Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ubuntu är ju en baggis att köra med. Jag har just installerat 9.10. Med hjälp av google tog det ca 2 h att få alla plugins och program att fungera.

Vid sidan av så använder jag Win7. Jag kan inte vara utan spelen. Resten sköter jag lika gärna från linux. Ska man inte spela så är det onödigt att betala. Det är min åsikt.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Läste du öht det jag skrev?
Det står tydligt att IBM har fler marknadsandelar än Sun på unixsystem. Så din teori stämmer inte sålänge vi kan utgå från att IDC och Gartner har rätt.

IBM har 41.4%.
Sun har 27.3%

Jag hänger inte riktigt med.

Bla. det står olika siffror i alla dina länkar, tex står det i en länk:
"IBM sold $6.4 billion worth of Unix servers last year, for a 37.2% market share, while Sun's sales amounted to $4.8 billion, for a 28.1% share, IDC said."
Men skit i siffrorna, exakta procentandelar inte är inte viktigt.

Men, poängen är att jag tolkar siffrorna (IBM runt 40% och SUN runt 28%) som hur mycket IBM och SUN sålde för, under förra året. Siffrorna säger alltså inget om hur stor användarbasen är. T.ex. SUN skulle rent teoretiskt kunna ha 95% av alla UNIX licenser någonsin sålda, men just förra året så tog IBM 40% och SUN tog 28% av marknaden.

Mao, jag tolkar siffrorna som att IBM säljer mera, just nu (dvs förra året). Men att SUN sedan gammalt har en större användarbas - vilket jag läst på flera håll (det kanske inte är så konstigt, om IBM är svindyra - t.ex hur få Mainframes säljs per år? Ju dyrare, desto färre säljs det?). Och jag tror, att IBM säljer mer än SUN just nu, pga folk är rädda för att SUN ska gå i konkurs. Men när Oracle köpt SUN så försvinner farhågorna. Mao, SUN upplever en tillfällig dipp just nu, som kommer att återgå till det normala sen?

Eller hur tolkar du siffrorna du länkar till? Menar du att det är totala marknadsandelar, någonsin, som redovisas? Och inte marknadsandelen förra året?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag hänger inte riktigt med.

Bla. det står olika siffror i alla dina länkar, tex står det i en länk:
"IBM sold $6.4 billion worth of Unix servers last year, for a 37.2% market share, while Sun's sales amounted to $4.8 billion, for a 28.1% share, IDC said."
Men skit i siffrorna, exakta procentandelar inte är inte viktigt.

Men, poängen är att jag tolkar siffrorna (IBM runt 40% och SUN runt 28%) som hur mycket IBM och SUN sålde för, under förra året. Siffrorna säger alltså inget om hur stor användarbasen är. T.ex. SUN skulle rent teoretiskt kunna ha 95% av alla UNIX licenser någonsin sålda, men just förra året så tog IBM 40% och SUN tog 28% av marknaden.

Mao, jag tolkar siffrorna som att IBM säljer mera, just nu (dvs förra året). Men att SUN sedan gammalt har en större användarbas - vilket jag läst på flera håll (det kanske inte är så konstigt, om IBM är svindyra - t.ex hur få Mainframes säljs per år? Ju dyrare, desto färre säljs det?). Och jag tror, att IBM säljer mer än SUN just nu, pga folk är rädda för att SUN ska gå i konkurs. Men när Oracle köpt SUN så försvinner farhågorna. Mao, SUN upplever en tillfällig dipp just nu, som kommer att återgå till det normala sen?

Eller hur tolkar du siffrorna du länkar till? Menar du att det är totala marknadsandelar, någonsin, som redovisas? Och inte marknadsandelen förra året?

Du tolkar datan rätt men drar fel slutsats anser jag. Och siffrorna att IBM har årligen sålt mer än Sun i över 10 år nu pekar ju ganska tydligt.

Först och främst. IBMs Mainframes är dyra, men de kör INTE unix. De kör Z/OS.
När vi talar andelar installationer blir det väldigt lustigt, för där ligger ju IBM grymt bra till. När IBM säljer 1st maskin, är det alltså ganska ofta ett rackskåp fyllt eller åtminstone halvfullt med cpuer och ram, och sedan kör man "partitioner" med massa instanser av AIX virtuellt.

Detta gör att till varje IBM-maskin som säljs blir det också brutalt många instanser av AIX. Och detta är inte som zoner i Solaris bara för att understryka lite vad en lpar är för något. Men för att gå tillbaka till siffrorna, om IBM sålt mellan 25% till 50% mer i över 10 år av deras Unix-maskiner. Är det en tillfällig dipp, varför tror du Sun är på auktion just nu? För att de har en tillfällig dipp eller för att deras dipp är ganska permanent.

Permalänk
Avstängd

Vi kanske borde tydliggöra vad vi pratar om. Jag pratar om Solaris användbarbas, att det finns fler Solaris licenser ute än AIX licenser. Att IBM säljer för mer pengar just nu, är alla överens om. Du menar att IBM sålt för mer, än SUN gjort i 10 år, det kanske stämmer. Jag har inte sett siffror på det, men det har antagligen du och kan bifoga länkar på det? Själv har jag läst att POWER har haft en konstant marknadsandel länge, men att Niagara har ökat tvåsiffrigt procent varje år sedan det släpptes. Den enda som ökar kraftigt alltså.

