Låsa Zoom i zoomat läge? - ctrl + "Scroll"

Permalänk
Medlem

Låsa Zoom i zoomat läge? - ctrl + "Scroll"

Hej!

De flesta Mac användare vet ju att man kan zooma på skärmen genom ctrl + "Scroll" , men min fråga är hur man låser i inzoomat läge tillfälligt?

Jag har gjort detta själv några gånger, dock vet jag inte om det är en bugg eller nått som finns som funktion då jag inte funnit nått om de på google..

nån som vet :)?

Mvh

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Hmm, förstår inte frågan riktigt. Men när du väl zoomat så stannar den ju där (och följer din muspekare) tills du zoomar ut igen. Vad är det du vill "låsa"?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Hmm, förstår inte frågan riktigt. Men när du väl zoomat så stannar den ju där (och följer din muspekare) tills du zoomar ut igen. Vad är det du vill "låsa"?

aa, precis.. när jag e inzoomad så vill jag inte att skärmen ska följa musen utan att skärmen ska va låst... väldigt praktiskt när man ska visa nått eller kolla nått litet.. tex i skolan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlg
aa, precis.. när jag e inzoomad så vill jag inte att skärmen ska följa musen utan att skärmen ska va låst... väldigt praktiskt när man ska visa nått eller kolla nått litet.. tex i skolan

Pilla inte på musen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Pilla inte på musen?

hehe:P

Ett bra exempel är när du kollar på nått "embedded" som inte går att maximera eller liknande. men som då du ändå vill använda kontrollknapparna..

Hoppas att ni förstår va jag menar iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlg
hehe:P

Ett bra exempel är när du kollar på nått "embedded" som inte går att maximera eller liknande. men som då du ändå vill använda kontrollknapparna..

Hoppas att ni förstår va jag menar iaf

Hittade en lite finurlig lösning genom google:

När du zoomat in till önskat ställe och nivå så trycker du Shift+CMD+4 så att du får fram "siktet" som man annars använder för att ta skärmdumpar över specifika yter av skärmen. När du har "siktet" så kan du flytta det utan att bilden följer med.
http://www.macworld.com/article/59809/2007/09/hidecursor.html

Annars fanns det även en länk till ett program som döljer muspekaren: http://doomlaser.com/cursorcerer-hide-your-cursor-at-will/

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)