Underskattat MMO EQ2!

Permalänk
Medlem

Snart även tillgängligt som F2P. Som om inte en minst sagt bristfällig tillströmning av nya spelare varit spelets stora svaghet så har en framtida potentiell tillströmning nu kapats vid fotknölarna då det implementeras på separata servrar.

[I-hopp-om-framtida-rekryter]Men den som är sugen att börja lira på riktiga servrar till det facila priset av en dryg hundring i månaden kan söka sig till Splitpaw-servern. [/I-hopp-om-framtida-rekryter]
Är ni i behov av hjälp - oavsett om det gäller spelmekanik, hjälp med att levla eller att få kål på någon elak mob som försöker äta upp er - hojta till.
Splitpaw.Splatrat, Splitpaw.Firmrat eller Splitpaw.Troubrat är störst chans att nå mig på.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Men det är ju det bästa, varför ska dom som spelar f2p ha samma saker som dom som väljer att betala. Tror att är bra att dom gör det så då slipper old timers det mesta BS i chatten från omogna kids som in war,wow etc som tyvärr händer väldigt ofta i chatten och även ner spammade advice kanaler etc med meningslöst chat som inte har något där att göra..

Gillar man spelet som ny spelare kommer man välja att betala e min uppfattning. Jag är på jakt efter nytt mmorpg spel kommer troligen resubba på EQ2 i veckan.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Eq2 F2P kommer ju vara väldigt begränsat därimot..

Ska man börja spela idag bör man välja server med eftertanke då många servrar mest handlar om raiding..

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Någon som spelar på Bayle servern? Hur är den idag? Jag har några låg nivå gubbar där som jag funderar på att återgå till. Har spelat Aion nu i helgen då det var välkommen tillbaka helg men Aion är inte i min smak.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Vilken hårdvara är rekommenderad för att köra på höga inställningar? Bror min har en Q6600, 8GB RAM och ett Nvidia 8800GT, och vill att jag plockar ihop en ny rigg åt honom som han uteslutande ska spela EQ2 på. Har läst runt lite och fått uppfattningen att det är väldigt processorkrävande. Så vad rekommenderas? Intel eller AMD? 2, 4 eller 6 kärnor? Nvidia eller AMD för grafik osv.

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Nu är jag tillbaka i EQ2 och gud vad skönt det var:P Var riktigt kul att komma tillbaka till det. Spelar nu på Eu servern som börjar på R:P

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

AB är fortfarande den överlägset mest tätbefolkade servern. Som EU-player rekommenderar jag dock Splitpaw, inte bara för att jag är där (:p), utan att den är betydligt mer levande än Runnyeye. Har förvisso inte lirat nämnvärt på RE själv, men man hör reaktionerna från RE-spelare som hoppat över till Splitpaw. Stabil raid community på båda servrarna förvisso, men det känns som att SP har antingen högre nivå på sina gillen (generellt) eller helt enkelt fler. Detta baserat på aktuella progression-listor. Xanadu ligger förvisso snäppet före oss i Validus, men det ska vi se till att ändra på nu när vi nästan är redo att stänga rekryteringen igen.

@Nimrod: Du har fått helt korrekt uppfattning. Grafikkort spelar ingen större roll sålänge det är hyfsat fräscht så kommer processorn att vara flaskhalsen. Antalet kärnor spelar inte heller någon direkt roll; 2 räcker gott. Se bara till att skrämma upp den i så hög klockhastighet som möjligt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Skapat ett trial acc och en char på Splitpaw men tycker det verkar vara ganska lite folk? är kring lvl 12-13 och sett sammanlagt kanske 4-5 pers.

Har hunnit göra några quests och så men har nog mest bara rest omkring på olika sätt och försökt hitta en huvudstad av något slag men kan ju inte namnen på huvudstäderna så det har varit lite svårt att hitta

Vilken lvl måste man vara för att få prova på en battleground föresten? Är ganska nyfiken på PvPn i spelet. Har sökt men inte hittat något om det, och hur gör jag för att spela en? Har hittat där man kan köa osv men det finns ingen att välja på listan ska ju finnas 3 stycken eller vad det nu var.
Heter Besten och är en assassin råtta

Permalänk
Medlem

Det går så pass fort att levla solo att låglevelområdena inte direkt är överbefolkade. Dessutom finns inte mycket gruppcontent

innan du kommer upp till level 20:ish då du kan leta Fallen Gate- eller Stormholdgrupper.

