Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bränt grafikkort?

Hej!
Igår när jag spelade World of Warcraft blev grafiken konstig och skärmen fryste sig efter ett tag.
Testade att starta om datorn och ominstallera drivrutinerna, men problemet är kvar.
Även i Windows är grafiken inte som den ska (Om den startar alls), bilden har en gul nyans eller blåa "linjer" och bara att använda Firefox eller Explorer kan få datorn att låsa sig.
Är det nåt mer/annat än grafikkortet som kan vara problemet, och går det att fixa utan att eventuellt köpa nytt?

Om nu ett nytt grafikkort är enda lösningen, vilket grafikkort borde jag välja då det jag har inte verkar tillverkas längre? (Utan att bli allt för dyrt då det inte är så krävande spel jag spelar)
Speccs:
Grafikkort: Gainward Nvidia GeForce 8800
CPU: Amd Athlon™ 64x2 DualCore Processor 4600+ (2.40 Ghz)
2 gb RAM
Moderkort: AMD socket AM2 ATX (KN9-series)

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som ett överhettat kort, antagligen minnet som bränt, så det blir nog till att byta eller köpa nytt, om du har garanti kvar på kortet?

Annars är väl ett HD 4770 ett bra alternativ om du inte har något emot att byta tillverkare?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

"vilket grafikkort borde jag välja då det jag har inte verkar tillverkas längre?"
Dom har bara döpt om det till 9800gt. Det är exakt samma/lite krympt på några få kort.
Ska du ha nytt och billigt så är hd 4770 de bästa valet. Enligt mig. Testa i alla fall att rensa bort damm från kylarn först innan du köper nytt osv..

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret.
Det var som jag misstänkte då.
Att byta tillverkare är inga problem, så länge grafikkortet funkar med moderkortet, har inte 100% koll på hur det funkar.
Funderar på det här (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451175). Antar att det funkar med mitt moderkort utan problem eftersom du rekommenderade det?

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut att vara ett helt ok kort, bra i pris dessutom

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)