Guide/Artikel - "Why We Play"

Permalänk
Medlem

Guide/Artikel - "Why We Play"

Jag är en hjälte med ett svärd större än min egen kropp. Jag har kraften att flytta saker utan att ta i dem och ur mina händer kan jag framkalla eld. Tycker du att det låter lite töntigt? Då har du ingen aning om vilken värld som finns bortom där du vanligtvis sätter gränsen för din underhållning.

Jag tänkte från början skriva en guide i hur man gör en enkel klansida men vad är speciellt med det? Det finns redan så många bra guider för det! Sen fick jag en idé om en guide som visar hur man sätter upp dedikerade servrar till olika populära spel men ångrade mig rätt snabbt. Det handlade ju om att hjälpa andra och till slut kom jag på att någonting jag alltid ha velat göra är att en gång för alla är att skriva några rader om varför jag spelar och varför spel har haft och kommer att ha en så stor del i mitt liv. Det här är inte jag som öppnar upp mig för er för att försöka samla några få anhängare som kan dela min syn på det hela utan för att försöka förklara för er som aldrig riktigt förstått varför en person kan sitta som klistrad framför datorn eller TVn flera timmar i streck.

Det är natt, regnet duggar och vinden spelar en kuslig melodi när den rör vid träden. Mitt mål denna natt är att infiltrera fiendens bas och aptera en sprängladdning som kommer att lamslå deras kommunikation och skicka dem tillbaka till stenåldern. Jag har min trovärdiga M4 med en ljuddämpare för att undvika att fienden upptäcker mig vid kontakt. Jag tar mig sakta igenom skogen och kommer fram till taggtrådsstängslet, tar fram min avbitartång och börjar klippa i stängslet. Plötsligt ser jag en man som står och röker, han har sin högersida vänd mot mig och står och vakar över den delen av skogen jag kom ifrån. Jag berömmer mig själv för att jag inte har blivit upptäckt efter min framryckning genom skogen. Men nu måste jag handla snabbt, när som helst kan han se mig och dra sitt vapen. Jag tar fram min kniv, smyger upp bakom honom och...

Låter det som en spännande bok? eller kanske en grym Hollywood-rulle du har väntat på? Man kan faktiskt säga att det är det fast istället för att placera dig som konsument, en obetydlig åskådare, så kan du istället spela huvudrollen, det kan vara du som smyger in i fiendens bas eller det kan vara du som dunkar huvudet i en frågetecken-låda för att bli stor. Lika som att det finns böcker och filmer för alla smaker, finns det även spel för alla smaker.

Flertalet gånger under åren har en diskussion som inte verkar ha något slut dyka upp, och det är varför spelar jag istället för att leva i det riktiga livet. Nu är det inte riktigt så att jag ersätter mitt riktiga liv med tv- och datorspel utan snarare förgyller det. Det är faktiskt så att vi människor mår bra av att komma bort ett tag, även om det oftast förknippas med just en film eller en bok.Men detta gäller även spel! Så länge människan har funnits har vi berättat sagor för varandra och fått leva oss in i en historia och en annorlunda värld och det är precis vad det handlar om. Jag går upp kl 6 på morgonen, jobbar hela dagen, kommer hem, äter middag, räddar en nedskjuten pilot i vietnam, borstar tänderna och går och lägger mig. Men vänta, det var något som inte stämde. För en stund i mitt vanliga Svensson-liv blev jag en krigshjälte och fick rädda en person i nöd. Precis som riddaren räddade prinsessan genom att hugga svärdet i draken fast berättat "lite" annorlunda.

Jag är 22 år och har spelat sen jag var sex, aldrig överdrivet men på en normal nivå ur mitt perspektiv, och jag ser min spel-karriär som relativt nystartad. Jag skrev i början att jag ville skriva några rader, det har dock blivit lite mer än några rader men jag hoppas att ni har funnit artikeln lite underhållande och ännu viktigare att några av er som inte förstod innan har förstått lite bättre. Självklart finns det gränser på vad som bör räknas som att komma bort ett tag men i slutändan spelar det ingen roll vad andra tycker om ditt spelande. Så länge du som spelar är lycklig, är allt som det ska vara.

Med detta sagt vill jag bara hälsa er alla en riktigt god jul med många timmar framför just era spel.

Förklaringar:
M4 - Ett vapen som finns med i väldigt många spel. Används bland annat av Amerikanska Armen.
Ljuddämpare - Ett vapentillbehör som försvårar för fienden att upptäcka dig.
"Frågeteckenlåda" - Från spelet Mario, en svävande låda som innehåller poäng eller uppgradering till spelkaraktären.

Klar för bedömning!

