra Dåligt?

Skall köpa AMD Phenom. Jag undrar bara ni som har AMD Phenom hur upplever ni spelupplevelser? Är processorn stark och kunnig såttsäga i att köra mkt samtidigt m.m? Jag har i dagens läge pinsamma AMD 3800+ 1 gig ram 6400 och MSI K9N Neo, välditg gammalt såttsäga. Jag ska uppgradera till AMD Phenom 9950, OCZ 8500 1066mhz och sist men inte minst Gigabyte GA-MA78G-DS3H, AMD 780G+SB700.

Så min fråga till er med AMD. Upplever ni denna processor bra och fungerande? Jag vill helst int ha INTEL i dagens läge

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 2133Mhz DOMINATOR PLATINUM SSD: OCZ Agility HDD: 3x Western Digital 3TB Moderkort: MSI Z77 MPOWER ATX Big Bang Military class 3 Grafikkort: GeForce GTX 680 4096MB EX OC

Permalänk
Medlem

Nejnejnej, vänta på Phenom II

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

phenom II skall du köpa.. finns hos multitronic än så länge men under veckan lär den dyka upp hos fler firmor

Permalänk
Avstängd

Phenom ärr överlag grym på att hantera många saker samtidigt.

Spelprestandan matchar inte Intel men räcker till alla spel idag. Lite varma blir de dock.
Men det är därför du ska köpa Phenom II som släpps på torsdag. Snabbare, svalare och klockar bättre.

Permalänk

Re: AMD Phenom Bra Dåligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Druttskiee
...sist men inte minst Gigabyte GA-MA78G-DS3H, AMD 780G+SB700.

Vad du en gör, köp INTE den processorn tillsammans med det moderkortet! har själv det moderkortet och tyvärr stödjer det varken 9850 eller 9950 (såvida du inte får tag på ett kort med revision 2.x) däremot stödjer revision 1.0 X4 940 och X4 920 med det senaste BIOSET.
GIGABYTE har haft problem med värmen på sydbryggan då de har underdimensionerade kylare på flera av de senare moderkorten det släppt. De har dock 'löst' detta på samtliga kort med nya revisioner som har större kylare.

Själv kör jag med en 4850e i väntan på 940/920

Annars är jag mycket nöjd med DS3H i mitt användande. Dock ska det väl tilläggas att jag varken är en hardcore-gamer eller överklockar öht. Då tror jag ett annat mobo skulle vara bättre, kanske ett DS4, DS5 eller DQ6 om budgeten tillåter det!

Hoppas du blir nöjd hur du än väljer!

Permalänk

VIlket moderkort kan passa med en budget på 1k då? 1k till moderkort asså

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 2133Mhz DOMINATOR PLATINUM SSD: OCZ Agility HDD: 3x Western Digital 3TB Moderkort: MSI Z77 MPOWER ATX Big Bang Military class 3 Grafikkort: GeForce GTX 680 4096MB EX OC

Permalänk

GA-MA78GPM-DS2H om du vill ha inbyggt grafik-kretsar och ett mATX-kort eller GA-MA790X-DS4 om du ska köpa till ett grafikkort och vill ha ett ATX-kort. Om du skulle hitta ett DS3H som du kan få en garanti att det är revision 2.0< så är det bara att slå till, då gör du förmodligen ett riktigt bra moderkortsval!

Lycka till!

Permalänk

Moderkortet skall vara ATX, ett måste budget kring 1k, observera, KRING 1k.. all denna hjälp än så länge är ju gudomlig snällt

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 2133Mhz DOMINATOR PLATINUM SSD: OCZ Agility HDD: 3x Western Digital 3TB Moderkort: MSI Z77 MPOWER ATX Big Bang Military class 3 Grafikkort: GeForce GTX 680 4096MB EX OC

Permalänk
Avstängd

Re: AMD Phenom Bra Dåligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Druttskiee
Skall köpa AMD Phenom.

Phenom är en mycket bra spelprocessor för multitrådade spel (vilket de flesta nya spel är). Den är bättre än Intel's Core 2 även om Core 2 nästan alltid visar högre medel FPS vid speltester.

Det viktiga i spel är att processorn kan leverera när spelet använder processorn hårt, det är just det som Phenom är bra på. Intel är inte alls lika bra på att leverera när det blir lite "rörigt".

