Överklockad Core i7 975 slår världsrekord

Permalänk
Melding Plague

Överklockad Core i7 975 slår världsrekord

Den kända överklockaren Fugger har kommit över ett exemplar av Intels kommande processor Core i7 975 Extreme Edition. Hela 5,26 GHz senare är världsrekordet i 3DMark 2005 slaget.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

äre inte lite onödigt att releasa en nu extreme cpu?, är väll bara höjjd multipel?, dem som har 965 kan ju bara höjja sin lite så har dom samma prestanda som en 975!

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
äre inte lite onödigt att releasa en nu extreme cpu?, är väll bara höjjd multipel?, dem som har 965 kan ju bara höjja sin lite så har dom samma prestanda som en 975!

Det är en nyare stepping tror jag, kanske klockar lite bättre och går kallare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
äre inte lite onödigt att releasa en nu extreme cpu?, är väll bara höjjd multipel?, dem som har 965 kan ju bara höjja sin lite så har dom samma prestanda som en 975!

Det är aldrig onödigt att utvecklingen går framåt. Nu skapas plats åt en 960 för ett lägre pris än 965 och utrymme för prissänkningar på 940 och 920.

Permalänk
Medlem

jaha då var Sampsa & sf3d slagen då och dom hade över 6300mhz för kunna nå 45 k på 3Dmark05 med sin Phenom II X4 och hur ska detta sluta kampen är hård

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
jaha då var Sampsa & sf3d slagen då och dom hade över 6300mhz för kunna nå 45 k på 3Dmark05 med sin Phenom II X4 och hur ska detta sluta kampen är hård

5,26GHz vs 6,3GHz säger ju en hel del om vilket lags prolle man bör rata i dagens läge.. ^.^
Ett stort W00T för utrymmet som skapas för prissänkning på 920 och 940

Permalänk
Medlem

Ojoj, riktigt fartmonster det där!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

en annan synpunkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
5,26GHz vs 6,3GHz säger ju en hel del om vilket lags prolle man bör rata i dagens läge.. ^.^
Ett stort W00T för utrymmet som skapas för prissänkning på 920 och 940

Man kan ju oxå se det så här: En CPU för >10k kr slår världsrekord med inte så mycket över en CPU för 2,5k kr. Så jag vet i alla fall vilken jag skulle rata...

Permalänk
Medlem

Hur är det, slås alla 3Dmark05-rekord med luftkylda graffekort nuförtiden? Hittade ingen info om kylningen för 4870X2 på detta rekordet, men på Phenomrekordet körde de ju luftkylning och standardfrekvenser om jag förstod det rätt...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snörök
Man kan ju oxå se det så här: En CPU för >10k kr slår världsrekord med inte så mycket över en CPU för 2,5k kr. Så jag vet i alla fall vilken haf skulle rata...

Hehe, jag håller med.
Coolt att de slagit nytt rekord. Men det känns inte direkt jämförtbart ändå.
Till att börja med så är priset enormt i skillnad. Sen verkar inte det (bara läst den här artikeln) som om det var en generisk CPU, den finns inte i handeln. PII hade ju redan börjat säljas när det där rekordet på 6.5 GHz gjordes.
Räknat per GHz så gör Nehalen ungefär 27% bättre ifrån sig i rekordförsöket, vilket i för sig är betydligt och bra för någon som verkligen behöver den prestandan.

Det blir ju att betala minst 3 gånger så mycket för bättre prestanda bara för CPU om man nu jämför med Core i7 965. Och det bara för processorn.
Är det inte billigare att då köpa ett TYAN kort med flera Phenom II sockets om man nu behöver så extrem prestanda?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Re: en annan synpunkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snörök
Man kan ju oxå se det så här: En CPU för >10k kr slår världsrekord med inte så mycket över en CPU för 2,5k kr. Så jag vet i alla fall vilken jag skulle rata...

