Misco och 14 dagars ångerrätt

Permalänk
Medlem

Åkte idag ner och lämnade tillbaka tvn. Från Stockholm till Lidköping! Svårare att fixa bud än jag trodde. Men det är en annan femma...

Nu är iaf tvn tillbakalämnad. Får se vad som händer härnäst.
Tack för stödet! Ni som stöder

återkommer...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jipa:

Åkte idag ner och lämnade tillbaka tvn. Från Stockholm till Lidköping! Svårare att fixa bud än jag trodde. Men det är en annan femma...

Nu är iaf tvn tillbakalämnad. Får se vad som händer härnäst.
Tack för stödet! Ni som stöder

återkommer...

Bara så du vet: du har rätt till milersättning för varje mil fram och tillbaka enl. Konsumentköpslagen!:) Hoppas du krävde detta.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Bara så du vet: du har rätt till milersättning för varje mil fram och tillbaka enl. Konsumentköpslagen!:) Hoppas du krävde detta.^^

"Köparen ska skicka tillbaka varan till säljaren
och köparen ska betala kostnaderna för returfrakten."

Är du riktigt säker? Stämmer inte enligt ovanstående iaf? (Hämtat från lathund för distansköpslagen)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jipa:

"Köparen ska skicka tillbaka varan till säljaren
och köparen ska betala kostnaderna för returfrakten."

Är du riktigt säker? Stämmer inte enligt ovanstående iaf? (Hämtat från lathund för distansköpslagen)

Svensk författningssamling (SFS) - Riksdagen

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Lagar/Dokument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf

Citat: "Din rätt till ersättning
Du har rätt till ersättning för de utlägg du haft på grund av reklamationen. Du har också rätt till ersätt- ning för de förluster och mera betydande olägenheter och besvär som beror på fel eller dröjsmål.
Lagen reglerar dock inte ersättning för personska- dor. Sådana skador regleras enligt allmänna skade- ståndsregler.
För att få ersättning måste du visa att varan är felaktig eller avlämnats för sent och att du verkligen har tillfogats en förlust, om säljaren inte är överens med dig om det."

Frågor och svar - Göteborgs Stad

Citat: "Vilka utgifter kan jag få ersättning för vid fel i en vara?

Svar: Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan, till exempel res- och fraktkostnader. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en tvättmaskin skadar dina kläder Läs mer på sidan Detta kan du kräva."

Vänligen observera: (...)till exempel res- och fraktkostnader.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Svensk författningssamling (SFS) - Riksdagen

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Lagar/Dokument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf

Citat: "Din rätt till ersättning
Du har rätt till ersättning för de utlägg du haft på grund av reklamationen. Du har också rätt till ersätt- ning för de förluster och mera betydande olägenheter och besvär som beror på fel eller dröjsmål.
Lagen reglerar dock inte ersättning för personska- dor. Sådana skador regleras enligt allmänna skade- ståndsregler.
För att få ersättning måste du visa att varan är felaktig eller avlämnats för sent och att du verkligen har tillfogats en förlust, om säljaren inte är överens med dig om det."

Frågor och svar - Göteborgs Stad

Citat: "Vilka utgifter kan jag få ersättning för vid fel i en vara?

Svar: Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan, till exempel res- och fraktkostnader. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en tvättmaskin skadar dina kläder Läs mer på sidan Detta kan du kräva."

Vänligen observera: (...)till exempel res- och fraktkostnader.

Om jag inte missförstått det hela så vill TS använda ångerrätten, vilket du själv citerat tidigare, och då står köparen för kostnaderna att returnera varan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Om jag inte missförstått det hela så vill TS använda ångerrätten, vilket du själv citerat tidigare, och då står köparen för kostnaderna att returnera varan.

Hoppsan.:P My bad.xD Det talas ömsom om ångerrätt ömsom om reklamationsrätt.:P Hursomhelst så läste jag fel. Sorry!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Ärendet avslutat!

Idag kom pengarna in på kontot! Alltså en vecka efter jag lämnade tillbaka tvn. Trodde jag skulle få vänta 30 dagar

Skönt att det är avslutat och skönt att veta att det finns "hopp" för oss konsumenter bara vi står på oss!
Tack för hjälp och stöd!

