Permalänk
Medlem

Jumbo Frame vs Jumbo Packet

I min bärbara dator har jag ett gigabit nätverkskort från Realtek som jag ansluter via PCMCIA-porten.
På det kan man ställa in Jumbo Frames med värderna 2KB MTU till 7KB MTU

I min stationära dator har jag ett gigabitkort från Intel som sitter på en PCI-express x1 plats.
Där finns inte Jumbo Frame utan Jumbo Packet istället.
Värdena man kan välja mellan är 4088 Bytes eller 9014 Bytes

Vad är det för skillnad mellan Jumbo Frame och Jumbo Packet?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är olika namn för samma funktionalitet. Switchen du har datorerna kopplade till måste också stödja Jumbo-ramar för att det ska bli bra, de flesta gigabitswitchar utav lite kvalité gör det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Vila i frid

Sitter man inte själv på en gigabit-anslutning ut mot nätet behöver man inte ens fundera på att joxa med jumboframes. Däremot på ett internt gigabit-lan om man swappar program/filer/copyparty kan det ge en liten boost. Jumbo-frames kan ha en negativ inverkan på strömmande data, speciellt på trådlösa anslutningar.

Permalänk
Medlem

Re: Jumbo Frame vs Jumbo Packet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobMarley
[...] Vad är det för skillnad mellan Jumbo Frame och Jumbo Packet?

Skillnaden är namnet, alltså att de olika tillverkarna döper det olika. Min rekommendation till dig är att använda samma paketstorlek genom hela nätverket, alltså väljer du då tex. 7KB för båda istället för 7KB på ena och 9KB på andra - olika paketstorlekar ställer till med problem.

Utöver det finns det många "billigare" switchar med stöd för Jumbo frames, så det är bara att kolla speccarna innan du köper en.

Här har du en billig som jag vet har stöd för jumbo frames: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324646

Med optimeringar klarar denna utan problem att pumpa 900Mbit+ i ett nätverk.

Permalänk
Medlem

Med Jumbo Frames har jag fler alternativ att välja mellan medans med Jumbo Packet så är det "bara" två värden, 4088 Bytes eller 9014 Bytes
Så då kan man typ ställa in 4KB MTU på bärbara och 4088 Bytes på stationära, eller?

Jag har hört att just Jumbo Frames ska ge lite "boost" när det gäller gigabit hastighet i det interna nätverket.
Hittar ingen info om routern jag har klarar Jumbo Frames (D-Link DIR-655)
Datorerna är kopplade till den just nu.

Jag har iof. en 8-portars CNet CGS-800 gigabit switch som klarar Jumbo Frames

http://www.cnet.com.tw/product/cgs-800.htm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Generellt sett så brukar Jumboframes inte ge speciellt mycket mer fart. max 10% brukar vi räkna på jobbet.
Säg att du lyckas komma upp i 600Mbit = 75MB/sek så får du bara en extra 7MB/sek när du flyttar filer.

räknar vi det i tid så "tjänar" du 1 sekund snabbare överföring på varje 1000MB du flyttar.

Säg att du flyttar en del DVD isos. kanske någon per dag.. mig personligen är inte 645kr värt för att flytta den filen 4 sek snabbare

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Ok, då vet jag.

Hade ändå inte tänkt köpa en ny switch eftersom jag redan har en switch som klarar Jumbo Frames

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Generellt sett så brukar Jumboframes inte ge speciellt mycket mer fart. max 10% brukar vi räkna på jobbet.
Säg att du lyckas komma upp i 600Mbit = 75MB/sek så får du bara en extra 7MB/sek när du flyttar filer.

räknar vi det i tid så "tjänar" du 1 sekund snabbare överföring på varje 1000MB du flyttar.

Säg att du flyttar en del DVD isos. kanske någon per dag.. mig personligen är inte 645kr värt för att flytta den filen 4 sek snabbare

Utöver det så kan jumboframes ställa till det i nätverk med datorer som inte använder jumboframes.