Jag försöker säga att Solaris är mer spritt än AIX, är vanligare än AIX. Det kanske är rimligt, med tanke på att Solaris är gratis och öppet och finns till x86 och SPARC/Niagara (och ARM)? T.ex. jag misstänker det finns fler Solaris användare här på forumet än AIX användare? Och att det gäller på varje datorforum? Om man tittar på ett generellt Unix forum, så är Linux avdelningarna störst med flest poster. Men sen brukar BSD och Solaris komma. Sist kommer AIX och HP-UX - med en väldigt liten andel poster. De avdelningarna är inte vidare livliga. Det är möjligt att jag har varit på endast Linux/Solaris forum, men hur många privatpersoner har POWER maskiner hemma? Hur många privatpersoner postar frågor kring Solaris/OpenSolaris, och hur många privatpersoner postar frågor kring AIX? När det gäller antalet licenser så har jag i alla fall presenterat 11 milj för Solaris10 och 6 milj för äldre Solarisvarianter. Sen tillkommer antagligen flera milj licenser för nya OpenSolaris. Har du siffror på AIX? Finns det ens 100.000 sålda POWER maskiner, någonsin? Vet du? Som sagt, jag har läst att Solaris användarbas är mycket större än AIX. Kollar man storleken på forumavdelningar så stödjs det. Det är inget bevis, men ett indicium.

När du pratar om AIX partitionering lpar, menar du typ som Solaris ldoms partitionering på SPARC? Zones är trevligt, men många använder ldoms, som bara finns för SPARC. För varje lpar, måste man betala en fet summa pengar? Eller har man köpt AIX licens och det är fritt fram? På Mainframe måste man betala för varje partition, har jag för mig. Man betalar för varje MIPS, har jag läst.

Att Mainframes inte kör AIX, det vet jag. Jag visade ju länkar att man kan emulera en sån på en laptop. Jag försökte säga att det finns inte många Mainframes ute, därför att de är svindyra. Ju dyrare, desto mer sällsynt. Och eftersom POWER är 5-10 ggr dyrare än motsvarande SUN maskin för samma prestanda, så kanske man kan anta att POWER maskinerna är mer sällsynta? Mao, det finns inte lika många POWER licenser ute? Om IBM säljer 10 svindyra maskiner per år, och SUN säljer 10000 billiga maskiner per år, så kan IBM fortfarande tjäna mer pengar än SUN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Vi kanske borde tydliggöra vad vi pratar om. Jag pratar om Solaris användbarbas, att det finns fler Solaris licenser ute än AIX licenser. Att IBM säljer för mer pengar just nu, är alla överens om. Du menar att IBM sålt för mer, än SUN gjort i 10 år, det kanske stämmer. Jag har inte sett siffror på det, men det har antagligen du och kan bifoga länkar på det? Själv har jag läst att POWER har haft en konstant marknadsandel länge, men att Niagara har ökat tvåsiffrigt procent varje år sedan det släpptes. Den enda som ökar kraftigt alltså.

Jag försöker säga att Solaris är mer spritt än AIX, är vanligare än AIX. Det kanske är rimligt, med tanke på att Solaris är gratis och öppet och finns till x86 och SPARC/Niagara (och ARM)? T.ex. jag misstänker det finns fler Solaris användare här på forumet än AIX användare? Och att det gäller på varje datorforum? Om man tittar på ett generellt Unix forum, så är Linux avdelningarna störst med flest poster. Men sen brukar BSD och Solaris komma. Sist kommer AIX och HP-UX - med en väldigt liten andel poster. De avdelningarna är inte vidare livliga. Det är möjligt att jag har varit på endast Linux/Solaris forum, men hur många privatpersoner har POWER maskiner hemma? Hur många privatpersoner postar frågor kring Solaris/OpenSolaris, och hur många privatpersoner postar frågor kring AIX? När det gäller antalet licenser så har jag i alla fall presenterat 11 milj för Solaris10 och 6 milj för äldre Solarisvarianter. Sen tillkommer antagligen flera milj licenser för nya OpenSolaris. Har du siffror på AIX? Finns det ens 100.000 sålda POWER maskiner, någonsin? Vet du? Som sagt, jag har läst att Solaris användarbas är mycket större än AIX. Kollar man storleken på forumavdelningar så stödjs det. Det är inget bevis, men ett indicium.

När du pratar om AIX partitionering lpar, menar du typ som Solaris ldoms partitionering på SPARC? Zones är trevligt, men många använder ldoms, som bara finns för SPARC. För varje lpar, måste man betala en fet summa pengar? Eller har man köpt AIX licens och det är fritt fram? På Mainframe måste man betala för varje partition, har jag för mig. Man betalar för varje MIPS, har jag läst.

Att Mainframes inte kör AIX, det vet jag. Jag visade ju länkar att man kan emulera en sån på en laptop. Jag försökte säga att det finns inte många Mainframes ute, därför att de är svindyra. Ju dyrare, desto mer sällsynt. Och eftersom POWER är 5-10 ggr dyrare än motsvarande SUN maskin för samma prestanda, så kanske man kan anta att POWER maskinerna är mer sällsynta? Mao, det finns inte lika många POWER licenser ute? Om IBM säljer 10 svindyra maskiner per år, och SUN säljer 10000 billiga maskiner per år, så kan IBM fortfarande tjäna mer pengar än SUN.

Jag orkar inte googla upp länkar nu, men sedan 2001 har IBMs revenue market share varit högre än Suns. Men det är då ekonomi vi talar om.
Dina siffror om 6 miljoner äldre och 11miljoner Solaris 10 synar jag.

