Permalänk
Medlem

amd original fläkt hjälp!

Hejsan, jag håller på att försöka dra ner ljudnivån i min datorn, och har nu kommit till min cpu (amd 64 x2 4200+) och det sitter en original fläkt på aluminium flenzen som låter lite för mycket men den går att montera av.

Så jag tänkte istället för att byta ut hela skiten varför inte bara byta ut fläkten, dom kan ju inte ligga på många kronor (tycker temp ligger bra till). iaf så undrar jag om det är ngn idée att byta ut den lr om alla såna där små fläktar låter lika mycket?

Btw så vet jag inte hur stor fläkten är, ngn som vet hur stor/liten en amd original fläkt är?

tack, bjuder på stavfel.

Permalänk
Medlem

Steg 1 för att sänka ljudvolymen är att reglera fläktens hastighet. Det finns normalt inställningar i BIOS där du kan ställa in så att fläkthastigheten sänks när processorna är lågt belastad och "kall".

Generellt sett är originalkylarna små och bullriga och många väljer att byta till en större kylare som är både tystare och effektivare. Det finns kylare från en hundring och uppåt. För en förstklassig kylare får du betala från ungefär 400 kr och uppåt.

Att bara byta ut fläkten och inte själva kylaren känns inte som en bra idé eftersom det sannolikt är mer arbete med att få ihop det än det ger i effekt ...

Kanske detta kan vara något för dig? https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/super...

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)