Permalänk
Medlem

Webbdesignprogram

Jag är helt lost på den marknaden nu. Tänkte kicka igång en webbsida till våren, så jag behöver ett program att plita ihop en sida med Men jag har verkligen ingen aning om vad man använder nuförtiden. Läste någon kurs om desktop publishing för några år sen, och där ingick lättare webbdesign, men jag har glömt vad för program vi använde där.

Alla tips välkomna, stora som små.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Coda Är ett trevligt verktyg om du tänkt skriva den mesta utav koden själv.

RapidWeaver är ett schyst WYSIWYG-program som kan göra snygga och funktionella sidor enkelt och snabbt.

Sen finns ju även t.ex. Dreamweaver som försöker göra allt.

I övrigt så har jag inte så mycket koll på vad som är "inne just nu". Lycka till!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

iWeb är inte riktigt så löjligt som det låter…
(Och det fick man ju med på köpet.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Ah, Dreamweaver var det nog! Den verkar ha blivit en riktig best nu. Vi hade nog en gammal version redan då, typ 4.

Vad synd att jag bara har iLife ´05 då. Annars hade kanske iWeb varit en bra start.

Ska ta en titt på Rapidweaver. Tack för tipsen!

Tillägg: typiskt, Rapidweaver är enbart för Leopard, jag har Tiger :-/

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Ah, Dreamweaver var det nog! Den verkar ha blivit en riktig best nu. Vi hade nog en gammal version redan då, typ 4.

Vad synd att jag bara har iLife ´05 då. Annars hade kanske iWeb varit en bra start.

Ska ta en titt på Rapidweaver. Tack för tipsen!

Tillägg: typiskt, Rapidweaver är enbart för Leopard, jag har Tiger :-/

RapidWeaver 3.6 finns för Tiger. Se fältet nere till höger: http://www.realmacsoftware.com/downloads/#rapdiweaver

Annars är Dreamweaver ett schyst program.. längesen jag använde det dock.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Coda är nice men som nyfrälst måste jag ju slå ett slag för Textmate.
Dock renodlad "text-editor" men ack så bra

Permalänk
Medlem

Nja, det var längesen jag knackade kod själv, så jag tror jag föredrar att gå andra hållet. Så kan man finjustera koden istället efter man har friskat upp minnet

Åh, tack b0bzor! Ska helt klart kolla in det.

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Om du sitter med Tiger och antik version av iLife vore det kanske en idé att börja uppgradera.

Permalänk
Medlem

Bah, jag gav 2000 riksdaler för den, riktigt kap Men det är inte aktuellt för mig att uppgradera på ett tag. Har inte råd på ett tag framöver, och den fungerar alldeles utmärkt för mina behov. Men jo, hrm, jag tittar lite grand efter en något nyare begagnad Mac mini. Förhoppningsvis kommer det en uppdatering av den snart (mars?) och då dyker väl priserna på vissa äldre i botten. Vilket är bra för mig Men men, det var offtopic det.

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag kör med Smultron som är en renodlad text-editor med stöd för färgkodning för de flesta format. Funkar riktigt bra!