Permalänk
Medlem

Hittar ej Nyinkopplad Fläkt

Tjenare alla sweclockare!!

Jag har kopplat in en fläkt till i min dator men den funkar inte o ja hittar den inte i speedfan.

Jag har ett Asus M4A78 PRO

Vet ni vad felet är ?

Tack så jätte mkt på förhand!!

Bara skiva om ni vill veta något mera!

// Mp3arn:cool:

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 7 | Processor: Intel Core i7 3770K | Moderkort: MSI Z77A-S01 | Minne: 16 GB, 4x4096MB, DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 Mhz | Grafikkort: Asus hd 7770 (2gb) |Hårddisk: corsair Gt 120 gb, 1.5 TB samsung, 500 GB Random Disk | Nätaggregat: Corsair CX 750 W Modular | Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x140 utblås i låda
Temperaturer: 45-50C GPU / CPU 45C I LOAD

Permalänk
Medlem

Du har kopplat in den på 3pin/PWM, right?
Dvs. någon av dessa http://www.elma.it/IMAGES/fantt/4in4a.jpg?

Annars är det så att alla fläktar inte är så duktiga på att räkna varv, samt att alla moderkort inte är så duktiga på att ta emot signalerna, eller hur man nu ska säga ^^

Kolla i BIOS om du ser någon info där. Annars får du helt enkelt leva utan att se RPM

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Du har kopplat in den på 3pin/PWM, right?
Dvs. någon av dessa http://www.elma.it/IMAGES/fantt/4in4a.jpg?

Annars är det så att alla fläktar inte är så duktiga på att räkna varv, samt att alla moderkort inte är så duktiga på att ta emot signalerna, eller hur man nu ska säga ^^

Kolla i BIOS om du ser någon info där. Annars får du helt enkelt leva utan att se RPM

//Gorian

Självklart har jag det

Fläkten funkar inte överhuvudtaget =/ men känner att den blir varm. Så den måste få spänning.

Kollade i bios men hittade inget om Fan / fläktar där =/

Vet du något mer ?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 7 | Processor: Intel Core i7 3770K | Moderkort: MSI Z77A-S01 | Minne: 16 GB, 4x4096MB, DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 Mhz | Grafikkort: Asus hd 7770 (2gb) |Hårddisk: corsair Gt 120 gb, 1.5 TB samsung, 500 GB Random Disk | Nätaggregat: Corsair CX 750 W Modular | Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x140 utblås i låda
Temperaturer: 45-50C GPU / CPU 45C I LOAD

Permalänk
Medlem

Om fläkten inte fungerar, bör du väl byta ut den.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Den snurrar alltså inte alls?
Isåfall är den trasig, kort och gott.

Skicka tillbaka, få en ny och bli nöjd

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

prövade rycka in o ut fläkten och den rycker till när jag gör det. Fel på fläckten ??

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 7 | Processor: Intel Core i7 3770K | Moderkort: MSI Z77A-S01 | Minne: 16 GB, 4x4096MB, DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 Mhz | Grafikkort: Asus hd 7770 (2gb) |Hårddisk: corsair Gt 120 gb, 1.5 TB samsung, 500 GB Random Disk | Nätaggregat: Corsair CX 750 W Modular | Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x140 utblås i låda
Temperaturer: 45-50C GPU / CPU 45C I LOAD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Den snurrar alltså inte alls?
Isåfall är den trasig, kort och gott.

Skicka tillbaka, få en ny och bli nöjd

//Gorian

De dumma är att den funkar i en annan dator jag har o.O

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 7 | Processor: Intel Core i7 3770K | Moderkort: MSI Z77A-S01 | Minne: 16 GB, 4x4096MB, DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 Mhz | Grafikkort: Asus hd 7770 (2gb) |Hårddisk: corsair Gt 120 gb, 1.5 TB samsung, 500 GB Random Disk | Nätaggregat: Corsair CX 750 W Modular | Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x140 utblås i låda
Temperaturer: 45-50C GPU / CPU 45C I LOAD

Permalänk
Medlem

testa med en annan fläkt i uttaget, om den inte fungerar är nog kontakten som är paj på moderkortet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Re: Hittar ej Nyinkopplad Fläkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mp3arn
Jag har kopplat in en fläkt till i min dator men den funkar inte o ja hittar den inte i speedfan.

Vad heter uttaget på moderkortet som du försöker att ansluta fläkten till?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fläkt? hur har du kopplat in den?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Pwr fan heter de

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 7 | Processor: Intel Core i7 3770K | Moderkort: MSI Z77A-S01 | Minne: 16 GB, 4x4096MB, DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 Mhz | Grafikkort: Asus hd 7770 (2gb) |Hårddisk: corsair Gt 120 gb, 1.5 TB samsung, 500 GB Random Disk | Nätaggregat: Corsair CX 750 W Modular | Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x140 utblås i låda
Temperaturer: 45-50C GPU / CPU 45C I LOAD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mp3arn
Pwr fan heter de

Då har vi kommit en bit på vägen.

CPU_FAN och CHA_FAN1 är de enda som styrs utav moderkortet.
PWR_FAN har ett trepoligt uttag men är i första hand avsedd för att få varvtalsinformation ifrån nätaggregatets inbyggda fläkt(ar).

Kolla trots allt under Hardware Monitor i BIOS så att fläktstyrningen är korrekt inställd, men jag är säker på att PWR_FAN är till för att avläsa nätaggregatets fläkt(ar) och inte styra dem, men manualen säger att mittersta stiftet är +12V. Sen om där kommer spänning ut på det mittersta stiftet är en annan femma.

Fungerar fläkten på detta moderkort i CHA1_FAN porten?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Då har vi kommit en bit på vägen.

CPU_FAN och CHA_FAN1 är de enda som styrs utav moderkortet.
PWR_FAN har ett trepoligt uttag men är i första hand avsedd för att få varvtalsinformation ifrån nätaggregatets inbyggda fläkt(ar).

Kolla trots allt under Hardware Monitor i BIOS så att fläktstyrningen är korrekt inställd, men jag är säker på att PWR_FAN är till för att avläsa nätaggregatets fläkt(ar) och inte styra dem, men manualen säger att mittersta stiftet är +12V. Sen om där kommer spänning ut på det mittersta stiftet är en annan femma.

Fungerar fläkten på detta moderkort i CHA1_FAN porten?

Testade CHA1_FAN

Funkar ej =/

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 7 | Processor: Intel Core i7 3770K | Moderkort: MSI Z77A-S01 | Minne: 16 GB, 4x4096MB, DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 Mhz | Grafikkort: Asus hd 7770 (2gb) |Hårddisk: corsair Gt 120 gb, 1.5 TB samsung, 500 GB Random Disk | Nätaggregat: Corsair CX 750 W Modular | Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x140 utblås i låda
Temperaturer: 45-50C GPU / CPU 45C I LOAD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mp3arn
Testade CHA1_FAN

Funkar ej =/

* Satt där tidigare en fläkt på CHA1_FAN?
* Hur är Chassis Q-Fan Function och Quiet CHASSIS Fan Mode inställda i BIOS?
* Vad heter fläkten?

Prova att justera dessa egenskaper. Och om du har ett mätinstrument hemma så får du gärna mäta spänning mellan det mittersta stiftet och GND när maskinen är påslagen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.