Alvarliga ekonomiska problem!

Permalänk

Alvarliga ekonomiska problem!

Hej.
Jag vet ej var jag skall börja att berätta min "saga" eller hur mycket jag kan berätta då en förundersökning är på gång av finska eko-roteln.

Jag kan åtminstone börja med var allting startade.
Jag har arbetat som taxichafför för ett par år sedan och gjorde så i ett par år innan jag lämnade som sjukledig och väntade på att få så kallad förtidspension som är tidsbestämd.

Jag arbetade sista gången som chafför åt ett bolag som ej betalade ut någon lön på en fyra månaders period, varefter jag fick ut en lön på 2200 euro.
Detta för ca ett halvårs arbete dygnet runt.
Under denna period hann min ekonomi förvärras avsevärt.
Mina skulder efter att ha betalt alla räkningar osv för halvåret var uppe i 4000 euro.

Då tipsade min mor mig om att jag kunde skaffa mig en intressebevakare som skulle se till att mina ekonomiska ärenden ordnades upp efter det minst sagt turbulenta halv året utan sömn.
Detta tyckte jag var en bra idè, eftersom jag inget annat ville än att vila upp mig och vara ifred från "ytrre världen" en tid.

Här är det historien börjar sin långa färd.
Detta var för ett och ett halvt år sedan, närmare bestämt 1.12.2007 ingick jag avtal med magistraten som tillförornade mig en intressebevakare i den komun jag då var bosatt i.

Men mina ekonomiska intressen bevakades verkligen inte på något sätt, de endast förvärrades radikalt.
Räkningar lämnade obetalda, räntor sköt i höjden då ingen betalningsplan lades upp, saker gick till indrivning och ändlöst mycket mer.

Några korta punkter om vad som gick totalt snett.

1. Jag hade beställt och avbeställt en soffa, p.g.a mystiska omständigheter i avtalet lämnade jag med en skuld på 250 euro.
Detta är ju dock så mycket bättre än att ha en soffa för 900 euro man ej kan betala dock.
Detta skulle intressebevakaren se till att få omskött, d.v.s lägga upp en betalningsplan åt företaget och på samma gång kolla upp med konsumentverket om man faktist kan ta ut 250 euro i en soffa som aldrig levererats eller ens kommit in i butik i så kallade "kontorsavgifter".

Hon gjorde inget av dessa saker.
Detta ledde till att i februari i år utmättes 1100 euro från mitt konto som jag inte ens har någon befogenhet över eller vet vad det finns för pengar på.
Vad jag däremot vet är att min sambo hade betalt sin del av hyran in på detta konto. Vilket också försvann. Altså både mina och hennes pengar.

2. Jag hade vid tiden före intressebevakning Canal Digitals parabol med tillhörande hd-box på ett tidsbundet avtal.
45 euro i månaden kostade detta mig och skulle ha kostat mig ännu ett år framåt samma summa i månaden.
Detta valde hon att direkt förbi se totalt.
Efter att min premuration inte blivit betald på 3 månader ringde jag åt henne och funderade hur länge hon tyckte jag skulle leva utan tv egentligen.
Då sa hon upp hela skiten med canaldigital för Finland gick ju som bekant in i digi-tidens-värld, så vem fan behövde då PARABOL ANTENN???
Här lämnar jag utrymme för teknikagressioner.
Ptja, summa sumarum för det lilla kalaset gick då på 980 euro, resterande betalningstid plus en nu väldigt värdelös hd-box från CD.
De tycker jag låter en aningen dyrare än att betala 45euro/12mån.
Men hon gav ut en klumpsumma åt mig att köpa en DIGITAL-TV-BOX.
Undrar vad det var för fel på den förra, ja just de jo, den var ju parabol.

3. Jag hade en telefon en gång. För att dra historian kort blev aldrig några räkningar betalda. Summa 936 euro.

4. Internet. 400 euro.

Ni ser hur historien snabbt urartar sig va?

