Permalänk

Nya AM3-bygget bara dog! Hjälp!!!

Hej!

Skriver just nu från min laptop då det nya AM3-bygget (läs i signaturen) för en kvart sedan fick för sig att sluta fungera. Skulle installera XP efter att jag kört Ubuntu i ett dygn och gick in i BIOS för att kolla BOOT-ordningen, den såg bra ut så jag ändrade inget. Tittade sedan in där man ser info om grafikkortet och vips så blev skärmen svart. Den gröna lampan fram på chassit lös inte alls medans den röda lös konstant. Ingen av på/av eller reset knapparna funkade. Fick till sist dra ur sladden. När jag startar den igen så händer ingenting förutom att CPU-fläkt, nätagg drar igång, och den röda lampans ihållande sken. Skärmen säger att den inte får nån signal.
Testade även att med knappen Clear CMOS på moderkortet reseta BIOS, men det verkar inte ha hjälpt...

Va fan är det här? Har moderkortet dött efter en dag eller?

EDIT: Kopplade ur Ljudkort, HDD och CD-rom. Hjälpte inte.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk

testa byt grafikkort, eller att stoppa in det i en annan dator

edit: såg att det var ett integrerat graffe, kör standard testerna, ta bort ett minne, byt minnen, testa med annat grafikkort, annat nätagg, etc...

Permalänk

Jag har integrerad grafik i moderkortet. Har heller inget externt grafikkort som passar att stoppa i moderkortet... Mitt gamla är AGP...

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk

Testade byta plats på minnena, men ingen framgång. Försöker nu koppla in mitt gamla ATX-aggregat, men det stora kontaktstycket till moderkortet passar inte! Är mitt gamla nätagg för gammalt? Är väl sedan 2002 eller nåt...

EDIT: Såg att det nya nätagget bara hade 4 extra stift och var större. Så jag satte i det gamla i kontaktstycket ändå. Det startar precis som med det nya nätagget men inget mer.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

De saknas alltså 4 stift på den stora kontakten? De går ändå. bara att du sätter den mot den ena kanten. kan bara passa på ett sätt och de ska funka bra.

Men om ditt gamla nätagg nu är så gammalt så är de kanske inte på så många watt så de kan ju vara en ide att koppla ut hårdiskarna och din dvdläsare och bara starta utan de för att se om skärmen tänder upp.

Annars låter de som att de är moderkortet som har rykt. Hade själv samma symtom på en gammal dator och de var moderkortet som hade gått och lagt sig.

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterE
De saknas alltså 4 stift på den stora kontakten? De går ändå. bara att du sätter den mot den ena kanten. kan bara passa på ett sätt och de ska funka bra.

Men om ditt gamla nätagg nu är så gammalt så är de kanske inte på så många watt så de kan ju vara en ide att koppla ut hårdiskarna och din dvdläsare och bara starta utan de för att se om skärmen tänder upp.

Annars låter de som att de är moderkortet som har rykt. Hade själv samma symtom på en gammal dator och de var moderkortet som hade gått och lagt sig.

Jo, det verkar som att det är moderkortet. Har testat allt jag kan nu, tom bytt plats på minnen, kört dom ett och ett. Inget funkar. Fast jag är inte helt säker på om jag lyckades nollställa BIOS. Läste i manualen och det enda som stod var att datorn skulle va avstängd. Inget om hur länge jag skulle hålla inne knappen.
Kan man utan fara rycka batteriet på moderkortet istället och låta det ligga ur 10 minuter eller så?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Hedersmedlem

Gör så att du tar ut allting ur lådan, lägger det på moderkortskartongen, kopplar i det som behövs och testkör det därifrån.
Har du distanser isatta på rätt ställen, om alls (till mobot alltså).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ja, alla distanser är på plats. Systemet har ju körts med Linux och funkat klockrent från igår kväll tills i eftermiddag. Helt plötsligt så är det bara svart.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Har du klockat den något? Du kan ha stekt din CPU med för hög vcore(?)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Nej, inget klockande. Kan inget om sånt, därför låter jag bli.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk

Är det nån som tror Komplett.se´s telefonsupport har öppet imorgon (valborg)?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Kommer du in i BIOS?

Första steget bör mycket riktigt vara att reset-a BIOS.
Hoppas du kan göra det.

Sedan boota från CD och installera XP eller Linux på nytt.
På en hårddisk.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Kommer du in i BIOS?

Första steget bör mycket riktigt vara att reset-a BIOS.
Hoppas du kan göra det.

Sedan boota från CD och installera XP eller Linux på nytt.
På en hårddisk.

Nej, jag kommer inte in nånstans. Skärmen säger att den inte får nån signal. Kan heller inte stänga av datorn med strömbrytaren på fronten eller på moderkortet, utan får rycka sladden.

Men som jag skrev tidigare så är jag osäker på om jag verkligen nollställde BIOS. Hur skulle du gå till väga?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

En tanke.

Windows XP 32-bits kan bara adressera 3 GB minne.

Det kan ha att göra med att den BIOS version du har
är gjord för att funka med endast 64-bits system.

I så fall kanske du behöver tanka ned nån annan BIOS version?
Det brukar finnas flera olika BIOS för moderkorten.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Top_Jimmy
Nej, jag kommer inte in nånstans. Skärmen säger att den inte får nån signal. Kan heller inte stänga av datorn med strömbrytaren på fronten eller på moderkortet, utan får rycka sladden.

