Seagates uppdatering dödar hårddiskar

Permalänk
Medlem

Hahaha! Jag känner mig lyckligt lottad, som precis med mycket annat nu för tiden. Är det inte poliskontroller så är det hårddiskar

Har kört Seagate i 8-9 år konstant. Undantaget är för mina systemdiskar som är WD. Men just denna serien av diskar har jag inte köpt...

Men jag lider mer er utsatta. Det är inte kul att bli av med data

Det enda jag oroar mig över just nu är att tur har en förmåga att vända

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Har alltid valt WD och kommer att fortsätta med det i framtiden. Har 4 st externa WD, inget haveri än. Är mycket nöjd med WD. Skandal av Seagate att behandla sina kunder på detta viset.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk

Vad gör ni seagate! blir bara sämre för varje dag som går.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat seagate och efter detta lär det inte bli ändring för min del.

Permalänk
Medlem

Det är bara hoppa och täcka huvudet, snart kommer en disk flygande.

Permalänk

hur i all världen lyckas man med att skapa en mjukvara till HD som är så fel?
hur länge har hårddiskar inte funnits? dom skrev väl knappast mjukvaran från scratch på 1h...
även om man gjorde nåt slarvfel, hur svårt ska det vara att korrigera?
hårddiskar är ju *ganska* etablerade och folk som gör dom skapar inte direkt prototyper med beta-mjukvara...

nu verkar jag ha turen att min disk är opåverkad, enligt seagates sida...but...
time will tell...
hittills har den funkat prima

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

DOH! har 2 st seagate hårddiskar i min bruks och speldator. en har crashat, men tror inte de beror på just att de e en barracuda. hoppas bara inte min 400gig krashar iaf också:P då e jag körd, kul att sitta på 160 gig + att all musik osv försvinner -.-

Permalänk

Synd som fan. Hmm.. varför skickar de inte ut nya kretskort bara till berörda kunder? har själv en som är berörd. Dock bara filmer som går att ladda ner men ändå.

Alla kan göra fel men att släppa en drivis som förstör det ännu mer är ju .. ja finner inte ord.. Iaf så för oss som är drabbade så kommer frakt o sånt kosta oss nästan mer än vad diskarna är värda. Hoppas verkligen SSD kan gå ner bra mycket i pris nu så att vi får upp GB storlekarna där . fickminnen gick ju oerhört fort. både i pris och storlek.

Ser gärna snart en 320-500gb modell för under 1000kr.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
hur i all världen lyckas man med att skapa en mjukvara till HD som är så fel?
hur länge har hårddiskar inte funnits? dom skrev väl knappast mjukvaran från scratch på 1h...
även om man gjorde nåt slarvfel, hur svårt ska det vara att korrigera?
hårddiskar är ju *ganska* etablerade och folk som gör dom skapar inte direkt prototyper med beta-mjukvara...

nu verkar jag ha turen att min disk är opåverkad, enligt seagates sida...but...
time will tell...
hittills har den funkat prima

Seagate var inte först och lär inte varit sisst.

Jag har vart igenom sammma visa med hitachi för mpågna årsedan ungifär efter dom köpte upp IBM's hårddiskavdelning.

Firware fel i deras 2.5 diskar lede till fysiska skador på disken och koumption.
Men innan jag visste det så han jag ersätta 10Gb disken med en 40Gb disk (2.5 tum) med en ur samma serie i den laptopen. 24h tog det så började den bete sig lika dant. Vissade sig snart att det var firmware fel på den. Roliga är att det fans information om man letade lite på hitachis sida och även min laptoptillverkare hade infomation och ny formware fans. Dock endast upp till dom äldre modelerna i serien på max 30Gb inte min NYA 40Gb i samma serie. Då kan man undra sig varför släpper hitachi en model större hela tiden med deffekta firmwaren för att med ca ett års lagg ge ut "fixade" firmwares. jag sålde disken och laptopen efer ett år i väntan på en firmware. Problemet som sakdade disken uppstog bara om den idlade för länge så polarn å jag skrev ett litet enkelt script som höll den från att idla mer än några sekunder.

