Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lalish
Hej

Xps i7 kan de va nått att införskaffa sig? Kommer för de mesta att använda datorn till underhållning och spel. Och nu när man kan köpa den för 13500 kr, lär ju vara bland dom bästa i den prisklassen. Vad tror ni ?

Jag tror det. Har inte kollat runt så mycket på vilka i7 datorer som finns men det känns inte som om det är särskilt många. Så om du vill ha fyra kärnor i en bärbar så e nog XPSen det du behöver.

Allteftersom tiden går så blir ju fler och fler spel optimerade för fler än två kärnor också så det är ju det mest framtidssäkra när det gäller spelande.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Jag tror det. Har inte kollat runt så mycket på vilka i7 datorer som finns men det känns inte som om det är särskilt många. Så om du vill ha fyra kärnor i en bärbar så e nog XPSen det du behöver.

Allteftersom tiden går så blir ju fler och fler spel optimerade för fler än två kärnor också så det är ju det mest framtidssäkra när det gäller spelande.

Tack för svaret!

Har sån beslutsångest om jag ska köpa den eller inte =/ . Får sova på saken en natt till.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Hmm då HP Envy 15 verkar vara en besvikelse (specifikationerna stämmer inte, designproblem m.m.) och den modell som kommer säljas i Sverige är en än större besvikelse (1366x768 skärm?!?) är jag ganska säker att jag kommer köpa Dell igen.
Problemet jag har är att Core i7 varianten inte kan väljas med Windows 7 och jag ser inte det angivet att man ska kunna uppgradera den gratis heller. Tydligen gäller uppgraderingen bara vissa datormodeller (från Dells information "Om du har köpt någon av de berättigande Dell-datorerna med Windows Vista® kanske du nu har rätt till en kostnadsfri uppgradering till Windows 7").
Någon som vet vad som gäller?

Är du säker på att det bara är 1366x768 och inte 1920x1080? Jag tror bara att den svenska sidan skrivit fel. Återstår att se de släpper den snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenlight
Är du säker på att det bara är 1366x768 och inte 1920x1080? Jag tror bara att den svenska sidan skrivit fel. Återstår att se de släpper den snart.

OT:
Deras dokumentation anger att 1366x768 kommer finnas på vissa modeller, beskrivningen i texten "HD Brightview" stämmer med 1366x768 (1920x1080 kallas FHD (eller Full HD) Ultra Brightview av HP). Pre-release versionerna som engadget/notebookcheck etc har kollat på hade 1366x768 skärm.
Den är släppt i USA, i Sverige verkar vi få vänta ett tag till.

I jämförelse har XPS Studio 16 nu Core i7, HD 4670, 1920x1080 skärm som många anger som en av de bästa på marknaden, ett betydligt lägre pris och mer expansionsmöjligheter. Det enda kan vara problem är att HD 4670 är på papperet mindre kraftfullt än HD 4830:an i Envy 15, men det enda test som gjorts hitills av den indikerar att prestandan är ungefär som HD 4670 (~7200 3DMark06). Om det är p.g.a. pre-releasemodellen eller att HP fått klocka ner GPU:n för att inte överhetta chassit kan man ju spekulera om.

Portar Envy: 2xUSB, 1xUSB/eSATA, 1xHDMI, 1xEthernet, 1xHeadphone/Mic.
Portar Studio 16: 2xUSB, 1xUSB/eSATA, 2xHeadphone, 1xMic, 1xDisplayport, 1xHDMI, 1xExpresscard slot, 1xFirewire, 1xEthernet.

Dvs det finns inga möjligheter att använda Firewire-enheter eller ansluta expansionkort till Envy 15.
Dessutom har Studio 16 en intern optisk enhet.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har också stått i valet och kvalet mellan en envy 15 och en xps studio 16. Ska inte orda så mycket om för- och nackdelar om de båda systemen men jag har till slut fastnat för XPS'en nu när i7-modellen gått ned i pris, trots envyns läckerhet, dubbla hårddiskplatser och stora pekplatta.