Nu tror jag det är dags att du får din prislista uppdaterad en smula...
Phenom II X4 940
Att den då vinner kostnadsmässigt mot en 975 är det ju inget snack om, men allvarligt skojjat skulle prisbilden vara den samma även om AMD hade haft övertaget, den bästa prollen på marknaden kostar i princip alltid c:a 10k, eller hur?
Däremot kostar den ju precis lika mkt som C i7 920 vilken enligt de tester jag kan erinra mig att den får pisk av, är du fortfarande lika klar över vilken du skulle rata..? Jag är det definitivt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Det blir ju att betala minst 3 gånger så mycket för bättre prestanda bara för CPU om man nu jämför med Core i7 965. Och det bara för processorn.
Är det inte billigare att då köpa ett TYAN kort med flera Phenom II sockets om man nu behöver så extrem prestanda?

Tycker definitivt det ligger något i vad du säger, dock finns det väl vissa applikationer, även i dessa sammanhang, som vinner mer på högre klockfrekvens (och då även effektivitet/klockfrekvens) än den gör på fler kärnor, dock är de nog inte många
Vore galet kul att se ett system med 4xPhenom II-prollar.. 16-kärnor åt folket!

Permalänk
Medlem

Tror knappast på prissänkningar på 920, den är redan sjukt prisvärd och det är bara moderkortspriserna som räddar C2Q från att börja samla damm på butikshyllorna.

Permalänk
Medlem

Re: Re: en annan synpunkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu tror jag det är dags att du får din prislista uppdaterad en smula...
Phenom II X4 940

Detsamma...

Permalänk
Medlem

Förväntar mig att AMD lanserar AM3 i mars, och då får vi se om det lyfter lite med DDR3.
Helt ärligt, kommer man till ca 45k i 3dmark05 med en klockad phenom 940 för ca 2300-2500kr och en överklockad processor för 10'000 kommer bara 2k poäng högre?
Känns lite väl omotiverat att köpa den då.
Men vi får se, när flera får klocka den kan det ju visa sig att vissa klockar högre.
Vill se resultat för klokad i7 975 med flytande helium!
Men det är i nuläget ingenting att hurra för - knapp ledning över Phenom 940 som kostar 7-9'000 mindre och du får en prestandaökning på 4,4%
Jag skulle hellre köpa en AMD Phenom II (PII) 940 för 2500 och så kan man gå med i nån organisation, typ bli fadder eller nåt sånt åt nån stackare i nåt u-land för mellandkillnaden.
Känns mer motiverat

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Nu har det väl aldrig varit speciellt prisvärt att bara bäst i världen, eller att öka på ett högt resultat ens med lite, så det är ju ingen överraskning, men visst för oss vanliga dödliga spelar prisskillnaden desto mer roll!

Sen snälla ni som förkortar Phenom II till PII, kan ni inte förkorta till PhII eller liknande, PII är allt för lik förkortningen för Pentium II, som också är PII! ;). Blir förvillad hela tiden, även om jag vet att det inte borde handla om pentium, men associationerna är djupt rotade, det känns bara fel att läsa det.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop

Jag skulle hellre köpa en AMD Phenom II (PII) 940 för 2500 och så kan man gå med i nån organisation, typ bli fadder eller nåt sånt åt nån stackare i nåt u-land för mellandkillnaden.
Känns mer motiverat

Det här var det vettigaste jag har läst på länge! (Även fast jag lutar åt en i7 vid nästa uppgradering).

Permalänk
Medlem

sen när phII med ddr3 minne, vad händer då?
sen är ju faktiskt i7 bättre på andra grejer också, o inte bara spel :).

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Väntar fortfaradne på intels 7Ghz dom låvade. Allt annat kan dom stoppa där solen inte skiner med sin smuttskastning och fulspel.

Permalänk
Medlem

Re: Re: en annan synpunkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu tror jag det är dags att du får din prislista uppdaterad en smula...
Phenom II X4 940
Att den då vinner kostnadsmässigt mot en 975 är det ju inget snack om, men allvarligt skojjat skulle prisbilden vara den samma även om AMD hade haft övertaget, den bästa prollen på marknaden kostar i princip alltid c:a 10k, eller hur?
Däremot kostar den ju precis lika mkt som C i7 920 vilken enligt de tester jag kan erinra mig att den får pisk av, är du fortfarande lika klar över vilken du skulle rata..? Jag är det definitivt

Tycker definitivt det ligger något i vad du säger, dock finns det väl vissa applikationer, även i dessa sammanhang, som vinner mer på högre klockfrekvens (och då även effektivitet/klockfrekvens) än den gör på fler kärnor, dock är de nog inte många
Vore galet kul att se ett system med 4xPhenom II-prollar.. 16-kärnor åt folket!