Hitachi hade ju firmwarefel i sina 3.5 diskar med. Men antar att folk glömd av det klassiska jamande dom gjorde. 2.5 diskarnas fel var mindre känt på forum etc men det felet kallades ofta för headbarking då firmwaren hade en bugg som gjorde att läshuvudet gjorde full okontrolerat utslag och dängde därmed i sidan av disken. Vill minnas att det fans en artickel på overklocker.com om båda problemen. Låvar lät förjävligt. Folk som tycker en disk som klickar låter mycket skulle höra det och det var en liten 2.5 disk. Den slog sönder läshuvudena och förstörde skivorna.

Var väl inte så längesedan samsung hade problem heller.

Jag tycker fortfarande det är lika underhålladne när tråden inehåller 95% kommentarer av folk som säger att dom alltid tyckt segate suger och dom aldrig skulle köra skiten ändå pga nån disk crashat för dom och dom istälelt kör märket X som är så bra enligt dom

Mja det är kul när folk tror att det dom kör är på något vis idiotsäkert hahahaha.

Yterligare ett bevis på att folk ej lär sig av historien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Bara jag som kör med Samsung diskar?

Nejdå, 3x Samsung här. Funderar på en fjärde. Ser ingen anledning till att köpa något annat märke. Varför betala mer för något sämre?

Permalänk

GÖTT

eftersom jag är självplågare så beställer jag ett par Barracuda 7200.11 bums!

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

jag har 4st hitachi 250gig 2st samsung 400gig 1st raptor wd 4st seagate 320gig dessa har fungerat helt felfritt 24/7 körning i många år nu förra året så köpte ja en wd greenpower 1 tib disk och var väl medveten om att denna disken inte skulle va snabb. Men det kunde inte förbereda mig på hur slö den var i verkligenheten läser man ifrån disken så ska ja var glad ifall ja kommer upp över 15mb/s oftast bara 5mb/s skulle disken användas av två saker samtidigt så är det 1mb/s snigelfart som gäller enligt wd själva så är detta inget fel. sen detta året så köpte ja en seagate 7200.11 1tib denna har funkat perfekt märkligt nog eftersom den ska tillhöra krångelserien. Dock så har ja haft flera diskar som dött av olika anledningar och majoriten har varit wd diskar ifrån 20-320gig så det är inte bara seagate som gör fuckups även detta nu börjar bli löjligt med problem efter problem

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Fel ttider för ett företag att ha sånna här problem nu:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Epic fail är väldigt passade...

Frågan är varför? Om de känt till problemet såpass länge, och faktiskt släppt en uppdatering (som inte heller fungerade) så borde dom ju jobba på det hela. Varför lyckas de då inte med det hela? Ett verkligt hårdvarufel som de försöker göra en work-around på?

Det hela känns sådär skönt galet som det blir med enorma summor pengar på spel och en ganska irriterad kundkrets. Lite Saab oil sludge / Volvo gasspjäll över det hela :).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag har en barracuda som dog, fick en ny på RMA'n.
Tur att man inte har några viktiga grejer på den!

Epic Fail på Seagate, dom lär få komma med bra erbjudanden för att då tillbaka några kunder..

Permalänk

Min 1TB hittades helt plötsligt inte i bios och slog ut alla andra hårddiskar, den är inne hos Inet för utbyte nu. Detta var en disk jag fick utbytt i december

Nej Seagate blir det nog inte på ett tag nu..

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Seagates aktiekurs såg ut att falla fritt nu i alla fall. När det sker i dessa ekonomiskt osäkra tider så det kommer nog bli allvarliga och långtgående konsekvenser och förändringar för Seagate och på hårddiskmarknaden...

http://www.marketwatch.com/tools/quotes/intchart.asp?symb=STX...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Ha alltid extern backup av viktig data säger jag bara.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

Hmm käns som Seagate (som jag kört med i många år) börjar bli IBM för nåra år sedan på HDD marknaden? Och de är inget att sträva efter

Permalänk
Medlem

Fyfan, hur kan man lyckas släppa sådan illa mjukvara?
Tycker synd om folk som fått sina diskar förstörda på detta sättet.