Sedmera har mina föräldrar och mor och far föräldrar hjälpt till att betala bort en del av min hyresskulder.
Närmare bestämt hälften.

Men då igen betalde hon inte två månaders hyra.
Så då var hälften mitt i allt endast en fjärdedel.
Oj.

Under hela denna period har jag fått inbetalt en summa till mitt "brukskonto"
20 euro/mån.
Ni frågar er hur man klarar sig på detta? Det gör man inte.
Det skall räcka till hela männskans behov, så som hygien och mat.

Undrar ni hur mycket pengar som blivit inpumpat i kontot de befogar över?
Detta liknar en dålig vits om hur Bush pumppade pengar i bolag som redan var konkursatta.
Nämligen tills denna dag idag har ca 27.000 euro flytit in och ut ur mitt konto.
Med en orginal skuld på 4000 euro som hade växt sig till 6.500 euro ett tag utan att jag hade någon som helst makt att göra något.

Matematiken har grubblat männskan i många år.
Men jag tycker mig se något fel i ekvationen hur i helvete det ens finns några skulder kvar.

Ni kanske frågar er om det beror på de rörliga utgifter man har för att ha tak över huvudet? Så som el och hyra vatten etc?

Ptja, min hyra är 245 euro med vatten och el.
Internet 45 euro i månaden.
290 allt som allt.
Å då menar jag allt.
Utom mat. Som jag nu förtiden har hissande 60 euro i veckan för.
Detta ändrades 1.6.2009.
Jag har fan varit rik sedan dess.

Nu är det så att jag har redan en gång blivit avskilld denna mardröm till intressebevakare.
Och nu har en ny. Då denne tog över och kollade snabbt upp skuldens mängd kunde de konstateras att jag inom fyra år nog skulle vara skuldfri.
Detta med en månadslön på 1550 euro.
Plus då pensionen på 450 euro.

...

Jag har nu anmält denne förre bevakraren med misstankar om att mitt ekonomiskt bästa kanske inte alls har setts över.
Polisen såg detta som en lätt utredning som nog inte tar många veckor.
FEL.

Jag ringde rättshjälpsbyrån före jag gick till polisen så att jag kunde ha en jurist som hjälpte både mig och polis att gå egenom papper vad som har egentligen hänt.
De otroligt roliga var att rättshjälp inte alls kunde hjälpa mig.
För 1.1.2009 har det blivit så att rättshjälpsbyråerna övervakar intressebevakningen, altså dessa var totalt insyltade och jäviga får att ens kunan titta på deras papper och ge en bedömning.

Så vad gör man då om man har 60 euro i veckan? Anlitar en privat? Joo, jag fick en bekant att låna ut sina kontakter åt mig så advokaten blev fixad.
Honom gav jag fullmakt att ta ut alla papper dessa olika instanser har om mig.
Detta är för 3 veckor sedan.
Inga papper.
Varken från rättshjälp/intressebevakning eller magistrat (som för övrigt också bevakar intressebevakningen).
Inte heller polis har fått några som helst dokumentationer om mig.
Orsaken är tydligen att de har semester tider.
Blarf, har man semester skall man icke störas då man förvindlar pengar.

Nu till min fråga, VAD IN ÅT HELVETE SKALL JAG TA MIG TILL?
De finns mycket jag inte sagt som jag kan skriva efter hand, om mera pengar som försvunnit ut i tomma intet och hur min familj, min sambo och föräldrar har tappat pengar ut i tomma intet för att aldri se dessa mer.
Och detta för att JAG har en som bevakar mina ekonomiska intressen.

Visa signatur

ja jävlar.

Permalänk
Medlem

Re: Alvarliga ekonomiska problem!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mange1985

Nu till min fråga, VAD IN ÅT HELVETE SKALL JAG TA MIG TILL?