Man kan jämföra lite med att köra bil på olika vägar. Så länge vägen är rak så går Intel bra, men börjar vägen bli kurvig så får Intel svårt med väghållningen. AMD har mycket bättre väghållning även om toppfarten inte är lika hög.

Tar du detta till spel så kan Intel rusa spelen när det inte händer speciellt mycket i spelet, så fort det börjar hända en del, fiender dyker upp, du måste skjuta och bomber exploderar kring dig, det är då det är viktigt att Processorn kan leverera och det är just det AMD är bra på.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

om intelen är sämre hur kan den då ha högre medel min o max fps?

alt är över en 6000+ räcker om man inte är så kräsen, typ bara gta 4 som går segt med cpuer liknande en x2 i 3.3ghz

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
om intelen är sämre hur kan den då ha högre medel min o max fps?

Förklarade just det.

Om du mäter medel fps under 3 minuter. under dessa tio minuter så är det en fajt på 15 sekunder.

Mycket enkelt exempel (väldigt grundläggande mattematik som eventuellt en del har problem med i dagens bristfälliga skola)
Processor 1 ligger på 60 FPS under fajten och 100 FPS i övrigt
Processor 2 ligger på 40 FPS under fajten och 150 FPS i övrigt

Vilken processor hade du valt?

Medel FPS för processor 1 = (60 * 15 + 100 * 165) / 180 = 96
Medel FPS för processor 2 = (40 * 15 + 150* 165) / 180 = 140

Intel har inte högre min, men enda sättet för att mäta det är och klippa FPS vid en gräns som ligger strax över de lägsta FPS talen. I alla sådana tester jag sett så har AMD vunnit

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

beror på, för att impa väljer jag den med högst max fps, för att spela själv den med högst min fps

skulle fortfarande gärna vilja veta varför te,x en e5200 stock sägs vara sämre än en 6000+ när man pratar med fanboys även fast e5200 har högre min o max fps oavset hur länge man mäter

märks specielt i gta 4

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
beror på, för att impa väljer jag den med högst max fps, för att spela själv den med högst min fps

hahaha kan man "impa" med en processor? får man brudar på vilken typ vad dator man har idag?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
hahaha kan man "impa" med en processor? får man brudar på vilken typ vad dator man har idag?

Öh, välkommen till Sweclockers liksom.

Permalänk

nja, inte riktigt så jag menade, om du kommer till ett lan o alla sitter o kör med fraps o din dator ser ut att ha högst fps

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
nja, inte riktigt så jag menade, om du kommer till ett lan o alla sitter o kör med fraps o din dator ser ut att ha högst fps

Men hur smarta är då de andra som spelar i lanet?
Personligen skulle jag nog reagera mer att personen som sa "wow" på hur högt medel fps den fått och kanske pladdrar om att processor är så bra för spel som att personen är lite korkad och inte riktigt förstår hur processorer fungerar, rätt dålig på matte med.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

tilräkligt osmarta för att ha kul o inte anses vara en idiotisk fanboy

men men nu är vi lite fel ute

somsagt dom flesta cpuer duger idag om man inte räknar med visa enstaka spel o program

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Håller med gosh.

Har alltid tyckt att AMDs processorer är bättre gjorda när mycket händer.
Detta är nog pga att inte "fuskat" med sina guads. Det är nämligen ingen äkta quad det är dual+dual, amd är single+single+single+single. Alltså är de inte beroende av varandra.

Skulle nog jämföra dessa 2 processorer med en ferrari och en range rover.
När ferrarin kör på plan asfalt så åker den som blixten. Men så fort asfalten tar slut och man kommer till lite tuff terräng så är det bye bye. Range Rovern är inte lika snabb som ferrarin på plan asfalt men när den kommer ut på tuff terräng så kommer den förbi med "flying colors"

Inte bara det men tänk dig hur föraren i ferrarin ser ut när den åker ut på tuffare terräng

Och säg mig i vilket spel är det "plan asfalt"? Spel är väldigt "spikiga" ena sekunden händer knappt ngt och nästa sekund har du en massa skit framför dig.

Idag har jag en Q6600 och längtar tills jag får min Phenom II. Frågan är bara om jag ska köra med DDR2 eller DDR3. Och vänta på nästa chipset?