Från 2005.
"Back in December, Sun said that in its entire 25-year history, it had shipped about 6.5 million SunOS and Solaris licenses."

"It took just a week longer than expected, but Sun Microsystems has broken through the 1 million shipment barrier with its new Solaris 10 Unix operating system. This is a remarkable number, given that the installed base of Sun Sparc servers is probably just over 1 million boxes."

1 miljon servrar, men 1 miljon skeppade solaris 10-skivor. Det är alltså skivor som är hemladdade eller utskickade som de räknar. och då äger jag över ett hundratal solaris-licenser. Med tanke på alla Solaris 8,9 och 10-skivor med alla releaseversioner jag har fått skickat till mig på jobbet.

Sedan 2005 har Sun tappat oerhört mycket marknad, så vi kan nog räkna att ute på företag är det färre än 1 miljon som installed base.

Solaris har ldoms ja, och det har ungefär samma funktion som lpar. Men lpars används nästan uteslutande, medan ldoms är inte alls lika vanligt.
AIX är gratis, support kostar pengar, men man kan ladda ner AIX från IBMs hemsida utan kostnad. Du kan dock bara installera det på Power/PPC-maskiner. Deras virtuallisering är också gratis och det gör att du kan köra stora mängder installationer utan extra kostnad.

Att Power är 5-10 gånger dyrare än suns prylar tycker jag är dålig jämförelse, Sun säljer hårdvara, IBM säljer lösningar. Det betyder att du betalar inte bara för hårdvaran utan även för support och integrationer. Bli inte lurad av listpriset

Jag hittar inga moderna siffror över installed base öht så jag vet inte hur det står till där, men att Solaris är större på forum är ganska naturligt med tanke på vilka som kör IBM och att tekniker för IBM inte alls använder sig av samma communities. Vi snackar big business ofta. Sedan är det väldigt olika från land till land. I england är det tex inte ovanligt att se mindre företag köpa mindre mainframes för att virtuallisera linux på. Sådant ser man inte i Sverige.

Tittar man ute på marknaden idag och de senaste åren är det faktiskt ganska få man ser som nyinvesterar i Sun-prylar. Men grymt många industrier däremot är väldigt IBM-positiva.

Titta på jobben som söks i Sverige, det är faktiskt vanligare att se unixjobb inom AIX än Solaris nuförtiden. Eftersom det verkar vara svårt att få siffror på installed base så ger det bättre resultat att titta på produkterna på marknaderna. DB2 på AIX är en naturlig miljö, kolla hur många som kör DB2 jämfört med Oracle. Sedan kan du räkna på att många som kör Oracle kör det på AIX också. Då ser vi tydligt att AIX har större marknadsandelar på databasområdet.
Sedan går vi till kluster, titta på klustermarknaden för applikationsservrar. IBM har även marknaden där. Men men, det verkar vara riktigt svårt att få tag på siffror från de senaste 5 åren om installed base så jag har inget mer att säga. Men underskatta aldrig IBM, de tar stora steg framåt och Sun har backat ett bra tag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag orkar inte googla upp länkar nu, men sedan 2001 har IBMs revenue market share varit högre än Suns. Men det är då ekonomi vi talar om.

Möjligt, men jag vill helst se länkar först. Under IT-hysterin år 2001 tog SUN många kunder och var större än någonsin, nämligen. SUN var antagligen störst just då. Men SUN har lärt sig sänka priserna, i.o.m med gratis och öppet gör stora insteg. Kanske var det dumt drag utav SUN? IBM har behållit sina priser, misstänker jag.

Citat:

Dina siffror om 6 miljoner äldre och 11miljoner Solaris 10 synar jag.

Från 2005.
"Back in December, Sun said that in its entire 25-year history, it had shipped about 6.5 million SunOS and Solaris licenses."

Ja, i denna siffra 6,5milj, så räknar de in en halv miljon beta Solaris10. S10 hade inte kommit ut än. Så om vi drar bort en halv miljon betaversioner av S10 så blir det 6 milj äldre Solaris versioner kvar. Precis det jag påstår enligt min itjungle länk, inget konstigt här. Vi båda verkar överens om detta.

Citat:

"It took just a week longer than expected, but Sun Microsystems has broken through the 1 million shipment barrier with its new Solaris 10 Unix operating system. This is a remarkable number, given that the installed base of Sun Sparc servers is probably just over 1 million boxes."

Den här siffran måste vara från år 2005-2006. Eftersom att ladda ned 1 miljon S10 licenser tog bara några månader. Enligt SUN hemsidan jag länkade till, så har 11 milj Solaris 10 licenser laddats ned, till idag.

Men vi ser att det finns drygt en miljon SPARC servrar ute på företagen år 2005-2006. Vi måste komma ihåg att i Enterprise miljöer så byter inte företagen maskiner ofta, tvärtom har de mycket långa cykler. Det är inte som Windows där supporten upphör ganska snabbt och man tvingas uppgradera allting hela tiden. Kör man en bra stabil Unix miljö, så finns inte mycket incitament att byta. Dont fix what is not broken. Det finns företag som kör orörda, gamla OpenVMS maskiner med 17 års upptid, än idag.

Sedan 2005-2006 har Niagara sålt hysteriskt mycket, det är SUNs kraftigast ökande produkt med ~30% ökning varje år. Sedan dess har även SUN sålt många x86 servrar med 11% ökning varje år. Jag har fått siffrorna från SUNs VD blog. Och x86 är billigare än SPARC, så kunder köper väl många fler x86 än SPARC servrar, eftersom pengarna räcker längre.