Så nu till en snabb fråga! I i7-paketet levereras den med en 7200-rpm-hdd på 500gb. Lägger man till 320.- får man en 128gb SSD-hårddisk vilket i mina ögon är en rätt överkomlig summa. Jag undrar bara vad det kan vara för märke/modell på den SSD'n och hur den jämför sig mot t.ex. Intels überpopulära X25'a ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car_lars
Hej!
Jag har också stått i valet och kvalet mellan en envy 15 och en xps studio 16. Ska inte orda så mycket om för- och nackdelar om de båda systemen men jag har till slut fastnat för XPS'en nu när i7-modellen gått ned i pris, trots envyns läckerhet, dubbla hårddiskplatser och stora pekplatta.

Så nu till en snabb fråga! I i7-paketet levereras den med en 7200-rpm-hdd på 500gb. Lägger man till 320.- får man en 128gb SSD-hårddisk vilket i mina ögon är en rätt överkomlig summa. Jag undrar bara vad det kan vara för märke/modell på den SSD'n och hur den jämför sig mot t.ex. Intels überpopulära X25'a ?

Kolla google! Se om du kan hitta nån recension eller om du kan hitta nån sida där det står vilket märke och modell det är. Alternativt att du tar kontakt med Dell och frågar vilket märke och modell det är o sen kollar recension på den hårddisken

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Google var du inte min vän i det här fallet! Drar iväg ett mail till Dell o frågar
Tack för svar iaf!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig Dell använder sig av Samsung för SSD.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Min är i fas 2 och har nu fått medelande om att den är försenade till 16 Nov p.g.a komponetsbrist .. ja tog den med Vista .. får man göra om sin order eller är det kört då den gått in i fas 2 .. hade vart bättre att lägga till Win 7 direkt.... annars får man väl vänta yttligare ett par veckor innan man får sitt Win 7 då man har registreat på Dell.....

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
Hejsan

Min är i fas 2 och har nu fått medelande om att den är försenade till 16 Nov p.g.a komponetsbrist .. ja tog den med Vista .. får man göra om sin order eller är det kört då den gått in i fas 2 .. hade vart bättre att lägga till Win 7 direkt.... annars får man väl vänta yttligare ett par veckor innan man får sitt Win 7 då man har registreat på Dell.....

Micke

Vad jag vet så går det inte att ändra konfigurationen efter att du beställt produkten. Än mindre borde det gå när de väl börjat bygga den. Men se det från den positiva sidan; du kommer iaf ha datorn att leka med även om du måste installera om den när du får win 7

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Jag har funderat på att köpa en bärbar dator som jag kan ha med mig när jag bor borta på veckorna å jobbar, och så klart kollade jag på en billigare dator först men som alltid tänker man bara några hundra till och till slut så kollar man på en Dell Studio XPS 16 i7 jag har aldrig haft någon bärbar förut och undrar om det är värt ca 14k för en sådan eller om det är bättre å köpa en billigare som jag tänkte från början och köpa en ny senare när i7 har blivit vanligare i datorerna.

Permalänk

Jag är ganska inne på att köpa XPS:en nu när den har blivit ganska prisvärd med i7-processorn. Det som får mig att tveka är dock att jag tycker den ser väldigt tjock ut. Jag vill ha en dator som designmässigt efterliknar MacBook, dvs tunn och snygg. Ni som har köpt XPS:en, hur tycker ni att datorn känns tjockleksmässigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Vad jag vet så går det inte att ändra konfigurationen efter att du beställt produkten. Än mindre borde det gå när de väl börjat bygga den. Men se det från den positiva sidan; du kommer iaf ha datorn att leka med även om du måste installera om den när du får win 7

Jo det har du mer än rätt i men det känns som att dom inte ens börjat bygga den då den är i fas 2 .... fick ett mail att den var så efterfrågad att det nu saknas komponeter så av den anledningen har dom skutit fram mitt leveransdatum ... att ja sedan behöver installera om den de gör mig inget det är mest tiden ja tänker på ... men men bara att vänta ... ja börar bli van mitt orderdatum var från början 13/10 ...

