Permalänk
Medlem

Tjena. Hoppas på att detta är rätt tråd att fråga i. Har länge funderat på villken cpu-kylare ja ska köpa då mitt största problem är höjden. ca 14 cm ledigt. TRUE ville ja skaffa men den var ju för stor. Nu har h50 kommit (eller ett tag sen) och den verkar vara riktigt bra. Då jag idag har en Zalman 9500 så räknar jag med att h50 blir sen stor skillnad. Vad tror ni? Har en e6850 cpu som idag ligger på ca 65 grader i spel (alltså inte 100 % load) i 3,6 ghz. Vill klocka lite till och har inte lust att köpa något som bara ger någon ynka grads skillnad.

Tack på förhan.

//Knape

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knape89
Tjena. Hoppas på att detta är rätt tråd att fråga i. Har länge funderat på villken cpu-kylare ja ska köpa då mitt största problem är höjden. ca 14 cm ledigt. TRUE ville ja skaffa men den var ju för stor. Nu har h50 kommit (eller ett tag sen) och den verkar vara riktigt bra. Då jag idag har en Zalman 9500 så räknar jag med att h50 blir sen stor skillnad. Vad tror ni? Har en e6850 cpu som idag ligger på ca 65 grader i spel (alltså inte 100 % load) i 3,6 ghz. Vill klocka lite till och har inte lust att köpa något som bara ger någon ynka grads skillnad.

Tack på förhan.

//Knape

H50 borde fungera alldeles utmärkt för att kyla allt som producerar mindre värme än en i7 eller motsvarande - och i vissa fall även sådana.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Men man kanske inte kan lita på specen? Enligt den är Noctua NF-P12 tystare med mer luftflöde än Scythe Gentle Typhoon 1450RPM, Noctua NF-S12B FLX är ännu bättre.
Isf är SilenX Ixtrema Pro IXP-76-18 sjukt bra fläkt, dubbelt så högt luftflöde som Scythe Gentle Typhoon 1450RPM och låter dessutom hälften så mycket, 3 decibel ger dubbel ljudnivå. Kan väl inte ens gå att den låter hälften och blåser dubbelt? varför gör inte alla sånna fläktar då

SilenX Ixtrema Pro IXP-76-18
http://www.heatsinkfactory.com/silenx-ixtrema-pro-120mm-quiet...
(detta är dock 120 x 38 mm men det spelar inte så stor roll oftast då de får plats ändå )

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=241703
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=223391
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1437219
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=50955

Osv.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Kopplade in min H50 idag när jag fick hem nya datorn. Tänkte köra Push and Pull med två stycken Noctua fläktar. "Problemet" jag har fått är att ingen kontakt kopplas till "CPU-fläkts kontakten" på moderkortet.
När jag startar datorn står det att det är fel på CPU fläkten. (antagligen eftersom ingen fläkt är kopplad till den strömkontakten)
Hur har ni gjort för att lösa detta? Koppla H50 fläkten i cpu kontakten och sen sätta den i chassit på annat ställe tänkte jag göra, men känns lite onödigt då jag inte behöver fler fläktar.

Hade varit grym med tips på hur ni har gjort!

Visa signatur

Intel Core i5 @ 2,67Ghz | Hydro H50 | Corsair 12GB 1600Mhz XMS3 | Radeon HD5850 | ASUS P7P55D-E PRO P55 | Corsair TX 650W | Fractal Design Define R2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwEKEy
Tjena!

Kopplade in min H50 idag när jag fick hem nya datorn. Tänkte köra Push and Pull med två stycken Noctua fläktar. "Problemet" jag har fått är att ingen kontakt kopplas till "CPU-fläkts kontakten" på moderkortet.
När jag startar datorn står det att det är fel på CPU fläkten. (antagligen eftersom ingen fläkt är kopplad till den strömkontakten)
Hur har ni gjort för att lösa detta? Koppla H50 fläkten i cpu kontakten och sen sätta den i chassit på annat ställe tänkte jag göra, men känns lite onödigt då jag inte behöver fler fläktar.

Hade varit grym med tips på hur ni har gjort!

Koppla pumpen i exempelvis CPU_fan headern på moderkortet. Anslut fläktarna du kör i push/pull till chassi_fan eller liknande headers. Pumpen bör/ska ha 12V så stäng av eventuell fläktstyrning i BIOS på den header du ansluter den till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Koppla pumpen i exempelvis CPU_fan headern på moderkortet. Anslut fläktarna du kör i push/pull till chassi_fan eller liknande headers. Pumpen bör/ska ha 12V så stäng av eventuell fläktstyrning i BIOS på den header du ansluter den till.