Men som jag skrev tidigare så är jag osäker på om jag verkligen nollställde BIOS. Hur skulle du gå till väga?

Koppla ut elkabeln och klicka på knappen där back, ta ut batteriet och flytta jumpern, klicka på power knappen några gånger och vänta ca 30 sek.

Sen är det bara att sätta tillbaka allt.

Tror det ska vara så.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar som att du har nollställt BIOS rätt.
Du har inte provat med ett annat grafikkort än, va? Ger moderkortet ifrån sig felkoder? Typ LEDs som blinkar eller pip? Då brukar man få ledtrådar om vad man borde testa.

Permalänk

Men jag hann ju aldrig installera Win XP 32-bit. Jag har ju kört Ubuntu 64-bit i ett dygn nu. Jag hann inte ens dra igång installationen. Skulle bara in i BIOS och kolla bootordningen och under tiden som jag var där inne la det bara av. Jag hade inte gjort några ändringar i BIOS.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

halojoy är inne på helt fel spår....

Jag skulle tro att det är ditt moderkort som gett upp. Då du förmodligen inte gjort något fel själv skulle det ju gå att lämna in den..

Tror dock inte det finns något sätt att rädda datorn på. xD

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Du har ju 3 olika utgångar till skärm. VGA, DVI, HDMI
Kan du prova nån annan variant?

VGA (den äldsta), DVI och HDMI är dom standards som kan finnas för din skärm.
Har du nån annan skärm att prova?

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk

Hände ungefär likadant för mig, däremot hade jag lyckas att installera mitt OS (vista) Allt funkade i ca 1 dygn. Sen la den av.
Allt i själva datorn var igång som du säger också. Testade allt jag kunde..

Till slut testa jag med mitt gamla moderkort. Och då fungerade allt. Så jag skickade in moderkortet och fick ett nytt sen dess fungerar allt.

Så som mistard säger skicka/lämna tillbaka kortet. Ifall du har testat det mesta.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | Corsair HX 650W | Asus M4A89GTD PRO/USB3 |
| AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 Ghz | Corsair 4GB DDR3-1600MHz |
| PowerColor Radeon HD6850 1GB PCS+ | Samsung 320gb + 3xWD 1TB | Asus Xonar DX |

Permalänk

Kopplade nyss skärmen med VGA till laptopen och det funkade, så skärmen är ju hel. Skärmen har VGA, DVI och HDMI, men igår fick jag aldrig ordning på HDMI från dator till skärm. VGA har funkat fram tills i eftermiddag.

Nåt jag reflekterade över igår, vid första uppstarten när vi kikade runt i BIOS var att det stod att minnena var på 1066MHz. Men det är PC10666 DDR3 minnen på 1333 MHz. Och moderkortet ska ju klara 1333 MHz standard och 1600 MHz överklockat. Fast hade detta varit en del av problemet borde jag ju inte kunna ha kört den felfritt i nästan ett dygn väl?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Windows XP 32-bits kan bara adressera 3 GB minne.

Fel, XP 32-bits kan adressera upp till 4GB

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Men inte mer?

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Det är likadant med Vista x86, upp till 4GB, inte mer

Till TS: Prova det jag föreslog i mitt första inlägg

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Fel, XP 32-bits kan adressera upp till 4GB

Hur som helst så har jag delat ut 512 MB minne till grafikkortet, så Windows kommer inte ha mer än 3,5 GB att tillgå ändå.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barcamatte
Till slut testa jag med mitt gamla moderkort. Och då fungerade allt. Så jag skickade in moderkortet och fick ett nytt sen dess fungerar allt.

Så som mistard säger skicka/lämna tillbaka kortet. Ifall du har testat det mesta.

Det verkar vara ett bra råd.

Dessutom, om jag ska tro kunderna,
så är www.komplett.se fantastiskt bra med kundservicen och supporten.
Jag har läst många nöjda efter att fått utbytta grejer.
Det kommer att lösa sej. Om inte annat skickar dom snabbt ett nytt moderkort.

/halo

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barcamatte
Hände ungefär likadant för mig, däremot hade jag lyckas att installera mitt OS (vista) Allt funkade i ca 1 dygn. Sen la den av.
Allt i själva datorn var igång som du säger också. Testade allt jag kunde..

Till slut testa jag med mitt gamla moderkort. Och då fungerade allt. Så jag skickade in moderkortet och fick ett nytt sen dess fungerar allt.

Så som mistard säger skicka/lämna tillbaka kortet. Ifall du har testat det mesta.

Hade du nån bild så du såg om nåt hände eller var det bara svart, som för mig?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk

Frågar igen. Nån som vet om komplett.se har öppet telefonsupporten imorgon torsdag valborg?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle de inte ha det, det är ingen helgdag?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Top_Jimmy
Hade du nån bild så du såg om nåt hände eller var det bara svart, som för mig?

Hade som dig, alltså ingen bild. Stod bara no video input. Det var också fel på moderkortet sa dom när jag hade skickat in det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | Corsair HX 650W | Asus M4A89GTD PRO/USB3 |
| AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 Ghz | Corsair 4GB DDR3-1600MHz |
| PowerColor Radeon HD6850 1GB PCS+ | Samsung 320gb + 3xWD 1TB | Asus Xonar DX |