/Jesper

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jipa:

Idag kom pengarna in på kontot! Alltså en vecka efter jag lämnade tillbaka tvn. Trodde jag skulle få vänta 30 dagar

Skönt att det är avslutat och skönt att veta att det finns "hopp" för oss konsumenter bara vi står på oss!
Tack för hjälp och stöd!

/Jesper

Mina hjärtligaste <3 gratulationer!:):D Grattis!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul om misco kunde svara på vad som är nödvändigt för att undersöka en dator eller tv. Ska man titta på lacken? Lukta på den? eller vadå? Det ska väl inte vara något jäkla lotteri att handla på nätet!

Om ni gett trådskaparen rätt att ångra varan skulle han säkert köpt en annan, förslagsvis dyrare modell som låter mindre samt att ni skulle haft ett tiotal (kanske hundratal) kunder som ni inte har idag. istället tjänade ni 5-10,000:- på att neka ångerrätt? Snyggt jobbat.

"Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den"

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Självfallet har man rätt att undersöka datorn närmre vid distansköp utan att ångerrätten påverkas. Har själv råkat ut för en bärbar dator där grafikchippet inte håller måttet. Grafiska anomaliteter, buggig och extremt slö grafik; troligtvis beroende på usla drivrutiner. Att i detta fall kunna undersöka prestandan (komponent för komponent) mer noggrannt före köp är knappast något som knappast kan förväntas av vanliga konsumenter. Fungerar inte datorn som förväntat har man givetvis rätt att lämna tillbaka den. Detta oavsett om man modiferat mjukvaran (för att undersöka den närmre) eller inte.

Har även kollat upp detta med några jurister jag känner, och de säger alla samma sak. Jag har rätten på min sida. Att företag väljer att inte skriva ut detta i klartext beror väl snarare på att de i praktiken skall slippa få tillbaka en del datorer som folk är missnöjda med. Alla väljer ju trotsallt inte att stå på sig, utan ger upp vid första motstånd, eller följer företagets anvisning till punkt och pricka. Detta trots att de är felaktiga.

Permalänk
Avstängd

Jag har köpt en bärbar dator från Miscos webshop. Jag är inte nöjd med byggkvaliteten och lite andra saker med den. Den håller inte måttet helt enkelt.

Har jag fortfarande rätt att ångra mitt köp? Kommer Misco godta den? Inhandlades för cirka 2 dagar sen.

(Jag har startat datorn osv.)

Med vänlig hälsning

Läckarn

Permalänk
Medlem

Lite redundant vid det här laget kanske, man jag kan ju tillägga att jag inte heller lär handla från Misco något mer efter min egen erfarenhet av deras support. Slutade med att jag fick kontakta Corsair direkt istället, och förutom att det tog lite tid att skicka och få tillbaka grejerna från Nederländerna så gick det helt smärtfritt. Själva ärendet gick dock betydligt snabbare och gav mig intrycket av att dom ville hjälpa, snarare än att förklara varför dom inte tänkte göra det. Nej, får bli Dustin och Inet i fortsättningen (och troligen en hel del Corsair grejer).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas H:

Lite redundant vid det här laget kanske, man jag kan ju tillägga att jag inte heller lär handla från Misco något mer efter min egen erfarenhet av deras support. Slutade med att jag fick kontakta Corsair direkt istället, och förutom att det tog lite tid att skicka och få tillbaka grejerna från Nederländerna så gick det helt smärtfritt. Själva ärendet gick dock betydligt snabbare och gav mig intrycket av att dom ville hjälpa, snarare än att förklara varför dom inte tänkte göra det. Nej, får bli Dustin och Inet i fortsättningen (och troligen en hel del Corsair grejer).

Och med det menar du?

Kommer jag att få tillbaka pengarna på den här datorn?

Och till trådskaparen, hur gick det för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läckarn:

Jag har köpt en bärbar dator från Miscos webshop. Jag är inte nöjd med byggkvaliteten och lite andra saker med den. Den håller inte måttet helt enkelt.

Har jag fortfarande rätt att ångra mitt köp? Kommer Misco godta den? Inhandlades för cirka 2 dagar sen.