Kommer att kännar riktigt kul att ha en 100% AMD dator. (AMD CPU, chipset och 2 Ati (AMD) HD4850.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk

jag hade 100% amd dator förut, var inge vidare kul, ifs hade jag bara en x2@ 3.3 ghz o ett 4870,
skulle tro att en phenom 2 presterar typ 7-8gr så bra som min x2 ialafal om man ska tro gosh

är nån pris sänkning planerad på p2? just nu är den för dyr
är sugen på quad men då måste den prestera bättre än en c2d o inte kosta mkt mer heller

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Phenom II, tumme upp!

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk

Phenom äger! Phenom II dubbeläger!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk

men åter till frågan, vet inte om ja fick svar :S vilket moderkort pallar 9950 och phenom II? btw fick mitt nzxt tempest blue chassi idag =D yaay

Btw snoppilev, vf tror du inte moderkortet jag planerade från början fungerar med pehnom 9950? står exakt såhär

Kompatibla processorer Athlon 64, Sempron, Athlon 64 FX, Athlon 64 X2, Athlon X2, Phenom X4, Phenom X3, Sempron X2

Länk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352065&view=detailed#Pro...

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 2133Mhz DOMINATOR PLATINUM SSD: OCZ Agility HDD: 3x Western Digital 3TB Moderkort: MSI Z77 MPOWER ATX Big Bang Military class 3 Grafikkort: GeForce GTX 680 4096MB EX OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Druttskiee
men åter till frågan, vet inte om ja fick svar :S vilket moderkort pallar 9950 och phenom II? btw fick mitt nzxt tempest blue chassi idag =D yaay

Btw snoppilev, vf tror du inte moderkortet jag planerade från början fungerar med pehnom 9950? står exakt såhär

Kompatibla processorer Athlon 64, Sempron, Athlon 64 FX, Athlon 64 X2, Athlon X2, Phenom X4, Phenom X3, Sempron X2

Länk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352065&view=detailed#Pro...

Efter 1minuts googling:
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Mod...

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

Re: Re: AMD Phenom Bra Dåligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Phenom är en mycket bra spelprocessor för multitrådade spel (vilket de flesta nya spel är). Den är bättre än Intel's Core 2 även om Core 2 nästan alltid visar högre medel FPS vid speltester.

Det viktiga i spel är att processorn kan leverera när spelet använder processorn hårt, det är just det som Phenom är bra på. Intel är inte alls lika bra på att leverera när det blir lite "rörigt".

Man kan jämföra lite med att köra bil på olika vägar. Så länge vägen är rak så går Intel bra, men börjar vägen bli kurvig så får Intel svårt med väghållningen. AMD har mycket bättre väghållning även om toppfarten inte är lika hög.

Tar du detta till spel så kan Intel rusa spelen när det inte händer speciellt mycket i spelet, så fort det börjar hända en del, fiender dyker upp, du måste skjuta och bomber exploderar kring dig, det är då det är viktigt att Processorn kan leverera och det är just det AMD är bra på.

Har du några som helst belägg för det där eller är det bara din uppfattning?

Edit: Jag är ingen intel fanboy så du vet, väntar själv på en Phenom 940.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: AMD Phenom Bra Dåligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Har du några som helst belägg för det där eller är det bara din uppfattning?

Leta upp vilket test som helst som kör på ett lite långsammare grafikkort men utan att grafikkortet flaskar spelet till 100% (det fortfarande finns variationer), du kommer se att Phenom vinner nästan alla de testen.

Läser du på hur processorn fungerar med så förstår man det tekniskt.

Core 2 har 6MB L2 cache på 15 klockcykler som snurrar i processorns hastighet.
Phenom (I) har 2MB L3 cache som har drygt 40 klocyklers väntetid som dessutom snurrar i lägre hastighet än processorn.

Med det handikappet och processorerna i överigt hade varit likvärdiga så skulle Core 2 vunnit alla tester lätt. Nu gör inte Core 2 det trots att den har så mycket mer snabbt cache och det beror på att AMD kan skyffla data mellan trådarna och minnet i betydligt högre hastighet.
L2 cachen för Intel är inte lika träffbenägen heller. Phenom II har en L3 cache på 48-way set-associative vilket gör cachen mycket effektiv. Core 2's L2 cache är på 8-way set associative om jag minns rätt.

