Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Har lite frågor gällande min Magic.

1. Hur fabriksåterställer man telefonen? (kan inte hitta det någonstans)
2. Jag har version 1.5 på min (vodafone modellen), hur uppgraderar jag den?
3. Om jag inte ska flasha/roma (vet inte vad det heter) min telefon, är det ändå viktigt att jag gör en backup av systemet, eller räcker det med att jag har möjlighet att fabriksåterställa telefonen?

Tack

1: Menu -> Settings -> SD card & phone storage -> Factory data reset -> Reset phone -> Erase everything. (Starta sedan om telefonen)

2: Vodafone skall få den automatiskt, trådlöst. Om du inte har fått den redan så bör den komma snart. Kolla under Menu -> Settings -> About phone -> System updates.

3: Mja, en backup är väl aldrig fel, men det är inget nödvändigt när du bara pillar med officiella uppdateringar. Det är mest när man leker med hemkokta ROM:s som man brukar helgardera med backups utifall att saker går snett.

Permalänk
Inaktiv

Sista fråga gällande Mobilsurf. Hade helt och hållet glömt av att man är tvungen att ha ett sånt abb för att kunna klara sig osv. Vad använder ni? Hos tele2 är man tvungen att ha ett abonnemang innan man kan beställa mobilsurf, är det samma vilkor hos alla operatörer?

Kan jag tex använda Tre:s mobilsurf paket även om jag använder Comviq kort?
Tips uppskattas

Tack

Permalänk
Medlem

Vad skall man köpa Vodaphone versionen eller?
Läste någonstans att inte google maps funkar på denna.

Någon somvet om den går att navigera efter t.ex i bil med den inbyggda GPS.

Tack

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skyjuice
Vad skall man köpa Vodaphone versionen eller?
Läste någonstans att inte google maps funkar på denna.

Någon somvet om den går att navigera efter t.ex i bil med den inbyggda GPS.

Tack

Google maps funkar prima på den.
Navigering med Google Maps fungerar dock inte längre.
Google har i dagarna uppdaterat systemet och navigering fungerar inte längre utanför USA.

För att navigera i bil kan man skaffa CoPilot. Fungerar som Tomtom/Navigon etc.
Navigon skall också vara på G till Android.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Google maps funkar prima på den.
Navigering med Google Maps fungerar dock inte längre.
Google har i dagarna uppdaterat systemet och navigering fungerar inte längre utanför USA.

För att navigera i bil kan man skaffa CoPilot. Fungerar som Tomtom/Navigon etc.
Navigon skall också vara på G till Android.

Tack för infon. Jag hade tänkt köpa mig en HTC Magic Android så jag får alltså vänta? Om jag skall kunna använda GPSen?

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skyjuice
Tack för infon. Jag hade tänkt köpa mig en HTC Magic Android så jag får alltså vänta? Om jag skall kunna använda GPSen?

Inte nödvändigtvis. Uppdateringar kommer hela tiden. Så snart google släpper navigering i resten av världen så kommer du troligen kunna använda det på din Magic.
CoPilot går redan nu att köpa och använda för GPS-navigering. Dock kräver det att du "rootar" din lur och installerar Market Enabler då det fortfarande inte går att komma åt betalapps från Sverige.
Det finns andra anledningar till att välja en annan lur dock - Hårdvaran.
Hårdvaran i Magic börjar kännas lite gammal. Visst, den blir kvick och trevlig om man installerar någon ny ROM.
Men det är fortfarande en 528MHz maskin.

Jag skulle nog sneglat lite på de nya maskinerna som är på väg. t.ex. Acer Liquid. http://www.acerliquid.net/
Eller en Motorola Droid. Denna får du dock nog importera eller köpa via expansys då Motorola inte har någon närvaro här uppe i Norden längre..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Inte nödvändigtvis. Uppdateringar kommer hela tiden. Så snart google släpper navigering i resten av världen så kommer du troligen kunna använda det på din Magic.
CoPilot går redan nu att köpa och använda för GPS-navigering. Dock kräver det att du "rootar" din lur och installerar Market Enabler då det fortfarande inte går att komma åt betalapps från Sverige.
Det finns andra anledningar till att välja en annan lur dock - Hårdvaran.
Hårdvaran i Magic börjar kännas lite gammal. Visst, den blir kvick och trevlig om man installerar någon ny ROM.
Men det är fortfarande en 528MHz maskin.