(Jag har startat datorn osv.)

Med vänlig hälsning

Läckarn

Då sitter du i samma sits som mig. Har dock inte kontaktat företaget ännu, men med tanke på deras skrivningar på hemsidan lär de knappast vara villiga att godta mina krav. Valde faktura och har inte betalat ännu så det kanske gör dem något mer hjälpsamma?

Kan tipsa om att det finns lokala konsumentvägledare som du kan kontakta innan du tar kontakt med företaget. Personlig rådgivning - Konsumentverket Vet dock inte hur pass kunniga de i realiteten är, men det kan vara bäst att börja i den änden så man har på fötterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av psyt7:

Då sitter du i samma sits som mig. Har dock inte kontaktat företaget ännu, men med tanke på deras skrivningar på hemsidan lär de knappast vara villiga att godta mina krav. Valde faktura och har inte betalat ännu så det kanske gör dem något mer hjälpsamma?

Kan tipsa om att det finns lokala konsumentvägledare som du kan kontakta innan du tar kontakt med företaget. Personlig rådgivning - Konsumentverket Vet dock inte hur pass kunniga de i realiteten är, men det kan vara bäst att börja i den änden så man har på fötterna.

Okej, är rädd att jag inte kommer att få lämna tillbaka datorn, har förvisso själv inte betalt den, sitter i samma sits som du.

Men ska ringa dem imorgon kl. 10.00 när deras support öppnar, säger de nej, då ska de få se på en arg Läckare.

EDIT: Nu vart jag riktigt nervös, såg ett omdömme på prisjakt, där en av deras kunde hade givit dem 1/10 och skrivit såhär;

"Köper ni en bärbar dator och startar den kan ni glömma att använda er utav distansköplagen ifall ni skulle ångra er. Man får helt enkelt inte lämna tillbaks startade datorer."

MEN VI HAR VÄL DISTANSKÖP LAGEN PÅ VÅRAN SIDA?!

Permalänk
Medlem

...och med det menar jag att jag har dåliga erfarenheter (eller en dålig erfarenhet, kanske) av Misco. Jag svarande inte på något du skrev och jag vet inte vad dom tänker göra i ditt fall. Det enda jag vet är att jag blev diplomatiskt tillsagd att dra åt helvete i mitt fall.

Permalänk

Det bästa sättet att testa en bärbar dator och ändå kunna returnerna den är att använda sig av en bootbar cd med operativsystem och olika testprogram. På så sätt slipper du installera den medföljande programvaran ( jag håller med Misco, ett aktiverat operativsystem innebär att ångerrätten är förbrukad)

Se till att öppna allt så försiktigt som möjligt och se till att inte kladda ner datorn med fingeravtryck och annat skit. Datorn ska vara i nyskick om du ska skicka tillbaka den.

Gjort så många gånger och har aldrig blivit nekad att returnera. Tror ingen ens märkt att jag testat datorn.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Det bästa sättet att testa en bärbar dator och ändå kunna returnerna den är att använda sig av en bootbar cd med operativsystem och olika testprogram. På så sätt slipper du installera den medföljande programvaran ( jag håller med Misco, ett aktiverat operativsystem innebär att ångerrätten är förbrukad)

Se till att öppna allt så försiktigt som möjligt och se till att inte kladda ner datorn med fingeravtryck och annat skit. Datorn ska vara i nyskick om du ska skicka tillbaka den.

Gjort så många gånger och har aldrig blivit nekad att returnera. Tror ingen ens märkt att jag testat datorn.

Misco får räkna med att vissa är missnöjda med deras produkter och vill återlämna dem. Kostnaden för detta förfarande bör vara inräknat i deras priser. Det är som sagt svårt att veta om man är nöjd innan man testat produkten. Som även distansavtalslagen säger har man rätt att undersöka produkten och göra nödvändiga förändringar för detta. Att köra live-cd/usb är inte tillräckligt. Konsumentköpslagen gäller (i kombination med distansavtalslagen) och de är inte dispositiva. Dvs. företaget kan skriva vad de vill på sin hemsida, men det gör för den skulle inte skrivningen till något giltigt avtal. I slutänden handlar det i huvudsak om goodwill. De ledande aktörerna (Dustin och Komplett) har generösa avtal som sträcker sig längre än vad de är skyldiga till enligt lagen. Småföretag med sämre villkor kommer ofrånkomligen att generera badwill när de struntar om deras kunder är nöjda eller inte.