Okej! Tack för tips!
Men är inte cpu_fan headern 4-pin och kontakten för pumpen 3-pin? Kanske jag som blandar ihop allt. Ska testa sen och se om det blir bättre!

Visa signatur

Intel Core i5 @ 2,67Ghz | Hydro H50 | Corsair 12GB 1600Mhz XMS3 | Radeon HD5850 | ASUS P7P55D-E PRO P55 | Corsair TX 650W | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwEKEy
Okej! Tack för tips!
Men är inte cpu_fan headern 4-pin och kontakten för pumpen 3-pin? Kanske jag som blandar ihop allt. Ska testa sen och se om det blir bättre!

Det stämmer att cpu_fan är 4-pin, men jag kör min H50 pump på cpu_fan. Funkar prima Kom på först för några dagar sen att jag hade kopplat "fel", dock gör det inget alls. Får 32 max temp efter ex antal timmars spelande och kört så sedan jag satte ihop burken så det funkar ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IDX
Det stämmer att cpu_fan är 4-pin, men jag kör min H50 pump på cpu_fan. Funkar prima Kom på först för några dagar sen att jag hade kopplat "fel", dock gör det inget alls. Får 32 max temp efter ex antal timmars spelande och kört så sedan jag satte ihop burken så det funkar ^^

Hur kopplade du den då? det måste ju vara en pinne som inte används eller? Aja. Blir att exprimentera lite när jag kommer hem

Visa signatur

Intel Core i5 @ 2,67Ghz | Hydro H50 | Corsair 12GB 1600Mhz XMS3 | Radeon HD5850 | ASUS P7P55D-E PRO P55 | Corsair TX 650W | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

japp... cpu fan har 4 pin och sladden 3 pin.
du sätter i den där ändå, blir 1 pin över som inte används.

Den pinnen gör ingen nytta ändå.
och du ser på uttaget att det finns en liten plast som går passar ihop med kontakten.
Går inte göra fel.

EDIT: Den här bilden förklarar bättre:

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Så, nu har jag köpt lite fläktar å testat i puss/pull.

Medföljande Corsair + Noctua NF-S12-800 - Idle 38-41c / Load 70c

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm - Idle 37-40c / Load 68-70c

Fractal Design 120mm Silent Series - Idle 38c-40 / Load 72c

All "testarna" utfördes under 30min prime95.
Chassit va ett R2 med 2st Fractal 140mm utsug i topp,140mm i botten.
2st 120mm Fractal i front för inluft.

Slutsats: Tycker det är för stor "hype" om GT fläktarna. Corsair fläkten lät mest och Fractal va tyst men låg i mitten när det kommer till kylning.

Ångrar att jag inte köpte med 2st Scythe 120mm Slip Stream´s å testa de med, men de kommer nog längre fram. 74kr st och om man får liknande temps så är det ett givet val, förutsatt att de är tysta.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Så, nu har jag köpt lite fläktar å testat i puss/pull.

Medföljande Corsair + Noctua NF-S12-800 - Idle 38-41c / Load 70c

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm - Idle 37-40c / Load 68-70c

Fractal Design 120mm Silent Series - Idle 38c-40 / Load 72c

All "testarna" utfördes under 30min prime95.
Chassit va ett R2 med 2st Fractal 140mm utsug i topp,140mm i botten.
2st 120mm Fractal i front för inluft.

Slutsats: Tycker det är för stor "hype" om GT fläktarna. Corsair fläkten lät mest och Fractal va tyst men låg i mitten när det kommer till kylning.

Ångrar att jag inte köpte med 2st Scythe 120mm Slip Stream´s å testa de med, men de kommer nog längre fram. 74kr st och om man får liknande temps så är det ett givet val, förutsatt att de är tysta.

Körde du fläktarna i full hastighet? Satt de i samma riktning? Nu är ju både GT och dina S12 tysta fläktar men du har inte tänkt något på att du får nästan två GT's på en S12? Slipstream är det självklara valet med en budget annars, billiga fläktar och erkänt bra, vilket även S12 är. Båda rekommenderas av SPCR. NF12P som jag hade liggandes är inte i samma klass som S12.

Bra med någon mer som testat iallafall. Jag funderar på att göra ett nytt test framöver med.

Permalänk
Avstängd

S12´an låg bara å "skräpa" från ett tidigare bygge så jag slängde på det för att få pus/pull tillsammans med Corsair fläkten. Fläktarna satt i samma riktning och gick på max rpm. S12´an är inte prisvärd alls imo när det finns t.ex GT som du skrev och Fractal.

