Digitalkamera inför hösten (max 5.5k)

Permalänk
Medlem

Digitalkamera inför hösten (max 5.5k)

Hejsan Sweclockers kameraavdelning.
Har relativt bra koll på marknaden, men inte överdrivet så i prisklasserna lite över de bättre kompaktarna.

Är ute efter en kamera tills i höst att använda för att ta foton för eget bruk, dels för bildredigering, små projekt och lite senare även på resor. Vill därför inte ha något som är överdrivet klumpigt och drar till sig påtok för mycket uppmärksamhet. Bildkvaliten kommer dock i första hand och är priset bra kan uppmärksamhetsfaktorn sättas åsido.

Kräver inte överdrivet zoomomfång, även om det är roligt, då det oftast leder till kompromisser i optiken eller höga priser. Lite vidvinkel är dock roligt att ha såklart, även något som fungerar skäligt för macro. Är det en systemare så hänger detta självklart på objektivvalet snarare än kameran.

Gällande bildkvaliten är jag antagligen för petig för mitt eget bästa, är i princip allergisk mot brusreduceringssmeten som många kameror har idag, får nästan rysningar längs ryggraden av det. Samtidigt är jag ingen älskare av brus heller, men vem är det? Föredrar hellre bilder med lägre upplösning som är detaljrika, brusfria och 'silkeslena'. Vet att detta är ett påtok för högt krav för något i min prisklass, men så nära som möjligt vill jag försöka komma. Är väldigt besvärad av megapixeltrenden med små sensorer oc överdrivna zoomomfång på bekostnad av ökade störningar.

Prisklassen är inte riktigt satt, men mer än ~5,5k kan jag nog inte hosta upp i höst då jag samtidigt ska plugga och ha råd med litteratur.

Det jag behöver är kameran, laddaren, eventuellt objektiv, minneskort eller multipla objektiv behöver inte bakas in i smeten. Även begagnat kan vara ett alternativ.

EDIT: Har kollat online en hel del och även varit och klämt och känt på oräknerliga kameror men aldrig riktigt varit nöjd.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nikon P90?

Permalänk
Medlem

Har kollat runt rätt mycket nu för att Sambon skulle köpa kamera. Kolla runt lite nu på Experts kampanjer. finns en liten Olympus Systemkamera i våran butik för bra pris runt 4-5 k. (hittade den inte expert på nätet) D90 kostar för mycket. runt 12k, då är det bättre med D60 eller som sambon köpte en D5000 med 18-105. men som du säger så är ju inte macro så roligt. Och sedan är den tung och stor. Kolla på Steves camera review på nätet. han är bra. annars har ju Cyberphoto lite review själva.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aboya
Nikon P90?

Läs gärna min post innan du svarar, det uppskattas stort. Är inte ute efter en smetig superzoomare med optik som gravt kompromissar bildkvaliten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cutters
Har kollat runt rätt mycket nu för att Sambon skulle köpa kamera. Kolla runt lite nu på Experts kampanjer. finns en liten Olympus Systemkamera i våran butik för bra pris runt 4-5 k. (hittade den inte expert på nätet) D90 kostar för mycket. runt 12k, då är det bättre med D60 eller som sambon köpte en D5000 med 18-105. men som du säger så är ju inte macro så roligt. Och sedan är den tung och stor. Kolla på Steves camera review på nätet. han är bra. annars har ju Cyberphoto lite review själva.

Tackar! Kollat lite på D5000 innan men tyckte inte att det blev som jag ville riktigt, D60 har jag inte kikat så mycket på dock. Har iofs en polare med en D80 som jag klämt lite på, kan kanske kika närmare på den? Har redan kollat på sajterna men tack för tipset.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem

Även de sämsta systemkamerorna är bättre än de bästa kompakt/superzoom kamerorna! Så är det bilden som skall vara i centrum finns inget annat än en systemkamera idag.

