Permalänk

Meny / webdesign

Okej nu skulle jag vara tacksam för en förklaring/förtydligande/råd och vad allt man kan kalla det.

Scenario: Jag ska göra en hemsida. På hemsidan vill jag självklart ha en meny längst upp. Sidan är inte avancerad alls utan innehåller bara några länkar från menyn såsom "Hem, Produkter, Historia, Om oss och Kontakt", ungefär. Inte något mer avancerat.
Första idén:
Hur ska jag på bästa sätt göra hemsidan? Ska jag göra som jag lärde mig i skolan för länge sen att lägga menyn i index.html och sen skapa en iframe och i den ladda sidorna från index.html?
Eller hur ska jag göra?

Andra idén:
Jag skapar en meny i varje hemsida. Laddar först index.html som innehåller menyn och startsidan. Sedan när jag klickar på produkter.html så laddas HELA sidan om till produkter.html och i den finns en identisk meny igen. Är det ett bra sätt? :S Det innebär ju att man måste skriva samma kod om och om igen för menyn och lägga in den i hemsidan.

Det jag vill uppnå med sidan är att den ska vara bra kodad, och att den ska vara skriven på ett bra sätt så att sökmotorer kan indexera och hitta den.

Skulle ni kunna vara snälla att förklara lite för mig?

Andreas

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk
Medlem

Använd ett serverspråk för att inkludera menyn på alla sidor. Exempel:

<!DOCTYPE html> <title>En sida</title> <?php include "header.php"; ?> <!-- HTML för specifik sida --> <?php include "footer.php"; ?>

Sen kan header.php se ut såhär:

<link rel="stylesheet" href="style.css"> <nav id="main-nav"> <ul> <li><a href="/">Hem</a> <li><a href="/en-annan-sida">En annan sida</a> </ul> </nav>

Permalänk
Medlem

Håller med You. Jag kör själv php include för mina sidor. Det gör att du kan inkludera t.ex. menu.php på alla sidor, vill du ändra i menyn modifierar du bara menu.php. För att förenkla det ytterligare så kör jag CSS divs och min main div har en switch/get funktion.

Detta gör att jag har en index-sida (såklart) där nästan all kod står.
Jag inkluderar mina divs (header, menu, footer osv) med php include.
Lägger till min main-div där jag lägger min switch/get funktion som hämtar sidor beroende på vilken länk du trycker på.

Permalänk

Tack för era svar! Fungerar ju bra det här med php include. Det var en smidig och enkel lösning och svar på min fråga. Tack så mycket, börjar lära mig sakta men säkert nu.

@CloX Jag tror jag förstår själva tanken med vad du menar med en maindiv och laddat innehållet. Men hur fungerar det egentligen? När du klickar på en länk, laddar du då något innehåll till din div? Och är det en .html/.php sida, eller bara själva texten då? Hur påverkar seo på sidan?
Tackar!

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk
Medlem

Det fungerar vad jag vet precis som en iframe, fast smidigare skulle jag säga. Du har din index-sida, i switch/get funktionen så laddar index-sidan en default sida när du går in på index. Denna kan du t.ex. döpa till home. I home.php så står det endast text och taggar för textoformatering om du inte har script på just den sidan såklart. dock sparade som php/html. Notera att detta fungerar nästan som include, skillnaden är att du kan byta sida när du trycker på en länk. Resten av sidan är intakt hela tiden förutom main-diven.

Är ganska kass på att förklara men skicka ett PM så kan jag nog hjälpa dig lite mer om du är intresserad.