Vad tar plats och hur mycket plats tar programmen?

Permalänk

Vad tar plats och hur mycket plats tar programmen?

Hej,

Jag har installerat Windows 7 just och lagt in de applikationerna som jag hade innan. Nu upplever jag att det har gått åt mycket mer av min hdd:s kapacitet än tidigare.

Min fråga är nu om det finns någon program som man kan se vad det är som tar plats på hårdddisken? Vilket program och hur stor plats det tar i MB och GB räknat.

Permalänk

Kollar du i Control Panel -> Programs & Features så kan du ser hur mycket en del program tar upp iaf.

Gjorde du en "clean install" eller uppgraderade du?

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk

Jag gjorde en clean install och formaterade även hdd, tror jag.

Dock när jag efter installation gick in på C: så låg det kvar en mapp där jag tidigare har haft alla mina filmer, musik etc. och alla filmer och musik var kvar i den filen. Trodde allt skulle försvinna när man formaterade?

Tilläggas ska väl göras oxå att det kanske är ca 100 GB som jag inte vet vart de är. Har mest filmer och musik på datorn och kanske drygt tio program installerade typ, spotify, dc++, ccleaner och sånna.

Permalänk
Medlem

Om man inte gjort en ren installation (du har valt att behålla filerna under installationen) så ligger den en map som jag tror heter "old windows". Där ligger allt som fanns på ditt C: innan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartkennet
Jag gjorde en clean install och formaterade även hdd, tror jag.

Dock när jag efter installation gick in på C: så låg det kvar en mapp där jag tidigare har haft alla mina filmer, musik etc. och alla filmer och musik var kvar i den filen. Trodde allt skulle försvinna när man formaterade?

Tilläggas ska väl göras oxå att det kanske är ca 100 GB som jag inte vet vart de är. Har mest filmer och musik på datorn och kanske drygt tio program installerade typ, spotify, dc++, ccleaner och sånna.

Är filmerna kvar i din C: som du formaterade och har Windows på så Formaterade du inte den partitionen/disken utan då blev det nog bara en uppgradering eller en installation men du behöll dina filer och gammla saker!...

MVH

Permalänk

Har som ni säger en mapp som heter old windows.

Jaha så jag formaterade alltså inte den? Hmm det var ju min tanke men det kanske inte gör så mycket.

Men vet ni något program där man ser vad det är som tar plats då? Under program i kontrollpanelen ser jag inte särskilt mycket såg jag...

Permalänk
Medlem

Om du högerklickar och kollar egenskaperna på de olika mapparna så kan du se hur stor plats de tar.

Om du inte använder sömnläget hybernation (suspend to disk, inte säker på vad det heter på svenska) kan du ta bort filen hiberfil.sys från C: (den syns inte om du döljer systemfiler). Denna fil är relativ till hur mycket ram du har och kan vara ganska stor.
Kör detta från eleverad kommandoprompt:
powercfg -h off

Det inaktiverar hybernation och tar bort filen.

Vill du slå på det igen så kör kommandot ovan med on på slutet.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

http://windirstat.info/ Har hört att det programmet ska vara bra.
Tänk på att filen pagefile.sys (heter så i win xp iaf) kan ta några gb eftersom det används som extra ram-minne när det fysiska är slut.

Permalänk

Tack för tipset Jocke ska prova det programmet.

Chimpen: Tänkte att jag skulle slippa och göra det där med högerklick och egenskaper. Verkar som det fattas mer utrymme än jag kan hitta. Som jag skrev så är det runt 100 GB som jag inte vet vart det är.

Skulle ni rek. mig att installera om windows och blåsa helt rent vilket jag inte verkar ha gjort nu då? Har dock för mig att jag sa till om att jag ville formatera partition C:

Permalänk
Medlem

Ja, formatera.

Permalänk

Scannade igenom datorn nu med verktyget jag fick länk om ovan.

Visade sig att Windows.old tog 82,6 Gb från hdd. Är detta verkligen möjligt??? Tror mitt nu installerade W7 tog ungefär 3 Gb.

Min fråga är då om jag måste installera om windows och formatera C: eller skulle det funka att bara ta bort mappen Windows.old?

Permalänk
Medlem

Prova.
Du är ändå redo ifall det går åt skogen.

Permalänk

Hur menar du att jag är redo?

Permalänk
Medlem

Redo att formatera och installera om ifall hela Windows kraschar.

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem. Men det kan vara värt att defragmentera efter rensningen.

Permalänk
Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

Fint, tack för alla svar. jag tar bort hela mappen och defragmenterar efteråt. Nån bra defragmenterare? Vet ju den som finns under tillbehör, men kanske någon ännu bättre och smidigare?