För att hitta bland städerna tänkte jag göra en liten snabbguide:

Evil Alignment

Neriak (Start i Darklight Woods):
Följ vägen från byn där du startar tills du kommer till T'Varas Camp. Där viker du av åt nordost och går in i berget. Välkommen

till Neriak.
Väl inne i Neriak kan du gå rakt söderut, genom en grottgång, över två broar och sedan hålla höger för att komma till hamnen och

en travelpoint (se vidare på travelpoints).

Timorous Deep:
Lång väg att fara. Följ questlines för att successivt jobba dig till Gorowyn Beach och Gorowyn (hemstaden här). Där finns även

en travelpoint på "klätterställningen" med en massa NPC:s vill jag minnas. Inte helt hundra på om det är den globala

travelpointen, men annars tar du den till dit den går så bör det finnas en global travelpoint i närheten där du anländer.

Good Alignment:

New Halas: Inte en aning här ärligt talat ... Inte sprungit genom det som newbie, så vet inte var man startar ens.

Kelethin (Start i Greater Faydark):
Följ vägen söderut från Nursery (startpunkten), genom bergsmassivet, vik av sydväst, tag hissen formad likt ett ekollon (/way

92, 6, 0) upp till Kelethin. Travelpoint hittar du vid (464, 92, 181).

Travelpoints:
Dessa tar dig snabbt och lätt mellan diverse zoner. Är du Evil Aligned tar du en resa till Commonlands och klickar där på båtklockan med titeln "Travel within Freeport" för att se vad Freeport (Onda sidans "huvudstad") har att bjuda på. Goodies tar på samma sätt en runda i Qeynos genom att ta sig till Antonica och där klicka på båtklockan "Travel within Qeynos".

Utöver detta finns även en neutral stad vid namn Maj'Dul och en vid namn Paineel. Maj'Dul når du via en tur per flygande matta från The Sinking Sands och viss försiktighet bör iakttagas där för låglevel-toons (<60). Paineel når du inte på ett trial-konto då det är en del av nyaste expansionen, men det finns inte så mycket att göra där innan du kommer upp mot lvl 80 ändå.

Battlegrounds kommer jag inte ihåg om och i.s.f. hur lågt de sänkte levelkravet till. Vill minnas att det var snack om att sänka till lvl 60, men jag kan inte svära på hur det blev med saken. 80+ vet jag fungerar i vart fall. Om du däremot är ute efter PvP "på riktigt" så får du pallra dig över till en PvP-server. Där har du tillgång till openland PvP från level 10-12 någonstans (kommer inte ihåg exakt).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimrod:

Vilken hårdvara är rekommenderad för att köra på höga inställningar? Bror min har en Q6600, 8GB RAM och ett Nvidia 8800GT, och vill att jag plockar ihop en ny rigg åt honom som han uteslutande ska spela EQ2 på. Har läst runt lite och fått uppfattningen att det är väldigt processorkrävande. Så vad rekommenderas? Intel eller AMD? 2, 4 eller 6 kärnor? Nvidia eller AMD för grafik osv.

Tacksam för all hjälp

Minst 2 kärnor. Spelet har en dålig support för dualcore men det hjälper.

Core I7 fungerar mycket bra. En i guilden lirar med värsta I7 prollen och ligger på 80fps+ i raids på very high quality så den orkar verkligen pumpa ut massa fps.

Själv kör jag med en E8500 @4ghz och den orkar med balanced på raids.

Grafikkortet är fortfarande viktigt, men inte avgörande. Använder mig av ett Hd4890, Kom ihåg att du behöver mycket grafikminne för Eq2..

En sak som är väldigt viktigt är en väldigt snabb hårddisk. Eftersom det är så många texturer i spelet så swappar den väldigt ofta och det är till 80% av fallen hårddisken som orsaker freeze-hack.

