Mindre modifiering av Xonar DX (Bilder + under arbete)

Permalänk
Medlem

Mindre modifiering av Xonar DX (Bilder + under arbete)

Petat dit nya saker och ändringar på mitt Xonar DX ett tag nu till och från, lovade också att kasta upp en tråd efter senaste ändringen så jag gör så. Detta görs mest för skojs skull, experiment, träning och dra läro av snarare än seriöst projekt, ha detta i åtanke.

Fas 1)
Har bara en bild tyvärr... Fas ett var opamp-byte och ett försök med ett nytt 'försteg', men reducerades ner till opamp-byte efter lite bök.

Fas 2) Kondingarna för som ska vara högpassfiltret är utbytta från lytar till 2.2uF Evox Rifa Polyester på prov. Även kondingar för avstörning inkopplade på prov vid kontakten, valet föll på Wima's polypropylen anpassade för detta syfte, har även Evox Rifa avstörningskondingar i en påse men de var för stora i mitt tycke.

Bilder på Fas 2's resultat:

Fas 3) Inleds 3-4 Juni, förhoppningsvis, 2st 220uF kondensatorer som tydligen ska föreställa ett lågpass-filter, kan inte bekräfta detta men ska ta en tydligare titt när det ska till. Dessa ska om de är vad de är bytas ut mot Sanyo OS-CON då jag har ett par liggandes. Även OPampen ska bytas igen på prov och en kosmetisk skada på kortet ska lagas (orsakade under fas 2, pga billigt PCB och en liten miss, en skada på en lödnings-'pad').

Kan när jag ändå är på G kasta in bilder på mina nya kablar som hör till anläggningen ljudkortet sitter kopplad mot:

Signalkabel av skärmad Belden Lonworks med Neutrik RCAs, rätt nöjd med den även om den inte är överdrivet snygg.

Strömkabel av skärmad Ölflex med jordade billiga kontakter som tål lite stryk, klädd med kabelstrumpa.

Konstruktiv kritik och förslag är välkomna, är inte elektriker men läser lite på sidan om för skojs skull då det är ett litet hobbyintresse. Har tidigare slängt ihop en PIMETA, några cmoys och andra småbyggen plus mindre moddar av CD-spelare, förstärkare och annat. Lödutrustningen består av en enklare lödstation av modell Weller WECP-20 och de vanliga tillbehören.

EDIT: Moddar som gjorts men ersatts och tagits bort... Provisoriska Filterkondringarna för strömmen är borta numera, även några mindre ändringar är borta. Även min skärmning av kortet är borttagen och ska ersättas med något lite proffsigare än 'skärmningspapper' tids nog.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

ser bra ut roxkz
fortsätt posta mer sen.

kablarna ser intressanta ut
jag behöver 2 par 25-30cm signalkablar till min rc-l box.
har du tips på bra kabel man kanske kan skuva ihopa själv?
kanske lite grövre då det ska gå mycket powa genom dom

the box

gärna länkar

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
ser bra ut roxkz
fortsätt posta mer sen.

kablarna ser intressanta ut
jag behöver 2 par 25-30cm signalkablar till min rc-l box.
har du tips på bra kabel man kanske kan skuva ihopa själv?
kanske lite grövre då det ska gå mycket powa genom dom

Tackar, ska börja på nästa fas imorgon då jag får annat chassi om allt går enligt planerna.

Jag gillar den nya signalkabeln rätt bra faktiskt, elfa mfl har den, sök på Lonworks så hittar du den. Den är lite småstyv pga 'solida' ledare dock, inte överdrivet dyr heller. Finns såklart massor av alternativ och alla förespråkar olika saker, har en hög signalkablar av olika DIY-slag hemma faktiskt.

EDIT: Vad har du för något i dagsläget?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

min bror gjorde kablar av något han hade över,han tog en bra signalkabel och delade den mitt av så det blev 4 tyvärr e dom helt oskärmade med kassa kontakter

tror det finns lite o hämta här..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Ooh! jag har en ny opamp liggande till mitt X-Fi XtremeMusic men när jag insåg hur liten den egentligen var så vart jag tveksam om man verkligen skulle ge sig på att försöka byta den "/. Jag är så rackarns ostadig på handen och man vill ju inte paja något. Man får väl träna lite innan. Nu när jag tittar på bilderna är jag nästan säker på att det är en 4562:a som jag har.

Den där cantonlådan ger jag inte mycket för, far min hade en sådan till sina canton och det lät mycket bättre utan den, klart renare ljud, men visst, man förlorar ju justeringsmöjligheterna.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

nja beroende på vad man driver dom med så e det lite olika.
med viss kringutrustning kan man skippa lådan och det låter bra sen med andra så låter det bättre med lådan.
den är en del av högtalarna så dom e byggda för att användas med den.
tyvärr måste man ha 4 signalkablar av bättre kvalitet så det springer upp lite i pris har man dåliga kablar låter det illa.
har nyss bytat ut mina skitkablar mot bättre jag fick över tyvärr fick det bli 2 olika kablar. clou cable red jaspis och ett par monster jag fick av en kompis.
ljudet blev mycket bättre.
hoppas din far inte körde med kablarna som följde med boxen (svart o röda skosnörena)

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...