Ingen målenhet på MacBook

Permalänk
Medlem

Ingen målenhet på MacBook

När jag skulle återställa min MacBook med hjälp av de medföljande startskivorna avbröts installationen och när jag försökte på nytt fanns ingen målenhet att installera innehållet på. Inte heller i Skivverktyg kan man se någon hårddisk och det går inte att göra något, ex. lägga till en ny skivavbild eller så.

På en Mac-verkstad fick jag veta att en inlämning av datorn skulle gå på minst 1000 kr, men det här känns onekligen som något man kan fixa själv.

Vad ska jag göra för att kunna återställa datorn?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

boota en linux LiveCD och se om du då kan se disken. if yes så formatera den till ngt som du vet disk utility kan läsa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuTsaV
boota en linux LiveCD och se om du då kan se disken. if yes så formatera den till ngt som du vet disk utility kan läsa

Är det något speciellt med linux LiveCD? Skulle man lika gärna kunna boota med t ex en XP-skiva?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamberg
Är det något speciellt med linux LiveCD? Skulle man lika gärna kunna boota med t ex en XP-skiva?

Med en linux-livecd kan du få ett grafiskt gränssnitt när du partitionerar, samt att partitioneraren där är lite mer avancerad. Dock tycker jag att disk utility i OSX-skrivan borde kunna hitta enheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

live cd med GParted??

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat att boota med en XP-skiva men får meddelandet att den inte kan inte hitta någon hårddisk. Men ni tror att det skulle vara annorlunda om jag boota med en linux liveCD?

Visa signatur

:)

Permalänk

Att testa med en linux livedist kostar ju inget. Samtidigt tycker jag det verkar vara något skumt med att den inte syns i skivverktyg som brukar hitta det mesta... Kraschat filsystem känns det som, och då är det nog typ Disk Warrior du behöver, på en annan skiva som du dessutom måste kunna boota från. Alternativt ta ur disken ur Macen, stoppa in den i nån annan dator (typ som en "andra" disk i datorn - med valfritt OS) och felsöka den därifrån.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!