"hattricker" Nej den är inte alls tjock ...

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk

Varför går det inte att få Win7 till i7-versionen? Känns märkligt att man bara kan beställa den med Vista, men sedan kunna uppgradera den till win7.

Ska man behöva vänta tills de har fixat detta?

Permalänk
Medlem

Väntar också på min xps 16

Vi verkar vara ett gäng som väntar på vår studio xps 16 nu med komponentbrist! bah.. mitt leveransdatum blev framskjutet ifrån 091027 till 091118, och jag fick inte ändra ifrån vista till win7 trots att monteringen verkar stå still pga komponentbrist, nåja det får ta nån vecka extra för win7 det är inte hela världen.

Jag tog en hederlig c2d, en lite vassare modell istället för snål varianten av i7, hoppas verkligen jag inte gjorde bort mig där, i7 verkar vara grymt strömsnål. Men aktar mig i regel för första generationen ny teknik. Hoppas det är enkelt att uppgradera cpu, någon som vet något om detta?

Skriv av er lite xps 16 vänner!, nu i väntans tider.

EDIT:
Ingen mer som är trött på att sitta och uppdatera dells jäkla beställnings status sida, min är i Phase 3 btw i produktion.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Medlem

Re: Väntar också på min xps 16

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLlY
Vi verkar vara ett gäng som väntar på vår studio xps 16 nu med komponentbrist! bah.. mitt leveransdatum blev framskjutet ifrån 091027 till 091118, och jag fick inte ändra ifrån vista till win7 trots att monteringen verkar stå still pga komponentbrist, nåja det får ta nån vecka extra för win7 det är inte hela världen.

Jag tog en hederlig c2d, en lite vassare modell istället för snål varianten av i7, hoppas verkligen jag inte gjorde bort mig där, i7 verkar vara grymt strömsnål. Men aktar mig i regel för första generationen ny teknik. Hoppas det är enkelt att uppgradera cpu, någon som vet något om detta?

Skriv av er lite xps 16 vänner!, nu i väntans tider.

EDIT:
Ingen mer som är trött på att sitta och uppdatera dells jäkla beställnings status sida, min är i Phase 3 btw i produktion.

Min är inte ens i fas 3 ... pratade med Dell och han skulle lägga nån sorts prio på min order p.g.a av all strul .... en lång historia .. där imot skulle det inte vara helt omöjligt att ändra så ja fick win 7 kanske har att göra med att min är i fas 2 ....

viken del som saknades kunde han dock inte se men det kanske är ett sorts standardmail som alltid går ut vid förseningar

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hattricker
Jag är ganska inne på att köpa XPS:en nu när den har blivit ganska prisvärd med i7-processorn. Det som får mig att tveka är dock att jag tycker den ser väldigt tjock ut. Jag vill ha en dator som designmässigt efterliknar MacBook, dvs tunn och snygg. Ni som har köpt XPS:en, hur tycker ni att datorn känns tjockleksmässigt?

den är jättetunn om man jämför med andra datorer med samma prestanda

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Varför har man tagit bort xps med i7?

Permalänk
Medlem

Tänkte precis samma, antaligen pga komponentbrist?
Jag ringer Dell imorrn å beställer min XPS 16 iaf, förhoppningsvis kan ja ta den med i7, annars blire ingen Dell för mig!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramoneur
Tänkte precis samma, antaligen pga komponentbrist?
Jag ringer Dell imorrn å beställer min XPS 16 iaf, förhoppningsvis kan ja ta den med i7, annars blire ingen Dell för mig!

