Permalänk
Avstängd

Varför Android?

Hej alla Swec!

Jo som ni antagligen har märkt, så kommer det det bara fler och fler Android-telefoner.
Är det bara jag som inte fattar varför det är så mycket snack om det, och varför det har blivit så
popis, lite mainstream nästan?

Är det för det är öppenkällkod?
Är det för det är stabilt/snabbt?
Finns det många Spel/apps?

Om man kollar på någon mobilsida, ex m3,mobil.se osv, så står det väldigt mycket om Android

Någon som kan ge ett svar varför det är så popis?

TACK!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är för att det är öppen källkod och att det är stabilt och snabbt samt att det finns mycket apps!

Permalänk
Medlem

hans 3 punkter med andra ord

Permalänk
Inaktiv

Och typ jävligt snyggt och trevligt. Jag vill ha!

Permalänk

Lätt till FRIHETEN, som man saknar med Apple, som gärna låser in en till att behöva använda deras program/tjänster/format och NEJ - jag ska inte behöva jailbreaka en pryl jag köper för att kunna använda den "fullt ut" som man kan med till exempel en mobiltelefon som kör Android-OS.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megamannens
Är för att det är öppen källkod och att det är stabilt och snabbt samt att det finns mycket apps!

Hm, jag kollade lite på Android Market nyss. Så mycket Apps fanns det väl inte, eller?

Tack för snabba svar btw

Visa signatur
Permalänk

Det finns ca 10 000 apps (http://www.swedroid.se/android-market-vecka-37)
Många linux nördar använder det vilket gör att det finns fina program som verkligen utnyttjar telefonens fulla potential:)

Permalänk
Avstängd

Jaha(I), trodde det var som appstore att alla program fanns på Android Market, wow, 10000 det var ju lite skillnad

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Lätt till FRIHETEN, som man saknar med Apple, som gärna låser in en till att behöva använda deras program/tjänster/format och NEJ - jag ska inte behöva jailbreaka en pryl jag köper för att kunna använda den "fullt ut" som man kan med till exempel en mobiltelefon som kör Android-OS.

men äre inte rätt vanligt att de som vill använda sin Android lur fullt ut, rootar den?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

samtidigt som iPhone users jailbreakar.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Och typ jävligt snyggt och trevligt. Jag vill ha!

Man kan säga mycket positivt om Android, men att det skulle vara snyggt? Operativsystemets GUI är extremt inkonsekvent, och ser väldigt omodernt ut på sina ställen.
Nog för att HTCs Sense är vackert, men det är ju inget man kan kreditera Google/Android för.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fast du kan ju få android att se ut hur du vill om du jobbar lite på det. I teorin kan du ju skriva om hur hela UIt ska se ut!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Avstängd

För att slippa jailbreaka för att komma åt telefonens grundfunktioner med tredjepartsprogram
1. Inspelning (till iPhone finns inget tack vare att api:et är låst till apple)
Basfunktion i de flesta Nokia OCG SE-Telefoner många år tillbaka

2. Identifiering/klassning av inkommande samtal (Här är jag inte hundra att det saknas i API, i så fall bara en brist i sverige)
3. 3:e parts dialer, exempelvis, du har inte namnet i kontakterna, den söker automatiskt på hitta.se eller eniro.se.
4. villkorat vilken trafik som för gå i 3G respektive WiFi på iPhone från Apples sida, kommer från AT&T men drabbar alla iPhoneanvändare. Exempelvis fungerar sip-telefoner och skype bara i WiFi

Öht har apple låst de intressanta delarna från tredjepartsutvecklarna.

iPhone-ägare som hoppas FCCs ny utredning om net neutrality i USA får genomslag, detta efter Apples konstiga svar angående refuseringen av Google Voice. Förslaget skulle innebära att apple tvingas öppna streaming över 3G i USA, vilket troligen skulle leda till att vi får det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
För att slippa jailbreaka för att komma åt telefonens grundfunktioner med tredjepartsprogram
1. Inspelning (till iPhone finns inget tack vare att api:et är låst till apple)
Basfunktion i de flesta Nokia OCG SE-Telefoner många år tillbaka

2. Identifiering/klassning av inkommande samtal (Här är jag inte hundra att det saknas i API, i så fall bara en brist i sverige)
3. 3:e parts dialer, exempelvis, du har inte namnet i kontakterna, den söker automatiskt på hitta.se eller eniro.se.
4. villkorat vilken trafik som för gå i 3G respektive WiFi på iPhone från Apples sida, kommer från AT&T men drabbar alla iPhoneanvändare. Exempelvis fungerar sip-telefoner och skype bara i WiFi

Öht har apple låst de intressanta delarna från tredjepartsutvecklarna.

iPhone-ägare som hoppas FCCs ny utredning om net neutrality i USA får genomslag, detta efter Apples konstiga svar angående refuseringen av Google Voice. Förslaget skulle innebära att apple tvingas öppna streaming över 3G i USA, vilket troligen skulle leda till att vi får det också.

Så du menar Android är bra för att det inte är som iPhone?

Tråden handlar inte om Android vs iPhone.

Jag tycker Andorid är intressant främst för att man äntligen kan få ett vettigare OS i många mobiler där man har fått stå ut med diverse skit-OS som bara varit sega, buggiga och dåliga. Android öppnar nya portar.. det har dock en bit kvar på vägen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!

. . .Tråden handlar inte om Android vs iPhone. . .

Bra :up:, man får gärna jämföra men bara det inte blir som "PC vs Mac" trådarna :s

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är öppet men kan man köra android utan google konto utan att man missar väsentliga funktioner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_äpple*
Bra :up:, man får gärna jämföra men bara det inte blir som "PC vs Mac" trådarna :s

det kan du nog glömma har inte sett en ända tråd här på swec, där iphone (eller för den delen nått från apple) nämnts o nått annat märke tagits upp, utan att det slutat med pajkastning. det är över huvudtaget rätt svårt att snacka om nått från apple utan att det kastas skit. så vill di slippa att tråden pekar åt det hållet, så är frågan om det inte ä bäst att inte jämföra

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

En öppen gemensam plattform mellan mobiltillverkarna är underbart för utvecklare. Och att den dessutom drivs på av ett företag som inte tillverkar egna telefoner är bra enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
det kan du nog glömma har inte sett en ända tråd här på swec, där iphone (eller för den delen nått från apple) nämnts o nått annat märke tagits upp, utan att det slutat med pajkastning. det är över huvudtaget rätt svårt att snacka om nått från apple utan att det kastas skit. så vill di slippa att tråden pekar åt det hållet, så är frågan om det inte ä bäst att inte jämföra

För alla som vill finns det en tråd om det: KLICKA HÄR!

Visa signatur