Permalänk
Medlem

Rensade datorn, nu startar den ej.

Jo jag har suttit och stört mej på datorns ljud en längre tid och idag plockade jag lita i den, ut med grafikkortet och rensade den kylslänsen på damm (var istort sett ett lager med damm mellan fläkten och flänsen så den kylde inge vidare) = Grafikkortsfläkten maxar hela tiden, kanske den gör ändå, såg ingen värmestyrning men jag rensade den iallafall.

Och ett par chassifläkter gjordes också rena, sen kopplade jag in rubbet igen ( allt sitter som det skall ) Men datorn vägrar starta, fläktarna snurrar igång, hårddiskarna snurrar.
Men skärmen är svart och stannar svart ( den är såklart ikopplad den med)
Har ett par usb minnen jag brukar köra readyboost på, de har en inbyggd lampa som visar aktivitet som normalt tänds dirkt när jag kör igång datorn men nu är även de svarta.

Var mycket varsam och har plockat mycket förut med datorer.
(Dock inget ESD armband idag)

Rörde inte moderkortet för övrigt, bara strömkontakterna jag drog ur för att de var ivägen.

Lär vara omöjligt att veta säkert utan att testa med annat moderkort antar jag. Är det något som skulle gått sönder idag vore det grafikkortet som jag tog av flänsen på när jag gjorde ren den.
Men vore det grafikkortet borde väl ändå usbkontakterna på moderkortet inte lägga av.

Tacksam för all möjlig hjälp. skruvar isär och gör om här medans jag väntar på ideer.

Permalänk
Medlem

låter som moderkortet ja. testa med andra ramminnen men mig gissning är ändå moderkortet. hade ett liknande fel förut, då hade moderkortet dött...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Avstängd

för det första vad gjorde du rent med?

Permalänk
Medlem

tog bort flänsen, diskade den, körde i ugnen för att bli väck eventuellt vatten, väntade en haltvimme medans den gick till normal temperatur igen.
Satte dit den igen, 4 skruvar, halvt varv per skruv så att trycket inte skulle bli ojämnt på kärnan. Var mycket gammal kylpasta på flänsen jag inte fick bort utan att diska^^
Svart å klumpig så kändes som den skulle bort.

Tråkigt om det skulle vara moderkortet, är en 2 år gammal dator så fyfan <.< hoppas det finns nytt att köpa som passar cpu/ram då.

och alldeles före jul dessutom, nu kan man inte ge nått fint.

edit: Har en Dvi-> hdmi konverterare på grafikkortets dvi utgång(var annars <.<) som hursomhelst lyser grönt så den får signal iallafall. Men usb stickorna / lasermusen bara blinkar till och släcks när man knäpper på datorn.

Förstår dock inte hur moderkortet kunde gå sönder när jag inte fipplat med det. Skall ringa datorbutiken jag köpte den på och höra med dom.
ush ush

Permalänk
Medlem

låter som du har hum om vad du gör så vi utgår från att inget "ska" vara trasigt.

1: Plocka bort all onödig utrustning, ljudkort nätverk´s kort m.m.
även usb stickorna ska bort samt kyb-mus
2: Se till att den lilla högtalaren är monterad till mobo, den berättar mycke
3: Har du gjort "dubbel" montering på grejorna dvs in å ut en extra gång
du har en skyddande legering på kopparbanorna vid sockeln
5: Nollställ bios (ut med strömsladd, ut med batteri, nolla c-mos i 30sek minst)

6: testat med andra komponenter, grafikkort,minnen,cpu?

systemet dött fortfarande, se om du inte kan låna passande mobo å montera över
del efter del för å sen att slå fast om mobo,gpu,cpu dött

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Bra tips bloopy. Testat tagit bort allt onödigt (dock nätverk,ljud = integrerat ).
Någon högtalare har jag aldrig hört av så skall se efter manualen om jag har den.
Vad du menar med dubbel montering vet jag inte riktigt vad du menar med.
BIOS har nolltställt med cmos,batteri, nätagg av sedan ett tryck på strömknappen för att den laddningen ska släppa.

Något ännu konstigare som jag märkte nu är att datorn går ju igång, dvs fläktar hdd etc snurrar upp och verkar arbeta.
Sen kan man göra ett snabbt tryck på on/off knappen så stängs datorn av (efter en stund). Vilket får mej att tro att windows faktiskt bootar, och sedan stängs av "normalt" som det brukar när man trycker strömknappen vanligt och inte håller in den.

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat att du satt tillbaka alla kablar och om du gjort de att dom sitter rätt.

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
Bra tips bloopy. Testat tagit bort allt onödigt (dock nätverk,ljud = integrerat ).
Någon högtalare har jag aldrig hört av så skall se efter manualen om jag har den.
Vad du menar med dubbel montering vet jag inte riktigt vad du menar med.
BIOS har nolltställt med cmos,batteri, nätagg av sedan ett tryck på strömknappen för att den laddningen ska släppa.

Något ännu konstigare som jag märkte nu är att datorn går ju igång, dvs fläktar hdd etc snurrar upp och verkar arbeta.
Sen kan man göra ett snabbt tryck på on/off knappen så stängs datorn av (efter en stund). Vilket får mej att tro att windows faktiskt bootar, och sedan stängs av "normalt" som det brukar när man trycker strömknappen vanligt och inte håller in den.

Brukar datorn pipa ett kort pip varje gång du startar den? Isåfall, har pipet förändrats?

Har du möjlighet så, testa med ett annat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Dom sate ihop datorn där jag köpte den och har inte haft något behov att att fippla i den förrän nu när jag tyckte datorn började krasha för mkt vid spel(grafikbuggar) Antog att det var damm i fläkten vilket det var.
Enda sladdarna jag flyttade på var Pci-E strömkontakten samt ström till cpu då den var ivägen, båda sitter i korrekt nu igen.

Oj herregud...
Vet ni vad. Jag är hemskt tacksam för all hjälp jag fått,
Hoppas ni kan skratta åt mej.

Jag kör Datorn till en Sony bravia tv(lcd)
Fniss... här kommer det, haha
Den var på fel jävla kanal

Permalänk
Medlem

Fortfarande konstigt hur usbminnena betedde sig, samt musen. men nu verkar det fungera haha. ahja Kan vara bra att ventilera lite ibland. Hade det inte vart för er hade jag kört upp datorn till affärn imorrn och spenderat nån tusing förmodligen på ett fel som inte fanns.

Permalänk

haha gött att det löste sig, det suger när nåt skiter sig...

Visa signatur

Antec 300 | AMD Phenom II 955BE @3.4 GHz | XFX Radeon 4890 XXX 1GB | 4GB DDR3 1333MHz |Corsair 650 Watt | Asus M4A78T-E AM3 | WD 640GB | Win 7, 64-bit