Nu är jag riktigt nyfiken på vad 2st Slip Stream´s kan ge för resultat. Blir nog att dra iväg en beställning

Edit: Kunde inte hålla fingrarna i styr. 2st Slip Stream och 2st Nexus beställda.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Avstängd

Installerat min idag! lite bökigt i ett antec 300 med crossfire! maxload 40 grader push and pull!

Edit nu såg jag jag glömt att montera dit när jag hade bråttom! mina crossfire bryggor! *suck* stanga av ta bort kablarna öppna sen ditt med det!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Koppla pumpen i exempelvis CPU_fan headern på moderkortet. Anslut fläktarna du kör i push/pull till chassi_fan eller liknande headers. Pumpen bör/ska ha 12V så stäng av eventuell fläktstyrning i BIOS på den header du ansluter den till.

Nu har jag kopplat in pumpen i 4-pin cpu och det verkar fungera utmärkt! Tack för tipset!!

Tänkte bara höra om du skulle kunna förklara lite hur man stänger av eventuell fläktstyrning. Letade runt i BOIS men var inte 100 så vågade inte ändra något.
Jag hittade CPU fläktens varvtal. Är det den jag ska välja disable på?
Får ursäkta min dåliga kunskap. Var ett tag sen jag höll på med sånt här

Visa signatur

Intel Core i5 @ 2,67Ghz | Hydro H50 | Corsair 12GB 1600Mhz XMS3 | Radeon HD5850 | ASUS P7P55D-E PRO P55 | Corsair TX 650W | Fractal Design Define R2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwEKEy
Nu har jag kopplat in pumpen i 4-pin cpu och det verkar fungera utmärkt! Tack för tipset!!

Tänkte bara höra om du skulle kunna förklara lite hur man stänger av eventuell fläktstyrning. Letade runt i BOIS men var inte 100 så vågade inte ändra något.
Jag hittade CPU fläktens varvtal. Är det den jag ska välja disable på?
Får ursäkta min dåliga kunskap. Var ett tag sen jag höll på med sånt här

Vilket moderkort har du? Du bör kunna stänga av det under "Hardware Monitor" eller liknande. På mitt Rampage II Gene har jag en sådan meny under BIOS, och i denna en undermeny finns ytterliggare en meny för "Fan Controll". På mitt kort ska "CPU Q-Fan Controll" ställas in på Disabled för att få bort fläktstyrningen. Det bör vara något liknande på ditt kort med. Olika tillverkare har olika sturkturer och namn på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vilket moderkort har du? Du bör kunna stänga av det under "Hardware Monitor" eller liknande. På mitt Rampage II Gene har jag en sådan meny under BIOS, och i denna en undermeny finns ytterliggare en meny för "Fan Controll". På mitt kort ska "CPU Q-Fan Controll" ställas in på Disabled för att få bort fläktstyrningen. Det bör vara något liknande på ditt kort med. Olika tillverkare har olika sturkturer och namn på detta.

Okej tusen tack! Bör ju vara något liknande iallafall. Jag har ett ASUS P7P55D PRO. Men ska se om jag hittar

EDIT: Hittade det och den var redan på disabled. Tack för hjälpen!

Här är mina temps på en (oklockad) i5 i ett R2 chassi:

Kör PUSH/PULL (2xNoctua) bak i chassit, en 120mm Fractal design tillhörande chassit (uppe fram) UT och en 120mm Fractal design till (nere fram) IN..

Vet inte om värdena är något speciellt men ser rätt okej ut tycker jag. Får se hur mycket det stiger när man klockar upp han lite.

Visa signatur

Intel Core i5 @ 2,67Ghz | Hydro H50 | Corsair 12GB 1600Mhz XMS3 | Radeon HD5850 | ASUS P7P55D-E PRO P55 | Corsair TX 650W | Fractal Design Define R2

Permalänk
Avstängd

Sådär, idag fick jag Slip Stream och Nexus fläktarna så de va bara å ge sig på å börja testa. (Såg att jag hade skrivit fel på GT fläkten vid Load i förra posten.)

