S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl (problem)

Permalänk

S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl (problem)

Jag får inte S.T.A.L.K.E.R (patch 1.0005) att fungera som det ska på min dator. Går att starta upp det precis som vanligt, men när spelet laddat klart så att man kan köra så går det bara bra i några sekunder. Det börjar hacka lite, trodde först att det var för att terrängen laddades in i minnet, men sen blir hackar det enormt, slutligen blir allt gult på skärmen (och programmet svarar ingen vidare).

Det brukar gå att trycka på ESC och avsluta spelet, men ibland får man ta upp Task Manager och tvinga spelet att avslutas. Jag har Windows 7 RC, vet inte om det är det som kan vara problemet, men det fungerade bra i Windows 7-betan. Någon som har någon aning om vad som kan vara fel? Några tips/idéer?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

specs på datorn?

Du kan ju alltid testa att installera om spelet + patcharna, kan ju ha blivit något fel under istallationen. Du kan också testa uppdatera ditt grafikkorts drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Testat att köra i kompabilitetsläge med XP eller Vista?

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
specs på datorn?

Du kan ju alltid testa att installera om spelet + patcharna, kan ju ha blivit något fel under istallationen. Du kan också testa uppdatera ditt grafikkorts drivrutiner.

Tack för svar! Har faktiskt provat att installera om det, samt patchar. Brukade ha patch 1.0006 installerad, men ansåg att den inte behövdes då den bara rör multiplayer-delen, typ. Problemet kvarstod oavsett vilken patch som användes. Jag har redan senaste WHQL-certifierade drivrutinerna installerade för grafikkortet, men jag har inte testat att installera om dom ännu, kan vara värt ett försök. Jag har dock ett Creative X-Fi XtremeMusic-ljudkort, kan det vara boven i dramat, tro? Jag har provat både med senaste Vista-drivrutinerna (för att det oftast funkar i Windows 7) och senaste beta-drivrutinen, men resultatet tycks bli detsamma.

Min dator består av AMD Athlon FX-60, Asus A8N-SLI Deluxe, Corsair 2 GB DDR RAM, Leadtek 8800 GTS 512, Creative X-Fi XtremeMusic, 4 SATA-hårddiskar. Nätaggregatet är ett Tagan 480 W (ska vara hög kvalité på det, men kan inte modellnamnet i huvudet). Tilläggas bör väl att andra spel fungerar bra, men jag får återkomma med info om hur det gått efter att jag provat att ominstallera grafikdrivrutinerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Testat att köra i kompabilitetsläge med XP eller Vista?

Det glömde jag också nämna, att jag redan provat kompatibilitetsläge. Har både provat för XP och Vista (man kan t.o.m välja vilket service pack man önskar). Konstigt nog blir skärmen bara svart när "load-skärmen" annars skulle starta, innan en bana laddas. Tack för svar annars.

EDIT: Sådär, då har jag provat både Vista-drivrutin i kompatibilitetsläge och ominstallerat Windows 7-drivrutinen och ingen av dom löste problemet. Märkte däremot att om man öppnade konsollen (§) i spelet (om man överhuvudtaget hinner) så ser man en hel massa oroande meddelanden som floodar hela konsollen, i röd text. Lyckades fånga det i en loggfil vid ett tillfälle, men nästa gång jag startade loggfilen var den tom igen. Toppen.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4