Betala dina egna räkningar? Jag fattar inte varför du ens har en "som bevakar dina ekonomiska intressen". Du har ju knappt några räkningar att tala om. Det rör sig om det gamla vanliga, hyra, telefon, bredband, tv. Inte direkt några komplicerade grejer att hålla koll på själv. Låter ju som en urbota dum idé att låta någon som du inte litar på sköta dina ekonomiska intressen.

Permalänk
Medlem

Det kan jag säga på rak arm är att du ska ta lite ansvar och först och främst hålla koll på dina utgifter och inkomster från och med nu och inte räkna med att någon ska göra detta åt dig. Ring runt till olika myndigheter som du tror kan vara till hjälp och fråga om råd, har du en bank kanske du kan fråga banken om råd. Varför? Eftersom råd inte kostar dig något, sen kan du själv göra ett system för att betala tillbaka räkningarna samtidigt som du har så små utgifter som möjligt.
Lycka till, hoppas att det löser sig!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Läser man mellan raderna så kan man få en känsla av att TS kanske har en sjukdom eller handikapp som gör han behöver hjälp med ekonomin.

Mitt råd till TS är att ta saken i egna händer. Även om du själv inte kan ta tag i problemet så se till åtminstonde att lämna över ärendet till någon du litar på (dina föräldrar, syskon, nära vänner etc).

Försök att betala av gamla skulder - det är det viktiga!
Kolla gärna gamla avsnitt för Lyxfällan - man får faktiskt en hel del inspiration.
Det viktigaste av allt - tappa inte hoppet, håll humöret uppe! Vad är det värsta som kan hända nu?

Permalänk

Får väl säga som de andra, ha koll på din ekonomi själv och skriv ned alla utgifter/inkomster så att du har koll på allt i efterhand så att du inte blir överraskad av något.

Och lycka till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Läser man mellan raderna så kan man få en känsla av att TS kanske har en sjukdom eller handikapp som gör han behöver hjälp med ekonomin.

Mitt råd till TS är att ta saken i egna händer. Även om du själv inte kan ta tag i problemet så se till åtminstonde att lämna över ärendet till någon du litar på (dina föräldrar, syskon, nära vänner etc).

Försök att betala av gamla skulder - det är det viktiga!
Kolla gärna gamla avsnitt för Lyxfällan - man får faktiskt en hel del inspiration.
Det viktigaste av allt - tappa inte hoppet, håll humöret uppe! Vad är det värsta som kan hända nu?

Detta med sjukdom stämmer nog, jag har en psykisk sjukdom så som depresion och psykoser.
Men detta har jag inte insjuknat i på flera år nu.

Problemet att bli avskild från denna instans är att jag har ett tidsbundet kontrakt på 2 år, vilket löper ut i december i år.

Detta är inte så länge med tanke på hur länge jag har stått ut med dessa idioter. Men jag börjar bli alvarligt desperat nu.
Det hela roliga med allt detta är att bli avskild från en bevakare före kontraktet går ut tar ganska länge, minst tre månader. Det är endast tingsrätten som kan avskilja en intressebevakare från sin uppgift, och detta har kanske inte riktit högsta prioritet om man kollar vilka brott som dagligen snurrar på våra tingsrätter.

Skall idag ringa till magistraten och kolla om de har de jobbit då de inte lämnar över några papper och om de har någon bra idè vad jag skall göra under tiden.

Kan också informera om att sedan jag polisanmälde min föredetta bevakare har mina skulder mitt i allt minskat med mer än hälften.
De är nu nere i 2500 euro.
Mitt i allt från tomma intet kunde detta bli betalt, bara för att farbror blå blev inblandade.

Visa signatur

ja jävlar.

Permalänk
Medlem

En idé kan ju vara att vänta till semestern är över och se vad som händer då.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Det känns ju som en fet soppa som bara du samt en jurist kan lösa...

Annars kan du ju ta ut alla tillgångar och gräva ner de i skogen, sedan går du med i främlingslegionen och kommer ut med Fransk identitet om några år.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06