Utbetalning från företag till privatpersoner?

Permalänk
Avstängd

Utbetalning från företag till privatpersoner?

Jag håller på och skissar på en tjänst jag funderar att lansera till mitt företag. Det ska i korta drag fungera så här:

1. Någon (kund eller inte) registrerar sig som affiliate på en sida jag skapar. Dock inte på e-handeln. En fristående hemsida med information m.m.

2. Efter att exempelvis Olle Persson angett sina personuppgifter tilldelas han ett personligt affiliatenummer, bestående av sex siffror.

3. Olle tipsar alla han känner om min hemsida och mina produkter. När någon som blivit tipsad av Olle anger Olles affiliatenummer i samband med beställningen på e-handeln får Olle 50 kronor. Han kan se på sin personliga sida hur många och vilka personer han tipsat samt hans nuvarande saldo. Varje månad sker en utbetalning till Olles konto. Om Olles tips leder till en beställning i veckan blir det 200 kr i månaden.

Nu har jag två frågor:

Skulle detta system bli populärt? Skulle vanligt folk bry sig om att tipsa om mitt företag för några extra kronor i månaden?

Min andra fråga är: Är det lagligt? Får ett företag betala privatpersoner utan att de är anställda?

Permalänk
Medlem

Låter som en bra ide och skulle säkert fungera, men är det inte lite för mycket med 50:-?

Om det är lagligt vet jag inte, men vad ska du redovisa dom pengarna som när du bokför?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Låter som en bra ide och skulle säkert fungera, men är det inte lite för mycket med 50:-?

I och med att jag säljer stationära datorer och gör en relativt stor vinst per såld dator så har jag kommit fram till att 50 kr är rimligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
[B]Om det är lagligt vet jag inte, men vad ska du redovisa dom pengarna som när du bokför?B]

Precis, det är det som är frågan... Personerna som mottager pengarna får ju dem skattefritt, så det måste ju isåfall bokföras som gåva, eller nåt. Är osäker på den punkten. Man skulle kunna använda sig av biobiljetter (eller nåt) istället för pengar, men inga prylar är lika lockande som pengar...

Det kanske någon har en idé om? Om man nu inte kan betala ut i pengar skulle man kanske kunna ha ett poängsystem. Man får ett poäng för varje order och när man har ett visst antal poäng får man en premie. Likanande det system som datorbutiken.com hade (har?). Vilka premier skulle isåfall uppskattas? Biobiljett är ju en bra idé. Det kan man få efter två ordrar. Men sen?

Problemet är att med ett system med poäng och premier blir det väldigt mycket jobb och administration. Pengar vore det bästa.

Permalänk
Medlem

Det finns ju redan, precis detta är det man gör på flera sidor.

Men du måste ge pengarna som lön till personen. Så på 50 kr skall ca 60% bort för att bli lön.

Inget olagligt med det, finns ju tex double.net som gör precis såhär.

Frågan är om du kan få igång det så mycket så att du verkligen tjänar på detta, om man tänker på hur mycket arbete du måste lägga ner.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Att ta upp det som lön låter som en mycket dålig ide, mycket mer pappersarbete och ett helvete när man bokför!

Vad sägs om att ta upp det som provision, är inte helt 100% säker på om det går mot privatperson men tror det, skatten kommer du inte undan (självklart!) och du får inte dra av momsen, men jag skulle tro att det är det enklaste alternativet.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd

Jag har nu ringt skatteverket och frågat alla dom här grejerna. Om jag ska betala privatpersoner på det här sätter måste de vara anställda och jag måste betala arbetsgivaravgifter. Att betala ut pengar är därför inte aktuellt. Blir som sagt mycket arbete med det också.

Något som dock är tillåtet är att ge bort prylar (premier). Jag skulle kunna ha en sida med registrering och inloggning där folk kan ha koll på sina insamlade poäng. Sedan kan de byta sina poäng mot olika prylar. Frågan är då: Vilka saker skulle man kunna ge bort? Vad vill folk ha?