Nu kostar de en hel del och vill man ha ett par objektiv som täcker in det mesta så hamnar man strax över 5000kr för antingen en Olympus E420 eller en Pentax k-m. Man kan få bra mycket bättre kamera begagnat men det är lätt att man får några dåliga objektiv som inte duger som t ex, det ökända Sigma 70-300mm utan APO. Man skall överlag undvika objektiv som har ett stort zoomomfång då de ofta ger ganska dåliga bilder och särskilt modeller som går från 18-200mm.

Nu när man visat upp Nikon D3000 så lär begagnat priserna på både D40 och D60 gå ner lite till hösten men det är alltid ett högre sug för just Nikon så man kan få bra mycket mer kamera om man är villig att ta ett mindre populärt märke då Nikon inte är direkt bättre. En bra modell är Pentax K10D som man kan få billigt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jo, har också kommit fram till detta och har sneglat på G10 och LX3 lite då de har mer skälig storlek. Ska kolla närmare på Pentax K10D samt K-M. Jag ska självklart inte ha något objektiv med överdrivet zoomomfång, tankarna var på ett standardenligt bra objektiv som på sin höjd går till en 70-75 men ändå klarar lite vidvinkel.

Kanske bör nämna att jag gått en grundläggande kamerautbildning för ett antal år sedan och har några års vana med analog systemare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tja... Begagnat ger ju lite mer utrymme för fler/bättre objektiv och tillbehör... Det kan ändå bli lite problematiskt att klämma in makro i 5k5kr...

Nikon D40(x)/D50/D60/D70/D80 är vettiga kameror som går att hitta får relativt små pengar.
D70 + 18-70 för 3000kr:
http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_D70___18_70_3_5_5_6_Obj...
Bra kamera, även om den har några år på nacken nu och framför allt är objektivet riktigt bra.

D70 med 18-105VR:
http://www.blocket.se/stockholm/D70_vr_18_105_22396400.htm?ca...
Ungefär likvärdigt objektiv som 18-70:n, men med bildstabilisering.

Hos Canon har du ju allt från 350D till 450D, men framför allt är ju 20D löjligt billig begagnat.

20D med 17-85IS:
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_20D_22628291.htm?ca=15&...
Bra kameran och vettigt allroundobjektiv. 28-80:n som följer med kan du ju sälja...

350D:
http://www.blocket.se/uppsala/Canon_350D___Sigma_28_105mm_228...
Sälj objektivet som följer med och köp tex Sigma 17-70 istället.

Köper du nytt så har du ju tex denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=314315
IS-versionen av 18-55:an är bra, hygglig närgräns (inte RIKTIG makro dock).

Sedan kan Nikons nya D3000 vara riktigt najs, men det finns inga tester ännu och vi vet ju inte riktigt när den kommer ut på marknaden...

Permalänk
Medlem

Hur står sig nya 1000D mot t ex en beg 350D i bildkvalitet? Känner mig lite tappad på vad för toll 1000D försöker fylla riktigt.
Känner mig lite osäker på att köpa en beg systemkamera men någon gång ska vara den första. Försöker hålla mig till en mindre systemare då jag vill ha den såpass kompakt som möjligt.

Förlåt om jag är bökig.

Fråga gärna om det är något ni funderar över.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

En beg D30?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inte jämfört 350D med 1000D sida vid sida, men min gissning är att skillnaderna är ganska små, precis som det brukar vara mellan olika systemkameror, med små fördelar till 1000D, eftersom den är nyare. dpreviews tester kan svara på den frågan bättre än jag...
1000D är ju Canons billigaste nuvarane kamera, medan 350D, när den vad ny, var i samma klass som 500D är idag. Tittar man på specarna så ser man att de är ganska likvärdiga, i det stora hela. 1000D är ju lite dyrare dock.

Vill du ha en kompakt systemare så är ju Olympus E420 ett alternativ. Nackdelen är att utbudet med objektiv är mindre och 4/3 kräver ljusstarkare objektiv för samma prestanda vid dåligt ljus eller för att få lika kort skärpedjup.