Jag skulle nog sneglat lite på de nya maskinerna som är på väg. t.ex. Acer Liquid. http://www.acerliquid.net/
Eller en Motorola Droid. Denna får du dock nog importera eller köpa via expansys då Motorola inte har någon närvaro här uppe i Norden längre..

Aha, fast jag har som regel att inte betala mer än 3000 spänn för en telefon.

Magic e väl ganksa bra i helhel för ca 3000kr? Folk verkar nöjda vad jag läst. vill ha en pektelefon med bra flyt i & användbar GPS. 3G, men det e väl standard idag.

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skyjuice
Aha, fast jag har som regel att inte betala mer än 3000 spänn för en telefon.

Magic e väl ganksa bra i helhel för ca 3000kr? Folk verkar nöjda vad jag läst. vill ha en pektelefon med bra flyt i & användbar GPS. 3G, men det e väl standard idag.

Jag har faktiskt själv en Magic.
För 3000:- får du ingen bättre och mer mångsidig maskin

Permalänk
Medlem

Jag har också en Magic sedan 1,5 månade tillbaka och är mkt nöjd. Cupcake finns på svenska sedan ett tag tillbaka vilket jag gillar, samt att telefonen är mer som en dator iom de tre skrivbord som finns och att det går att göra den så personlig. Inte bara ett program åt gången som i Iphone. 3GS må vara kvickare, men skulle aldrig valt den istället. Grymt nöjd!

R

Permalänk
Medlem

hmmm tack för svar. Vet ni var man hittar en svart. Har sökt lite. men hittar endast vita HTC eller vita Vodaphone versionen.

Kan man köpa apps från Market nu eller?

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem

Beställde just en iPhone 3Gs istället.

Störande att Telefonappen i Magic hänger sig ett par sekunder när man slår ett nummer lite för fort.

Har ni detta problem?

Permalänk
Medlem

Om man köper telefonen utan abonnemang, är den då olåst så man kan stoppa i sitt comviq kontant?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Det varierar från operatör till operatör. Men beställer du via någon nätbutik som komplett.se eller liknande så är dem nog olåst. Ditt kontantkort kommer du nog behöva tanka på väldigt ofta om du kommer använda telefonen som det är tänkt...

R

Permalänk

Jag har läst igenom vartenda inlägg i denna tråd nu och HTC Magic verkar helt klart riktigt bra. Men om man skulle jämföra den med HTC Hero, vilken skulle ni säga är bäst?

Permalänk

Heron är bättre i och med att den har 3,5mm utag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Heron är bättre i och med att den har 3,5mm utag.

Sant, men jag tänkte mer i stil med hårdvaran och mjukvaran. Har kollat på en del Youtube-klipp där Heron ser snyggare ut, samt att den går lite smidigare än Magicen. Så jag tänkte att någon här kanske har jämfört de båda och kunde ge mig sina åsikter

Men jag har i alla fall beställt en Hero nu, så får hoppas att den är bäst

Permalänk

Med en nyare kernel som hanterar cpu bättre i Magic så funkar Sense otroligt bra. Tom med mindre lagg än i en hero. Däremot skulle jag välja den senare idag för 3.5mm jacket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Med en nyare kernel som hanterar cpu bättre i Magic så funkar Sense otroligt bra. Tom med mindre lagg än i en hero. Däremot skulle jag välja den senare idag för 3.5mm jacket.

Har en nyare kernel släpps nu?
Beställde nämligen en Magic igår och hade tänkt installera en Hero ROM direkt

Men man ska alltså satsa på att uppdatera telefonen först?

Permalänk

uppdaterar du telefonen så blir det krångligare att roota. vill man inte fippla med root och så kan man ju alltid installera senaste uppdateringen som ger sense ui med mera.