Permalänk
Medlem

JSP/Java problem

Jag har ett säkerligen lätt problem men nu har jag fått ide-torka så jag vill ha lite hjälp.

Här kommer koden i JSP sidan:

<form method = "post"> Namn: <input type = "text" name = "input" size = "30"><br> <br> <input type = "submit" value = "Lägg Till Företaget"> </form> <% String namn; if(request.getParameter("input")== null){ } else { namn = request.getParameter("input"); connect.executeUpdate("INSERT INTO praktik VALUES('"+namn+"')"); } %>

Jag har alltså ett formulär som en användare ska kunna fylla i också ska det sparas i en databas. Detta fungerar, men jag är inte nöjd med den där "felkontrollen" Alltså den lilla ifsatsen!

Hade det varit Java hade man ju använt equals() metoden, men det fungerar inte här. Varför vet jag faktiskt inte.

Om jag inte har if-satsen så lägger den till "null" i tabellen så fort man besöker sidan och det är inte så konstigt.
Det som jag tycker är konstigt är att om man klickar på knappen så lägger den till en helt tom rad i tabellen.

Hur kan detta komma sig och hur får jag bort det?

Visa signatur

Workstation:P4 2.6@3.2 || 2x 256MB DDR 3200 || Abit AI7 || POV GeForce3 Ti200 || 1xWDC40GB || 1xWDC 80GB
Htpc:P4 1.6 || Asus P4S533 || 2*256MB DDR 333 || 1x3.5GB || 1xWDC 80 GB HDD

Permalänk
Medlem

Pröva empty istället för null

Vetifan jsp men i asp hade jag kanske kört:

if trim(request.form("input")) = empty

Trim() för att ta bort eventuella mellanslag som användaren kan ha gjort... alltså menar inte typ att "hej svejs" blir "hejsvejs" utan att " hej svejs " blir "hejs vejs" och " " blir "" typ...
Alltså mellanslag på slutet och början