Permalänk
Medlem

fan vad bra skrivet...
jag förstod inte riktigt ditt budskap, men vem bryr sig du har ju talang för att skriva;)

Citat:

Det är faktiskt så att vi människor mår bra av att komma bort ett tag

WORD:p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
fan vad bra skrivet...
jag förstod inte riktigt ditt budskap, men vem bryr sig du har ju talang för att skriva;)

WORD:p

Tack! Det finns väl inget direkt budskap med texten utan mer en mening med den, o den är ju att iaf försöka förklara för en som kanske inte förstår kul att du gillade den iaf!

Permalänk
Medlem

Re: Guide/Artikel - "Why We Play"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moomin

TEXT

Det är natt, regnet duggar och vinden spelar en kuslig melodi när den rör vid träden. Mitt mål denna natt är att infiltrera fiendens bas och adaptera en sprängladdning som kommer att lamslå deras kommunikation och skicka dom ända bak till stenåldern.

MER TEXT

2 saker i detta stycke är enligt mig felformulerat.

1: Adaptera en sprängladdning. Ordet adaptera låter som en försvenskning av ordet Adapt vilket betyder Anpassa. Ordet du säker är troligtvis APTERA.

2: Skicka dom ända bak till stenåldern, borde ha stått skickat dem tillbaka till stenåldern.

Jag kan mkt väl ha fel i vad jag säger. Dock är min åsikt sann

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Re: Re: Guide/Artikel - "Why We Play"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiD
2 saker i detta stycke är enligt mig felformulerat.

1: Adaptera en sprängladdning. Ordet adaptera låter som en försvenskning av ordet Adapt vilket betyder Anpassa. Ordet du säker är troligtvis APTERA.

2: Skicka dom ända bak till stenåldern, borde ha stått skickat dem tillbaka till stenåldern.

Jag kan mkt väl ha fel i vad jag säger. Dock är min åsikt sann

Du har alldeles rätt och tack för observationerna! En sen fredagskväll kan påverka en hel del

Permalänk

10/10
Helt awesome skrivet.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Fint skrivet Snygg bild också, 9.9/10

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk

väldigt bra, skön läsning

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirLagsalot
10/10
Helt awesome skrivet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke91
Fint skrivet Snygg bild också, 9.9/10

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillmackan
väldigt bra, skön läsning

Tack! Kul att ni tyckte om den!

Permalänk

Fint skrivet.

Själv hoppas jag att regnet håller i sig så att det blir Left 4 Dead 2 i natt med ljudet av regnoväder

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Briljant skrivet

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Re: Guide/Artikel -

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moomin

Det är natt, regnet duggar och vinden spelar en kuslig melodi när den rör vid träden. Mitt mål denna natt är att infiltrera fiendens bas och aptera en sprängladdning som kommer att lamslå deras kommunikation och skicka dem tillbaka till stenåldern. Jag har min trovärdiga M4 med en ljuddämpare för att undvika att fienden upptäcker mig vid kontakt. Jag tar mig sakta igenom skogen och kommer fram till taggtrådsstängslet, tar fram min avbitartång och börjar klippa i stängslet. Plötsligt ser jag en man som står och röker, han har sin högersida vänd mot mig och står och vakar över den delen av skogen jag kom ifrån. Jag berömmer mig själv för att jag inte har blivit upptäckt efter min framryckning genom skogen. Men nu måste jag handla snabbt, när som helst kan han se mig och dra sitt vapen. Jag tar fram min kniv, smyger upp bakom honom och...

Skitbra skrivet!

Någon som vet något spel som föreställer texten ovan? blev sugen på något liknande spel

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
Skitbra skrivet!

Någon som vet något spel som föreställer texten ovan? blev sugen på något liknande spel

Det där med skogen fick mig att tänka på Arma II, sjukt bra skrivet !

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Fint skrivet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
Briljant skrivet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
Skitbra skrivet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
sjukt bra skrivet !

Jättetack!

Permalänk
Medlem

Jättebra, 10/10, många tankar dyker upp i huvudet när man läser och det här med att "en vanlig Svensson får vara en actionhjälte" är något som jag aldrig tänkt på tidigare men det stämmer ju. Strävan efter att ens liv är speciellt och inte lika likt alla andras uppfylls när man svävar iväg i spelens värld, men även när man spelar spel måste man fantisera mycket och leva sig in i rollen. Jag tror alla människor behöver det oavsett om det gäller spel, film, böcker eller att bara sluta ögonen och fantisera i sin egen drömvärld!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra skrivet, man ryser nästan när man läser!

Julklapp nästa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xore
Jättebra, 10/10

Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Väldigt bra skrivet, man ryser nästan när man läser!

Julklapp nästa!

Tackar! Ja man kan ju alltid hoppas på något extra från jultomten