Permalänk
Medlem

Ingen signal från PC till TV

Morsning. Använder en Sony Bravia KDL-46V5500 som bildskärm till datorn.
Det har funkat ganska bra tills igår, då jag kopplade ur datorn ur tvn. TVn får ingen signal från datorn och därmed ingen bild. Detta har hänt en gång innan men efter att ha startat om datorn och kopplat in och ut skärmkabeln några gånger så fungerade det igen.

Har ett Nvidia GF 7800GTX på WinXP och använder mig av en DVI - VGA kabel.

Hjälp

Permalänk
Medlem

Vad har du inkopplad i vilket?
DVI i datorn->VGA i TV'n?

Grejen är ju den att DVI skickar ut digitala signaler och VGA skickar ut analoga, därför kan det bli lite knas.

Jag har ingen lösning sådär, men jag skulle rekommendera dig att köpa en DVI-HDMI kabel istället, där både DVI & HDMI är digitala.

Permalänk
Medlem

DVI från dator, VGA i tv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Jag har ingen lösning sådär, men jag skulle rekommendera dig att köpa en DVI-HDMI kabel istället, där både DVI & HDMI är digitala. [/B]

Jag har funderat på att köpa en sådan. Vissa kostar ju runt 500, vilket är ganska sjukt för en kabel. Men jag har även sett en kabel för 69kr. Blir det någon stor skillnad eller är det bara märkeshype?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Vad har du inkopplad i vilket?
DVI i datorn->VGA i TV'n?

Grejen är ju den att DVI skickar ut digitala signaler och VGA skickar ut analoga, därför kan det bli lite knas.

Jag har ingen lösning sådär, men jag skulle rekommendera dig att köpa en DVI-HDMI kabel istället, där både DVI & HDMI är digitala.

Men om det har fungerat förut så är det ju inte det som är problemet. DVI-I kan man koppla till vga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackzen
Men om det har fungerat förut så är det ju inte det som är problemet. DVI-I kan man koppla till vga.

Så finns det något sätt att forcera datorn att välja att mata ut just DVI-I då?

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt det här men har du tittat i nvidas kontrollpanel Eller WIN-tangenten + P ( vet ej om det fungerar i XP).

Permalänk
Medlem

Köpte en DVI-HDMI-kabel, men kvalitén är inte lika bra som den var. Det skall väl vara precis samma kvalité. Hur åtgärdar jag detta?

Edit: Fixade detta genom att sänka skärpan i tvns inställningar.