Samt mycket minne, minst 4gb.

Summering:
Snabbaste processorn du har råd med
Bra grafikkort, behöver inte vara värsta
Snabb hårddisk
Mycket minne

Vill man levla fort som fan så finns det lite olika varianter man kan göra. Själv gör jag såhär:
Starta "Recruit a Friend" konto från det kontot jag vill koppla, Detta ger 300% extra Adventure Experience.

Startar upp mitt ena konto som är kopplad till RAF kontot. Startar en ny char och levlar snabbt till lvl 10-15. Här drar jag AA slidern till 100%. All xp går till AA points.
Jag startar upp RAF kontot och en random toon lvl 1. Jag ställer min lvl 15 karaktär i Firemyst Gully i Antonica. Loggar in RAF kontot och gruppar med lvl 15 toon. Teleporterar RAF toon till Firemyst gully.
Nu loggar jag in min 90 Shadowknight eller Swashbuckler, oftast Shadowknight.

Jag gruppar nu alla 3 karaktärer. Nu har min lvl 15 karaktär 300% + potions osv så totalt runt 350% extra experience. Jag ställer dom 2 vid en safespot sen går jag berserk med Shadowknighten som jag mentor ner till lvl 15 eller seflmentor till 20.

Firemyst gully innehåller så många tripple heroics så AA exp bara dundrar in. Jag lämnar inte zoonen förns lvl 15 toonen ligger på 150-200AA points. Detta tar runt 5 timmar.

Efter detta är det bara springa runt i alla andra zoner och döda allt.

Total tid för att gå från lvl 0-90 med 250AA ( maxxad ) 4-7 dagar.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Firemyst gully innehåller så många tripple heroics så AA exp bara dundrar in. Jag lämnar inte zoonen förns lvl 15 toonen ligger på 150-200AA points. Detta tar runt 5 timmar.

Märkligt, tog min lilla guard (förvisso lite långsammare än SK, men ändock med gear som inte går av för hackor) och lyckades på en halvtimme i Firemyst Gully dra ihop hela 3% AA vid 165AA. Hade jag tagit min gamla SK skulle jag säkerligen kunnat öka pullrate med det dubbla, så låt säga 6% AA ... Det med exp-mount, exp-berry och RaF. Hur lyckas du dra ihop 150+ fulla AA på den tid jag skulle dra ihop en halv?
Nä, då tar jag hellre och köttar exp upp till lvl 90 i diverse zoner för att sedan fara till Sebillis och kötta AA.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Den karaktären du ska power levla i AA får inte vara över lvl 15 för det ska ge acceptabelt resultat.

Kommer du över lvl 75-80 i adv level är du fucked när det gäller att grinda AA. Finns ett undantag och det är följande:
100% server xp bonus
Linkad RAF account 300% bonus
AA exp bonus 55%

Då kan du sätta dig och solo döda fiskarna i The Hole. Du boostar från 200-250 på nån timme bara. Förutsatt att du chainpullar och dödar konstant hela tiden utan stopp.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Hur är det med folk på Splitpaw? har en lvl 65 warden där, men jag bytte till Antonia Bayle för något år sedan för att det var för få spelare och det kändes som att man var tvungen att sola upp till max-lvl.....

Permalänk
Medlem

Jag har lirat eq2 i snart 6 år. Tycker det är riktigt roligt, jag spelar på Pvp server"Nagafen".

Har ni en ordentlig dator så kan ni dra upp grafikinställningar så man ser tydligt varje liten del i rustningarna på karaktärerna, skuggor, facklor som fladdrar i vinden och mycket mer.

Jag tycker EQ2 har trevligare gafik än t.e.x WOW då jag tycker det är fjantigt gjort med megastora vapen i förhållande till kroppen o.s.v

Det finns ju en gratis server på eq2 nu som man kan prova. Ge det ett tag och gör din karaktär bra så blir det ordentligt roligt.

Jag rekommenderar pvp, finns inget som slår känslan av att döda 2-3 från motståndarsidan i samma fight