Resultat:

Medföljande Corsair + Noctua NF-S12-800 / 800rpm på Noctuan / Idle 38-41c / Load 70c / Ljudnivå: Hög

Scythe 120mm Gentle Typhoon / 1150rpm / Idle 37-40c / Load 63c / Ljudnivå: Medel

Fractal Design 120mm Silent Series / 1000rpm / Idle 38c-40 / Load 72c / Ljudnivå: Låg

Scythe 120mm Slip Stream / 800rpm - Idle 37c / Load 67 / Ljudnivå: Låg

Nexus 120mm / 1000 rpm / Idle 36c / Load 63c / Ljudnivå: Medel

Absolut tystast va Slip Stream och sedan Fractal fläktarna.
Bäst kylning hade GT och Nexus.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Nice tester där Leon1, funderar starkt på att skaffa en H50 med 2 GT nu Ser på inet att 1450 och 1850 kostar lika mycket, skall man skaffa 1850 då eller?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

tjenare.
tänkte fråga en sak om H50.

kör en i5 2.67ghz @ 3.9ghz med H50 push/pull och tempen ligger på:

Idle: 35-40 grader
Load: 60-65 grader i Prime95

är det okay tempraturer?
andra fläktar i chassit e Noctua NF-P12.

har ett inblås fram och ett nere, har ett utsug uppåt och två som sitter som push/pull på h50.

alla körs med ett motstånd så dom går i 1100varv.
tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinjed
Nice tester där Leon1, funderar starkt på att skaffa en H50 med 2 GT nu Ser på inet att 1450 och 1850 kostar lika mycket, skall man skaffa 1850 då eller?

1850 låter betydligt mer än 1450. 1150 räcker i de allra flesta fall mer än nog och låter klart mindre. Jag hade en 1450 och en 1150 och körde dem i 60% fart. Skiljde kanske 3 grader om jag drog på fullt istället. Så, 1150 om du vill ha tyst, 1450 om du vill ha lite mer effekt och offra lite ljudnivå. 1850 är nog onödigt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

okej, tackar för svar era909 tar nog 1450 då, lite mer effekt och billigare skadar aldrig

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

en fråga. skruvarna som följer med, är de nån som vet vad det är för skruv? m5 lr nått sånt lr? behöver 4st till :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyffhunt
en fråga. skruvarna som följer med, är de nån som vet vad det är för skruv? m5 lr nått sånt lr? behöver 4st till :/

Tyckte någon tidigare sa att det är samma skruvarna man använder till HDs. Skulle gissa m4 men inte hundra.

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyffhunt
en fråga. skruvarna som följer med, är de nån som vet vad det är för skruv? m5 lr nått sånt lr? behöver 4st till :/

Är det denna du menar:

http://www.rc-webshop.com/default.aspx?main=ListProducts.aspx...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Sådär, idag fick jag Slip Stream och Nexus fläktarna så de va bara å ge sig på å börja testa. (Såg att jag hade skrivit fel på GT fläkten vid Load i förra posten.)

Resultat:

Medföljande Corsair + Noctua NF-S12-800 - Idle 38-41c / Load 70c / Ljudnivå: Hög

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm - Idle 37-40c / Load 63c / Ljudnivå: Medel

Fractal Design 120mm Silent Series - Idle 38c-40 / Load 72c / Ljudnivå: Låg

Scythe 120mm Slip Stream - Idle 37c / Load 67 / Ljudnivå: Låg

Nexus 120mm - Idle 36c / Load 63c / Ljudnivå: Medel

Absolut tystast va Slip Stream och sedan Fractal fläktarna.
Bäst kylning hade GT och Nexus.

Vilka slipstream körde du? 800rpm eller?

Permalänk
Medlem

En till fråga! kylpastan på H50 är den bra från början eller ska man köra med tex artic silver 5?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VooDoo
Vilka slipstream körde du? 800rpm eller?

Japp, glömt å skriva det.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Sådär, idag fick jag Slip Stream och Nexus fläktarna så de va bara å ge sig på å börja testa. (Såg att jag hade skrivit fel på GT fläkten vid Load i förra posten.)

Resultat:

Medföljande Corsair + Noctua NF-S12-800 - Idle 38-41c / Load 70c / Ljudnivå: Hög

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm - Idle 37-40c / Load 63c / Ljudnivå: Medel

Fractal Design 120mm Silent Series - Idle 38c-40 / Load 72c / Ljudnivå: Låg

Scythe 120mm Slip Stream - Idle 37c / Load 67 / Ljudnivå: Låg

Nexus 120mm - Idle 36c / Load 63c / Ljudnivå: Medel

Absolut tystast va Slip Stream och sedan Fractal fläktarna.
Bäst kylning hade GT och Nexus.

Specifiera gärna mer vad du körde fläktarna i för RPM. Samt modell. Nexus och Fractal Design saknas det information om. Sedan antar jag att du kör fläktarna på 12V med?

Intressanta resultat jämfört med mina iallafall: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=978...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wounds
Är det denna du menar:

http://www.rc-webshop.com/default.aspx?main=ListProducts.aspx...

Det där var en hel drös med olika skruvar, någon som vet vilka dimensioner man ska köpa?

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Det där var en hel drös med olika skruvar, någon som vet vilka dimensioner man ska köpa?

Se näst sista frågan:
http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=79974