formateringen misslyckades hjälp behövs

Permalänk
Medlem

formateringen misslyckades hjälp behövs

tjena har ett jobbigt problem skulle formatera om datorn idag och typ halvägs så stog det att det misslyckades och sedan när jag starta upp datorn så får jag upp något om att det inte går att starta vista och att jag ska starta om datorn med skivan i

så jag gör det och skärmen laddar upp till vista backgrunden och sedan kommer kommandotolken upp och sedan händer inget
är inte huNdra på datorn speccs med det finns

en intel e4000 eller något liknade

nvidia 8600

är dock ej säker på mobot då det är brodern minns gammla

Permalänk
Medlem

Re: formateringen misslyckades hjälp behövs

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wato
tjena har ett jobbigt problem skulle formatera om datorn idag och typ halvägs så stog det att det misslyckades och sedan när jag starta upp datorn så får jag upp något om att det inte går att starta vista och att jag ska starta om datorn med skivan i

så jag gör det och skärmen laddar upp till vista backgrunden och sedan kommer kommandotolken upp och sedan händer inget
är inte huNdra på datorn speccs med det finns

en intel e4000 eller något liknade

nvidia 8600

är dock ej säker på mobot då det är brodern minns gammla

du vet väl att anledningen att vista inte startar är att formateringen tog bort den?
formatera om helt och installera om vista. alternativt installera xp och uppgradera om den jävlas...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

srry skrev fel det var under instalationen av vista som dte sket sig men hur ska jag göra för att få bort allt i hårddisken nu då ?

Permalänk
Medlem

Stoppa i vistaskivan igen och boota från den, sen väljer du att formatera disken innan du startar installationen igen.

Permalänk
Medlem

Det blev ingen skillnad när jag satte att han skulle läsa skivan direkt.

Permalänk
Medlem

kan försöka förklara problemet mer nogrant. när datorn startas upp efter moderkorts infot har visats så får jag välja mellan en valmöjligthet som heter instalationsprogramet för windows rollback och det är där vista bakgrunden med kommando tolken syns sen finns det en som bara heter windows vista, och där inne så står det att jag ska starta om datorn och sätta in vista skivan och sedan reparera datorn dock när jag har startad om så värkar det som den inte läser skivan även fast jag sate att den ska boota cd skivan först i bios

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wato
kan försöka förklara problemet mer nogrant. när datorn startas upp efter moderkorts infot har visats så får jag välja mellan en valmöjligthet som heter instalationsprogramet för windows rollback och det är där vista bakgrunden med kommando tolken syns sen finns det en som bara heter windows vista, och där inne så står det att jag ska starta om datorn och sätta in vista skivan och sedan reparera datorn dock när jag har startad om så värkar det som den inte läser skivan även fast jag sate att den ska boota cd skivan först i bios

Testa att välja endast cd-läsaren som bootbar enhet, välj alltså bort hårddisken som bootbar enhet och prova igen.

Hur har det gått förresten?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

ska prova nu ger uppdate snart

Permalänk
Medlem

och om jag provar att bara välja att boota från cd så säger den att jag ska sätta in skivan fast den sitter i

uppdate skulle det kunna funka om jag kopierade system 32 från denna laptop och la den på en extern och sedan försökte boota från den

Permalänk
Medlem

Har den alltså funkat att boota från den skivan tidigare på samma läsare?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

läsarn funkade senast för typ 2 timmar sen då jag började att instalera om windows

uppdate bytte dvd läsare och fick nu upp att läsa cd/dvd skivan i läsarn dock så slutar den ladda efter vista bakgrunden visas

Permalänk
Medlem

Då verkar skivan eller läsaren vara korrupt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

Är du säker på att den verkligen bootar från installationsskivan, och inte din halvformatterade vistainstallation?

Stoppa i vista-DVDn och hamra F8 när datorn startar - det brukar vara den knappen för att få upp bootmenyn - och välj att starta från din optiska enhet. Om du ser att den börjar ladda filer, då har installationsprogrammet dragit igång. Om det inte vill gå igång iallafall, då har du strul med din hårdvara eller installationsskiva.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du kolla så att minnet körs som det skall i bios, i annat fall kan du ju testa att bara köra med en sticka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)