Permalänk
Avstängd

Riktigt bra bygge, och trotts flera trådar om ämnet fukt/kondesation drar dessa trådar till sig okunniga, lågutbildade besserwisser´s som minsan vet hur kondensation fungerar.
Jag visste som 10-åring att kallare ytor än kringliggande luft kan kondensera, men fan vad svårt vissa människor har att fatta detta.
De kan inte ha det lätt.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Läs hela bloggen innan du kommenterar....Det är INGLASAT!

Hört talas om den välkända faktorn fuktighet? Du vet, den som finns i luften... Och om inte den tätad med t.ex silikon/dylikt så skadas komponenterna ändå.... Hur va de nu med malligheterna då?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Medlem

Fint.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av High_fps
Hört talas om den välkända faktorn fuktighet? Du vet, den som finns i luften... Och om inte den tätad med t.ex silikon/dylikt så skadas komponenterna ändå.... Hur va de nu med malligheterna då?

Det här blir kul att diskutera med en så insatt person som dig, jag har läst meterologi så vi kan först sätta ett namn på vad du talar om:
Relativa luftfuktigheten.

Ok så du menar att utomhus i all luft finns vatten som skadar elkomponenter. Nej, vad som krävs för att vattnet bundet i luften ska fälla ut är att luften mättas. Det händer när den relativa luftfuktigheten överstiger 100%.
Det kan ske genom två sätt. Att luften tillförs vatten eller att temperaturen i luftmassan sjunker.
När det bildas dagg t.e.x, fälls vattnet ut p.g.a nedkylning. En nedkylning av marken som orsakas av markstrålningen.
Denna nedkylning är som högst klara sommarnätter.
När detta sker vintertid bildas frost.

Den här nedkylningen av luften från marken är inte möjlig molntäckta nätter, eller ytor täckta med tak. Då markstrålningen studsar tillbaka.

Så det kan inte bildas dagg/frost på bilar under öppna Carports/parkeringsgarage, balkonger med tak, inglasade balkonger och det är samma anledning till att det inte bildas dagg innuti ett hus eller en lägenhet för den delen också.

Slutligen kan jag tillägga att den luft du har innuti en lägenhet också är samma luft som finns utomhus. Eller vad trodde du luften kommer ifrån?
Du har samma mängd vatten i luften inne i lägenheten som utanför den.
Så det är lika stor risk/sannorlikhet att elkomponenter skadas ute på en takbeklädd balkong som inne i lägenheten.

Och den risken är du nog medveten om hur stor den är.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av High_fps
Hört talas om den välkända faktorn fuktighet? Du vet, den som finns i luften... Och om inte den tätad med t.ex silikon/dylikt så skadas komponenterna ändå.... Hur va de nu med malligheterna då?

Gör man jobbet och glasar in sin balkong så gör man säkert också odentligt. Hade du läst allt så har datorn redan stått på balkongen i flera år. Du tror inte att fuktighetsfaktorn skulle visat sig redan då?

Ägd!

Nä, bara skoja. Nu skall vi inte tjiva som småglin ; )
Han kör de la till skiten går sönder, sen gör man något annat...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

ser ni inte att det är en pentium2a? värdet i den datorn är mindre än en lunch så vem bryr sig om den går sönder..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RzOXz
ser ni inte att det är en pentium2a? värdet i den datorn är mindre än en lunch så vem bryr sig om den går sönder..

Kan lika gärna vara en P3a med slot 1, P2 och P3 (tidigaste modellerna) använder samma moderkort med Intel 440BX chispet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Kan lika gärna vara en P3a med slot 1, P2 och P3 (tidigaste modellerna) använder samma moderkort med Intel 440BX chispet.

Ja klart de kan va en p3a, 1poäng till mr obvious

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RzOXz
Ja klart de kan va en p3a, 1poäng till mr obvious

Snååååålllt

Permalänk
Medlem

Specsen är förljande, (skulle ha bifogat redan från början, men men..)

Pentium 3 500Mhz - Uppskrämd till 600Megahuuurtz
512Mb Ram - vettefan va det är för specs, och tror inte någon bryr sig iallfall .
Grafikkortet är ett gammalt kyro2 med fläkten urkopplad (fläkten på väg att dö, så den skriker för mycket när den kör, kör ändå inga 3d apps på den , så den blir inte specielt varm.)
16gb Fujitsu HDD
tangentbord från 1991 har jag för mig.
en liten kabel till mobiltelefon för att föra över grejor då xp64 saknar drivare.
en liten kabel till utsidan av balkongen för att mäta utomhus temperatur.
kabeln klippte jag av från en vanlig termometer och kopplade till ett par pins på MB, funkar faktiskt!

Kör bland annat en shoutcast server på den för lyssning på jobbet och sånt. en DC hub och lite annat sånt där som jag inte vill köra på huvudburken.

Kör även samurize it på den så jag kan få upp lite realtids stats till main burken.
http://squeak.no-ip.org/pics/serverstats.png
kurvorna är CPU,MB och utomhus Tempraturer.

Permalänk
Medlem

Efter ett par års tjänstgöring på balkongen i diverse konfigurationer, så har nu den gamla servern tagits offline och blivit ersatt av en ny server.
http://www.sweclockers.com/album/?id=4333

Då hårdvaran fortfarande funkar fint så funderade jag på att gör något skoj av den sen senare. men mer om det nån annan gång.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för inställningar på samurize för att få en rapport till png?

Visa signatur
Permalänk

Vad ska detta likna?

Visa signatur

CITERA!!!!!