Phenoms problem är alltså att cachen är långsammare och processorn inte har lika hög klock (inte haft) och därmed så kan den inte rusa spelen. Det är däremot en processor utan svagheter så den tuffar på även vid trådade applikationer som delar minne mm mellan trådarna.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Mina två senaste riggar har varit AMD rakt igenom, Skulle vilja påstå att det känns som komponenterna samarbetar bättre pga detta.

Förövrigt mycket bra förklaring av gosh gj.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk

Re: Re: Re: Re: AMD Phenom Bra Dåligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Leta upp vilket test som helst som kör på ett lite långsammare grafikkort men utan att grafikkortet flaskar spelet till 100% (det fortfarande finns variationer), du kommer se att Phenom vinner nästan alla de testen.

Läser du på hur processorn fungerar med så förstår man det tekniskt.

Core 2 har 6MB L2 cache på 15 klockcykler som snurrar i processorns hastighet.
Phenom (I) har 2MB L3 cache som har drygt 40 klocyklers väntetid som dessutom snurrar i lägre hastighet än processorn.

Med det handikappet och processorerna i överigt hade varit likvärdiga så skulle Core 2 vunnit alla tester lätt. Nu gör inte Core 2 det trots att den har så mycket mer snabbt cache och det beror på att AMD kan skyffla data mellan trådarna och minnet i betydligt högre hastighet.
L2 cachen för Intel är inte lika träffbenägen heller. Phenom II har en L3 cache på 48-way set-associative vilket gör cachen mycket effektiv. Core 2's L2 cache är på 8-way set associative om jag minns rätt.

Phenoms problem är alltså att cachen är långsammare och processorn inte har lika hög klock (inte haft) och därmed så kan den inte rusa spelen. Det är däremot en processor utan svagheter så den tuffar på även vid trådade applikationer som delar minne mm mellan trådarna.

men varför presterar dom sämre för då? både min o max fpsen är lägre på ialfal phenom 1 oavset hur länge man mäter

du har förklarat bra varför amd har lägre max fps men inte min

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: AMD Phenom Bra Dåligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
men varför presterar dom sämre för då? både min o max fpsen är lägre på ialfal phenom 1 oavset hur länge man mäter

du har förklarat bra varför amd har lägre max fps men inte min

De har inte lägre min, du kan inte kolla min genom att titta på min värde från ett speltest, det varierar så extremt samt beror mycket på vad som händer i datorn. Enda sättet och testa min är om man på något vis filtrerar bort de höga värdena.

Det finns en del tester ute på Phenom II nu, titta på de tester där man börjar på låg upplösning och går uppåt. Precis innan grafikkortet flaskar spelet helt så brukar Phenom gå om Core 2. Även om den skillnaden ser liten ut på en stapel så är den faktiskt rätt stor om man räknar på det

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

ok,ska köppa nyt mobo snart, kanske kan bli en p2 då, tyvär är den lite dyr nu, min e5200 i 3.9 presterar så jäkla dåligt så blirju ny cpu oavset vad jag väljer

men hur kan du säga att den har högre min fps om det inte går att mäta?

komplet har dom i lager nu, men helvete vad dyra, betalar inte 3k för att få liknande prestanda som en c2d för 800

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Phenom är en mycket bra spelprocessor för multitrådade spel (vilket de flesta nya spel är). Den är bättre än Intel's Core 2 även om Core 2 nästan alltid visar högre medel FPS vid speltester.

Det viktiga i spel är att processorn kan leverera när spelet använder processorn hårt, det är just det som Phenom är bra på. Intel är inte alls lika bra på att leverera när det blir lite "rörigt".

Man kan jämföra lite med att köra bil på olika vägar. Så länge vägen är rak så går Intel bra, men börjar vägen bli kurvig så får Intel svårt med väghållningen. AMD har mycket bättre väghållning även om toppfarten inte är lika hög.

Tar du detta till spel så kan Intel rusa spelen när det inte händer speciellt mycket i spelet, så fort det börjar hända en del, fiender dyker upp, du måste skjuta och bomber exploderar kring dig, det är då det är viktigt att Processorn kan leverera och det är just det AMD är bra på.

Det är sånhär info som gör en lycklig och säker på processorköp. Tack Gosh!