Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Var mest likställandet av "användarvänlighet" och "låg inlärningströskel" jag var emot. Se t ex http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm som uttrycker vad jag menar (se framför allt #5).

Det är inte omöjligt för en erfaren användare att göra som hanhon vill med systemet (vilket är en väldig fördel med *nix), men det är mer tillgängligt att göra det under andra distributioner, vilket gör de mer användarvänliga för vissa målgrupper.

Men mångfald är bra, Ubuntu har definitivt existensberättigande.

Jo, jag förstår vad du menar. Men för majoriteten av människorna i världen tror jag att ubuntu är mest användarvänlig, men det är bara vad jag *tror*.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst är användarvänlighet en definitionsfråga... men med tanke på att ~90% av alla datoranvändare kör windows och 80-90% av dom inte ens vet hur man använder ett terminalfönster så skulle nog jag vilja säga att Ubuntu är användarvänligt för majoriteten av alla datoranvändare. Sen finns det ju såklart några få % som kräver betydligt mer....

Och alla linuxanvändare är bra datoranvändare, för ju fler som använder det desto bättre. Eller jag kanske har fel där?? Ibland verkar det så iaf...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Det jag blir mest irriterad på är att folk tar förgivet att man kör ubuntu med gnome när man har ett problem. Hur många ubuntu användare har ställt in rätt DPI i xorg och i .fonts.conf?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikken
Dummaste jag hört. Det finns massor av native spel till Linux som är oerhört bra. Det är dock svårare att spela retail spel på Linux då de kodas för Windows plattformen.

Det är ju en ganska valid point han gör. De vanligaste spelarna lär väl knappast sitta och nöta Nexuiz utan på sin höjd bli glada över World of goo. Visst, det fungerar att spela på Linux men helt ärligt så fungerar ju faktiskt max 1% av spelen.

Gå in i en affär eller läs en tidning om de senaste häftiga spelen och kolla hur många du kan lira på Linux. Säga vad man vill men Linux är uselt för spel även om det finns potential.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Sammanlagt använder han runt tio program som bygger på Ubuntu och liksom operativsystemet är kostnadsfria.

Bygger på ubuntu??

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Det är ju en ganska valid point han gör. De vanligaste spelarna lär väl knappast sitta och nöta Nexuiz utan på sin höjd bli glada över World of goo. Visst, det fungerar att spela på Linux men helt ärligt så fungerar ju faktiskt max 1% av spelen.

Gå in i en affär eller läs en tidning om de senaste häftiga spelen och kolla hur många du kan lira på Linux. Säga vad man vill men Linux är uselt för spel även om det finns potential.

1% känns väl lite väl negativt... Personligen får jag känslan av att fler och fler spel stödjs. Plus att alla gamla redan funkar. Så typ 50-80% funkar (mer eller mindre), skulle jag säga O.o

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikken
Dummaste jag hört. Det finns massor av native spel till Linux som är oerhört bra. Det är dock svårare att spela retail spel på Linux då de kodas för Windows plattformen.

Sluta löjla dig,gemene man idag alltså svensson har ingen aning om vad linux är än mindre vilka spel man kan köra i det,så det är ju självklart att alla kör med windows och spel där.
Fan läste du ens topic och vad tråden handlar om??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
1% känns väl lite väl negativt... Personligen får jag känslan av att fler och fler spel stödjs. Plus att alla gamla redan funkar. Så typ 50-80% funkar (mer eller mindre), skulle jag säga O.o

Du tänker med wine nu, va?

Visa signatur
Permalänk

Usch vad mycket förvirring och tråkigheter i den här tråden, mod skulle verkligen göra forumet en gärning genom att ta bort den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
1% känns väl lite väl negativt... Personligen får jag känslan av att fler och fler spel stödjs. Plus att alla gamla redan funkar. Så typ 50-80% funkar (mer eller mindre), skulle jag säga O.o

Inte en chans. Skulle man inkludera Wine kan jag tänka mig att max 10% (högt räknat) fungerar hyffsat.
Räknar man spel som fungerar klockrent är det väl max 5% och räknar vi helt nya spel tror jag 1% är en rimlig siffra.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

lite gullig rubrik där hehe

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Inte en chans. Skulle man inkludera Wine kan jag tänka mig att max 10% (högt räknat) fungerar hyffsat.
Räknar man spel som fungerar klockrent är det väl max 5% och räknar vi helt nya spel tror jag 1% är en rimlig siffra.

