Permalänk

Fläktproblem 4870

Hej, har kikat runt och sökt men hittar ej svar på mitt problem.

Följande har hänt, har ett Asus Radeon 4870 512MB.
Brukar köra ner fläkthastigheten i CCC till 30% för att få den "tyst" och har funkat helt klockrent nu en längre tid. Idag däremot när jag startade upp datorn lät den en aningen konstigt och fläkten drog igång på högvarv och vill inte gå ner.

Har ändrat i CCC, testat olika drivrutiner samt laddat hem RivaTuner och ändrat där med. Spelar liksom ingen roll om jag sätter den i 20% 30% 60% 70% osv. Enligt GPU-Z körs fläkten konstant i 50%

Någon vänlig själ där ute som har en aning om hur jag ska få detta evinnerliga oväsen att försvinna åter igen?

Vista 64-bit
Intel C2D E8500
Gigabyte EP45-DS3L
Asus 4870 512MB

MVH Rickard

Permalänk

Har haft 2 st asus 4870 kort, gissar att du har den varianten med glaciator fläkten. Båda två korten har fläktkontrollen slutat fungerat på , första symtomen är just det som du beskriver med ditt kort, sedan har fläkten slutat fungerat helt.
Har tröttat på att skicka in detta skräp kort på garanti och lyckades få pengarna tillbaka ifrån återförsäljaren så nu har jag beställt ett gtx260 istället.

Här kan du läsa mer om detta problem på asus forum,

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20081029181430609&boar...

Permalänk

Tack för ditt svar, skulle inte förvåna mig om de säkerligen är så. Tur i oturen isåfall är att jag köpt kortet ifrån företaget jag jobbar på och hoppas de har lite mer överseende.