Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
Funkar detta om man har 8Mbit/s från BBB? ADSL alltså ... min hastighet är sjukt slö just nu ... max 5Mbit/s ner och 0,8Mbit/s upp ...

Nej det är BBB LAN det gäller..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Funkar det här i windows också eller?

Permalänk

tack för snabbt svar ditx
vart iof inte "vanlig" ip foni
har en dedikerad med en så kallad dose.

ska den routas på mac nivå då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huldu
Funkar det här i windows också eller?

Vad är det som skall funka i Windows?

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Hah, visste inget när jag skrev det, vet mera nu

Verkar rätt så komplicerat dock. Försöker få igång något liknande på en burk här. Finns inte så mycket hjälp dock så man får verkligen bli vän med google

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huldu
Hah, visste inget när jag skrev det, vet mera nu

Verkar rätt så komplicerat dock. Försöker få igång något liknande på en burk här. Finns inte så mycket hjälp dock så man får verkligen bli vän med google

Skriv om du behöver hjälp.
Jag finns på msn/mail burken@burken.biz också.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Skulle vara väldigt kul att få det o fungera, men jag förstår inte hur man löser det om man har dynamiska ip från bbb, hittade en guide på pfsense´s hemsida men där stod det bara att livet blir ett helvete om man vill få det att fungera med dynamiska ip, vad göra?

mvh Sebbe

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

ja märkte på min pfsense test dator så var det inte cpun som var problemet utan ram minnet har en P4 1.4ghz med 6st nätverkskort och bara 128meg ram i den orkade inte med efter hårdbelastning så hörde man att disken jobbade ihjäl sig och hastigheten sjönk men så fort ja har lite pengar och fixat mer minne eller altinativt tagit över en duron 1000mhz med 1gig ram så blir det ny router burk och pfsense igen

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s____87
Skulle vara väldigt kul att få det o fungera, men jag förstår inte hur man löser det om man har dynamiska ip från bbb, hittade en guide på pfsense´s hemsida men där stod det bara att livet blir ett helvete om man vill få det att fungera med dynamiska ip, vad göra?

mvh Sebbe

Jag har själv dynamiska IP (dock från Bahnhof) och det är inga problem. Bara att köra på som vanligt, men skippa det här med fail over. Finns ingen anledning till det eftersom om linan går ner så tappar du nätet på alla korten ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rimion
Jag har själv dynamiska IP (dock från Bahnhof) och det är inga problem. Bara att köra på som vanligt, men skippa det här med fail over. Finns ingen anledning till det eftersom om linan går ner så tappar du nätet på alla korten ändå.

Hehe okej, ska försöka testa det lite senare då, sitter o mekar med clarkconnect just nu

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Skulle vara helt klart intressant att testa då jag har B2 100/10 via stadsnät. Vore dock skönt med en pedagogisk step-by-step-guide då jag inte är hemma på det här för fem öre

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Skulle vara helt klart intressant att testa då jag har B2 100/10 via stadsnät. Vore dock skönt med en pedagogisk step-by-step-guide då jag inte är hemma på det här för fem öre

Bredbandsbolaget via stadsnät? Har dom ens det?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Bredbandsbolaget via stadsnät? Har dom ens det?

Läste på lite, det är inte alls via stadsnät utan via deras egna (?) nät. Var dag ger nya kunskaper

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Trevligt för dig som har flera IP-adresser *muttrar över Telia*.

Hur som helst, min fråga är hur du får RRD-graferna att vara publika så att man kan länka dem och skryta?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Burken84:

Skriv om du behöver hjälp.
Jag finns på msn/mail burken@burken.biz också.

Sorry att behöva återuppliva denna tråd. Jag måste bara fråga Burken84 om du fått igång ditt PHP-script för RRD-grafer på extern webserver med Pfsense 2.x? Jag har suttit nu ett tag men får det inte att fungera.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

På tal om detta. Någon som har problem med denna BBB-konfiguration nu för tiden?

Suttit med ClearOS ett bra tag och bytte nyligen tillbaka till pfSense, försökte få igång den gamla vanliga multiwan-konfigurationen (har kört pfSense med BBB tidigare i ett par år) men denna gång med 1 nätverkskort och VLAN. Lyckades få till det till slut men av någon anledning så ville den inte lastbalansera, hur jag än gjorde.

Efter några veckor med många svordomar så gick jag tillbaka till fysiska NIC's och till min förvåning så funkade det inte då heller. Konfigurationen är korrekt, trippelkollat och även dubbelkollat med pfsense's wiki och lastbalanseringsguiden i den stora pfsense-tråden här på forumet. Ändå så lastbalanseras inte trafiken, allt ser OK ut under status på loadbalance.

Någon mer som stött på något liknande?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Är du säker på att trafiken inte lastbalanseras fortfarande? Kan det vara så att den fortfarande balanserar men att wanportarna får 10-15Mbit att dela på istället för 10-15Mbit var som förut?

BBB har gjort (och håller fortfarande på att göra) ganska stora förändringar i nätet. Alla accesswitchar byts från cisco med 100Mbit-interface mot Gbit-huawei. Kan mycket väl tänka mig att shapingen i det nya nätet sitter per port istället för per IP-address och i så fall är det kört att få ut högre upload. Å andra sidan kan du uppgradera till 100/100 om du sitter på uppgraderat nät, men då behöver du ju pynta lite extra också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ziim0n:

På tal om detta. Någon som har problem med denna BBB-konfiguration nu för tiden?

Suttit med ClearOS ett bra tag och bytte nyligen tillbaka till pfSense, försökte få igång den gamla vanliga multiwan-konfigurationen (har kört pfSense med BBB tidigare i ett par år) men denna gång med 1 nätverkskort och VLAN. Lyckades få till det till slut men av någon anledning så ville den inte lastbalansera, hur jag än gjorde.

Efter några veckor med många svordomar så gick jag tillbaka till fysiska NIC's och till min förvåning så funkade det inte då heller. Konfigurationen är korrekt, trippelkollat och även dubbelkollat med pfsense's wiki och lastbalanseringsguiden i den stora pfsense-tråden här på forumet. Ändå så lastbalanseras inte trafiken, allt ser OK ut under status på loadbalance.

Någon mer som stött på något liknande?

Det har varit många bra saker med Pfsense 2.0, men också många dåliga. Det är till exempel extremt svårt att brygga enheter nuförtiden. I 1.2.3 kunde man till exempel bara välja "brygga WLAN med LAN" för att på ett enkelt sätt skapa en AP på samma nät som LAN:et. Det är mer eller mindre omöjligt nu, man måste skapa virtuella interfacegrupper och en hel del grejer till för att få det att fungera.

Jag brukar alltid kolla datum på guiderna och forumposterna, det mesta är anpassat för 1.x-versionen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det har varit många bra saker med Pfsense 2.0, men också många dåliga. Det är till exempel extremt svårt att brygga enheter nuförtiden. I 1.2.3 kunde man till exempel bara välja "brygga WLAN med LAN" för att på ett enkelt sätt skapa en AP på samma nät som LAN:et. Det är mer eller mindre omöjligt nu, man måste skapa virtuella interfacegrupper och en hel del grejer till för att få det att fungera.

Jag brukar alltid kolla datum på guiderna och forumposterna, det mesta är anpassat för 1.x-versionen.

Säkert att du har citerat rätt nu?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ziim0n:

Säkert att du har citerat rätt nu?

Jag kanske var lite otydlig, men det jag ville säga var att jag har läst massa på Pfsense-forumet att folk har problem med multi-WAN i 2.0, eftersom de gjort om massa under skalet så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag kanske var lite otydlig, men det jag ville säga var att jag har läst massa på Pfsense-forumet att folk har problem med multi-WAN i 2.0, eftersom de gjort om massa under skalet så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, nu är jag med. Men jag kör 1.2.3 som vanligt :/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

Är du säker på att trafiken inte lastbalanseras fortfarande? Kan det vara så att den fortfarande balanserar men att wanportarna får 10-15Mbit att dela på istället för 10-15Mbit var som förut?

BBB har gjort (och håller fortfarande på att göra) ganska stora förändringar i nätet. Alla accesswitchar byts från cisco med 100Mbit-interface mot Gbit-huawei. Kan mycket väl tänka mig att shapingen i det nya nätet sitter per port istället för per IP-address och i så fall är det kört att få ut högre upload. Å andra sidan kan du uppgradera till 100/100 om du sitter på uppgraderat nät, men då behöver du ju pynta lite extra också.

Ja, den lastbalanserar då den sprider connections över alla adresser..

Vet om att de håller på uppgraderar nätet, sitter dock inte i det uppgraderade nätet tyvärr :/ verkade som att det försvann efter ett avbrott.

EDIT: Liten uppdatering.