Många företag undviker att köpa dyr SUN server hårdvara och köper istället billiga DELL maskiner med Solaris 10, och köper extra SUN support. Och även Niagara är billigare än SPARC, och man får fler såna än SPARC. Så jag vet inte hur många Solaris maskiner som tillkommit förutom den dryga miljonen SPARC år 2005.

Finns det ens en miljon POWER maskiner ute? De är så dyra, så kanske mera i stil med 100,000 POWER maskiner är rimligt?

Citat:

1 miljon servrar, men 1 miljon skeppade solaris 10-skivor. Det är alltså skivor som är hemladdade eller utskickade som de räknar. och då äger jag över ett hundratal solaris-licenser. Med tanke på alla Solaris 8,9 och 10-skivor med alla releaseversioner jag har fått skickat till mig på jobbet.

Sedan 2005 har Sun tappat oerhört mycket marknad, så vi kan nog räkna att ute på företag är det färre än 1 miljon som installed base.

1 miljon installed base på SPARC, ja. Men som vi sett har 11 milj x86 Solaris 10 licenser laddats ned. Några av de miljonerna har antagligen installerats på några maskiner. Kanske har en install CD automatiserats och installerats på många x86 maskiner, t.om?

Så vi har 6 milj gamla Solaris versioner, och 11 milj licenser för Solaris 10, och ytterligare några miljoner för OpenSolaris. Tillsammans är de antagligen över 20 miljoner. Samtidigt måste vi tänka på att somliga sitter på alla tre licenserna och kör endast en Solarisversion på sina maskiner, så siffran 20 milj är inte riktigt korrekt.

Enligt dära länken jag visade, så laddades mera Solaris 10 ned, än AIX + RedHat + SuSE + HP-UX tillsammans. Dvs, inkl AIX. Jag har svårt att föreställa mig att det finns fler AIX som endast kan köras på svindyra POWER maskiner ute, än det finns t.ex Solaris på x86 ute? Så Solaris användarbas kanske är mycket större. Men IBM tar dyrare affärer än SUN.

Citat:

Solaris har ldoms ja, och det har ungefär samma funktion som lpar. Men lpars används nästan uteslutande, medan ldoms är inte alls lika vanligt.

Nej, ldoms är inte lika vanligt. Kanske för att det endast funkar på SPARC. På x86 är man hänvisad till Zones.

Citat:

AIX är gratis, support kostar pengar, men man kan ladda ner AIX från IBMs hemsida utan kostnad. Du kan dock bara installera det på Power/PPC-maskiner. Deras virtuallisering är också gratis och det gör att du kan köra stora mängder installationer utan extra kostnad.

Coolt, jag trodde det kostade multum för varje virtuell maskin du ville köra. Men IBM kan bjuda på något, i alla fall. Det är ju bra.

Citat:

Att Power är 5-10 gånger dyrare än suns prylar tycker jag är dålig jämförelse, Sun säljer hårdvara, IBM säljer lösningar. Det betyder att du betalar inte bara för hårdvaran utan även för support och integrationer. Bli inte lurad av listpriset

SUN säljer lösningar och även hårdvara - som är billigare och snabbare. Skulle jag köra t.ex. SIEBEL så skulle jag hellre välja en SUN maskin för 76.000USD som är dubbelt så snabb som 3 st IBM POWER P570 servrar på vardera 413.000USD = 1,239,000USD. 0,5milj kr för SUNs lösning, och 8,7 milj kr för IBMs lösning. Och dubbelt så snabb. SUN kan öka priset 10 ggr, och ändå vara drygt 40% billigare än IBM. Kanske borde SUN satsa på aggressiv marknadsföring istället för att satsa på teknologi.

Citat:

Jag hittar inga moderna siffror över installed base öht så jag vet inte hur det står till där, men att Solaris är större på forum är ganska naturligt med tanke på vilka som kör IBM och att tekniker för IBM inte alls använder sig av samma communities. Vi snackar big business ofta.

Jag pratar om vanliga Solaris användare på forum, de är ganska många.

Big Business Enterprise Solaris företag har sina egna kanaler som vi vanliga konsumenter inte ser. När det gäller stora aktiebörser som är något jag kan, som verkligen måste betraktas som Big Business, så lyser AIX med sin frånvaro. Det är Linux, Solaris, HP-UX och OpenVMS som jag sett. Jag har aldrig någonsin hört talas om en stor aktiebörs som kör AIX. Solaris är ju traditionellt starka inom finans och telekom. Båda måste betraktas som Big Business.

Citat:

Sedan är det väldigt olika från land till land. I england är det tex inte ovanligt att se mindre företag köpa mindre mainframes för att virtuallisera linux på. Sådant ser man inte i Sverige.

Köper mindre företag en mindre mainframe? Jisses, det var en dyr lösning!! Däremot har jag hört att större företag som redan har slängt ut några hundra miljoner på en Mainframe, även virtualiserar Linux på den. Hur många milj kostar en mindre mainframe? Som jag länkat till, kan man ju emulera en mindre mainframe på en snabb PC.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hercules_emulator#Performance
En stor Mainframe har upp till 28.000 MIPS totalt och kostar antagligen några hundra milj kr. En stor AIX POWER6 maskin kostar ju 120milj kr (den som tog TPC-C rekordet kostade 17milj USD). Det är rimligt att en stor Mainframe är ytterligare lite dyrare?