För en gångs skull har man väl tur då att man är inne på Samsung-diskar iaf...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Stackars jävlar, är nog inte lätt med sånna här motgångar med finanskrisen som råder. :/

Permalänk

pa1983: Visst man ska inte tro att man sitter idiotsäkert med sina diskar men en sak är säker iaf, dagens diskar är bra mycket bättre än dom var "back in the days". Maxtor's gamla härken för riktigt längesen var ju helt cp, och slog ut sig själva gång på gång. De var en riktigt hemsk hårddisktid.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

detta måste ju va pinsamt för dem

Visa signatur

I7 950 3.06 Ghz/ Corsair 12 Gb 1600 mhz/ corsair force 2 stycken 60 gb raid0/Sabertooth x58 / sapphire 6870 1 gb crossfire :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
pa1983: Visst man ska inte tro att man sitter idiotsäkert med sina diskar men en sak är säker iaf, dagens diskar är bra mycket bättre än dom var "back in the days". Maxtor's gamla härken för riktigt längesen var ju helt cp, och slog ut sig själva gång på gång. De var en riktigt hemsk hårddisktid.

Men det som är skrämmande för Seagates del är ju att de en gång i tiden gjorde bäst hårddiskar (de var i alla fall bland de främsta), när alla andra märken hade serier som havererade så stod sig Seagate starka och jag har fortfarande kvar min 200GB ATA disk som är stabilare än alla Sata diskar jag köpt innan Samsungs T166.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Fy fan!

Jag har fem stycken 7200.11 320 GB med Intel Matrix Storage RAID5. Har senaste månaderna bara haft problem. Varje gång datorn startar tar det 10 min för Firefox att öppna innan prefetch har läst in det. Varje 1080p film hackar och är omöjlig att titta på. Ibland låser sig datorn helt under en hel kvart när man startar vissa program.

Säger bara tur att jag inte applicerade patchen. Tack vare Intels RAID kan jag man bara se diskarna som en stor 1TB disk och inte som enskilda diskar. Tredjepartsprogram känner alltså inte igen diskarna. Detta hindrade mig från att uppdatera firmware. Nu när jag ser att de både sänkt garantin från fem till tre år, släppt mjukvara som förstör data och fortfarande inte hittat ett sätt att kringgå problemet, säger jag bara en sak - EPIC FAIL, INDEED!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte har hårddiskar från seagate. Personligen har jag alltid tyckt att deras diskar är ingen att lita på!

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Seagate i min dator på 200gb. Sen har jag 2 Samsung 250/640. Vid nästa uppgradering av hd så blir det SSD och plocka ut 200gb, för den presterar sämst (och är äldst) och skulle inte behövas.

Permalänk
Avstängd

Hela Seagate och 7200.11 serien har bara varit ett stort fiasko.
Jag har tappat allt förtroende för dem.
Tänker absolut inte köpa något från Seagate.

Glad att jag har Samsung. Western Digital kan jag tänka mig.

Permalänk

Hur många personer här som klagar på eller hyllar ett visst märke har läst faktisk statistik över felandelen hos de olika fabrikaten? De som inte har gjort det tycker jag kan sluta klaga. Och nej, jag tror inte att seagate är dumma i huvudet, faktum är att jag tror de kan mycket mer om diskar än någon här på sweclockers och att de har råkat ut för någon bugg i diskarna som de helt enkelt inte kan hitta skälet till och därför inte heller kan hjälpa någon än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag som skulle sova...

...jag blev istället pigg av skratt. Vad blir nästa? Hårddiskarna exploderar?

Jag har känn att Seagate riskerar att gå under...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass