Permalänk
Medlem

ASP vs PHP ??

Tänkte mig införskaffa ett hotell där man erbjuder tjänster som ASP, PHP mm. Dom tar 100 kr / år för ASP + mySQL . Och PHP för samma summa per år.

Saken är väl nu den att jag inte rikigt vet va jag ska gå efter i första hand. PHP eller ASP ???? Den funktion som jag är ute efter i första hand är väl att kunna lägga in funktioner på hemsidan som tex. att man kan "lägga in egna kort" och "rek. andra websidor" mm. Vet inte rikigt om det är i ASP eller om det är skrivet i PHP.

Va har man mest användning för ?? ASP eller PHP script ???

Permalänk
Medlem

ASP och PHP kan lika mycket. Många säger att PHP är enklare men de tycker inte jag. om du proggat c++ förut så ska du nog ta PHP för de är rätt lika. Annars ska du ta ASP enligt min mening.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

PHP har enligt mig en bättre syntax än ASP, samt att PHP är snabbare än ASP enligt många, däribland mig. Plus att med ASP så är du låst till windows världen och IIS. Kör du dock PHP så spelar det ingen roll vilken platform du kör din htttpdserver på OCH att du kan köra Apache i stället för IIS vilket är en STOR fördel tycker jag.

Det har vart uppe en diskution ang. vilket som är bäst / snabbast för ett tag sedan, sök och se om du hittar det.. tror topicen var samma som din.

Permalänk
Medlem

PHP är snabbare, har enklare syntax. Och du behöver aldrig deklarera en enda variabel PHP förstår om det är t.ex. en string eller en int.
Jag har arbetat med båda scriptspråken som utvecklare och jag tycker att PHP är vinnaren.

Visa signatur

läs signaturreglerna

Permalänk
Medlem

varför skulle det vara negativt att deklarera variablar? ganska smart när det gäller felsökning men det borde väll du som utvecklare redan veta eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går fortare när man slipper göra det...

Visa signatur

läs signaturreglerna

Permalänk
Medlem

ibland kan det vara bra att vara tvugen att deklarera variabler. då slipper man få fel i koden p.g.a felstavade variabelnamn. dock föredrar jag PHPs system. när man lärt sig att inte göra sådana småfel är det snabbare.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Hedersmedlem

adeptus: Det kanske går lite snabbare när man programmerar, men det går långsammare när man kör sidorna. Detta pga att den måste kontrollera om variablen redan finns och antingen göra en ny eller ta den gamla. Inte säker, men något sådant va det iaf. Hur som helst så går det fortare att köra sidorna om man deklarerar variabler.
Sedan är det ju mycket bra i felsökningssyfte. T.ex. att skriva "minVariable" när man skulle skriva "minVariabel" kan vara mycket svårt fel att hitta om man inte deklarerar variabler.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det går hur som helst inte långsammare än ASP.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

PHP är snabbare både under utveckling och i "runtime". Den största fördelen med PHP över ASP har Zajko redan nämt. Det är helt gratis att köra Linux medans det kostar att köra Windows. Iofs så går det att köra ASP under linux om man har ChiliASP men det kostar ju i sin tur pengar... så det känns som om PHP vinner den här striden. Jag antar att ni menar VBscript när ni pratar om ASP och inte Perl....

Visa signatur

läs signaturreglerna

Permalänk
Medlem

ok, ni värkar ganska säkra på er sak, men jag som e lite w00t när d gäller programmering skulle gärna vilja veta några ord som tex: Apache, LLS, syntax, och vad ni menar med att php är snabbt???

Visa signatur

Hmm, ja jag tror det.

Permalänk
Medlem

Apache, en webbserver

IIS (LLS måste vara nån felskrivning), är den webbserver som är standard i windows.

Syntax: regler för hur programkoden ska skrivas, "grammatik för ett programmeringsspråk"

Php snabbt: det betyder nog mest att det är snabbare än asp,

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thorleif
... och vad ni menar med att php är snabbt???

Det betyder att sidor genereras väldigt snabbt och besökaren upplever sajten som snabb. Det betyder även att belastningen på servern blir mindre.