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att jag hatar alla poängsystem av den här typen. Speciellt eftersom det brukar vara väldigt marginella pengar man får tillbaka gentemot vad man spenderar. Att man dessutom ska tjäna pengar på att värva folk är också nått jag ogillar. Känns som man utnyttjar sina vänner för egna ändamål, så därför hatar jag värvningssidor ÄNNU mer än poängsystem.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Min personliga åsikt är att jag hatar alla poängsystem av den här typen. Speciellt eftersom det brukar vara väldigt marginella pengar man får tillbaka gentemot vad man spenderar. Att man dessutom ska tjäna pengar på att värva folk är också nått jag ogillar. Känns som man utnyttjar sina vänner för egna ändamål, så därför hatar jag värvningssidor ÄNNU mer än poängsystem.

Hmm, okej... Tror du att folk snarare skulle ogilla mitt företag än att se det som en möjlighet att få lite gratis prylar? Så har jag inte tänkt innan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Hmm, okej... Tror du att folk snarare skulle ogilla mitt företag än att se det som en möjlighet att få lite gratis prylar? Så har jag inte tänkt innan...

Jag vet inte. Det florerar ju en del sådan här system i diverse företag (SAS, ICA, StatOil osv) så nån nytta verkar det ju göra. Men för mig känns det som det är mer lockelse än verkligt värde eller en bra affär (för mig som kund). Men alla behöver ju inte se igenom systemet. Dessa är iofs. inga system där man aktivt ska värva andra. Jag förknippar värvning med pyramidspel och kedjebrev och därför ogillar jag dem. Multi-level marketing är en annan, mer försäljningsinriktad form av samma sak, och kanske mer lik det du föreslår, även om din variant är (mycket) mildare. Multi-level marketing är väldigt etiskt tvivelaktigt, imo.

Agående din idé så skulle jag personligen aldrig rekomendera en vän att handla på ett ställe för att jag skulle få gratisprylar om jag inte anser att stället är bra i övrigt. Gratisprylarna skulle alltså inte vara en faktor jag räknar med när jag rekomenderar eftersom jag inte skulle anse det skjysst från min sida mot personen jag gör rekomendationen till. Fast det är ju bara jag.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag vet inte. Det florerar ju en del sådan här system i diverse företag (SAS, ICA, StatOil osv) så nån nytta verkar det ju göra. Men för mig känns det som det är mer lockelse än verkligt värde eller en bra affär (för mig som kund). Men alla behöver ju inte se igenom systemet. Dessa är iofs. inga system där man aktivt ska värva andra. Jag förknippar värvning med pyramidspel och kedjebrev och därför ogillar jag dem. Multi-level marketing är en annan, mer försäljningsinriktad form av samma sak, och kanske mer lik det du föreslår, även om din variant är (mycket) mildare. Multi-level marketing är väldigt etiskt tvivelaktigt, imo.

Agående din idé så skulle jag personligen aldrig rekomendera en vän att handla på ett ställe för att jag skulle få gratisprylar om jag inte anser att stället är bra i övrigt. Gratisprylarna skulle alltså inte vara en faktor jag räknar med när jag rekomenderar eftersom jag inte skulle anse det skjysst från min sida mot personen jag gör rekomendationen till. Fast det är ju bara jag.

Du har rätt. Aledningen till att man tipsar kompisar ska ju vara att man är nöjd med företaget eller att man tycker företaget har bra produkter och priser. Sedan tänker kanske många: "Vad får jag ut av att tipsa?" Att de får något litet kan vara "fjädern på vågen" som får dem att faktiskt tipsa sina vänner och bekanta.

Jag får fundera mer på det här...

Permalänk
Medlem

Problemet med den här typen av värvningsplaner är ju att man faktiskt ber sin vän om en tjänst för sin egen ekonomiska vinnings skull. Det känns lite tveksamt att utnyttja sina kompisar på det viset, även om det rör sig om en så simpel sak som att skriva in en kod i ett formulär.

Jag tycker det skulle kännas mer sympatiskt om både den som tipsar och den som blir tipsad fick ut något av det. Om man t ex fick rabatt på sin beställning då man skrev in en kompis kod skulle det dels bli lättare att övertyga folk, och dels skulle man inte känna sig som en golddigger i lika hög utsträckning.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Håller med jerka^ Rabatter av något slag funkar nog bäst om du vill locka kunder, rabatter och rea skyltar väcker väll väldigt stort intresse av svenska befolkningen ? är ju billigt då, man sparar ju pengar