Edit:
D30... Då är vi tillbaka nästan 10år i tid. Den är kanske lite VÄL gammal och de som finns där ute har förmodligen "gått" en hel del.

Permalänk
Medlem

Budgetmodellerna idag är patetiska. Kvalité mässigt duger de, men de är ungefär lika små som kompakt kameror och går knappt att hålla i.

Satsa på en D50/D70 på Blocket med ett objektiv (16-85, 18-70, eller 18-135 som jag själv har). D80 funkar också.

Gå efter ergonomi. Själv kan jag inte hålla i en Canon kamera (förutom de som kostar 20+, föredrar dock dom inte heller).

Permalänk
Hedersmedlem

En fördel med Olympus och Pentax är att de har de bästa kit-objektiven och deras E-420 och k-m är de minsta kamerorna på marknaden som inte kostar för mycket. E-420 kan man få för ganska små pengar på Tradera då många som köper sig en snart vill uppgradera då den saknar antiskakfunktion och inte alla gillar ergonomin.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
En beg D30?

Menar du 30D måntro?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
En fördel med Olympus och Pentax är att de har de bästa kit-objektiven och deras E-420 och k-m är de minsta kamerorna på marknaden som inte kostar för mycket. E-420 kan man få för ganska små pengar på Tradera då många som köper sig en snart vill uppgradera då den saknar antiskakfunktion och inte alla gillar ergonomin.

Ska kolla på detta, antiskak hade dock varit uppskattat. Detta blir min allroundkamera och 'även arbetskamera' tills jag har råd med en bättre, då kommer den förpassas till allround och semesterkamera endast.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Budgetmodellerna idag är patetiska. Kvalité mässigt duger de, men de är ungefär lika små som kompakt kameror och går knappt att hålla i.

Gå efter ergonomi. Själv kan jag inte hålla i en Canon kamera (förutom de som kostar 20+, föredrar dock dom inte heller).

Om du läser mina inlägg så ser du att det är precis det jag är ute efter, en mindre kamera med god bildkvalitet. För mig är det inte patetiskt utan mer praktiskt även om ergonomin lider lite för vissa som inte gillar de mindre greppen. Jag vet att du förespråkar just Nikon mycket men det är nog inte min grej denna gång, polarns D80 är för klumpig för att vara praktisk. Jag har inga större problem att hålla i varken billigare mindre Canons eller Nikons större modeller, även om jag uppskattar vissa lösningar hos Nikons kameror.

Bildkvalitet är prio ett, liten storlek och prisvärdhet stark prio 2.

Återkommer när jag kikat runt lite, Tack för tipsen alla.

EDIT: Tittat på K-M och det verkar som dess autofokus inte säger till vad den håller på med (var den fokuserar), vilket är lite av en dealbreaker och synd då kameran i övrigt verkar vettig förutom jpeg-hanteringen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

En liten update:
Kikat runt och klämt... Ser ut att bli en EOS 450D pga den bättre IS 18-55 kitoptiken och snabbare matningen av RAW. Har också kikat på D5000 men dess bilder föll mig inte i smaken riktigt. 1000D hade lite för seg matning med RAW för framtida bruk tror jag, kändes som så i alla fall.

Någon som har någon invändning eller förslag på alternativ?
Även tips på kompakta och bra objektiv sökes, minimalt med störningar i kanterna och bra skärpa över hela registret och någolunda macromöjligheter är väl det jag söker. Tar det riktigt bra bilder gör det inget om det är fast heller om priset är rätt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nikons nya d3000 som ska ersätta d60 är ju intressant, ska väl kosta 5000kr när den lanseras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Nikons nya d3000 som ska ersätta d60 är ju intressant, ska väl kosta 5000kr när den lanseras.

Verkar för simplifierad.

EDIT: Mixade ihop 2 kameror, D5000 kom jag överrens med men ryggade för prislappen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.