Läsa matte på fritiden?

Permalänk
Medlem

Läsa matte på fritiden?

Tja!

Jag har alltid gillat matematik och har alltid tänkt mig att jag en dag ska läsa matte på lite seriösare nivå. Men eftersom att jag valde en estetisk linje på gymnasiet före någon naturvetenskaplig linje, har jag inte läst speciellt mycket matte på skolan. Matte C var vad min skola hade att erbjuda, så mer än så blev det inte, något jag fann väldigt tråkigt.

Nu några år senare börjar jag känna att det vore kul att läsa vidare lite. Har väl funderat på att studera tekniskt basår eller kanske bara läsa lite lösa mattekurser, men det känns som att åtminstone gymnasiematte inte borde vara speciellt svårt att lära sig själv, med hjälp av internet.
Sen att jag hursomhelst måste tenta av kurserna på för att det ska ha räknats som att jag läst dem får bli ett senare problem. Jag är mest sugen på att bara lära mig.

Så, vad jag är ute efter är alltså förslag på ställen på internet där jag kan läsa matte på egen hand. Det jag då är ute efter är gratisalternativ, kanske undervisningsmaterial i digital form och liknande.

Och mest intressant är alltså matte D, när jag antar att det är logiskt att helt enkelt ta vid där jag slutade. Även om det kanske inte skulle skada att läsa kunna skumma igenom matte C också, för att fräscha upp minnet lite.

Tusen tack!

Permalänk
Medlem

DO EET! Gå basår, det ger en mycket breddjup förståelse på kort tid, speciellt om du läser vid sidan av.
Jag gjorde det, gick basår alltså, ångrar mig aldrig. Leta upp ditt närmaste komvux och se efter om de har några platser de behöver fylla. Om du likt många andra nötter här inne är orolig för vad skattepengarna annars skulle kunnat gå till så förslår jag bara att du gör som du tänkt från början, går in på math.se och gör det du vill göra.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Hur mycket tid tar ett tekniskt basår? Grejen är att jag är frilansar, och vill verkligen inte tacka nej åt ett jobb, och ett jobb för mig innebär ofta 1-2 veckor, ofta med helt mordiska arbetstimmar (jobbade förra veckan 18h/dygn). Så något som helst studerande just då är alltså uteslutet. Men å andra sidan kan jag vara helt ledig i flera veckor också, och då är det ju guld.

Det är väl lite därför jag tänker att det vore ett rätt smart val att läsa helt på egen hand. Men också för att jag inte riktigt vet om jag vill dra på mig mer lån just nu (nyss avslutat två års studier på heltid).

Skummade igenom math.se lite snabbt, förstod jag rätt om det är distanskurser? Jag är nog mest bara ute efter läromedel i digital form, gratis. Om det ens finns på ett lagligt sätt vill säga.

Permalänk
Medlem

MIT har ju många av sina kurser utlagda som videoföreläsningar. Lärarna som jobbar där bör väl vara av hög klass och det är gratis.

http://ocw.mit.edu/OcwWeb/web/courses/courses/index.htm#Mathe...

Single Variable Calculus kanske kan passa, det handlar om derivator och integreringar bl.a. Matte D var väl något sådant om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk

Finns minst två sommarkurser (Chalmers+GU och KTH) där man kan läsa matte på sommaren, tänkt som en förberedelse inför högskolan så man inte tappar allt man lärt sig i gymnasiet.

Även om det är sommarkurser tror man kan börja redan i april med den från Chalmers. Visserligen är Matte D ett krav men man kan anmäla sig och få inloggningskoderna direkt så man kan börja plugga innan man blivit officielt godkänd.

Jag tror att kravet på matte D är mest om man söker studiemedel och att det behandlar sånt som finns i matte D och E.

Tyvärr vet jag inte om sidan finns uppe året om eller om det fortfarande går att anmäla sig till den. Går det inte kanske KTH har ett annat system.

Wikipedia finns ju alltid. http://sv.wikibooks.org/wiki/Matematik_D

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Här finns ju lite info http://www.matematiskavetenskaper.se/ men det är ju försent att börja nu.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nu vet jag att det inte var det du frågade efter, men en rekommendation är ju att kolla med bibliotek om de har läroböcker att låna ut.

Visa signatur
Permalänk

math.se är KTH:s portal för internetbaserad utbildning. Funkar enligt mig underbart bra.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

http://freebookcentre.net/SpecialCat/Free-Mathematics-Books-D...

där har du något

läste själv tekniskt basår i ett halvår (2006-2007), då kände jag att det absolut inte var min grej... det blev för mycket att hålla koll på (läste på chalmers, och deras tempo är verkligen snabbt!). Började nätverksteknik istället Ingen matematik...

Men nätet var verkligen en otroligt bra källa för matematik, tror det finns mattetrådar här på sweclockers också.. bara att söka