Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rutor över skärmen, geforce 8600

Permalänk
Medlem

Rutor över skärmen, geforce 8600

Hejsan,

Satt och surfade när något riktigt skumt hände. Jag har nämligen fått rutor överallt nästan. Allt vit har blivit vit/rosa rutor och allt svart har blivit svart/röda rutor. Scrollar man lite till exempel i en internetruta så bildas det rosa över skärmen som gör det omöjligt att läsa något.

Sätter man på en film/spel så ser det ut som det ligger något genomskinligt trådnät över som även här gör det ganska omöjligt att se något om man inte koncentrerar sig.

Tänkte först kolla om det var skärmen, så försökte koppla in tvn (eftersom jag inte har någon annan vanlig datorskärm) med tv-out men den verkar ha slutat fungera. Har även uppdaterat mina drivrutiner och även om det såg ut som det skulle hjälpa (flimrade till under installationen då han gör allt väldigt låg upplöst och då visades inga fel) men visade sig att det inte hjälpte något. Jag plockade isär datorn och försökte se om det var lite glapp vid grafikkortet men de var det inte.

Nu vet jag inte vad jag ska göra mer och tänkte fråga er, kan det vara något annat problem än grafikkortet eller är det kanske bara så att mitt grafikkort har pajat nu?

Permalänk
Hedersmedlem

När man får dessa "rutor" så brukar det innebära att minnet på graffet har gått hädan, antagligen pga överhettning, så det är tyvärr inget att göra mer än att byta, eller köpa ett nytt om du inte har garanti kvar vill säga

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

8-serien hade väldigt dålig kylning med tanke på värmeutvecklingen. Speciellt 8800. Det är troligtvis precis som Jalle64 säger.

Köp nytt eller kontakta butiken du köpt kortet i.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, blir väl att kolla upp om jag har någon garanti kvar och kontakta affären

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Testade lite nya saker idag och vet inte om de stärker att det är hårdvarufel eller bara något annat skumt, men iallfall. Jag installerade om windows, men så vart problemet bara värre. Istället för bara rutor så blinkade dom nu även.

Men så gick jag över till felsäkert läge, och här är det inga rutor alls. Kan se på filmer utan problem, färgerna är som dom ska och kan scrolla utan att få det rosa. Kan det vara hårdvaruproblem då även fast allting funkar perfekt som vanligt i felsäkert läge?

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, det är så att i felsäkert används inte acceleration för hårdvaran, därför kan det se ut som om kortet funkar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det är inte så att du har ett inbyggt grafikkort på moderkortet då så du kan testa om det blir någon skillnad?
om det är så att det fungerar på ett inbyggt grafikkort är det fel på ditt riktiga grafikkort.
Om inte så kanske du kan testa ditt grafikkort i en annan dator, en kompis kanske?