Öhm va? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376580

Ph2 X4 940 kostar 2550 inkl frakt. Och P2 gör bra ifrån sig i spel samt i 3dmark. Vid samma frekvens hadedey nog sett annorlunda ut.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

AMD ryktas komma med en FX, då lär det nog bli lite dragkamp

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Väntar fortfaradne på intels 7Ghz dom låvade. Allt annat kan dom stoppa där solen inte skiner med sin smuttskastning och fulspel.

Så fort de lyckats vaska fram guldexemplaret, moddat skiten ur stackaren så kommer 7ghz ^^ Inte så mycket att skryta med ändå; 6,3Ghz på en processor för 2500kr som inte var modifierad med annat än ruskig kylning känns mer imponerande.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Angående PII och P2, Pentium 2 har vad jag läst alltid skrivits som p2 eller P2.
Phenom II där emot har jag sett förkortas PII på många ställen, och tror nog det kommer bli allmänt känt att PII = Phenom II

Hade AMD varit snälla mot oss så hade de stavat Phenom med F i stället för Ph, men Ph ser kanske roligare ut, jag vet inte...
Fast då hade man väll gnällt över att F2/FII är för likt knappen på tangentbordet, F-tangenterna F2(F2) och F11(FII)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjuppi
sen när phII med ddr3 minne, vad händer då?
sen är ju faktiskt i7 bättre på andra grejer också, o inte bara spel :).

Förstår inte vad du menar här. När AMD lanserar sin AM3 sockel med brädor för DDR3 i stället för DDR2 kan man väl ana en prestandaökning eller?
Minnena kommer troligtvis spela större roll i framtida mjukvara, t.ex. spel.
I dagsläget vinner man inte speciellt mycket från DDR2 till DDR3.

Jag skulle lätt välja AMD framför Intel any day med tanke på hur fult spel Intel kör samt att de mjölkar sina kunder på kosing. Nu råkade jag köpa ett i7 system av en vän som sålde det snuskigt billigt, men hade jag varit i en annan situation hade jag väntat på AM3 och Phenom II 965.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Sample eller bara en tursam snubbe som fått en bra processor?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Hur är det, slås alla 3Dmark05-rekord med luftkylda graffekort nuförtiden? Hittade ingen info om kylningen för 4870X2 på detta rekordet, men på Phenomrekordet körde de ju luftkylning och standardfrekvenser om jag förstod det rätt...

Det beror på, tro det eller ej, att processorn flaskhalsar i 3DMark 05. Det är så pass CPU-krävande, att högre GPU-frekvens inte gör någon nytta.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Intels nederlag på Las Vegas CES där dom använda otillåtna drivers var visst inte så vall då Phenom II tog världsrekordet, tog inte lång tid för Intel att klämma fram en ny processor som kunde klocka högre

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Angående PII och P2, Pentium 2 har vad jag läst alltid skrivits som p2 eller P2.
Phenom II där emot har jag sett förkortas PII på många ställen, och tror nog det kommer bli allmänt känt att PII = Phenom II

Hade AMD varit snälla mot oss så hade de stavat Phenom med F i stället för Ph, men Ph ser kanske roligare ut, jag vet inte...
Fast då hade man väll gnällt över att F2/FII är för likt knappen på tangentbordet, F-tangenterna F2(F2) och F11(FII)

Öhm du tror inte att stavningen beror på att namnet Phenom antagligen är taget från phenomena (grekiska) alt. phenomenon...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

"Den kända överklockaren Fugger..."

Aldrig hört talas om honom.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

Förstår inte vad du menar här. När AMD lanserar sin AM3 sockel med brädor för DDR3 i stället för DDR2 kan man väl ana en prestandaökning eller?
Minnena kommer troligtvis spela större roll i framtida mjukvara, t.ex. spel.
I dagsläget vinner man inte speciellt mycket från DDR2 till DDR3.
[/B]

ja, de va precis de jag menade:)

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
"Den kända överklockaren Fugger..."

Aldrig hört talas om honom.

Han driver xtremesystems.org

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Men klarar den att maxa Crysis?