långsamma hdds?

Permalänk
Medlem

långsamma hdds?

jag undrar varför mina hdds är så förbannat långsamma, dom har typ väldigt långsam överföringshastighet.... Typ hela datorn börjar hacka sönder när man flyttar från min IBM till Seagaten... tar otroligt länge att flytta saker, 100 mb kan ta en minut...
hdds: Ibm deskstar 120gxp, seagate barracuda... båda är 7200rpm, förstår itne va det är som är fel....

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

Sitter de på samma IDE kabel?

Permalänk
Medlem

Testat att defragga? Om du har nfts och fyllt dem nästan till brädden har jag för mig swappen kan bli fragmenterad också, testa rensa lite och defragmentera som sagt...

Visa signatur

It's good for boy to meet girl in park, but better for boy to park meat in girl

Permalänk
Medlem

de sitter på samma ide kabel, och jag har typ 50 gb ledigt så det är inte det... defragga är ju en ide fast det lär ta länge... men jag sak testa på, har ni några ideer så säg bara...

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antrax
de sitter på samma ide kabel, och jag har typ 50 gb ledigt så det är inte det... defragga är ju en ide fast det lär ta länge... men jag sak testa på, har ni några ideer så säg bara...

Om de delar kabel har jag för mig det är nån skit... de kan typ inte skicka direkt mellan varann, utan allt måste gå via moderkortet... så hd 1 skickar till moderkortet, det skickar upp till hd 2, hd 2 skickar svar att den tagit emot datan, svaret skickas från moderkortet till hd 1 som skickar nästa klump data...
typ iaf. Testa sätta på olika kablar. Annars kan du ju bencha hårddiskarna i exempelvis Nero (jo, lite underligt program att benchmarka i, men iaf är det typ file -> preferences -> cache och test all speeds)... du borde få iaf 40 mb/s om de funkar som de ska (jag får 60 med min gxp60 60 gb)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte precis på det som Tomtejan skrev. Det kan gå långsamt om de sitter på samma kabel....som sagt ...testa att sätta de på 2 olika kablar

Permalänk
Medlem

Kolla så att DMA är aktiverat....

Visa signatur

If a word in the dictionary were mispelled, how would we know?
Steven Wright

Permalänk
Medlem

Var fixar man DMA?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

va kostar en ide kabel då ? jag undrar, dem räcker inte mkt länge, måste hja kopplat så här för att det ska räcka... jefflar...

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antrax
va kostar en ide kabel då ? jag undrar, dem räcker inte mkt länge, måste hja kopplat så här för att det ska räcka... jefflar...

IDE-kabel går väl att köpa mer eller mindre överallt... bara att se dig om så hittar du säkert en (*host*)

Räcker inte länge? Slits kablar ut? Testa att låta din ena hårddisk dela kabel med cd-läsaren/brännaren annars. Tänk på att den hårddisk som delar kabel med cd/dvd får nersatt prestanda när du bränner, alltså ska du inte bränna den hårddisk som delar kabel med cd-brännaren.

Nåt som är oklart? Om du vill kan jag skissa upp också

Visa signatur

Permalänk

hmm..

Har typ likadant problem.. hade 2 st ibmare på ide0 och en äldre DVD på ide1.. Gick **fetsegt** att både starta upp datorn i wXP och att kopiera mellan hdarna.. [hdarna hade båda udma 5]

Bytte sen så att Masterdriven [Bootdriven c:\] satt ensam (ide0) och sen delade DVD´n och den andra hd´n ide1..
Uppstarten minskade avsevärt.. från 32 "snurr på progress bar´en" till typ 7st..
Men nu är det så att det bara är masterdriven/bootdisken går i udma 5 men den andra hårdisken går bara i 66... argh..
Kopieringen går fortfarande segt..!!

Nån som har några tips??

Epox 8kha+ och 2 * IBM 64GXP´are.. en NEC DV-5700B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuke_x
hmm..

Har typ likadant problem.. hade 2 st ibmare på ide0 och en äldre DVD på ide1.. Gick **fetsegt** att både starta upp datorn i wXP och att kopiera mellan hdarna.. [hdarna hade båda udma 5]

Bytte sen så att Masterdriven [Bootdriven c:\] satt ensam (ide0) och sen delade DVD´n och den andra hd´n ide1..
Uppstarten minskade avsevärt.. från 32 "snurr på progress bar´en" till typ 7st..
Men nu är det så att det bara är masterdriven/bootdisken går i udma 5 men den andra hårdisken går bara i 66... argh..
Kopieringen går fortfarande segt..!!

Nån som har några tips??

Epox 8kha+ och 2 * IBM 64GXP´are.. en NEC DV-5700B

Kikat närmare på byglingen av hd och dvd-n? Se till att hd-n är master, och bygla om gång på gång, tills det fixar sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtejan

Om de delar kabel har jag för mig det är nån skit... de kan typ inte skicka direkt mellan varann, utan allt måste gå via moderkortet... så hd 1 skickar till moderkortet, det skickar upp till hd 2, hd 2 skickar svar att den tagit emot datan, svaret skickas från moderkortet till hd 1 som skickar nästa klump data...
typ iaf. Testa sätta på olika kablar. Annars kan du ju bencha hårddiskarna i exempelvis Nero (jo, lite underligt program att benchmarka i, men iaf är det typ file -> preferences -> cache och test all speeds)... du borde få iaf 40 mb/s om de funkar som de ska (jag får 60 med min gxp60 60 gb)

Satte precis i en IBM Deskstar 120GXP 120GB i min, tillsammans med en Maxtor 80GB på samma kabel, segt som fan blev det, testade i Nero och fick en speed på runt 1-1.5MB/s !!
Men lydde dit råd och flytta över den ena till brännar kabeln och den andra till DVD kabeln, fick direkt en speed på 40-46MB/s
Därimot blir jag jävligt förbannad över att C-driven måste sitta i ändan på kabeln och inte på mitten, för annars tar det säkert 25-30sek innnan den autodetektar dom vid uppstart.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••