Köpte min dator via ett annat företag än just Misco. Kan dock poängtera att de inte har gjort något formellt fel. Leveransen utfördes (som utlovat) snabbt. Huruvida det blir ett problem får vi se imorgon. Vad som är intressant blir om jag väsentligen förändrat produkten eller inte. Har kontaktat ett par jurister jag känner och enligt dem har jag rätten på min sida. Skall även höra med konsumentvägledare imorgon. Blir intressant att klargöra vad som egentligen gäller.

Klart är dock att jag köper från Dustin eller Komplett nästa gång. Ogillar inkonsekventa skrivningar som uppenbarligen är felaktiga. Ger ett oseriöst intryck och kanske säger något hur mycket företaget bryr sig om sina kunder.

Permalänk
Medlem

Det här har besvarats ett par gånger redan i tråden, fast det är väl för jobbigt att läsa den.

I förevarande ärende har J, såvitt framgår av utredningen, startat datorn, fyllt i vissa personliga uppgifter och andra inställningar samt testat datorn. I köpet har således ingått programvara, i vart fall i form av ett operativsystem, vid sidan av hårdvaran. För att kontrollera hårdvarans (datorns) grundläggande funktion räcker det enligt nämndens mening med att starta datorn. För det fall att personliga inställningar (såsom val av språk etc.) görs i operativsystemet erfordras ett visst arbete med att återställa datorn. Det gäller särskilt då det inte kan uteslutas att datorn har anslutits mot Internet. Det arbete med återställningar som då kommer på fråga är av klart mer omfattande slag än vad som är fallet med t.ex. kanalinställningar på en digitalbox. Arbetet med återställning är av betydelse inte minst för möjligheten att sälja datorn till en annan kund utan onödig kapitalförstöring.

Mot bakgrund av det ovan anförda finner nämnden att J:s ångerrätt har upphört till följd av datorn, innefattande mjukvaran, inte länge är i väsentligen oförändrat skick. Hans yrkande ska därför avslås. Det står honom dock fritt att godta bolagets erbjudande om att på vissa villkor frånträda köpet.

(beslut ARN 2008-8043, mina fet-markeringar)

Enligt 2 kap 12 § distans- och hemförsäljningslagen får konsumenten utöva sin ångerrätt om varan är i väsentligen oförändrat skick, att göra språkval etc gör enl ARN att datorn inte längre är i väsentligt oförändrat skick och då har man INTE någon ångerrätt.

Memento mori har också rätt att bästa sättet att kolla en ny dator är med hjälp av en bootbar CD, då detta inte väsentligt förändrar varan.

Sen kan vi tycka vad vi vill om detta och om goodwill etc, Faktum är att ARN har tagit beslut i ärendet och har man tex gjort språkval vid startupen eller ändrat något annat så gäller inte ångerrätten längre.

Förbaska trist, men det är beslutet ARN har tagit.

Permalänk
Medlem

Dock, om man vill ha lite argument mot en säljare (som inte har koll på ARN) så använd följande:

Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Jag har inte premiär-startat någon OEM maskin med win7 så jag är inte säker på hur stegen är, men om man är tvingad att göra språk och andra val för att överhuvud taget kunna starta den så kan man hävda att åtgärden "varit nödvändig för att undersöka den ".

Kan man starta den utan att göra några val så gäller givetvis inte det. Så får man hoppas dom inte läser ARN.

Permalänk
Skrivet av zorp:

Dock, om man vill ha lite argument mot en säljare (som inte har koll på ARN) så använd följande:

Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Jag har inte premiär-startat någon OEM maskin med win7 så jag är inte säker på hur stegen är, men om man är tvingad att göra språk och andra val för att överhuvud taget kunna starta den så kan man hävda att åtgärden "varit nödvändig för att undersöka den ".

Kan man starta den utan att göra några val så gäller givetvis inte det. Så får man hoppas dom inte läser ARN.