Man kan uppnå 3.200 Mainframe MIPS på en snabb PC mha mjukvaru emulering, som vi ser i länken ovan. Och en snabb PC kanske kostar 150.000kr, vilket måste anses vara ganska billigt om man jämför med en Mainframe. Köp 10 såna PC, de är billigare än en stor Mainframe. Jag har svårt att se att ett litet företag slänga ut ett par milj för att köra Linux virtuellt på en mindre Mainframe. Det låter så korkat så det inte är sant. Men engelsmännen är ju lite egna. Däremot, om man redan har en stor mainframe, så kan man köpa till att virtualisera Linux på.

Citat:

Tittar man ute på marknaden idag och de senaste åren är det faktiskt ganska få man ser som nyinvesterar i Sun-prylar. Men grymt många industrier däremot är väldigt IBM-positiva.

Tittar jag på stora aktiebörser så ser jag Solaris, men inte AIX. T.ex. Londonbörsen som slänger ut sitt Windows system, kommer nu att byta till Linux + Solaris, enligt länk jag visat.

Citat:

Titta på jobben som söks i Sverige, det är faktiskt vanligare att se unixjobb inom AIX än Solaris nuförtiden.

När jag tittar på programmeringsannonser, så efterfrågas kompetens inom Linux och/eller Solaris. Jag har aldrig någon gång sett efterfrågan på AIX - vad jag kan komma ihåg. Fast iofs så står ibland att de efterfrågar kompetens inom "Linux/Unix" - så Unix skulle kunna vara AIX/Solaris/HP-UX. Men när det gäller programmeringsjobb så är det enormt mycket vanligare att se efterfrågan på Linux och Solaris kompetens än AIX.

Och när det gäller sysadmin jobb, som jag tittat på lite grand, så är det Linux/Solaris som gäller även där. Jag har inte ofta sett (kan inte komma ihåg någon) som efterfrågar AIX. Men då är jag på vanliga svenska jobbsajter. Inte sajter som är inriktade på IBM, som du kanske är på. Så jag håller inte riktigt med dig där.

Citat:

Eftersom det verkar vara svårt att få siffror på installed base så ger det bättre resultat att titta på produkterna på marknaderna. DB2 på AIX är en naturlig miljö, kolla hur många som kör DB2 jämfört med Oracle.

Jag vet inte hur många som kör IBM DB2 jämfört med Oracle DB, det kanske du vet och kan bifoga källa. Men enligt wikipedia så är Oracle DB marknadsledande och har störst DB andel. Dvs, större än DB2?

Citat:

Sedan kan du räkna på att många som kör Oracle kör det på AIX också. Då ser vi tydligt att AIX har större marknadsandelar på databasområdet.

Men VDn för Oracle säger att Oracle har störst install base på Solaris. Oracle DB som är störst, körs oftast på Solaris. Så jag ser inte alls lika "tydligt" som du gör, att AIX har större marknadsandelar på DB? Men jag kanske har missat nåt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Sedan går vi till kluster, titta på klustermarknaden för applikationsservrar. IBM har även marknaden där. Men men, det verkar vara riktigt svårt att få tag på siffror från de senaste 5 åren om installed base så jag har inget mer att säga. Men underskatta aldrig IBM, de tar stora steg framåt och Sun har backat ett bra tag.

Jag underskattar inte IBM. Jag säger bara att allt de säger inte är riktigt sant, och att de är överprisade. Både AIX och Solaris är mycket kompetenta UNIX, och krigar i samma segment. Du håller på AIX och jag håller på Solaris. Kanske om AIX vore öppet och portades till x86 skulle jag ändra uppfattning. Men just nu har inte många konsumenter möjlighet att köra AIX hemma. Själv tycker jag att AIX borde öppnas och portas till x86, men IBM är ju ganska instängda och håller nog kvar AIX till endast POWER.

Jag har även hört att sysadmins gillar AIX, och utvecklare gillar Solaris. Jag är ju utvecklare, så jag gillar Solaris, med ZFS och DTrace och allt det där. Jag driftar inte riktigt Unix system som du gör, så det som tilltalar en sysadmin, tilltalar inte mig. Det är väl därför det är högljudda röster från Linux lägret att Solaris borde porta ZFS och DTrace och sånt som tilltalar utvecklare, till Linux. Det är inte så mycket skrik från Linux lägret att IBM borde porta AIX grejer till Linux, kanske för att AIX inte har något som tilltalar utvecklare? Solaris är för utvecklare. AIX för sysadmins.

Vi ser att samma argument återupprepas gång på gång så vi verkar inte komma mycket längre än så här. Vi är båda överens om att IBM tar dyrare affärer än SUN. Dock tror jag fortfarande att det öppna Solaris har en mycket större användarbas än AIX. Vi får se hur det går i framtiden. Då kan vi återuppta diskussionen. Må bäste Unix vinna!
(Men jag skulle bli lite olycklig om AIX vann, eftersom det är instängt och bara finns till POWER, jag vill gärna kunna välja olika Unix att köra hemma).

Permalänk
Medlem

Tycker den här tråden spårat ut rejält nu, trådskaparens ämne är faktiskt ganska intressant så varför inte diskutera detta istället. Linux för vanliga användare och problem med detta kontra windows.

Visa signatur

ASUS M3N78-EM, AMD Phenom X3 8450, 2048MB Corsair XMS, 80GB SSD, 1.5TB HDD + 320GB HDD, Ubuntu 9.10, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Vaddå då!? Min desktop är ett AIX kluster!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasp81
Tycker den här tråden spårat ut rejält nu, trådskaparens ämne är faktiskt ganska intressant så varför inte diskutera detta istället. Linux för vanliga användare och problem med detta kontra windows.

