Permalänk
Medlem

Den enda erfarenhet jag har av Nvidias kontrollpanel är att den hänger sig om man kommer in en Philips LCD tv. Så jag ger inte mycket för den.

Ångrar lite mitt köp av 4850 512mb, det är lite klent för att spela i 1920x1200 som är min skärms native upplösning. Hade i och för sig en mindre när jag köpte kortet.

Har kört ATi nästan hela vägen, Rage, 9600XT, X1950XT som dog bytte mot ett 7900GT i protest. Det fick jag dock ångra eftersom kondingarna på dessa kort var erkänt dåliga. Kortet dog och det blev ett nytt X1950XT, det fungerade grymt tills jag köpte ett 4850.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackbrich
Har ATI också gjort en 9800 serie :S

Ja, dock flera år innan 9800gt/gtx

Permalänk
Avstängd

Hmm, har ni också strul med hdmi med 4870 ?

Allt får en konstig skugga i sig.. både nere i system tray och startmenyraden. Vad beror detta på?

Har en tv som har fullt stöd för 720p
Kör med 1280x720 upplösning.

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Min lösning på allt vad HDMI/HDTV problem blev följande: Jag köpte en 30 tums skärm istället och alla problem är borta... :0)

Permalänk

Jag har nu lyckats få tv'n och ljudet över HDMI att funka helt ok.
Har avaktiverat tjänsten "ATI External Event Utility" för att inte inställningarna ska ändras och skärmen blinka varje gång man stänger av tv'n eller växlar mellan ingår på receivern. Det ger mig också möjlighet att använda tv'n som sekundär skärm, med tjänsten igång kunde jag bara ha den som primär. Måste dock fortfarande ha tv'n igång och receivern inställt på den när datorn startar, annars får man strula som fan med flera omstarter m.m. för att få igång tv'n igen.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

ATI's hårdvara är ju mycket bra som de flesta som hänger här vet. Billig också.
Dock måste jag gnälla på drivrutinerna då de flesta inte fungerar och _INGEN_ klarar av att ställa in färger i 3D-applikationer, går tillbaka till blekt standard och flimrar irriterande. Dock fixar Rivatuner till det.

Permalänk
Medlem

Ni måste tänka också på att förut när man spelade så kanske man inte spelade på så hög upplösning, för många år sen, så ska man jämföra grafikkortet som finns nu med de som fanns förr på samma upplösningar så är det en jävla stor prestanda skillnad, men visst kanske känns det klent ibland att köra med 260 eller 4850 på ett 24tummare men då är upplösningen också så sjukt mycket större än förr.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag håller med .
ATI hårdvara är både billig och bra och dom har varit bäst många gånger............
Och det finns ju en klar potensial i dem eftersom de inte gått konkurs trots sina låga priser, det betyder miljoner nöjda kunder.
Men !
Jag har haft mina nvidia produkter så länge varje gång jag köpt när dom varit på topp , så dom hunnit bli bäst igen och då har jag köpt.
Resultatet är at jag har bara ägt ett ATI kort och det sitter i en Laptop och det suger fett för inte ens driver från toshibas hemsida som är orginal är bra !

Jag tror fullt och fast att jag bara har haft otur och fått ett fredag eftermidags exemplar, men jag hadde inte ens problem med det hårt omtvistade 7950GX2.

Jag ser inte direkt orsak at byta mitt gamla gtx280 moderat clockat, mot ett toppkort från ATI heller, för det hadde så enormt bra stabilt stöd i alla windows 7 versioner jag provat, och duger nog tills windows 7 släpps åtminstone.
OCH jag har inte hittat ett enda ati kort som hängt mina 4855 Performance test 7 beta poäng, i så kallade liknde presterande system .
PS jag kör en gammal ful q9550 i 4,1 ghz brevid men det finns ingen amd processor fortfarande som hänger den heller
I alla fall inte bland de profiler som finns på den server jag är ansluten till !

Så Grattis til alla lyckliga Ati och amd ägare !

Jag har betalat några futtiga hundringar mer för mina grejor , men vågar inget annat eftersom jag inte skriver drivrutiner själv eller har tid att hitta moddade bios och rutiner och workarounds.
Jag satsar på det som funkar direkt och i flera år, tils jag får råd att byta hela skiten igen !
Jag är ingen fanboi men erfarenheten igenom 17 år med datorer har visat en stabilitet på kvalitetsidan både i hårdvara och mjukvara från Nvidia , Intel och Ms !
Det är förmodligen orsaken til att dom är störst.

OAVSETT om det är skriken från Ati, Amd fanbois och Linux användare som hörs bäst....... Dom verkar ju skrika i kör

Så är det tyvärr, globens innvånare har talat sitt språk och det tydligt.

Förlåt min stavning och gramatik, jag har bott för länge här i Norge .