Går inte att starta datorn utan att göra språkvalet, så det borde ju då räknas som en nödvändig åtgärd?

Permalänk
Medlem

Ja, då har du i alla fall ett väldigt bra argument mot dom.

Tyvärr är det ju ARN som avgör tvister mellan köpare och näringsidkare och dom har ju tagit ett annat beslut. Om den datorn gick att starta utan språkval, eller om ARN trots det tog beslutet (eller om dom inte visste om detta) framgår inte av beslutet.

Tala med konsumentvägledaren, ibland går det att få ett brev eller mail från dom där dom uttalar sig, och det är hyfsat stor sannolikhet att dom kommer att anse att det då är OK att starta datorn, med hänvisning till att det är nödvändigt för att undersöka varan. Dom avgör visserligen inte sånt här, men ett uttalande från dom kan väga tungt i en tvist.

Noteras ska också att en ledamot, just en konsumentföreträdare, reserverade sig mot ARN's beslut, så ARN och konsumenthandledarna verkar ha olika åsikter. KO förbjöd ju också Expert att ta ut "återställningsavgift" i våras så dom verkar också luta mot att det är OK. Fast dom tog inte upp själva ångerrätten då. Och skrivelsen verkar inte vara publiserad.

Så är det bara att hoppas att dom inte har koll på ARN's beslut för då är risken att dom vägrar.

Permalänk
Medlem

OT: Har aldrig handlat av Misco, och kommer nu inte heller att gora det.

Intressant att se hur olika foretag hanterar sina kunder. Manga foretag agerar efter "kunden har alltid ratt" och far darmed fler kunder (=mer inkomst). I detta fallet skulle jag gissa pa att Misco forlorat massa kunder, vilket kunde undvikits om de bara tagit tillbaka varan och salt den som demo-ex. Forlusten pa det maste (iaf i mina ogon) vara mindre an att forlora, sag 10 kunder som kanske skulle gjort flera inkop de narmaste 10-20 aren... Sen sprider sig daliga rykten ganska snabbt...

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

Den här tråden får mig att hålla mig långt borta från misco..

Pratade med DUSTIN och de hade inget emot att man startade och kontrollerade datorn efter sina behov, så länge man inte REPADE den eller låste den med något påhittigt lösenord eller annat "dumt", men att använda windows var inga problem..

Förstår inte hur man ska kunna kontrollera tex Skärmen på en dator utan att få öppna någon bild ett text dokument och skriva lite, läsa lite osv.. Jag vet inte hur man utvärderar ett skrivbord utan att skriva på det, om man inte ser vad man skriver pga inget operativ, så blir det svårt att veta om man stavar rätt eller fel pga tangentbords layout osv. sen kanske man vill kolla wifimottagning (iphone 4 någon) och kanske känslan i musen och dess knappar. Vissa säger att man kan Klicka med en mus, men tanken när man lägger flera tusen på en dator är väl att man ska klicka med helheten.

om en webbutik inte vill ta tillbaka datorer pga "distansavtalslagen" osv... kanske man ska ha en fysisk butik och sälja via den i stället för på distans?

att man dessutom krånglar och stretar emot istället för att gå ut med lite godwill och lösa kunden i förstaläget är skrämmande.

Men tipset till konsumenten är:

Innan man startar och aktiverar dator m.m. ringer man till supporten och konfirmerar vad företaget man köpt den av tolererar och ev avgifter, mycket lättare att ta det innan än efteråt..

om man sen håller sig till det kundservice/support säger och företaget ändå tjafsar så kan man börja rata företaget på allvar..NOW ITS WAR - fast helst inte...

företaget borde förstå att:
Är man krånglig mot kunden kanske man får färre returer och på så sätt lite mindre omkostnader(yeah), men å andra sidan så har man snabbt förbrukat sin kundkrets(doh) och tvingas kanske locka nya kunder med "lockpriser" och då har man inte råd med bra service och pang så önskar man att man var ett bilföretag(läs. SAAB) så Måna kan gå in med skattepengar och hålla "skiten" flytande tills allt blir bra igen och alla kan vara med...