Ringde idag bredbandsbolaget och frågade om de gjort något då jag inte längre har 10Mbit upload per IP. Fick som svar att de inte har gjort något och förstår inte vad jag menar, den tjänsten som gäller är 100/10Mbit endast. Började ställa frågor men fick inget vettigt till svar.. Personen på andra sidan luren hävdade att det aldrig någonsin funnits någon sådan tjänst utan det har bara varit 100/10, samt att jag har "haft tur" som fått "lite extra". Jag påpekade då att alla som jag vet om med BBB fiber har 10Mbit upload per IP men då fick jag bara som svar "nej".

Påpekade även att jag tecknade abonnemanget över telefon efter prat med tekniska supporten som informerade att det var 10Mbit upload per ip som gällde, vilket också stämde överrens med verkligheten då jag haft det i 3 år nu. Frågade om denna säljare/tekniker ljugit för mig och det kunde personen inte svara på.

Söker nu alla med bredbandsbolagets 100/10Mbit fiber, kan ni bekräfta vad ifall ni idag har 10Mbit per IP eller endast 100/10? Samt mer än gärna leta i några gamla avtal om ni hittar något gällande hastigheterna. Eftersom det är allmänt känt att det är 10Mbit upload per adress så undrar jag lite om bredbandsbolaget har begått någon form av avtalsbrott och om man kan göra något för att få kompensation eller liknande som plåster på såren.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Ursäkta min okunnighet men använder ni dem IP adresserna ifrån bredbandsbolaget och slår dem samman för att få högre hastighet eller?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Ursäkta min okunnighet men använder ni dem IP adresserna ifrån bredbandsbolaget och slår dem samman för att få högre hastighet eller?

Folk gjorde iallafall :), kan ju hända att bredbandsbolaget byggt om/håller på att bygga om nätet just nu pga högre hastigheter..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

ursäkta min okunnighet men om jag har fler ip kan jag då får högre hastighet? eller vilka faktorerna för att uppnå det.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toxicstone:

ursäkta min okunnighet men om jag har fler ip kan jag då får högre hastighet? eller vilka faktorerna för att uppnå det.

De flesta med fiberanslutning får 5 unika IP-adresser per abonemang. Genom att ha en router som har fem stycken Internet (WAN)-anslutningar kan man lastbalansera mellan dessa och eftersom främst uppladdningshastigheten är bundet per IP-adress kan man få 50 Mbit uppåt istället för 10 Mbit som man betalar för.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Söker nu alla med bredbandsbolagets 100/10Mbit fiber, kan ni bekräfta vad ifall ni idag har 10Mbit per IP eller endast 100/10? Samt mer än gärna leta i några gamla avtal om ni hittar något gällande hastigheterna. Eftersom det är allmänt känt att det är 10Mbit upload per adress så undrar jag lite om bredbandsbolaget har begått någon form av avtalsbrott och om man kan göra något för att få kompensation eller liknande som plåster på såren.

Tveksamt om det någonsin varit specat i ett avtal - att du skulle få mer än du avtalat

Bara att vara glad för den tid det funka. Att ISPn på sikt "täpper till" dylika hål o fixar sin shaping är ju inte direkt oväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Tveksamt om det någonsin varit specat i ett avtal - att du skulle få mer än du avtalat

Bara att vara glad för den tid det funka. Att ISPn på sikt "täpper till" dylika hål o fixar sin shaping är ju inte direkt oväntat.

Jo, det är jag med på. Men tycker det är konstigt att när jag täcknade tjänsten för ett par år sedan så var det ju teknikern/säljaren som påpekade att det var 100/10x5Mbit som gällde..

Tråkigt att få uppdaterat "nät", med lägre hastighet, men inte får möjligen att beställa 100/100 istället "för att jag sitter inte i det uppgraderade nätet" :/

Kör en EDIT: gällande detta, som vanligt är supporten lika korkade som vanligt. Ställde frågan "kommer jag inte kunna uppgradera nu när switcharna är bytta i källaren?" Fick som svar något i stilen med "Nej, du kommer tyvärr inte kunna uppgradera din hastighet då ditt nät ligger långt ner på listan, men bör vara klart under 2013". Någon vecka senare fick jag erbjudande via mail att nu kan jag minsann få 100/100, 250 och 1Gbit.. Så onödigt att vräka ur sig massa osanningar och bara irritera sin kunder istället för att informera personalen om vad som faktiskt gäller :/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10