Kul att ta statestik ur arslet?

De flesta spel jag provat fungerar, vissa har jobbiga buggar som förstör spelupplevelsen totalt, medans andra funkar i stort sett perfekt om man följer instruktionerna på appdb. Så illa är det faktiskt inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Safesurf-Gösta
Kul att ta statestik ur arslet?

De flesta spel jag provat fungerar, vissa har jobbiga buggar som förstör spelupplevelsen totalt, medans andra funkar i stort sett perfekt om man följer instruktionerna på appdb. Så illa är det faktiskt inte.

Och hur skall sune 58 hitta till appdb när han installerar ett spel?
MvH alban

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Äsch, när man är 58 har man mognat och tycker inte det är roligt med spel längre. För min del skedde väl det när jag var runt 30-35. Även om jag hann bli 40 innan jag började med Linux...

I övrigt är väl artikeln ett bra exempel på vilken målgrupp ubuntu riktar sig till tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
I övrigt är väl artikeln ett bra exempel på vilken målgrupp ubuntu riktar sig till tycker jag.

Är väl inte så många 63åringar som är intresserade utav "spinnah cubez"

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är en bra artikel, till alla som klagar på att GRATIS! lyfts fram direkt, och att inte mer tekniska meriter, som säkerhet genom öppenhet och matematiskt bevisade metoder, så kan jag bara säga att Sydsvenskans målgrupp knappast kan förväntas veta skillnaden mellan gnu och linux, gcc och make osv, så att framföra sådana resonemang skulle bara förstärka nördstämpeln.

LR framstår snarare som ett bra exempel på den typen av icketekniska användare som linux i allmänhet skulle må bra av att attrahera, d.v.s. ser både fördelar och nackdelar, och kan söka information.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Safesurf-Gösta
Kul att ta statestik ur arslet?

De flesta spel jag provat fungerar, vissa har jobbiga buggar som förstör spelupplevelsen totalt, medans andra funkar i stort sett perfekt om man följer instruktionerna på appdb. Så illa är det faktiskt inte.

Det är bara gå in på valfri spelaffär och kolla hur många av de nya PC-spelen som du kan få igång på din Linux-burk. Jag tror inte mer än 1/10 spel fungerar på sin höjd.

Jag har ingen statistik på detta men jag har köpt en hel del spel senaste tiden och inget har fungerat i Linux.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037
Jag tycker att det är en bra artikel, till alla som klagar på att GRATIS! lyfts fram direkt, och att inte mer tekniska meriter, som säkerhet genom öppenhet och matematiskt bevisade metoder, så kan jag bara säga att Sydsvenskans målgrupp knappast kan förväntas veta skillnaden mellan gnu och linux, gcc och make osv, så att framföra sådana resonemang skulle bara förstärka nördstämpeln.

LR framstår snarare som ett bra exempel på den typen av icketekniska användare som linux i allmänhet skulle må bra av att attrahera, d.v.s. ser både fördelar och nackdelar, och kan söka information.

Precis. Jag förstår inte varför man ska göra sig lustig på Lasses bekostnad. Lasse är ju urtypen till en person som faktiskt precis lika gärna kan använda GNU/Linux som Windows. Gör man bara enkla saker så är Linux, i synnerhet Ubuntu, inte ett skvatt svårare. Kanske t.o.m. enklare.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Vad hindrar dig från att stänga av GDM i ubuntu och starta i bash istället? Kanske t o m avinstallera GNOME och installera Vim istället? Ubuntu är enkelt att använda för en oerfaren användare, men jag ser iaf inga hinder för att en erfaren användare ska kunna göra det han vill med systemet.

Vim är en texthanterare.

Problemet med ubuntu och många andra "nybörjarvänliga distar" är att dom blir beroende av dom grafiska användarverktygen, dels genoma tt mycket av dokumentationen förutsätter att man har dessa verktyg menockså genom att ubuntu tex har väldigt väldigt många configfiler just för att dom grafiska verktygen ska fungera så bra som möjligt. detta för det mycket svårare att köra exempelvis en ren fluxbox, wmii eller awesome instalation.

Visa signatur

2800+ amd64 512mb ram Debian stable
macbook 2ghz 1 gb ram arch linux