gonatt

PS. ang ARN så har de helt fel i den domen och enligt mig så är enda anledningen till att de inte har ändrat den eller tagit upp den igen, att de inte vill erkänna sitt misstag. om man säljer produkter på ett sätt som gör att kunden inte kan undersöka de funktioner som specificeras av företaget utan att det bringar konsumenten en kostnad vid eventuell retur så ska man ligga ruggigt pyrt till om man inte tillhandahåller en rimlig lösning för detta. (tex att man tycker det är ok) eller att ma skickar med ett annat bootmedia(usb/hdd/dvd/cd/vadsomhelst)

synd att sverige inte är mäktigare så vi kunde få/tvinga ett oem windows med testkonto så man kan utvärdera datorn sen ev. resetta på en knapp eller aktivera på en annan..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

om en webbutik inte vill ta tillbaka datorer pga "distansavtalslagen" osv... Kanske man ska ha en fysisk butik och sälja via den i stället för på distans?

Bra sagt

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk

Jag har inte haft några problem hittils med ångerköp, skall dock lägga på minnet att inte köpa någon bärbar från Misco. Mina ångrade köp genom åren med företag som inte krånglar vid ångerköp:

DUSTIN Home 2008: Ångrat köp av bärbar Fujitsu Xa-2528 pga av bullrig fläkt - Inga problem

Elgiganten 2009: En tangent fungerade inte på en DV7, Elgiganten föreslog själva att dom tar tillbaka datorn, valde dock att behålla datorn om dom byter tangentbord.

Inwarehouse 2010: Ångrat köp av HP Envy 17 pga överhettning - Inga problem

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag har inte haft några problem hittils med ångerköp, skall dock lägga på minnet att inte köpa någon bärbar från Misco. Mina ångrade köp genom åren med företag som inte krånglar vid ångerköp:

DUSTIN Home 2008: Ångrat köp av bärbar Fujitsu Xa-2528 pga av bullrig fläkt - Inga problem

Elgiganten 2009: En tangent fungerade inte på en DV7, Elgiganten föreslog själva att dom tar tillbaka datorn, valde dock att behålla datorn om dom byter tangentbord.

Inwarehouse 2010: Ångrat köp av HP Envy 17 pga överhettning - Inga problem

Vad det handlar om är mer vad företagen har för inställning till sin kunder (samt goodwill). Har kollat upp detta mer ingående och man har rätt att öppna förpackningen (bryta plomberingen och "undersöka produkten" rent fysiskt). Så långt är skrivelserna glasklara i konsumentköplagen och distanslagen. Har verifierat detta med ett par jurister. Däremot är det ironiskt nog inte tillåtet att starta datorn och undersöka den för att ta reda på hur den fungerar. Detta med avseende på det fall som ARN avgjorde om en person som startat datorn och fyllt i sina kontaktuppgifter i XP. Ofta autoinstalleras mjukvara från en image-fil som ligger på disken i samband med att man startar den.

Kort och gott: Som konsument bör man varna andra konsumenter för företag (som tex. Misco) som inte tillämpar en generös (läs: rimlig) inställning till ångerrätt. Det enklaste är helt enkelt att välja någon mer kundorienterad (och rutinerad) aktör som dustin eller komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Bara så du vet: du har rätt till milersättning för varje mil fram och tillbaka enl. Konsumentköpslagen!:) Hoppas du krävde detta.^^

Detta är bara vid garanti ärenden samt ifall man har kontaktat företaget innan.

Permalänk
Hedersmedlem

Garanti är ett självpåtaget ansvar. Det finns inga lagar eller regler som talar om vad en garanti ska innehålla. I alla fall inte för konsumentelektronik. Det finns bara konsumentköplagen och den talar bara om 3 års reklamationsrätt.

Men över huvud taget är milersättning svårt eftersom du måste kunna påvisa en kostnad som du inte kunnat klara dig ifrån.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nu har detta legat på is ett tag, men vore kul med en liten update från TS och dom andra stackarna som råkat ut för samma sak.

Sitter ni fortfarande i klistret eller har dom gjort rätt för sig?

Som tur är har jag aldrig handlat från Misco tidigare och kommer heller aldrig göra efter detta.

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |