Har sålt en telefon till Nigera, hur lösa frakt och betalning?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trodde först det va en ironisk tråd, men du verkar tydligen mena allvar.
Bluff o båg, avbryt affären.

Läs igenom trådarna här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Om du fortsätter med affären, finns det en stor sannolikhet att jag petar in din tråd där. *Edit* jag tar mig nog friheten och länkar in den iaf.

Det är troligen som andra redan nämnt, 3parter är inblandade. 2 oskyldiga och 1bedragare. Alternativt Western union transaktion.

Permalänk
Medlem

Skrämmande hur lättlurade folk är...:mad:

Permalänk

Fick också ett sånt där, han skulle köpa till sin fru i nigeria . Han sa att han hade satt in pengar och dem kom automatiskt när jag hade skickat paketet.

Permalänk
Medlem

Han har inte sagt att han tänker genomföra det, han har aldrig påstått att han tänker skicka innan han tagit betalt, han skriver här för att fråga om råd, jag förstår inte riktigt vitsen med kommentarer om folks godtrogenhet.
Har själv aldrig sett nåt dylikt exempel, men säljer inte saker direkt och är mer paranoid.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

hah, vem fan skickar sin dotter till nigeria

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
hah, vem fan skickar sin dotter till nigeria

Inte för att det hör till dessa bedragare eller är speciellt OnT, men det finns faktiskt flyktingar från Afrika vars föräldrar skickar dem tillbaka för att genomföra könsstympning. Tragiskt men så är det fortfarande idag på en del håll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Han har inte sagt att han tänker genomföra det, han har aldrig påstått att han tänker skicka innan han tagit betalt, han skriver här för att fråga om råd, jag förstår inte riktigt vitsen med kommentarer om folks godtrogenhet.
Har själv aldrig sett nåt dylikt exempel, men säljer inte saker direkt och är mer paranoid.

Att skicka när han har fått betalt är inte heller säkert.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Varför håller dessa bedragare till just i Nigeria? Är det lagligt att göra nätbedrägerier där? Så fort man läser något om Nigeria när det gäller affärer på nätet så hajar man ju till och inser att det är bedragare. Lite synd om de eventuella ärliga nigerianer som vill handla på e-bay och blir misstrodda bara för att de kommer från Nigeria...

Permalänk
Medlem

Ja, visst är det konstigt...det faktum att "Nigeriabrev" är ett sånt välbekant scam borde ju snarare göra att man bytte sin uppdiktade adress till något annat land?

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

Vilken klassiker! Nigeriabluffen!

har fått ett flertal såda köpare till just moviltelefonannonser jag haft på olika sidor. Gå för 17 inte på detta!!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov

Lite synd om de eventuella ärliga nigerianer som vill handla på e-bay och blir misstrodda bara för att de kommer från Nigeria...

Har dom ingen motsvarighet till E-bay då?

... Z-bay (zulubay) ?

... Nigera (tradera)?

... The hut (blocket)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
hah, vem fan skickar sin dotter till nigeria

Hon kanske också är ett traderafynd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Varför skulle en skotte förmedla en affär från en kille som säljer en begagnad telefon i Sverige och vidare till en tjej som bor i Nigeria men som tillfället är i Vitryssland.

Varför ska skotten göra en sån komplicerad affär för en sketen telefon? Som är begagnad dessutom!

Eftersom skottar anses som snåla så behåller han hela köpensumman själv såklart och blåser då "nigerianen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Han har inte sagt att han tänker genomföra det, han har aldrig påstått att han tänker skicka innan han tagit betalt, han skriver här för att fråga om råd, jag förstår inte riktigt vitsen med kommentarer om folks godtrogenhet.
Har själv aldrig sett nåt dylikt exempel, men säljer inte saker direkt och är mer paranoid.

I topic står faktiskt att läsa att han "har sålt" redan. Han verkar dock ha ändrat sig till att han "skall sälja" för att sedermera ändra sig igen till "skall inte sälja".

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Offtopic.

Finns så många roliga köpare här ute.
Hade satt ut min Iphone 3G på blocket idag, fick ett mail en timme efter utav en person som inte skrev så bra svenska och sa att han kunde köpa den för 400kr mer än utsatt pris! Kändes inte riktigt riktigt så där blev det ingen affär

Ontopic: Som dom andra säger, skit i den där affären!

//Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Undrar var TS tagit vägen. Har han kanske åkt till Nigeria för att överräcka telefonen?

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasL
Undrar var TS tagit vägen. Har han kanske åkt till Nigeria för att överräcka telefonen?

Tog mitt privatjet.

Haha nejdå men jag tycker syftet med tråden är ur tiden och jag tänker inte försöka bortförklara något.

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Han har inte sagt att han tänker genomföra det, han har aldrig påstått att han tänker skicka innan han tagit betalt, han skriver här för att fråga om råd, jag förstår inte riktigt vitsen med kommentarer om folks godtrogenhet.
Har själv aldrig sett nåt dylikt exempel, men säljer inte saker direkt och är mer paranoid.

Haha fint med någon som inte idiotförklarar en! har sålt ganska mycket grejer över nätet förut och är inte så godtrogen som det kanske framgick i denna tråden. Skickar givetvis aldrig något innan man har pengar osv., det vanliga.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Tog mitt privatjet.

Haha nejdå men jag tycker syftet med tråden är ur tiden och jag tänker inte försöka bortförklara något.

EDIT:

Haha fint med någon som inte idiotförklarar en! har sålt ganska mycket grejer över nätet förut och är inte så godtrogen som det kanske framgick i denna tråden. Skickar givetvis aldrig något innan man har pengar osv., det vanliga.

Problemet, som redan kommit fram i denna tråd, är att du alltså INTE får behålla varken pengar eller vara i det här fallet, om du nu skulle sälja telefonen.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Problemet, som redan kommit fram i denna tråd, är att du alltså INTE får behålla varken pengar eller vara i det här fallet, om du nu skulle sälja telefonen.

Hur vet vi det? Ingen här vet ju om man blir återbetalningsskyldig, inte ens kriminalinspektören jag fått svar från. Om man får pengar insatta på sitt konto, väntar en vecka eller så och kollar med banken m.m. så ser jag inte problemet? Man får ju eliminera riskerna med att personen tar tillbaka pengarna osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
I topic står faktiskt att läsa att han "har sålt" redan. Han verkar dock ha ändrat sig till att han "skall sälja" för att sedermera ändra sig igen till "skall inte sälja".

Helt riktigt, det var inte tänkt som det kanske ser ut. Detta var efter att ha skickat ett mail till människan ifråga, det var mer en "provocerande" eller "intressant" rubrik, om du förstår.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

efter alla goda råd du har fått här, så tycker jag verkligen att du ska göra som du själv vill o skicka iväg telefonen.

Berätta gärna hur det gick sen!

Permalänk
Medlem

Ja, du verkar helt ärligt ha någon sjuk fetisch för att bli av med pengar. Kom dock inte dragande i en ny tråd i stil med: "Har blivit blåst på blocket, hur polisanmäler man?" för då kommer alla att skratta åt dig.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Ja, du verkar helt ärligt ha någon sjuk fetisch för att bli av med pengar. Kom dock inte dragande i en ny tråd i stil med: "Har blivit blåst på blocket, hur polisanmäler man?" för då kommer alla att skratta åt dig.

Men varför skulle jag göra det? Dumme fan. Har jag inte skrivit ett antal gånger och svarat på samma grej?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Shit, ge NickePicke lite andrum, slappna av för sjutton...

Hoppas det går bra med affären!

Har inte läst hela tråden men vad betalade han för din mobiltelefon, svensk valuta då

Permalänk
Medlem

Hur kan du både vara medlem på swec och samtidigt ens fundera på en sån här grej? Det är ju ett klassiskt nigeriabrev, du kan omöjligt att undgått att se detta.

Men å andra sidan, jag tror att du forumtrollar och inte är seriös med att du faktiskt går på en sån här grej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Men varför skulle jag göra det? Dumme fan. Har jag inte skrivit ett antal gånger och svarat på samma grej?

Om det inte vore för att du varit registrerad för åtta år sedan skulle jag tro att du bara var en ny användare som trollar.

Du har ju FORTFARANDE inte förstått att du BLIR BLÅST PÅ BÅDE PENGAR OCH VARA.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Men ge er för fan, han förstår visst, han vill bara veta om han på något sätt kan få behålla pengarna.

Troligen så kommer du få betala tbax pengarna och den personen som tog telefonen kommer du sedan behöva anmäla för att kräva dina pengar av denna.

Och honom lär du inte hitta igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Om det inte vore för att du varit registrerad för åtta år sedan skulle jag tro att du bara var en ny användare som trollar.

Du har ju FORTFARANDE inte förstått att du BLIR BLÅST PÅ BÅDE PENGAR OCH VARA.

8? står ju 2007, så det kan jag räkna på en hand.
så 3 år....

Nåväl,att folk ens frågar om råd/tips m.m när någon utomlands vill köpa en pryl från sverige.
Dessa nigeriabrev m.m kommer i vågor.
Verkar vara som bäst föra & efter juletider.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Men ge er för fan, han förstår visst, han vill bara veta om han på något sätt kan få behålla pengarna.

Troligen så kommer du få betala tbax pengarna och den personen som tog telefonen kommer du sedan behöva anmäla för att kräva dina pengar av denna.

Och honom lär du inte hitta igen.

Tack ska du ha.

Nu ger jag upp det här, vill ni fortsätta att välja sida i detta rasande krig får ni göra det. Känns som att jag förklarat tillräckligt många gånger.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!