Undrar om den körs kallare med i7? Det här är enda tråden jag hittat, där man inte tycker att värmeproblemet är för stort.
Skriv gärna hur det går med beställningen.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man stänger av den lilla rutan som kommer upp i ena hörnet när man sätter på/stänger av caps lock? Det är inte något speciellt för dell, för jag har sett samma ruta på HPs datorer, men anyway... någon som vet något?

Stör mig jättemycket för att den minimerar alla helskärmsprogram som man eventuellt har uppe, ex. spel!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Har läst olika internationella forum hela kvällen. Att xps 16 är extremt svår att få levererad verkar gälla överallt. I USA går det åtminstone att beställa den.

På Dells svenska hemsida gör man fortfarande reklam för i7, men den går inte att beställa som tillval. Personligen känns det som att ena handen inte vet vad den andra gör.

Man kan ju gissa att Sverige är en så liten marknad, att andra länder får gå före. Ett välkänt begrepp i affärsvärlden.

Nu får man vakna, annars blir det ingen Dell för mig.

Permalänk

XPS 16 med i7 har ju dock funnits att beställa ett tag från svenska dell, fram till idag då den plockats bort. Så man kan ju anta att det bara är tillfälligt. Dell bytar ju rundor olika konfigurationer några gånger per vecka, utan någon som helst logik bakom. Det känns som att de fått order om att "priset MÅSTE ändras", och så bytar de pris på ett par olika komponenter, och genererar samma pris i slutändan ändå.

Men ja, i USA så skjuts leveransdatum upp hela tiden, enligt notebookreview forums stora XPS i7-tråd.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=423714

Visa signatur

tihi

Permalänk

Min dator har precis kommit till fraktbolaget. Har inte fått något nummer för att kolla hur de går via fraktbolaget än. Men hur lång tid brukar dom ta på sig? Beställde datorn 19 oktober.

Permalänk
Medlem

jag fick veta samma sak igår, om du går in på dells hemsida och kollar beställningsstatusen så står det en bit ner "namn på fraktfirma" och till höger så står det Schenker så är det bara att klicka på den länken så kommer du vidare till deras hemsida så får du veta beräknat leveransdatum där. jag beställde 18:e och min ska komma den 5:e nov, men jag bor i luleå så det påverkar säkert :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hans_villius
XPS 16 med i7 har ju dock funnits att beställa ett tag från svenska dell, fram till idag då den plockats bort. Så man kan ju anta att det bara är tillfälligt. Dell bytar ju rundor olika konfigurationer några gånger per vecka, utan någon som helst logik bakom. Det känns som att de fått order om att "priset MÅSTE ändras", och så bytar de pris på ett par olika komponenter, och genererar samma pris i slutändan ändå.

Men ja, i USA så skjuts leveransdatum upp hela tiden, enligt notebookreview forums stora XPS i7-tråd.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=423714

Jag blir väl irriterad, nu när jag väl bestämt mig för att köpa med i7. Dell utan minsta störning sedan 1996, så jag tänkte egentligen fortsätta med samma fabrikat.

Permalänk

Xps 16 har tagit bort pga komponentbrist. Kan möjligen beställas per tel. Tydligen gör man det med mer än 20 dgr lev.tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Xps 16 har tagit bort pga komponentbrist. Kan möjligen beställas per tel. Tydligen gör man det med mer än 20 dgr lev.tid.

Depprimerande nyheter...

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Beställde min i lördags kväll, beräknad leveranstid är senast den 2 december men jag räknar knappt med det efter att ha läst här. Hoppas bara att jag får den innan jul, plus att gratis win7 går ut 31 december men har jag inte fått den innan dess kommer jag ringa de och försök få dem att skicka ett ex till mig trots att jag inte kan registrera min dator på hemsidan.

Permalänk

Är det någon som har erfarenhet av både i7 och ex P8600? I vilket läge är det någon vits med en dyrare processor? Struntar man i i7, går det förmodligen snabbare att få den. Är i7 att elda för kråkorna till ett högt pris?