Stämmer bra det Jonasp81.

Kommer tillbaks igen efter ett par veckor nu - och måste återigen säga efter jag nu kört Windows 7, ett fantastiskt system. Inget ont om Linux men som sagt tidigare, vill ni spara tid och använda datorn på rätt sätt - släpp Linux. Det kommer alltid att finnas kompromisser och ni blir aldrig nöjda.

Men Windows7 är ett jättelyft från tidigare os.

Permalänk
Avstängd

Det lustiga är att Mac användare säger exakt samma sak som du säger: vill man spara tid så släpp windows och kör Mac, så slipper du allt underhåll med Windows. Jag måste ju ominstallera varje halvår, antivirus, etc etc. Allt det där slipper man med Mac. Tydligen. Så det bästa är väl Mac, om man bara vill att datorn ska funka.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rufus0102
Stämmer bra det Jonasp81.

Kommer tillbaks igen efter ett par veckor nu - och måste återigen säga efter jag nu kört Windows 7, ett fantastiskt system. Inget ont om Linux men som sagt tidigare, vill ni spara tid och använda datorn på rätt sätt - släpp Linux. Det kommer alltid att finnas kompromisser och ni blir aldrig nöjda.

Men Windows7 är ett jättelyft från tidigare os.

Det enda Win7 är ett "jättelyft" från är ju Win 9x och Win ME. Så otroligt stor skillnad är det ju inte mot varken Windows XP eller Vista.

Permalänk

Linux (Ubuntu & Mint i mitt fall) var kul i 2h sen insåg jag att det inte var för mig. Segare, krångligare och drivrutiner som inte funkar.

Nej tack. Windows 7 är inte heller perfekt men allt känns mer "rätt"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Det lustiga är att Mac användare säger exakt samma sak som du säger: vill man spara tid så släpp windows och kör Mac, så slipper du allt underhåll med Windows. Jag måste ju ominstallera varje halvår, antivirus, etc etc. Allt det där slipper man med Mac. Tydligen. Så det bästa är väl Mac, om man bara vill att datorn ska funka.

Det är säkert jättebra med OSX, men tyvärr kan jag inte bara köpa det och slänga in på mina datorer. Vill jag ha OSX så måste jag lägga ut 10 000kr+ för det och det är lite för dyrt för mig när Linux är gratis och Windows går att få för 1000kr+

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Det är säkert jättebra med OSX, men tyvärr kan jag inte bara köpa det och slänga in på mina datorer. Vill jag ha OSX så måste jag lägga ut 10 000kr+ för det och det är lite för dyrt för mig när Linux är gratis och Windows går att få för 1000kr+

Räknar du in nypriset för en dator i OS X priset? Är inte det lite orättvist, om du räknar dator + OS X, och jämför det med att du redan har en dator och sen lägger till ett OS?

För en person som ska köpa en ny dator, kan lika gärna köpa en dator + Windows7 eller dator + Mac OS X. Och för en person i den situationen kanske Mac OS X är det bästa valet, om man nu bara vill att allt ska funka?

Det jag försöker säga är att resonemanget "Win7 är bäst, för det är mindre strul" kan lika gärna appliceras på Mac OS X, som strular minst.

Sen finns väl Mac datorer för 6000kr tror jag. Mac Mini.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rufus0102
Inget ont om Linux men som sagt tidigare, vill ni spara tid och använda datorn på rätt sätt - släpp Linux. Det kommer alltid att finnas kompromisser och ni blir aldrig nöjda.

???

Vad skulle jag tjäna tid på? Behöver jag koppla in musen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Räknar du in nypriset för en dator i OS X priset? Är inte det lite orättvist, om du räknar dator + OS X, och jämför det med att du redan har en dator och sen lägger till ett OS?

Sen finns väl Mac datorer för 6000kr tror jag. Mac Mini.

Ja jag måste ju räkna in det eftersom det är den ända riktiga möjligheten för mig att köra OSX. Har man Mac så kan man ju köra allt utan att behöva köpa in extra hårdvara, men eftersom Apple inte tillåter installation av sitt os på annat än sina egna datorer så har man inget annat val än att köpa en helt ny apple dator.

De flesta köper nog laptops nu förtiden och då hamnar man över 10 000 om man ska ha apple. En PC kan man få för 3000kr om man nöjer sig med en netbook. Lägger man till en tusenlapp kan man få en med 15" skärm. Det är ju givetvis i budgetsegmentet då och man kanske inte ska förvänta sig för mycket, men det bästa är att valet finns där. Kan jag bara lägga 3-4 tusen på en bärbar så gör jag det. Kan jag lägga 30 000 på en bärbar så kan jag välja på nästan allt.

Jag vill också tillägga att jag absolut inte är någon PC fanboy och jag tycker Apples kvalité är perfekt och de gör snygga datorer, men synd bara att man är begränsad till det dyrare segmentet samt att man måste ha Apple dator för deras OS.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

För det mesta fungerar linux distron bra, men som överallt annars finns det klåpare och klantskallar till programmerare som har sönder distron vid uppdateringar istället för förbättringar.

Man får väl helt enkelt ha överseende med den lilla klick som utgör klantskallarna i opensource världen.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
För det mesta fungerar linux distron bra, men som överallt annars finns det klåpare och klantskallar till programmerare som har sönder distron vid uppdateringar istället för förbättringar.

Man får väl helt enkelt ha överseende med den lilla klick som utgör klantskallarna i opensource världen.

Det är i praktiken bara ett problem ifall man väljer att köra experimentella grenar av operativsystemen. De stabila grenarna är vanligen väldigt så.

Jag har kört Debian Sid i ett gäng år nu och där händer det ibland (inte ofta, det ska sägas, och väldigt ofta hade det kunnat undvikas om jag hade läst uppdateringsnoteringarna ordentligt) att saker blir päronformade, men jag har ju valt att köra just den grenen för att jag har datorpill även som hobby. Jag kan utan problem räkna upp de gånger saker failat och får det till ca en incident om året. Hade jag kört Debian Stable är jag övertygad om att datorn bara hade tuffat på.

Vad gäller t ex standardgrenen av Ubuntu vilket körs på en del datorer jag administrerar i olika grad så har jag inte haft några problem. Då har jag haft mer problem med Windows och dess varianter när bekanta helt plötsligt sitter där med en dator som av sig själv kastat bort nätverksinställningarna eller liknande. Det är självfallet att vänta att det varit mer problem med de Windowsdatorerna eftersom det är en mycket större urvalsgrupp dock, men faktum kvarstår.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Ja jag måste ju räkna in det eftersom det är den ända riktiga möjligheten för mig att köra OSX. Har man Mac så kan man ju köra allt utan att behöva köpa in extra hårdvara, men eftersom Apple inte tillåter installation av sitt os på annat än sina egna datorer så har man inget annat val än att köpa en helt ny apple dator.

De flesta köper nog laptops nu förtiden och då hamnar man över 10 000 om man ska ha apple. En PC kan man få för 3000kr om man nöjer sig med en netbook. Lägger man till en tusenlapp kan man få en med 15" skärm. Det är ju givetvis i budgetsegmentet då och man kanske inte ska förvänta sig för mycket, men det bästa är att valet finns där. Kan jag bara lägga 3-4 tusen på en bärbar så gör jag det. Kan jag lägga 30 000 på en bärbar så kan jag välja på nästan allt.

Jag vill också tillägga att jag absolut inte är någon PC fanboy och jag tycker Apples kvalité är perfekt och de gör snygga datorer, men synd bara att man är begränsad till det dyrare segmentet samt att man måste ha Apple dator för deras OS.

Apples Mac Pro är snygg, snabb och dyr. Kanske runt 25000kr. Men, försök slänga ihop en PC med likvärdig specifikation - och med server komponenter. Jag tror inte du kommer undan billigare. Det jag försöker säga är att visst är Apple dyrare, men det är för att det är kvalitet på grejorna. Server mobo är dyra. Server CPUer är dyra. etc. Jag har hört att om man tar likvärdig kvalitet (och likvärdig specifikation) så är faktiskt Apple billigare än motsvarande PC.

T.ex. server hårddiskar kan kosta många tusen kr, medan 1TB disk kostar 700kr. Men det är inte riktigt rättvist att jämföra de två. En serverhårddisk ska vara på 24/7. En konsumentdisk stängs av största delen av tiden. Helt olika arbetslaster. Skapa en konsumentdisk som klarar av samma belastning som en serverdisk, och du har fått något minst lika dyrt.

Kvalitet kostar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Det är i praktiken bara ett problem ifall man väljer att köra experimentella grenar av operativsystemen. De stabila grenarna är vanligen väldigt så.

Jag har kört Debian Sid i ett gäng år nu och där händer det ibland (inte ofta, det ska sägas, och väldigt ofta hade det kunnat undvikas om jag hade läst uppdateringsnoteringarna ordentligt) att saker blir päronformade, men jag har ju valt att köra just den grenen för att jag har datorpill även som hobby. Jag kan utan problem räkna upp de gånger saker failat och får det till ca en incident om året. Hade jag kört Debian Stable är jag övertygad om att datorn bara hade tuffat på.

Vad gäller t ex standardgrenen av Ubuntu vilket körs på en del datorer jag administrerar i olika grad så har jag inte haft några problem. Då har jag haft mer problem med Windows och dess varianter när bekanta helt plötsligt sitter där med en dator som av sig själv kastat bort nätverksinställningarna eller liknande. Det är självfallet att vänta att det varit mer problem med de Windowsdatorerna eftersom det är en mycket större urvalsgrupp dock, men faktum kvarstår.

Lade in Ubuntus senaste distro för några veckor sedan. Problemen började direkt med nätverket. Tydligen vara SAMBA sönder på original-ISO:n.
Förmodligen korrigerat nu men ändå. Men sådant även om det är smågrejer ger dåligt rykte för distron.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Lade in Ubuntus senaste distro för några veckor sedan. Problemen började direkt med nätverket. Tydligen vara SAMBA sönder på original-ISO:n.
Förmodligen korrigerat nu men ändå. Men sådant även om det är smågrejer ger dåligt rykte för distron.

Jag har aldrig använt Ubuntu och kan inte kommentera det särskilt mycket. För att vara ironisk kan jag ju ställa motfrågan: hur bra stöd har Microsoft för *nix specifika nätverksprotokoll?

Samba är trots allt Microsofts eget protokoll, vilkas specifikation de tvingades "öppna upp" pga konkurrensregler. Samba i sig är ett imponerande projekt som kan integreras med Windows nätverk och t o m ta över huvudfunktioner. Att sen Ubuntu enligt dig hade något problem paketen som inkluderades på deras installations-CD är en annan fråga, om än ett minus. Å andra sidan är det absolut inte värre än att gå igenom Microsofts egen bugglista för Vista och Windows 7. Skit happens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
En serverhårddisk ska vara på 24/7. En konsumentdisk stängs av största delen av tiden. Helt olika arbetslaster. Skapa en konsumentdisk som klarar av samma belastning som en serverdisk, och du har fått något minst lika dyrt.

Kvalitet kostar.

jadu, jag har för närvarande 4 SATA hårddiskar i min stationära dator och den äldsta är väl över 4 år gammal och den nyaste är ca ett år gammal. Datorn stängs aldrig någonsin av och diskarna varvar aldrig ner eftersom jag har stängt av det. Anledningen till att jag stänger av det är för att jag tror att en disk som varvar upp och ner flera gånger per dag slits ut snabbare än en disk som står igång för jämnan.

Jag har inget att backa upp det med, men jag vet många som har varit med om hårddiskkrascher, men inga av mina diskar har någonsin kraschat trots att de står igång dygnet runt året om. Som sagt den äldsta är över 4 år.

Därför tror jag också man klarar sig väldigt långt med en "konsumentdisk". Lite tråkigt är det därför att apples ända stationära towermodell är byggd med server cpu och andra server grejer. Finns ingen chans för en hemanavändare att köpa sig en stationär towerdator från apple utan att bli helt pank.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
jadu, jag har för närvarande 4 SATA hårddiskar i min stationära dator och den äldsta är väl över 4 år gammal och den nyaste är ca ett år gammal. Datorn stängs aldrig någonsin av och diskarna varvar aldrig ner eftersom jag har stängt av det. Anledningen till att jag stänger av det är för att jag tror att en disk som varvar upp och ner flera gånger per dag slits ut snabbare än en disk som står igång för jämnan.

Jag har inget att backa upp det med, men jag vet många som har varit med om hårddiskkrascher, men inga av mina diskar har någonsin kraschat trots att de står igång dygnet runt året om. Som sagt den äldsta är över 4 år.

Därför tror jag också man klarar sig väldigt långt med en "konsumentdisk". Lite tråkigt är det därför att apples ända stationära towermodell är byggd med server cpu och andra server grejer. Finns ingen chans för en hemanavändare att köpa sig en stationär towerdator från apple utan att bli helt pank.

Inget ont menat men det var en ganska dum anledning till att låta dina diskar stå och slösa energi i onödan, speciellt när de står på dygnet runt. Dina gamla diskar lär ju dessutom vara speciellt energisnåla eller tysta heller, speciellt då den som är fyra år. Risken är nog ändå större att dina diskar slits ut av att vara igång så långa perioder än att de skulle slitas ut av att stängas av och startas upp.

Bara för att dina diskar klarat sig fram tills idag så betyder inte att de klarar morgondagen.

Frågan är ju varför en hemanvändare skulle behöva en towermodell egentligen? Apples kunder som köper stationära iMacs verkar ju överlag vara nöjda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men Windows7 är ett jättelyft från tidigare os.

Jag har kört Windows 7 en del och tycker att det är överhypat. Det är visserligen ett lyft från Vista men jag tycker det finns för mycket inkonsekvenser jämfört med XP. Dessutom är det mesta som Microsoft kallar nytt stulet/lånat/kopierat från KDE/GNOME/Mac OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag har aldrig använt Ubuntu och kan inte kommentera det särskilt mycket. För att vara ironisk kan jag ju ställa motfrågan: hur bra stöd har Microsoft för *nix specifika nätverksprotokoll?

Samba är trots allt Microsofts eget protokoll, vilkas specifikation de tvingades "öppna upp" pga konkurrensregler. Samba i sig är ett imponerande projekt som kan integreras med Windows nätverk och t o m ta över huvudfunktioner. Att sen Ubuntu enligt dig hade något problem paketen som inkluderades på deras installations-CD är en annan fråga, om än ett minus. Å andra sidan är det absolut inte värre än att gå igenom Microsofts egen bugglista för Vista och Windows 7. Skit happens.

Jag menar att om nu ubuntu gör reklam för sin distro sen fungerar inte allt som utlovat, blir man lite tjurig. Visst de korrigerade felet men irritationen hann ändå uppstå. Fick ominstallera samba och uppdatera, sen fungerade allting.

Det är allt, bara för att det är opensource bör de tåla kritik precis som microsoft. Jag är inte snällare i min bedömning av opensource än mot kommersiell programvara. Jag behandlar dem likadant. Eller skall man inte det? Jag har hört folk som tycker man skall vara snällare mot opensource-programvara men det tycker jag inte jag. Gratis eller inte, allt skall fungera.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag är inte snällare i min bedömning av opensource än mot kommersiell programvara. Jag behandlar dem likadant. Eller skall man inte det? Jag har hört folk som tycker man skall vara snällare mot opensource-programvara men det tycker jag inte jag. Gratis eller inte, allt skall fungera.

Open-source och kommersiell programvara är inte motsatser. Båda kan vara lika kommersiella eller gratis.

Generellt anser jag inte att open-source i sig är ett skäl att bli särbehandlad. Jag kräver mer:
- ju mer produkten kostar
- om produkten påstår sig klara en uppgift jag är i behov av

Jag sänker kravet om:
- utvecklarna är tillgängliga och tar till sig synpunkter
- utvecklarna kräver inget i gengäld utan vill bara dela med sig av ett verktyg de själva behöver

Jag ökar kraven i kvadrat om:
- utgivaren medvetet söker sabotera öppna standarder